Skrevet av Emne: Kost- og treningsmyter  (Lest 20004 ganger)

Utlogget Carnivore

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 323
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 167

Sv: Kost- og treningsmyter
« #30 : 09. desember 2008, 12:50 »
.

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Sv: Kost- og treningsmyter
« #31 : 09. desember 2008, 13:03 »
Så det er ikke du som står bak artikkelen nei? Jeg som har feilkoblet da, i så fall beklager det. Smiley
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Kost- og treningsmyter
« #32 : 09. desember 2008, 13:06 »
Protein skiller ut en del insulin ja, mens fett er insulinnøytralt. Men du glemmer å ta i betraktning glukagonet - insulinets "motpol". Karbohydrater skiller ikke ut glukagon overhodet, mens proteiner skiller ut omtrent like mye av begge deler.

Hvor glemmer jeg å ta noe i betraktning? Jeg har bare poengtert dette: Kjøtt og fisk stimulerer til større utskillelse av insulin enn f.eks. havregryn og pasta. Proteinkilder stimulerer i gjennomsnitt til like stor insulinutskillelse som karbokilder.

For øvrig: selv om fett i seg selv ikke stimulerer til insulinutskillelse, så vil det lagres inn like godt gjennom acylasjonstimulerende protein (ASP) som aktiveres ved nærvær av kylomikroner i plasma (og mengden kylomikroner som dannes korrelerer med mengden fett i kostholdet).

Derfor, om man ser på de anabole og katabole hormonene totalt sett i denne sammenhengen ser vi at fett virker nøytralt, det samme gjør summen av protein, mens karbohydrater virker kun anabolt.

Denne skjønte jeg ikke. I hvilken sammenheng har kun karbohydrat anabol virkning?


Utlogget Carnivore

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 323
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 167

Sv: Kost- og treningsmyter
« #33 : 09. desember 2008, 13:12 »
.

Utlogget Carnivore

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 323
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 167

Sv: Kost- og treningsmyter
« #34 : 09. desember 2008, 13:14 »
.

Utlogget webah

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 3 788
  • Honnør: 297
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 788

  • MMA Fighter
Sv: Kost- og treningsmyter
« #35 : 09. desember 2008, 13:14 »
whoppa " følgemed"

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Sv: Kost- og treningsmyter
« #36 : 09. desember 2008, 13:15 »
Mennesket har nok aldri spist kun for å overleve. Har du ikke hørt om matglede da? Smiley  Jeg tror nok man hadde like stor matglede den gang som nå, selv om variasjonen ikke var enorm til enhver tid.

Matglede er nok et resultat man finner i sterk korrelasjon med nok tilgjengelig mat, noe som ikke akkurat var tilfelle da. Dessuten er nok den direkte årsaken til matglede noe som bor dypt i oss. Selv en hund viser matglede selv om den får den samme maten til alle måltider hele livet. Årsaken er nok å finne i livslysten. Smiley


Hehe, nei det er ikke jeg som står bak denne artikkelen, selv om jeg kan si meg enig i det aller meste der Smiley

Bortsett fra vekten på skjelettet håper jeg... Smiley
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Carnivore

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 323
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 167

Sv: Kost- og treningsmyter
« #37 : 09. desember 2008, 13:35 »
.

Utlogget Carnivore

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 323
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 167

Sv: Kost- og treningsmyter
« #38 : 09. desember 2008, 13:45 »
.

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Kost- og treningsmyter
« #39 : 09. desember 2008, 14:50 »
Anklager deg ikke for noe Smiley  Du kom bare med et nyttig innspill. Men i den konteksten som var synes jeg det var på sin plass å få med at det ikke bare er insulinet som spiller en rolle. Slik du fremstilte det virket det som pasta og kjøtt eller fisk kunne likestilles. Det kan det selvfølgelig ikke, ettersom det er andre hormoner enn insulin som spiller inn her, vesentlig for debatten.

Bra. Imidlertid syntes jeg det var vesentlig for debatten å poengtere at proteinkilder stimulerer til insulinutskillelse like godt som karbokilder.

Ja, fett kan også lagres inn. Men ser man på summen av den effekten karbohydrater har på kroppen sammenliknet med summen fett har på kroppen, så er jeg ikke i tvil om hva som er det beste. Det virker som du prøver å "forsvare" karbohydratene, mens jeg forsvarer fettet Smiley  Hva er egentlig din mening oppe i dette? Du trakk jo uansett fram en referanse knyttet til det jeg sa om serotinin.

