Skrevet av Emne: Bruk av Kreatin  (Lest 13177 ganger)

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Bruk av Kreatin
« #60 : 20. januar 2009, 13:24 »
hva er vitsen med og fylle musklene med vann..

Væskeansamling er en sideeffekt, det er først og fremst det bevist økte treningsutbyttet de fleste mennesker får gjennom økte lager av kreatinfosfat i musklene som gir økt utholdenhet ved anstrengelse nær maksbelastning som er vitsen.


Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

Sv: Bruk av Kreatin
« #61 : 20. januar 2009, 13:45 »
Væskeansamling er en sideeffekt, det er først og fremst det bevist økte treningsutbyttet de fleste mennesker får gjennom økte lager av kreatinfosfat i musklene som gir økt utholdenhet ved anstrengelse nær maksbelastning som er vitsen.

Slik jeg har forstått det så kan bruk av kreatin også føre til et økt antall satelittceller, og dette er en av årsakene til at CM kan føre til økt muskelvekst.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16581862

"In conclusion, the present study demonstrates for the first time that creatine supplementation in combination with strength training amplifies the training-induced increase in satellite cell number and myonuclei concentration in human skeletal muscle fibres, thereby allowing an enhanced muscle fibre growth in response to strength training. "

Etter det jeg kan se så kan dette tyde på at man ville kunne øke mer i muskelmasse selv om man ikke benyttet seg av den økte utholdenheten nær maksbelastning (?). Dvs at man ville kunne øke mer enn de som ikke bruker kreatin selv om man ikke trener tyngre og/eller flere reps enn de som ikke gjør det. Eksempel: Hvis to identiske personer gjør alt likt (trener med samme volum og intensitet, spiser det samme etc) bortsett fra at den ene bruker kreatin, så vil den som bruker kreatin potensielt øke mer i muskelmasse.

Gloria in Excelsis Deo


Utlogget ThaPumpKing

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 719
  • Honnør: 34
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 719

Sv: Bruk av Kreatin
« #62 : 20. januar 2009, 14:15 »
altså hvor bra økning i vekter snakker vi om.. øke 5 kg i benkpress etter 2 måneder? hvert det?
jeg har selv brukt kreatin, masse
Kroppsvekt: 70 kg
Benkpress: 90kg
Knebøy: 120Kg
Markløft: +130
Chins: 15 rep!

Bildelogg:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=98997.msg1478179;topicseen#new

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Bruk av Kreatin
« #63 : 20. januar 2009, 14:19 »
Slik jeg har forstått det så kan bruk av kreatin også føre til et økt antall satelittceller, og dette er en av årsakene til at CM kan føre til økt muskelvekst.

Ja. Børge Fagerli forklarer dette på en bra måte her:

Sitat
Brudd på cellemembranen - også kalt mikrotrauma - fører til at diverse "vekstfaktorer" lekker ut, IGF-1 kalles det viktigste. IGF-1 stimulerer de ødelagte muskelfibrene til å reparere seg selv. Satellittceller er "sovende" celler som ligger inni en muskel, mellom alle muskelfibrene. Etter stimulering av IGF-1 vil de reproduseres (proliferasjon) og differensieres (for å bli muskelceller), og deretter smelte sammen med hverandre og/eller rundtliggende muskelceller, selv de som ikke er skadet. Satellittcellene tilfører muskelcellene flere såkalte "myonuklei", eller cellekjerner, etter denne sammensmeltingen. Jeg skal ikke gjøre dette vanskeligere å forstå enn det allerede er - så noe forenklet sagt må det eksistere et visst forhold mellom muskelens volum/størrelse og antall myonuklei i den.

Hele denne prosessen er altså essensiell for at muskelcellen skal fortsette å vokse - muskelen må belastes til cellemembranen brister, IGF-1 lekker ut og stimulerer satellittcellene, som igjen donerer myonuklei til muskelcellene i reparasjonsfasen. Sluttresultatet er større muskelfibre. Det bør nevnes at kreatin øker antall myonuklei som doneres fra satellittcellene til muskelcellene, og det vil i følge denne mekanismen øke muskelens vekstpotensial. Kreatin viser seg altså etterhvert å være et mer verdifullt kosttilskudd enn vi trodde.


Utlogget ThaPumpKing

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 719
  • Honnør: 34
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 719

Sv: Bruk av Kreatin
« #64 : 20. januar 2009, 14:21 »
man må jo være filosof for og skjønne det?
Kroppsvekt: 70 kg
Benkpress: 90kg
Knebøy: 120Kg
Markløft: +130
Chins: 15 rep!

