Skrevet av Emne: Ronny (25) dopet seg til døde  (Lest 14926 ganger)

Utlogget Down and coming

  • Co-Administrator
  • *****
  • Innlegg: 12 596
  • Honnør: 1114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 596

SV: Ronny (25) dopet seg til døde
« #15 : 10. mai 2005, 15:37 »
Trist å lese, både for fordommene mot bodybuilding, tanken på at mange tyr til doping og på Ronny og familien sin vegne.

Men jeg lurer på en ting:
Sitat
Og da Ronny ikke hadde de karakteristiske bivirkningene, som oksenakke og uren hud

Oksenakke er ikke bivirkning av doping?






Svak, bitter og dopingfri



Utlogget aiwass

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 322
  • Honnør: 1098
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 322

SV: Ronny (25) dopet seg til døde
« #16 : 10. mai 2005, 16:16 »
Trist historie, men jeg synes den artikkelen var meget uprofesjonelt skrevet.

Utlogget LurePer

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 973
  • Honnør: 154
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 973

  • Ikke stikk din snabel der det kommer ut kabel
SV: Ronny (25) dopet seg til døde
« #17 : 10. mai 2005, 20:06 »
Naturligvis et trist enkelttilfelle, men denne personen hadde åpenbart store anlegg for hjerteproblemer. Mine foreldre, en bror og en onkel døde av hjerteinfarkt, forteller Torunn. Å legge alle skyld på steroider, er dessuten svært spekulativt. Økt kroppsvekt i seg selv ville vært en stor risikofaktor, noe som naturligvis oppnås selv om man trener rent. I tillegg nevnes det ikke om vedkommende røykte, drakk alkohol eller brukte narkotika, trente kardiovaskulær trening, osv osv.
I positiv nitrogenbalanse.

Utlogget Zeke1983

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 399
  • Honnør: 30
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 399

SV: Ronny (25) dopet seg til døde
« #18 : 10. mai 2005, 20:37 »
Les mitt innlegg på side 1.
jeg kjente Ronny lfra gymmet, og det var ikke bare smirnoff ice gutten drakk i helgene for å si det sånn..

Peace out..
Women play hard to get... I play hard to want...

Utlogget Fleex

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 386
  • Honnør: 11
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 386

SV: Ronny (25) dopet seg til døde
« #19 : 10. mai 2005, 20:42 »
Sterk historie ja:(
Hater alt dop, verste man kan komme borti.
Visste ikke at hjertet kunne vokse av anabole sterioder, det hørtes skikkelig ekkelt ut.

Utlogget MonsterMartin

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 070
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 070

  • Skal bli stor og sterk en dag
SV: Ronny (25) dopet seg til døde
« #20 : 10. mai 2005, 20:51 »
Sterk historie ja:(
Hater alt dop, verste man kan komme borti.
Visste ikke at hjertet kunne vokse av anabole sterioder, det hørtes skikkelig ekkelt ut.
Må huske på at hjertet er en muskel, og vil vokse på lik linje med andre muskler.
Hei og hå

Utlogget Falk

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 71
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 71

  • "Don't be such economic girlie-men." sitat Arnold
SV: Ronny (25) dopet seg til døde
« #21 : 10. mai 2005, 21:03 »
Naturligvis et trist enkelttilfelle, men denne personen hadde åpenbart store anlegg for hjerteproblemer. Mine foreldre, en bror og en onkel døde av hjerteinfarkt, forteller Torunn. Å legge alle skyld på steroider, er dessuten svært spekulativt. Økt kroppsvekt i seg selv ville vært en stor risikofaktor, noe som naturligvis oppnås selv om man trener rent. I tillegg nevnes det ikke om vedkommende røykte, drakk alkohol eller brukte narkotika, trente kardiovaskulær trening, osv osv.


Enkelttilfelle ?
Nå hører jeg stadig vekk om enkelttilfeller av denne typen og da kan man vel ikke kalle det enkelttilfeller mer ? Det er vel heller ingen hemmelighet at hjerteproblemer er en av mange bivirkninger som kan oppstå ved bruk av aas.

Les her om denne karen på 27 som fikk hjerteinfarkt av det:

http://www.tidsskriftet.no/lts-pdf/pdf2004/170-2.pdf

Utlogget noen

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 580
  • Honnør: 51
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 580

  • PCP saved my life
SV: Ronny (25) dopet seg til døde
« #22 : 10. mai 2005, 21:16 »
Sitat
-Jeg fikk høre at hjertet i enkelte tilfeller kunne vokse ved bruk av steroider, og ble nervøs fordi vi har hatt mye hjerteproblemer i familien. Mine foreldre, en bror og en onkel døde av hjerteinfarkt, forteller Torunn.