Min mening oppe i dette er nok ikke så veldig annerledes enn din, men som du nevner så har jeg ikke en fullt så negativ innstilling til karbohydrater, og positiv til fett. Jeg mener at et balansert kosthold inneholder begge - i balanse. Smiley

Ja, når jeg snakket om at karbohydratet virker anabolt, så mente jeg i forhold til fettlagring - ikke muskeloppbygging.

Mye karbo, lite fett = liten fettforbrenning, liten fettinnlagring.
Lite karbo, mye fett = stor fettforbrenning, stor fettinnlagring.
Summen er den samme. Ved slutten av dagen er det kaloribalansen som avgjør om man lagrer inn mer fett enn man forbruker.


Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Sv: Kost- og treningsmyter
« #40 : 09. desember 2008, 14:52 »
For å spore litt av:
For en del år siden var jeg helt "avhengig" av mat fra McDonalds og godteri. Det var dette jeg stort sett gikk og fantaserte om. Matgleden var også svært stor da jeg fikk i meg alt sukkeret og hvetemelet. Deilig! Men hva var belønningen? Ustabilt blodsukker og stadig sug etter mer. Ingen bra ting, livet sett under ett.

I dag har jeg også stor matglede, kanskje enda større. Men det går ikke på den typen mat. Nå gleder jeg meg til kveldsmåltidet som består av deilig kjøtt og masse smør og rømme. Maten skal helst flyte over av fett Smiley  Sukker har jeg imidlertid liten lyst på, selv om det er godt å skeie ut engang iblant. Gleden og følelsen av velvære til sukker har dog blitt mye mindre, og det tar ikke lang tid før jeg føler meg forsynt.
Belønningen min ved å spise riktig mat (les fet mat) er ikke bare matglede, men også generelt bedre helse og velvære. Det lille jeg også har tatt meg bryet med å trene etter kostomlegging er bare positivt. Testosteronnivået øker lettere, slik at alt som har med trening og damer å gjøre når nye høyder Wink

Jo da - isolert sett er vi helt enige. Men du har MULIGHETEN til å velge mat, og det er et helt nytt og moderne fenomen mennesket ikke har hatt tidligere. Det vil ha en vestentlig betydning i sammenhengen.
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Carnivore

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 323
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 167

Sv: Kost- og treningsmyter
« #41 : 09. desember 2008, 15:42 »
.

Utlogget Udrugn

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 029
  • Honnør: 176
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 029

Sv: Kost- og treningsmyter
« #42 : 09. desember 2008, 16:36 »
Fettet stimulerer også til økte nivåer av testosteron, noe som virker fettforbrennende i seg selv, samt muskeloppbyggende.

Det er vel ikke slik at desto mer fett desto høyere testosteron? Har man høy nok andel energi fra fett så er vel testosteron nivåene normale.

Utlogget ArvidH

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 183
  • Honnør: 11
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 183

Sv: Kost- og treningsmyter
« #43 : 09. desember 2008, 16:45 »
Ein ting er sikkert, eg kjenner fleire som går på høgfettkost, deriblant meg sjølv og har aldri hørt om nokon som har prøvd dette ei stund uten å gå ned i fettprosent, eller ikkje koma i betre form både fysisk og psykisk. Det beste av alt er at no kan eg eta ein liten frukost feks tre egg og smør el majones, og ikkje vera svolten før utpå ettermiddagen. Så et eg eit lite mellommåltid, og til slutt kraftig til kveldsmat. Har heller ingen problem med ei treningsøkt på 1,5 til to timar på ettermiddagen utan å føla meg slapp.
Før eg begynnte med dette, åt eg tre skever med pålegg + proteindrikk til frukost, då kom svolten etter to timar. Dei  som er kritiske til dette bør prøve sjølve!

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Kost- og treningsmyter
« #44 : 09. desember 2008, 16:49 »
Vel, vi er nok enige om en del ja. Men jeg er ikke enig i den forenklingen over her.
Mye karbohydrater kan gi kronisk forhøyet nivå av blodsukker og insulin, spesielt dersom man benytter raffinerte karbohydrater med høy glykemisk indeks. Begge deler bidrar til å utvikle sykdom. Dessuten vil man i et kosthold med lite fett få problemer med å dekke behovet for essensielle fettsyrer og fettløselige vitaminer som A,D og E.