Bildelogg:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=98997.msg1478179;topicseen#new

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Bruk av Kreatin
« #65 : 20. januar 2009, 14:23 »
altså hvor bra økning i vekter snakker vi om.. øke 5 kg i benkpress etter 2 måneder? hvert det?
jeg har selv brukt kreatin, masse

20-30% er såkalte "non-responders", og vil ikke merke noen større direkte effekt av kreatintilskudd (foruten kanskje væskeansamling).


Utlogget ThaPumpKing

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 719
  • Honnør: 34
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 719

Sv: Bruk av Kreatin
« #66 : 20. januar 2009, 14:25 »
kan man ikke gjøre noe med det heller da? tilfelle jeg er en av di
Kroppsvekt: 70 kg
Benkpress: 90kg
Knebøy: 120Kg
Markløft: +130
Chins: 15 rep!

Bildelogg:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=98997.msg1478179;topicseen#new

Utlogget Djammen

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 96
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 96

Sv: Bruk av Kreatin
« #67 : 20. januar 2009, 14:31 »
åja, det er jo seff vært og betale flere 100kroner i mnd for det

Hva snakker du om? 1 boks kreatin monohydrat fra pf 500g koster 150kroner

jeg bruker 5g før og 5 g etter trening og det funker knall

jeg trener 3 ganger i uka så det blir 30g i uka
så en boks holder i 16uker, 4 mnd, vill ikke si 150kr på 4 mnd er dyrt

Utlogget ThaPumpKing

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 719
  • Honnør: 34
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 719

Sv: Bruk av Kreatin
« #68 : 20. januar 2009, 14:32 »
pf har 20 gram hver dag.. tricratin boksen, 10 g cratin 4 ganger om dagen, i 7 dager. så er det 14 dagers serveringer etter oppladningsfasa. 300 kr + frakt.
Kroppsvekt: 70 kg
Benkpress: 90kg
Knebøy: 120Kg
Markløft: +130
Chins: 15 rep!

Bildelogg:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=98997.msg1478179;topicseen#new

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Bruk av Kreatin
« #69 : 20. januar 2009, 14:34 »
kan man ikke gjøre noe med det heller da? tilfelle jeg er en av di

Nei, du har sannsynligvis tilstrekkelig med kreatin i musklene dine allerede. Hvorvidt man får effekt av kreatin eller ikke kommer an på flere forskjellige faktorer, som b.la. muskel/ fett-ratio, hvor mye muskelfiber type 2, osv, så det godt mulig at kreatin vil fungere bedre når kommer i enda bedre form, men det er ikke sikkert. For noen virker kreatintilskudd ikke å gjøre noen forskjell uansett.


Utlogget ThaPumpKing

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 719
  • Honnør: 34
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 719

Sv: Bruk av Kreatin
« #70 : 20. januar 2009, 14:37 »
æsjj ass jævlig kjipt.. brukt no xplode,. eneste som har gitt meg kick og større muskler som jeg har brukt, men hadde nok biefekter at jeg gidder ikke og kjøpe det en gang til.
Kroppsvekt: 70 kg
Benkpress: 90kg
Knebøy: 120Kg
Markløft: +130
Chins: 15 rep!

Bildelogg:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=98997.msg1478179;topicseen#new

Utlogget Djammen

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 96
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 96

Sv: Bruk av Kreatin
« #71 : 20. januar 2009, 14:37 »
pf har 20 gram hver dag.. tricratin boksen, 10 g cratin 4 ganger om dagen, i 7 dager. så er det 14 dagers serveringer etter oppladningsfasa. 300 kr + frakt.
SÅ du mener altså at alle skal benytte seg av samme dosen?

og jeg nevnte ikke alle de andre boksene, jeg mente monohydrat, og 10g på treningsdager passer meg helt 100!

Utlogget ThaPumpKing

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 719
  • Honnør: 34
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 719

Sv: Bruk av Kreatin
« #72 : 20. januar 2009, 14:57 »
man skal benytte seg av det som står på pakningen..
Kroppsvekt: 70 kg
Benkpress: 90kg
Knebøy: 120Kg
Markløft: +130
Chins: 15 rep!

Bildelogg:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=98997.msg1478179;topicseen#new

Utlogget -Johan-

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 750
  • Honnør: 40
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 750

Sv: Bruk av Kreatin
« #73 : 20. januar 2009, 15:26 »
så når det står at du skal drikke tre proteinshaker på hver 40gram hver dag, så skal du gjøre dette selv om du ikke har trent, og samtidig som du har spist kylling til frokost og tuna til middag, siden du sier at man må benytte seg av det som står på labelen?

Utlogget Djammen

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 96
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 96

Sv: Bruk av Kreatin
« #74 : 20. januar 2009, 15:32 »
man skal benytte seg av det som står på pakningen..
Så du kjøper en film på 18år, du er 17. så ser du den ikke?

vetikke hvor gammel du er , tok eksempel, grunnen til de skriver større doser er for og få brukt det fort opp så du skal kjøpe nytt

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!