-I tiden før Ronny døde var han blitt veldig tungpustet. Astmamedisinene han fikk av legen hadde ingen virkning. Konsentrasjonen av det gunstige kolesterolet HDL hadde sunket kraftig, og han sykmeldte seg fra jobb - offisielt på grunn av ryggplager.

mulig jeg er kynisk, men jeg er enig med lureper.
uten mer information er det noe drøyt å si "steroider drepte ham".
men for all del, det var sikkert en utløsende faktor.
i tilegg er det en snedig å ta regelmessige blodprøver når man bruker aas.
han skulle hoppet av kuren tvert når han skjønt at ting begynte å skjære seg.
med hjerteproblemer i familien burde han strengt tatt holdt seg borte fra aas i det hele tatt.
noen is a fictional online character, created by a genius with above average sized genitalia, involved in a complex super dorky online role playing game that exists only in his head. noen is also the man. Do not look directly at noen or make eye contact as noen may attempt to hump your face.

Utlogget HITman

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 997
  • Honnør: 1256
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 997

  • Lift like a lift
SV: Ronny (25) dopet seg til døde
« #23 : 10. mai 2005, 21:35 »

Må huske på at hjertet er en muskel, og vil vokse på lik linje med andre muskler.

Tar utgangspunkt i dette innlegget jeg.

Dette var en tragisk historie, og jeg føler med de etterlatte her. Ingenting er verre enn å miste et barn med hele fremtiden foran seg.

Siden dette er et faglig forum, har jeg likevel lyst til å si noen ord om semmenhengen mellom misbruk av AAS og hjertesykdom, med hovedfokus på denne enkeltsaken. Artikkelen som sto i Agderposten var riktignok ikke spesielt god og nok en smule ensidig og "spekulativ", men det er ut ifra sykehistorien hans ingen tvil om at han døde av hjertesvikt/sviktende hjertepumpefunksjon (opplysninger om gradvis økende tungpust, "voksende hjerte", vann på lungene). Opplysningene om at flere i familien hans har hatt hjerteproblemer støtter opp om dette, og indikerer en økt arvelig risiko/predisposisjon for hjertesykdom.

Hjertesvikt kan ha flere årsaker:
(1) Åreforkalkning av hjertets blodårer (angina/hjerteinfarkt)
(2) Høyt blodtrykk over lengre tid
(3) Feil med hjerteklaffer
(4) "Kardiomyopati", dvs. voksende hjerte som ikke skyldes de tre ovennevnte.

Flere typer AAS har høyt blodtrykk som bivirkning (2). Dessuten fører flere typer AAS til endrete lipidverdier i blod og økt Hb ("tykkere blod"). Alt dette disponerer for åreforkalkning (1), det samme gjør "bulking" og til dels økende kroppsvekt i seg selv. AAS fører dessuten i seg selv til at hjertemuskelen vokser (4), fordi også hjertet har testo-reseptorer! Har man en medfødt hjertefeil som ofte er av typen (3) (som mange går rundt med uten å vite det...), kan bruk av AAS være det lille som skal til for å overskride hjertets reservekapasitet og medføre hjertesvikt.

Det er gjort få studier på akkurat dette temaet, og da først og fremst korttidsstudier. Likevel er hjertesvikt noe som ofte tar lang tid (mange år/tiår) å utvikle, og derfor ikke fanges opp av korttidsstudier. Misbruk av AAS er også et tema som det er vanskelig å gjennomføre gode nok studier på, på grunn av stigmatisering, tabu-grunner og legale aspekter. Gode studier på stacking og svært høye doser er ikke en gang gjort.

Likevel er det et faktum at urovekkende mange topp-byggere har pådratt seg alvorlig hjertesykdom, og det er lite sannsynlig at dette skyldes treningen i seg selv. Personer med kjent familiær opphopning av hjertesykdom og/eller risikofaktorer for hjertesykdom bør avstå helt fra bruk av AAS.

En kombinasjon av dopingfri vekttrening, sunt kosthold og dessuten regelmessig cardio - med fokus på en smal midje/lav fettprosent (unngå for mye "bulking") - virker imidlertid beskyttende på hjerte og kar. Men valget er jo opp til hver enkelt å ta.  Undecided

Jeg må til slutt understreke at i akkurat denne enkeltsaken kan man ikke utelukke andre medvirkende årsaker til Ronnys altfor tidlige død...

H
Erfaring er den talentløses trøst

Utlogget Bonjasky

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 185
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 185

  • !!!
SV: Ronny (25) dopet seg til døde
« #24 : 10. mai 2005, 21:58 »
her er en anna kar som har noen erfaringer, man kan tydlig lese at det er noe galt med fyrn..



Hey alle herinde..

