Skrevet av Emne: Sticky: Nyreskader av proteinpulver?  (Lest 83387 ganger)

Utlogget Baahh

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 030
  • Honnør: 329
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 030

SV: Nyreskader av proteinpulver?
« #45 : 30. januar 2005, 20:41 »
Honnør til LurePer for å ta opp akkurat det. Jeg synes det er viktig at vi finner ut hva som kan hjelpe oss, ikke bli manipulert av reklame og andre påvirkningsfaktorer for så å jobbe for å for å fremme det og overse det vi ikke tror på eller det vi ikke er overbevist om. Det samme gjelder andre ting, for eksempel myse kontra kasein, treningsmetoder, etc. Her har nok alle noe å hente.

Utlogget 25årstrening

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 259
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 259

SV: Sticky: Nyreskader av proteinpulver?
« #46 : 16. mars 2005, 19:56 »
Jeg er selv en tilhenger av et relativt høyt proteininntak ved veldig tung trening og mye trening, og har ennå til gode å se noen forskningsresultat som klart konkluderer med at det å spise 3-4 gram protein per kg kroppsvekt er direkte skadelig for friske mennesker.

På den annen side er effekten av et gitt proteininntak også avhengig av inntak av karbohydrater og andre faktorer, og det er riktig som LurePer påpeker at noe forskning tyder på at trenende individ faktisk "utnytter" proteininntaket bedre. Med dagens fokus på lav-karb dietter og helse generelt; her kommer det sikkert masse ny forskning i årene som kommer.
En spennende debatt!

Utlogget Baahh

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 030
  • Honnør: 329
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 030

SV: Sticky: Nyreskader av proteinpulver?
« #47 : 16. mars 2005, 23:32 »
Her er i hvert fall en studie som viser at 2.8 gram per kilo kroppsvekt Smiley er helt ufarlig.



Do regular high protein diets have potential health risks on kidney function in athletes?

Poortmans JR, Dellalieux O.

Department of Physiological Chemistry, Institute of Physical Education and Kinesiotherapy, Free University of Brussels, Belgium.

Excess protein and amino acid intake have been recognized as hazardous potential implications for kidney function, leading to progressive impairment of this organ. It has been suggested in the literature, without clear evidence, that high protein intake by athletes has no harmful consequences on renal function. This study investigated body-builders (BB) and other well-trained athletes (OA) with high and medium protein intake, respectively, in order to shed light on this issue. The athletes underwent a 7-day nutrition record analysis as well as blood sample and urine collection to determine the potential renal consequences of a high protein intake. The data revealed that despite higher plasma concentration of uric acid and calcium, Group BB had renal clearances of creatinine, urea, and albumin that were within the normal range. The nitrogen balance for both groups became positive when daily protein intake exceeded 1.26 g.kg but there were no correlations between protein intake and creatinine clearance, albumin excretion rate, and calcium excretion rate. To conclude, it appears that protein intake under 2. 8 g.kg does not impair renal function in well-trained athletes as indicated by the measures of renal function used in this study

PMID: 10722779 [PubMed - indexed for MEDLINE]


Utlogget LurePer

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 973
  • Honnør: 154
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 973

  • Ikke stikk din snabel der det kommer ut kabel
SV: Sticky: Nyreskader av proteinpulver?
« #48 : 16. mars 2005, 23:33 »
Men er 2.8 gram proteiner om dagen nok? Kanskje, kanskje ikke. Billig er det ihvertfall (et par teskjeer pulver).
I positiv nitrogenbalanse.

Utlogget Baahh

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 030
  • Honnør: 329
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 030

SV: Sticky: Nyreskader av proteinpulver?
« #49 : 16. mars 2005, 23:36 »
Men er 2.8 gram proteiner om dagen nok? Kanskje, kanskje ikke. Billig er det ihvertfall (et par teskjeer pulver).

