Skrevet av Emne: Bjarne Haakon Hanssen vil ha flere Pakistanere i Norge  (Lest 4977 ganger)

Utlogget Advocatus Diaboli

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 172
  • Honnør: 1094
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 172

  • Love belongs to Desire, and Desire is always cruel
SV: Bjarne Haakon Hanssen vil ha flere Pakistanere i Norge
« #30 : 21. september 2006, 22:15 »
Vel, jeg har sett norsk håndverk fra jappetiden på 80-tallet. Dårligere blir det ikke.

At det er stor variasjon i kvaliteten på det arbeidet som blir gjort av både norsk og utenlandsk arbeidskraft er en selvfølge. Men at "arbeidet de [polakkene] utfører er jo ikke på langt nær av det som er norsk standard" er en påstand som ikke holder vann.


Slik det er i dag må man gjennom 2 års utdanning, 2 års lærlingetid og en ganske grundig eksamen for å få jobbe som snekker i Norge, slike krav stilles ikke til polakkene som kommer. Dette vil få utslag i kvalitetsforskjell. Man vil kunne få ekstremt kompetente polakker og man vil kunne få ekstremt inkompetente polakker. Selvsagt er det også variasjoner innenfor den norske bransjen også, men med langt mindre utslag, etter min mening og erfaring.
"The devil made me do it". I have never made one of them do anything. Never. They live their own tiny lives. I do not live their lives for them.

Utlogget Påltergeist

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 042
  • Honnør: 610
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 042

SV: Bjarne Haakon Hanssen vil ha flere Pakistanere i Norge
« #31 : 21. september 2006, 22:17 »
Vel, jeg har sett norsk håndverk fra jappetiden på 80-tallet. Dårligere blir det ikke.

At det er stor variasjon i kvaliteten på det arbeidet som blir gjort av både norsk og utenlandsk arbeidskraft er en selvfølge. Men at "arbeidet de [polakkene] utfører er jo ikke på langt nær av det som er norsk standard" er en påstand som ikke holder vann.

Et annet poeng er at norske håndverkere er hemningsløst dyre i drift, og mange av dem har et arbeidstempo som indikerer et groteskt konsum av cannabis og valium. Derfor kan det absolutt være lønnsomt -- og høyst forståelig -- at mange istedet velger å leie inn øst-europeere.

 Samtidig er jeg enig med Thyve i at man da risikerer mer, ettersom en del polske "håndverkere" egentlig er utdannet noe ganske annet, samt mangler kjennskaper til det "særnorske" (f. eks spesielle former for tømmer) innen byggbransjen.

Utlogget Advocatus Diaboli

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 172
  • Honnør: 1094
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 172

  • Love belongs to Desire, and Desire is always cruel
SV: Bjarne Haakon Hanssen vil ha flere Pakistanere i Norge
« #32 : 21. september 2006, 22:19 »
For å si det på en moderat måte:

Norske og Polske bygningsarbeidere med lik bakgrunn og utdannelse vil nok være særs like i kvalitet.. Wink
"The devil made me do it". I have never made one of them do anything. Never. They live their own tiny lives. I do not live their lives for them.

Utlogget Lokomotivet

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 320
  • Honnør: 422
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 320

SV: Bjarne Haakon Hanssen vil ha flere Pakistanere i Norge
« #33 : 21. september 2006, 22:29 »
De hører ikke til i vårt land der hvite og rene nordemenn skal styre mens verden godt kan falle ned rundt oss.

He he. Når den hvite mann okkuperte Afrika ble det ramaskrik, men når afrikanerne okkuperer oss (inkludert Norge som jo aldri har hatt kolonier i Afrika), da skal man ta bølgen av begeistring?
Nå har det seg slik at årsaken til at verden faller ned i den tredje verden er pga. forhold som befolkningen der har mesteparten av skylden for, f.eks. overbefolkning. Slipper vi disse menneskene inn i Norge så river de vel ned Norge også?

Sitat
Er det rart mange blir kriminelle? De kommer til Norge for å få ett nytt, bedre liv og møter fordommer og rasisme.

Det kunne vært verre, tyskerne fikk en langt hardere mottagelse, tenk bare på Blücher Smiley
Hvis de ikke liker seg så kan de jo velge å IKKE invadere andre landområder. Hvite i Afrika kom jo til øde områder og måtte bygge opp alt selv, allikevel blir de nærmest sidestilt med Satan selv. Er ikke det litt hyklersk da?




