Skrevet av Emne: Hjelp til treningsprogram?  (Lest 850 ganger)

Utlogget d7nz

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 5
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5

Hjelp til treningsprogram?
« : 20. februar 2013, 06:32 »
Heisann!

Da har jeg endelig fått kommet igang med treninga for fullt, og merker allerede stor forskjell på min egen muskelvekst, definisjon og motivasjon. Jeg har hatt en time hos personlig trener som mente at jeg skulle ta full-kropps-øvelser hver gang jeg er på treningssenteret. Først var jeg ikke helt sikker på det, men etter å ha lest denne tråden http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=126056.0, ble jeg mer beroliget. Jeg trener annenhver dag (3-4 dager i uka). Skal snakke med PT igjen om en mnd og da skal vi forandre litt på opplegget.

Mitt mål er å øke muskelmassen betraktelig. Hadde noen kunnet sett på programmet mitt og kommet med kommentarer på om de er enig/uenig i dette som treningsopplegg for en nybegynner? Noe av det skriver jeg på Engelsk da jeg bor i utlandet og ikke helt klarer å oversette alt.

Oppvarming:
- 3 min hoppetau
eller
- 5 min tredemølle

Hoveddel:
- 30 sek squat jumps
- 2*12 lunges (kroppsvekt/5kg)
- Beinpress 2*12 (4/7kg)
- Lat Pulldown 2*12 (4/7kg)
- Brystpress i apparat 2*12 (0/5kg)
- Planke (30 sek)
- Planke side (30 sek)

For meg er det bare viktig at jeg gjør noe som er effektivt for muskelbygging. Om jeg merker at noen av øvelsene er lette - hva gjør jeg? Øker sett, rep eller vekt?

Som en liten forklaring til det jeg skrev ovenfor:
sett*rep
første sett/andre sett

Utlogget Motcha

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 351
  • Honnør: 11
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 351

Sv: Hjelp til treningsprogram?
« #1 : 20. februar 2013, 10:55 »
Jeg personlig ville ikke kjørt den hoveddelen. Jeg ville benyttet meg av ordentlige baseøvelser som: Markløft (Deadlift) ,Benkpress med hantler eller stang(benchpress),knebøy (squats), militærpress eller skulderpress med manualer (shoulder press). Og hvis du da har ekstra tid så kan du putte på extra øvelser;)
Er det noen grunn til at du har fått ett slikt program? Jeg kan ikke se hvordan programmet ditt skal gi deg mye muskel masse?

Utlogget d7nz

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 5
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5

Sv: Hjelp til treningsprogram?
« #2 : 20. februar 2013, 11:39 »
Det er nok ingen spesiell grunn foruten at jeg er helt fersk når det kommer til trening (har kun trent kondisjon tidligere) og har ikke noe særlig styrke å bruke av enda, så mange av øvelsene kan vel bli for vanskelig for meg - jeg aner ikke. PT mente at jeg skal bare få opp styrken bittelitt og finne den rette holdningen når jeg foretar meg øvelsene. Om en måned skal vi visst begynne på flere øvelser. Jeg merker jo at jeg blir støl i så og si alle muskler etterpå og jeg har jo fått større muskler, så noe fungerer jo. Her må jeg igjen poengtere at jeg er helt fersk - men alle starter vel et sted tenker jeg.

Dessuten er min PT veldig OBS på å ikke ta i bruk øvelser som senere kan gi leddplager fordi man starta for rett på. Det kan jo ha noe med det å gjøre?

Som sagt, jeg aner ikke hvorfor jeg har fått dette opplegget.

Utlogget Motcha

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 351
  • Honnør: 11
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 351

Sv: Hjelp til treningsprogram?
« #3 : 20. februar 2013, 12:18 »
Etter det jeg har skjønnt av tidligere innlegg fra folk som har PT så blir nesten aldri baseøvelser brukt, dette er da fordi dem sier at det ødelegger kroppen ikke alle PT sier det men noen:p

Det er noe du må veie opp selv, baseøvelser er ikke farlig bare dem blir gjort riktig og da tenker jeg mest på markløft og knebøy;) Teknikken er viktig så du må starte med LAVE kg og ikke la ego komme i veien;) Men som sagt så kan du bare trene programmet han har gitt deg for og kunne bygge litt mere styrke. Selv så begynnte jeg på de største øvelsene først og økte i kilo gradevis siden teknikk ble bedre og bedre

Utlogget salta89

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 313
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 313

Sv: Hjelp til treningsprogram?
« #4 : 20. februar 2013, 13:22 »
Leddplager som du nevner (eller PT din har nevnt) trenger ikke vær relevant.
Det går tilbake til det som Motcha nevner med å begynne med LAV belastning i starten for å få trent inn teknikken rektig. Starter du å trene med feil tekninkk er det vanskelig å venne seg av dette etterpå. For da er du å kroppen vant med det.

Selv så brukte eg nesten 2mnd med ganske lav belastning på baseøvelser for å få inn rektig tekninkk. Å det har eg fått igjen for senere med lite skade eller leddplager.

Ikke la ego ta overhånd, kroppen er ditt tempel. Ta vare på den Wink

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!