Skrevet av Emne: Kaloriforbrenning  (Lest 6169 ganger)

Utlogget Mystique

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 918
  • Honnør: 126
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 918

Kaloriforbrenning
« : 08. mai 2004, 00:28 »
Det jeg lurer på er følgende:

Vi forbrenner jo alle endel hver dag uansett hvor aktive eller innaktive vi er, men hvor mye forbrenner man sånn ca om man bare sitter i ro en hel dag? Kan man f.eks gå ned i vekt bare ved å sitte i en stol og glo så lenge man ikke spiser for mye?
En annen ting - hjernen trenger jo endel energi også uansett, men om man gjør noe som krever større konsentrasjon (men man sitter stille) Som f.eks lesing - forbrenner man da mer kcal enn om man sitter og glor på tv like lenge? det virker jo litt logisk at man gjør det i.o.m at hjernen da sikkert vil måtte trenge mer energi for å gjøre "jobben".
 Og vil det da i så fall si at dersom man leser mye myemye vil kunne gå ned i vekt så lenge matinntaket ikke er større enn basalforbrenningen?

Hihi teit innlegg sikkert, men det var nå bare et innfall jeg fikk idag at dette var noe jeg lurte på. Ikke det at jeg har tenkt å sette meg ned i sofaen og glo hele tiden. men siden jeger blitt en skikkelig bokorm i det siste, lurte jeg på om det å lese kanskje hadde noen flere fordeler enn at man får en "spennende" opplevelse og kanskje lærer noe nytt. ( Leser  bare skjønnlitteratur nå da så om det er så mye nytt å lære av det kan vel settes spørsmålstegn ved).

jaja håper iallefall noen glupinger her inne kan komme med noen gode og fornuftige svar  Grin

Utlogget NoOne

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 12
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 12

SV: Kaloriforbrenning
« #1 : 08. mai 2004, 03:53 »
Hei, skal prøve å svare så godt jeg kan.


Harris - Benedict Formelen er en av de bedre ved utregning av BMR:

Menn:     88.362 + (4.799 x høyde) + (13.397 x vekt) - (5.677 x alder)
Kvinner:  447.593 + (3.098 x høyde) + (9.247 x vekt) - (4.330 x alder)

høyde: i cm
vekt: i kg


Dette gir deg antall kcal (kcal * 4,2 = KJ, dersom du liker den måleenheten bedre) som du forbruker hver dag til nødvendige funksjoner
altså ikke å gå osv.


Sitter du rolig i 30 minutter, forbrenner du ca. 39 kcal (163,8 KJ)
Spiser du i 30 minutter, forbrenner du ca. 42 kcal (176,4 KJ)
Står du stille i 30 minutter, forbrenner du ca. 48 kcal (201,6 KJ)


Hjernen benytter hver dag mellom 120-130 gram glukose.
1 gram karbohydrat er 4 kcal.

Utlogget LurrePer

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 573
  • Honnør: 25
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 573

  • Hei
SV: Kaloriforbrenning
« #2 : 08. mai 2004, 12:35 »
Det jeg lurer på er følgende:

Vi forbrenner jo alle endel hver dag uansett hvor aktive eller innaktive vi er, men hvor mye forbrenner man sånn ca om man bare sitter i ro en hel dag? Kan man f.eks gå ned i vekt bare ved å sitte i en stol og glo så lenge man ikke spiser for mye?


Absolutt. Imidlertid kan en skjev fettfordeling oppstå. Hos jenter kan det for eksempel føre til uproporsjonalt mye fett på rompe og lår, siden det er problematisk å mobilisere fett fra disse områdene. Trening hjelper til med dette (spesielt intervaller) ved å oppregulere HSL-aktiviteten og blodomløpet.

Sitat
En annen ting - hjernen trenger jo endel energi også uansett, men om man gjør noe som krever større konsentrasjon (men man sitter stille) Som f.eks lesing - forbrenner man da mer kcal enn om man sitter og glor på tv like lenge? det virker jo litt logisk at man gjør det i.o.m at hjernen da sikkert vil måtte trenge mer energi for å gjøre "jobben".
 Og vil det da i så fall si at dersom man leser mye myemye vil kunne gå ned i vekt så lenge matinntaket ikke er større enn basalforbrenningen?

Jeg har faktisk lurt på det samme. Som NoOne sier, så bruker hjerne og nervesystemet omtrent hundre gram glukose daglig (med mindre du er i ketose). Om dette tallet varierer med ulik hjerneaktivitet, har jeg ingen anelse om. Jeg regner imidlertid med at forskjellen i så fall er neglisjerbar.

Når det gjelder HB-formelen, så er det viktig å ta med i betraktningen at standardavviket er ganske formidabelt. Det er derfor relativit meningsløst å regne ut kaloriforbruk med to signifikante siffer, det blir uansett bare et estimat. Skal du for eksempel ha et nitti prosents konfidensintervall, blir det omtrent [1500,2500] for en som i følge formelen skulle hatt en basalmetabolisme på to tusen kalorier.