Avancia Strongman Challenge 2013: 2.plass

Gjesteutøver - Italias sterkeste mann 2013: 1.plass

Etrurian Strongman Challenge (Italia) 2014: 1.plass

Utlogget Lokomotivet

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 320
  • Honnør: 422
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 320

SV: Bjarne Haakon Hanssen vil ha flere Pakistanere i Norge
« #34 : 21. september 2006, 22:41 »
Hvorfor skal man integrere i det hele tatt, forresten?
Det største problemet for den tredje verden i dag er mangel på folk med høyere utdannelse. Hva skjer når alle som har råd til flybillett til Vesten, fortrinnsvis de med høyere utdannelse, drar? Jo, mulighetene for utvikling i den tredje verden ødelegges totalt. Det er derfor en stor forbrytelse BÅDE mot den tredje verden og mot Norge at det tas inn innvandrere.
De mister akademikerne, vi mister landet vårt.

Alternativet er at de som kommer er de UTEN utdannelse, men hva i alle dager skal arbeidslivet bruke de til? I følge NHO taper vi mellom 30 og 50 MILLIARDER i året pga. innvandring og de spår at innvandrerne vil koste oss hele oljefondet (i følge Aftenposten for et par dager siden).

LØSNING:
En gradvis hjemsendingspolitikk der de uten asyl sendes tilbake til sine hjemland gradvis over tid så de får tid til å omstille seg.
De som har behov for asyl bør også sendes ut, da til et trygt naboland i sin egen region.
Dette er den eneste måten å forhindre at vi nordmenn blir en minoritet i eget land om 40-70 år, noe som bare skulle mangle!
Samtidig "tvinger" vi da innbyggerne i den tredje verden til å akseptere at det ikke finnes noen "fluktrute" som kan fungere som et incentiv til ikke å være med å bygge opp sitt eget land. Egentlig er det jo håpløst å gi en brøkdel av en promille opphold i Europa og la resten sitte igjen. Særlig når vi vet at man kunne ha hjulpet flere hundre afrikanere for den kostnaden det tar å importere èn trikkedrapsmann til Norge.




Avancia Strongman Challenge 2013: 2.plass

Gjesteutøver - Italias sterkeste mann 2013: 1.plass

Etrurian Strongman Challenge (Italia) 2014: 1.plass

Utlogget Big Daddy

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 92
  • Honnør: 59
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 92

SV: Bjarne Haakon Hanssen vil ha flere Pakistanere i Norge
« #35 : 21. september 2006, 22:42 »
Thyve og Pål, jeg tror vi er enige, men vi har litt forskjellige erfaringer her. Ikke minst er jeg vokst opp i et litt annet Norge enn dere har, uten særlig utenlandsk arbeidskraft. Den gang var det de norske håndverkerne avisene var fulle av klager på.

Det har vært så mange useriøse aktører i det norske markedet i flere tiår at jeg ikke tror på noe virkelig skille mellom norske og polske håndverkere. Skillet er mellom seriøse og useriøse entrepenører. Før snakket man om "cowboy-tilstander" blant håndverkerne i Oslo. Da var det norske håndverkere som ikke oppfylte kontraktene, gjorde slett arbeid, sjelden kom til avtalt tid og som forlot byggeplassen uten å gjøre ting ferdige. Siden har jeg hørt og lest akkurat det samme om finske håndverkere, deretter om danske, og nå altså om polske. 

Derfor reagerer jeg på generaliserende påstander som at "arbeidet de utfører er jo ikke på langt nær av det som er norsk standard". Det har jeg hørt for litt mange ganger av litt for selvtilfredse nordmenn. Så var da også et av eksemplene på bedre arbeid et firma som faktisk bruker polsk arbeidskraft. I slike debatter er det lett å falle ned på den særnorske troen på at vi er best i verden på alt. Det er vi vitterlig ikke.
¡BASTA YA!

Utlogget Advocatus Diaboli

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 172
  • Honnør: 1094
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 172

  • Love belongs to Desire, and Desire is always cruel
SV: Bjarne Haakon Hanssen vil ha flere Pakistanere i Norge
« #36 : 21. september 2006, 22:45 »
Det skal sies at erfaringen jeg har gjennom min far is tor grad går ut på lafting og tradisjonstro håndverk, fortrinnsvis utført av noen med god kjennskap til norsk treverk, norsk klima og hvordan disse to elementene jobber sammen.
"The devil made me do it". I have never made one of them do anything. Never. They live their own tiny lives. I do not live their lives for them.

Utlogget Wacko

  • .: Fighter Member :.
  • ******
  • Innlegg: 762
  • Honnør: 40
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 762

SV: Bjarne Haakon Hanssen vil ha flere Pakistanere i Norge
« #37 : 21. september 2006, 22:50 »
Kunne ikke vært mer enig med Metal Man!

Utlogget Big Daddy

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 92
  • Honnør: 59
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 92

SV: Bjarne Haakon Hanssen vil ha flere Pakistanere i Norge
« #38 : 21. september 2006, 22:54 »
Sitat
Norge som jo aldri har hatt kolonier i Afrika

Gullkysten i unionen med Danmark.
¡BASTA YA!