Jeg snakker om et balansert kosthold som inneholder karbohydrater og fett i balanserte mengder. Jeg har vel aldri sagt at man skal spise mye raffinerte karbohydrater og inadekvat med fettsyrer.

Jeg er enig i at lite karbo og mye fett fører til større fettforbrenning (fordi produksjonen av fett-nebrytende enzymer bidrar til økt nedbryting av fettvev), men ikke økt fettinnlagring. Selv om fettet i maten også kan lagres som kroppsfett, skjer dette først og fremst dersom det kommer sammen med karbohydrater og høye nivåer av insulin.

Dette er, for å sitere Lyle Mcdonald: "food combining bullshit". Fin teori, men den savner hold. Som nevnt tidligere så kreves det på ingen måte insulin for å lagre inn fett. Det vil lagres inn like godt gjennom acylasjonstimulerende protein som aktiveres ved nærvær av kylomikroner i plasma og mengden kylomikroner som dannes korrelerer med mengden fett i kostholdet.

At det er kaloribalansen som er avgjørende, altså at to isokaloriske dietter med ulik makrofordeling gir stort sett samme effekt på vekt samt muskel- og fettratio har blitt bevist i mer enn en studie. Jeg kan bruke tid på å finne frem dem for deg, men da bør du også bruke tid på å finne frem noe pålitelig fakta som motsier dette.

Alene tas fettet opp mye jevnere i kroppen.

Vennligst utdyp dette.

Fettet stimulerer også til økte nivåer av testosteron, noe som virker fettforbrennende i seg selv, samt muskeloppbyggende.

Kilde på dette takk.

Så vidt jeg vet har man vel bare gjort korttidsstudier, hvor man sammenlignet kosthold med altfor lite fett i med kosthold med mye fett, og sett at ved et kosthold med mye fett har man mer fri T i plasma. Det sier ikke mye. Testosteronproduksjonen står i korrelasjon med behov og sosial status i første hånd, og det finnes veldig lite som peker på at man kan påvirke det oppad nevnvert mye med hjelp av mat eller tilskudd hvis man allerede har et balansert kosthold.

Lite karbohydrater (lave nivåer av insulin) gir også større rom for veksthormon. Dette hormonet bruker fettreserver til energiformål.

All mat hemmer veksthormonutskillelse der og da, men det er ikke dermed sagt at man får lavere utskillelse totalt sett med et kosthold som inneholder karbohydrater.

Det bør også nevnes at mye karbohydrater kan gi et svært lavt blodsukker etter lagring. Da benytter kroppen i stor grad kortisol for å øke blodsukkeret igjen, et svært kjipt hormon som fremmer nedbrytning av proteiner (muskelvev) til energiformål. Resultatet er lavere forbrenning og igjen større fettinnlagring.

Igjen, jeg tar utgangspunkt i et balansert kosthold og gidder ikke å forsvare McDonalds og godteri-dietten mot en næringsrik høyfettdiett. Jeg er ikke kritisk til lavkarbodietter i det store hele, men jeg er heller ikke hallelujapositiv. Virker det for deg så er det bra, men det er ikke dermed sagt at det er det beste for alle.

Jeg mener altså ikke at man kan likestille karbohydratene og fettet fordi de angivelig skal ha sine fordeler og ulemper som til sammen gjør effekten lik.
Alt handler om hormonelle effekter av maten, og et likt antall kalorier av fett og karbohydrater vil derfor ikke ha samme effekt fysiologisk sett i løpet av en dag. Og det er jo den fysiologiske effekten vi alltid er ute etter, der man ønsker en muskeloppbyggende og fettnedbrytende metabolisme.
Mye karbohydrater er aldri gunstig slik jeg ser det, men noe er nyttig. Ved hard trening kan det økes ytterligere.
Å basere kostholdet på mye fett er alltid gunstig, fordi det bidrar med essensielle stoffer, og som energikilde er den langt mere stabil - noe som igjen forhindrer sult/sug med påfølgende overspising.

Selvsagt vil de påvirke kroppen forskjellig, men du har å bevise at karbo er generelt ugunstig, og at mye fett alltid er gunstig. Selv om lavkarbo/høyfett-dietter har fungert bra for mange (særlig overvektige), og vi ikke trenger karbohydrater på den samme måten som vi trenger essensielle amino- og fettsyrer, så finnes det ingen vitenskapelige eller pålitelige empiriske bevis for at karbohydrater som en naturlig del av et balansert kosthold er negativt på noen måte, eller at lavkarbodietter er sunnere for folk flest.


Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!