Utlogget NoOne

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 12
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 12

SV: Kaloriforbrenning
« #3 : 08. mai 2004, 15:38 »
Ved å lese eller å se på tv, forbrenner man 1-2 kcal mer i minuttet ..
og som LurrePer skriver, så er det mange individuelle faktorer som spiller
inn. Så det er nok ikke så alt for mye å hente Wink

Utlogget Mystique

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 918
  • Honnør: 126
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 918

SV: Kaloriforbrenning
« #4 : 09. mai 2004, 17:04 »
Hehe...søren og...det var dumt - syns nemlig at jeg burde få noe mer igjen for leseiveren min om dagen hihi.
Men det var jo slettes ikke med noe baktanke om å finne en måte å snike seg unna treningen på - det er trening alt for gøy til.
Men men - uansett ingenting i veien for å trimme hjernen likevel. Lesing er uansett faktisk ganske gøy om det man leser er spennende nok. Kryssord er jo også bra hjernetrim. Og et bra hode er jo slettes ikke noe å kimse av det heller.

men takk for at dere iallefall gadd å forsøke å svare. Får litt rare innafll av og til.
men man må jo være litt nysgjerrig om man vil få svar på ting og lærer noe nytt Grin

Utlogget Bav

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 676
  • Honnør: 16
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 676

SV: Kaloriforbrenning
« #5 : 10. mai 2004, 23:03 »
Hjernen forbrenner kun karbohydrater, så fettet får man nok ikke bort uansett hvor hardt man tenker.  Grin
Man kan jo kombinere lesing og trening (sitt intill vegg, 90 grader i kneleddet). Statisk styrketrening av beina. Er lesestoffet interessant glemmer man kanskje ubehaget og kan risikere å bli "sittende" i timesvis.  Cheesy

Utlogget Mystique

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 918
  • Honnør: 126
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 918

SV: Kaloriforbrenning
« #6 : 10. mai 2004, 23:54 »
Bav: Ja hjernen bruker kun karbohydrater som næring riktig det, men fett er jo også et energilager som blir benyttet når vi trenger det. Så hjernen slutter ikke å fungere om vi ikke får karbohydrater i oss på en stund. Den vil riktig nok gå " saktere" men det skjer jo med resten av kroppen også det, fordi det tar tid å omdanne fett tin energi cellene kan bruke Wink

Tror ikke akkurat det der å sitte inntil en vegg i 90* vinkel er en form for trening jeg ville anbefale. Wink Ved slikt statisk arbeid( altså ved varene)  vil nemlig blodtilførselen til lårmusklene etterhvert stoppe opp og de vil ikke verken få næring eller oksygen....

Utlogget Kronoz

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 250
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 250

SV: Kaloriforbrenning
« #7 : 11. mai 2004, 09:22 »
Jeg vet jeg har lest et eller annet sted at man bruker flere kalorier ved å se på tv eller lese bok enn å stirre i veggen. Forskjellen er marginal, men en liten forskjell er det. Prøvde å finne igjen artikkelen på nett, men lyktes ikke med det.

Fant denne artikkelen på trim.no da:

http://www.trim.no/fkart.php?id=energiforbruk&kat=koh

Ifølge den artikkelen er det ikke noe forskjell på å sove og se på tv.
"Trying is the first step towards failure." - Homer Simpson

Utlogget leylas

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 122
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 122

  • Axé!
SV: Kaloriforbrenning
« #8 : 11. mai 2004, 09:42 »
Om ikke annet, så bruker du jo litt energi på å bevege øyemusklene. Vil du ha litt ekstra trening, så kan du jo slå av og på lyset, sånn at pupillen må forandre størrelse også. :Smiley

Utlogget Bav

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 676
  • Honnør: 16
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 676

SV: Kaloriforbrenning
« #9 : 12. mai 2004, 23:42 »
Uansett. Legg fra deg boken å kom deg ut å løp hvis du vil øke kaloriforbruket.

Selv har jeg hjemme-uke-eksamen nå, og er redd det kommer til å gå litt ut over treningen. Ikke bra. Trives bedre ute på sykkel, robåt, eller i styrkerommet, eller på basketballbanen, enn sittende med eksamen på PC'en.

Utlogget Mystique

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 918
  • Honnør: 126
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 918

SV: Kaloriforbrenning
« #10 : 14. mai 2004, 13:43 »
Bav: som sagt - spørsmålet hadde ikke som hensikt å finne ut om jeg kunne snike meg unna trening Wink
 elsker å trene. Men nå blir det stort sett bare styrke da 3 ganger i uka + noen spaserturer i ny og ne. Skal nok prøve å bli flinkere med spaserturene mine og har lyst på en sykkel, men har ikke råd Sad

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!