Skrevet av Emne: Bill Starr 5x5 - bytte ut benken.  (Lest 6367 ganger)

Utlogget Plat0n

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 205
  • Honnør: 23
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 205

Bill Starr 5x5 - bytte ut benken.
« : 15. juli 2010, 21:06 »
Da kommer "snart" vinteren og tiden for masse kos på gymmen begynner. Jeg har allerede trent Bill Starrs 5x5 og trives veldig med det. Tingen er imidlertid at jeg virkelig hater å trene benk. Det er nok bare en øvelse som ikke er noe for meg.

Min tanke er å kjøre dips med vekter istede, men jeg er usikker på hvordan dette vil funke inn i 5x5 med tanke på belastning osv. Jeg er mye sterkere i dips enn jeg er i benk, ingen tvil. Noen som har prøvd noe som ligner eller har noen tanker?

- P
oui: Was your training affected by the drinking and screwing around?

SCHWARZENEGGER: No, because having a good time is not nearly so damaging as people think. I'm constantly amazed when people ask me about discipline. Discipline is what you use when you don't want to do something, when you have to force yourself.

Utlogget Kris70

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 548
  • Honnør: 28
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 548

Sv: Bill Starr 5x5 - bytte ut benken.
« #1 : 16. juli 2010, 02:34 »
Du kan gjøre hva du vil, men du bør absolutt ikke bytte ut benkpress med stang med noen lignende øvelse. Dips fungerer som en tilleggsøvelse i mange 5x5 program, og siden det bare står på vilje og ikke skade, bør du absolutt fortsette med benken.

Utlogget Plat0n

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 205
  • Honnør: 23
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 205

Sv: Bill Starr 5x5 - bytte ut benken.
« #2 : 16. juli 2010, 11:22 »
Spørsmålet blir dermed hvorfor?

I mine øyne er dips en mye bedre øvelse som "tar bedre". Å få det tungt nok er jo heller ikke noe problem, er bare å henge vekter i et belte.
oui: Was your training affected by the drinking and screwing around?

SCHWARZENEGGER: No, because having a good time is not nearly so damaging as people think. I'm constantly amazed when people ask me about discipline. Discipline is what you use when you don't want to do something, when you have to force yourself.

Utlogget bartlaus

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 458
  • Honnør: 25
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 458

Sv: Bill Starr 5x5 - bytte ut benken.
« #3 : 16. juli 2010, 11:29 »
Du kan gjøre hva du vil, men du bør absolutt ikke bytte ut benkpress med stang med noen lignende øvelse.

Tja, det kan vel argumenteres for hantel-benkpress også.

Utlogget Arn

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 161
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 161

Sv: Bill Starr 5x5 - bytte ut benken.
« #4 : 16. juli 2010, 11:31 »
Spørsmålet blir dermed hvorfor?

I mine øyne er dips en mye bedre øvelse som "tar bedre". Å få det tungt nok er jo heller ikke noe problem, er bare å henge vekter i et belte.

Dersom du er overbevist at du vet mer her en Bill Starr så kjører du så klart dips. Bare husk at programmet er satt opp slik det er for en grunn.

Utlogget Evjen333

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 198
  • Honnør: 16
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 198

  • I squats deeps ;)
Sv: Bill Starr 5x5 - bytte ut benken.
« #5 : 16. juli 2010, 11:35 »
juster ned vekta litt og tren teknikk, film løftene, lær av feilene og ta tiden til hjelp =)

hadde det akurat likedan når jeg trente starr/pendelay 5x5

Utlogget PhilLynott

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 039
  • Honnør: 173
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 039

Sv: Bill Starr 5x5 - bytte ut benken.
« #6 : 16. juli 2010, 21:13 »
Spørsmålet som trenger fokus her er hvorfor du misliker benkpress? Om det f.eks. er fordi du "ikke får til" eller "klarer ikke å løfte så tungt", så bør du ta tiden til hjelp og trene teknikk for å få den inn.
Thin Lizzy!
BP: 128
KB: 150
ML: 180

Utlogget Kris70

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 548
  • Honnør: 28
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 548

Sv: Bill Starr 5x5 - bytte ut benken.
« #7 : 18. juli 2010, 15:00 »
Dersom du er overbevist at du vet mer her en Bill Starr så kjører du så klart dips. Bare husk at programmet er satt opp slik det er for en grunn.