Jeg er en ung fyr som lige er fyldt 18. Jeg har haft panik angst i omkring et år nu! Det hele startede med, at jeg som kun 17 årig, ville eksperimentere med anabole steroider! Og det gik også meget godt det første stykke tid! Men pludselig en dag, kappede alt bare over for mig! Som et lyn fra en klar himmel, fik jeg et som om at mit hals blev til at sugerør, min næse var lukket! Fik ektrem svimmelhed og tørhed i munden! det kogte i hele kroppen, og det summede og snurrede som sindsygt i mine hænder, arme og ben! Og mine brn blev til gelé.. Jeg var sikker på at jeg skulle dø! Så jeg ringede 112 (var alene hjemme) og fortalte at jeg ikke kunne få luft, og at jeg var ved at falde om! De kom selvfølgelig hurtigt, og jeg blev kørt på hospitalet! Det fik jeg taget blod prøver, lå til observation (hjerte) i 2 dage, fik en hjerte scanning og målt lever tal! Og alt viste sig at være i den fineste orden! Det var slet ikke noget i vejen! (det skal lige siges, at jeg ikke havde taget steroider så længe).. Men jeg gik længe efter, og kunne ikke få det til at hænge sammen, at jeg kunne gå og have det så dårligt, når jeg ikke fejlede noget! Og blev så ening med mig selv om, at der måtte være noget galt med mig (mit hjerte) som lægerne ikke havde set! Og derfor går jeg stadig og får det meget! Jeg må indrømme, at jeg er ved at være træt af livet! Får tror stadig der er noget galt med mig! For jeg går og kan mærke smerter i bryst og ryg! Det føles virkelig som om det kommer fra hjertet af! Både min læde, sygehuset og min psycholog (som har studeret træning og doping i mange år) fortalte mig, at når man tog hormoner, ville kroppen blive ekstremt stresset indvendigt osv. Og det skulle være det stress der har kulmineret med et, og så efterfølgende har givet mig denne angst! Jeg har MEGET MEGET svært ved at leve med det efterhånden! For hver gang jeg får det, er jeg overbevist om, at løbet er kørt, og at jeg dør! Kan ikke rigtigt holde til det! Men det er VIRKELIG dejligt at se, at jeg ikke er alene i verden med det problem! For dem i min omgangskreds som ikke har prøvet det, forstår slet ikke hvordan det er!! Jeg går og føler til hverdag, at mit hjerte slår på en mærkelig måde, og nogle gange kan jeg gå og være svimmel og utilpas i flere dage i træk.. Er det normalt at man kan have det sådan??? jeg går og tror, at det kun er mig der har det sådan! Jeg håber virkelig af hele mit hjerte, at der er nogen herinde der kan give råd, komme med beroligende ord eller andet! For jeg holder som sagt snart ikke til det mere,-desværre :-(
Vil bare gerne høre, at der er andre der har det som mig, så jeg får bekræftet fra folk som selv døjer med det, at jeg virkelig ikke er syg (fysisk) og at jeg ikke falder død om! For det er jeg så godt som overbevist om på nuværende tidspunkt! Og jeg ville gi begge mine arme og ben, for at jeg aldrig havde rørt det lort!!! Men man kan jo desværre ikke spole tiden tilbage! Jeg kan heller ikke klare tanken om, at jeg (højst sandsynligt) har et helt liv foran mig, som jeg skal leve med denne angst! For nu har jeg levet sådan et år! Og det er mere end rigeligt!!


Håber VIRKELIG på noget hjælp..
 

Utlogget Sjulven

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 103
  • Honnør: 31
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 103

SV: Ronny (25) dopet seg til døde
« #25 : 10. mai 2005, 22:10 »
*grøss* sterk historie det der, akkurat det der med mobbing og sånn, samme som mike katz opplevde, bortsett fra den dø delen. Sad

Utlogget Bonjasky

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 185
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 185

  • !!!
SV: Ronny (25) dopet seg til døde
« #26 : 10. mai 2005, 22:21 »
jepp!!en treningskompis av meg bynnte med AS idag, han veier bare 46kg på 169cm. han blir ofte baksnakket fordi han er veldig tynn.. har prøvd å stoppe, nytter ikke..

Utlogget A.Berge

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 585
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 585

  • Hverdagstrening
SV: Ronny (25) dopet seg til døde
« #27 : 10. mai 2005, 22:24 »
jepp!!en kompis som bynnte med AS idag, han veier bare 46kg på 169cm. han blir ofte baksnakket fordi han er veldig tynn.. har prøvd å stoppe, nytter ikke..

det er sånne ting jeg syns er skummelt, altfor liten å altfor ung med altfor lite treningsgrunnlag fra før.. veit sikkert ikke hva han begir seg ut på..

Utlogget Bonjasky

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 185
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 185

  • !!!
SV: Ronny (25) dopet seg til døde
« #28 : 10. mai 2005, 22:27 »
han er 16år å har trent noen månder bare, med 10 rep.. så leddene holder vell en liten stund med AS.. han har også en tendens å klikke i fylla fra før av..

Utlogget A.Berge

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 585
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 585

  • Hverdagstrening
SV: Ronny (25) dopet seg til døde
« #29 : 10. mai 2005, 22:31 »
han er 16år å har trent noen månder bare, med 10 rep.. så leddene holder vell en liten stund med AS.. han har også en tendens å klikke i fylla fra før av..

har bare en ting å si jeg, han syns jeg virkelig synd på..
den faktaen du sa om han nå fikk meg til å grøsse, men men, han velger jo det selv, men som kompis har du gjort noe for å stoppe det eller?

ps: etter det jeg har hørt er det ikke veldig smart å dra på fylla samtidig som man er på en kur, eller har jeg feil?

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!