Utlogget Lokomotivet

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 320
  • Honnør: 422
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 320

SV: Bjarne Haakon Hanssen vil ha flere Pakistanere i Norge
« #39 : 22. september 2006, 01:50 »
Gullkysten i unionen med Danmark.

Gullkysten (Gold Coast) var en britisk koloni ved Guineabukten i Vest-Afrika:
http://no.wikipedia.org/wiki/Gullkysten




Avancia Strongman Challenge 2013: 2.plass

Gjesteutøver - Italias sterkeste mann 2013: 1.plass

Etrurian Strongman Challenge (Italia) 2014: 1.plass

Utlogget Big Daddy

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 92
  • Honnør: 59
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 92

SV: Bjarne Haakon Hanssen vil ha flere Pakistanere i Norge
« #40 : 22. september 2006, 01:57 »
Fra midten av 1800-tallet, ja.
¡BASTA YA!

Utlogget Lokomotivet

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 320
  • Honnør: 422
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 320

SV: Bjarne Haakon Hanssen vil ha flere Pakistanere i Norge
« #41 : 22. september 2006, 03:30 »
Fra midten av 1800-tallet, ja.

Mine kunnskaper om Gullkysten er relativt begrensede, det innrømmer jeg gladlig. Har du noen linker?
Var dette området, i likhet med det meste av Sør-Afrika, folketomt under koloniseringen? I så fall er det harmløst. Verre hvis området var befolket. Allikevel er det viktig å huske at takket være vestlige jordbruksmetoder og medisin så mangedoblet andelen fargede seg i Afrika under hvitt styre.
Tross alt det negative "vi" bidro med så gikk de altså kraftig i "pluss" urbefolkningen i Afrika (målt i befolkningsøkning og materielle goder). Det motsatte er tilfellet hva koloniseringen av Europa angår.




Avancia Strongman Challenge 2013: 2.plass

Gjesteutøver - Italias sterkeste mann 2013: 1.plass

Etrurian Strongman Challenge (Italia) 2014: 1.plass

Utlogget Big Daddy

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 92
  • Honnør: 59
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 92

SV: Bjarne Haakon Hanssen vil ha flere Pakistanere i Norge
« #42 : 22. september 2006, 14:11 »
Du finner neppe noe særlig av verdi om dette på nettet. Jeg kan poste en litteraturliste her senere dersom du er interessert i det. Nå er jeg ikke på kontoret, så jeg har det ikke for hånden.

Slavehandelen var det økonomiske grunnlaget for å etablere kolonier på Gullkysten. Danmark-Norge ønsket i størst mulig grad å være selvforsynt med slaver til koloniene på de Vestindiske øyer. Senere gikk man bort fra den tanken, og solgte slaver også til andre lands handelsfartøyer, og i Vestindia kjøpte man også slaver fra andre slavehandlere.

Danmark beholdt alle oversjøiske besittelser da Norge ble avstått til Sverige. De gjenværende besittelsene på Gullkysten ble solgt til Storbritannia i 1850.
¡BASTA YA!

Utlogget VargThor

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 3 942
  • Honnør: 764
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 942

SV: Bjarne Haakon Hanssen vil ha flere Pakistanere i Norge
« #43 : 24. september 2006, 19:59 »
Gullkysten (Gold Coast) var en britisk koloni ved Guineabukten i Vest-Afrika:
http://no.wikipedia.org/wiki/Gullkysten

Å referere til wikipedia er som å få i seg sin egen avføring. Man er like langt.
The Iron Wolf - Sponset av Ironcore Nutrition


Loggbok: The little girlyman

Utlogget bjarnebanan

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 648
  • Honnør: 36
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 648

SV: Bjarne Haakon Hanssen vil ha flere Pakistanere i Norge
« #44 : 24. september 2006, 22:16 »
Vel, jeg har sett norsk håndverk fra jappetiden på 80-tallet. Dårligere blir det ikke.

At det er stor variasjon i kvaliteten på det arbeidet som blir gjort av både norsk og utenlandsk arbeidskraft er en selvfølge. Men at "arbeidet de [polakkene] utfører er jo ikke på langt nær av det som er norsk standard" er en påstand som ikke holder vann.

Vil nevne at ingen av påstandene her holdt så mye mer eller mindre vann enn andre...

Personlig erfaring tilsier at norske håndverkere (snekkere og murere som jeg gar kjennskap til) er mye mer nøyaktige og bedre i sitt virke enn de polske. Det skal også nevnes at jeg på 80-tallet ikke kom særlig lengre i utviklingen enn å lære å gå, så 80-tallets snekkerier vet jeg ingenting om.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!