Nettopp. Det er en grunn for at benkpress er hovedøvelse og dips er en tilleggsøvelse istedenfor omvendt. Du vil ikke klare å holde progresjon på 2,5kg i uka i øvelser som dips og benkpress med hantler.

Utlogget Plat0n

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 205
  • Honnør: 23
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 205

Sv: Bill Starr 5x5 - bytte ut benken.
« #8 : 20. juli 2010, 17:01 »
Dersom du er overbevist at du vet mer her en Bill Starr så kjører du så klart dips. Bare husk at programmet er satt opp slik det er for en grunn.

- Piss og usaklig, jeg har ikke sagt jeg vet mer enn Bill Starr.

Spørsmålet som trenger fokus her er hvorfor du misliker benkpress? Om det f.eks. er fordi du "ikke får til" eller "klarer ikke å løfte så tungt", så bør du ta tiden til hjelp og trene teknikk for å få den inn.

Jeg får den til, jeg føler bare jeg får mer igjen for å ta dips. Kjennes ut som en mye bedre økt etter tung dips, kontra tung benk. Sikker bare en smaksak - no hatin.
oui: Was your training affected by the drinking and screwing around?

SCHWARZENEGGER: No, because having a good time is not nearly so damaging as people think. I'm constantly amazed when people ask me about discipline. Discipline is what you use when you don't want to do something, when you have to force yourself.

Utlogget liffy

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 259
  • Honnør: 10
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 259

  • Mindbuilder
Sv: Bill Starr 5x5 - bytte ut benken.
« #9 : 20. juli 2010, 17:11 »
Så lenge det ikke går ut over skuldrene dine, er det vel bare å bytte i vei.

Utlogget Kris70

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 548
  • Honnør: 28
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 548

Sv: Bill Starr 5x5 - bytte ut benken.
« #10 : 20. juli 2010, 19:40 »
Det er ikke bare å bytte.. Programmet er nøye gjennomtekt og satt opp akkuratt slik det er for en grunn.

Utlogget Ukjentfornå

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 544
  • Honnør: 7
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 544

  • "Train beyong the pain..Death is your release!
Sv: Bill Starr 5x5 - bytte ut benken.
« #11 : 20. juli 2010, 19:56 »
Så lenge det ikke gjør vondt , ville jeg heller forsette med benken. Hadde samme problem med markløft ,men syntes at det er så mye bedre nå.
-Jeg får den til, jeg føler bare jeg får mer igjen for å ta dips. Kjennes ut som en mye bedre økt etter tung dips, kontra tung benk. Sikker bare en smaksak - no hatin.
Er vel  pumpen og følelsen av utmattelse?  Mangler vel muskelkontakt under utførelsen? Det kommer seg etterhvert , hadde samme prob med latsen og rear delts.

Utlogget Kris70

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 548
  • Honnør: 28
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 548

Sv: Bill Starr 5x5 - bytte ut benken.
« #12 : 20. juli 2010, 20:04 »
OP: Får du dårlig kontakt når du kjører benkpress, kjenner du ikke at det tar på brystet?

Utlogget liffy

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 259
  • Honnør: 10
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 259

  • Mindbuilder
Sv: Bill Starr 5x5 - bytte ut benken.
« #13 : 20. juli 2010, 20:51 »
Tror du virkelig det vil utgjøre en så utrolig stor forskjell å bytte benkpress med dips?

Disse dekker stort sett samme muskelgrupper, samt at den psykologiske verdien av at trådstarter bruker en øvelse han føler han mestrer i mye større grad, gjør at han sannsynligvis vil få større utbytte av å bruke denne enn det han ville gjort ved benkpress.

Utlogget Marmarius

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 108
  • Honnør: 57
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 108

Sv: Bill Starr 5x5 - bytte ut benken.
« #14 : 20. juli 2010, 21:06 »
Dips er en veldig god måte og få trent samme musklene som benkpress.

Vist du ikke trener styrkeløft eller har et stort ego så er det vell ikke noen problem og ikke trene benkpress.  Smiley

Men vist du er godt inne i et program ville jeg holdt meg til benkpress ut programmet og heller byttet til dips når jeg var ferdig med programmet.  Smiley

Va løfter du i ulik pressøvelser og dips?
Six-pack on a skinny guy is like big tits on a fat chick... It doesn't count!  Logg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=92612.0

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!