Jeg skrev faktisk bare at den viste at 2.8 gram protein ikke er farlig (så sant man ikke veier under ett kilo, dah). Det er kanskje litt lite, ja biggrin Undecided

Utlogget HITman

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 997
  • Honnør: 1256
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 997

  • Lift like a lift
SV: Sticky: Nyreskader av proteinpulver?
« #50 : 16. mars 2005, 23:38 »
7 dager var veldig kort tid å uttale seg på da. Kronisk nyresvikt tar mange år å utvikle, og kreatinin stiger ikke nevneverdig før minst 80% av nyrefunksjonen er borte. Mer langvarige studier på dette er veldig velkomne.  Smiley

H
Erfaring er den talentløses trøst

2strong

  • Gjest
SV: Sticky: Nyreskader av proteinpulver?
« #51 : 16. mars 2005, 23:40 »
7 dager var veldig kort tid å uttale seg på da. Kronisk nyresvikt tar mange år å utvikle, og kreatinin stiger ikke nevneverdig før minst 80% av nyrefunksjonen er borte. Mer langvarige studier på dette er veldig velkomne.  Smiley

H

Det samme tenkte jeg...
Man kan nesten alltid finne en "vitenskapelig" artikkel som sier det man vil høre.  Undecided

Utlogget ASDFGGHJKLLKJHGFFD

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 261
  • Honnør: 129
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 261

SV: Sticky: Nyreskader av proteinpulver?
« #52 : 24. august 2005, 14:01 »
http://www.trening.no/svar.php?kat=kosthold&id=614
Her påpeker han at proteinpulver er skadelig, så det er ikke rart at spørsmålet om proteintilskudd var skadelig for nyrene kom opp hele tiden før vi fikk stickyen her... Det er ihvertfall sikkert at det er mye vranglære...
Ikke at jeg videre vet hva som er riktig og galt, men det der er det eneste jeg har lest som påpeker at proteintilskudd er farlig...

Utlogget HITman

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 997
  • Honnør: 1256
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 997

  • Lift like a lift
SV: Sticky: Nyreskader av proteinpulver?
« #53 : 17. oktober 2005, 23:56 »
http://www.trening.no/svar.php?kat=kosthold&id=614
Her påpeker han at proteinpulver er skadelig, så det er ikke rart at spørsmålet om proteintilskudd var skadelig for nyrene kom opp hele tiden før vi fikk stickyen her... Det er ihvertfall sikkert at det er mye vranglære...
Ikke at jeg videre vet hva som er riktig og galt, men det der er det eneste jeg har lest som påpeker at proteintilskudd er farlig...

Dårlig svar av Even Rotevatn.

H
Erfaring er den talentløses trøst

Utlogget Dan_zeh_mon

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 28
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 28

  • Dont stop until you hit da spot!
SV: Sticky: Nyreskader av proteinpulver?
« #54 : 03. november 2005, 21:30 »
Proteinpulver er bare kos!
Høyde : 184 cm
Vekt : 83 ish.

liggende leggpress : 4x14 320 kg

Utlogget Proudness of Nor

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 155
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 155

  • NO PAIN! Great gain:....
SV: Sticky: Nyreskader av proteinpulver?
« #55 : 16. november 2005, 22:41 »
Alt er farlig i for store mengder. Jeg mener nok at proteiner gjennom kosten er bedre enn å få det i seg kunstig!

Utlogget Proudness of Nor

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 155
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 155

  • NO PAIN! Great gain:....
SV: Sticky: Nyreskader av proteinpulver?
« #56 : 16. november 2005, 22:43 »
200g med gammalost hver dag er 100gram med proteiner!

Utlogget Meccano

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 2
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2

SV: Sticky: Nyreskader av proteinpulver?
« #57 : 29. november 2005, 23:36 »
Dette spørsmålet kommer vel opp cirka en gang i måneden. Smile

 hjelp om trening:S
« Svar #3 : Idag kl. 23:33:49 »   

--------------------------------------------------------------------------------
heisann, er en gutt ca 14 år.. har trænt i 1 år og 5 mnd nu.. første året trente jeg grunnlaget for kroppen min.. jeg vet att jeg er veldig ung til og begynne og pompe og få store muskler.. trenger hjelp med ett fast mat program som er seriøst. drikker v12 turbo, og 100 % whey protein( tillegg tar jeg d-ribose) hvis det funker attme kreatin? jeg veier rundt 62 kg. skal opp til 80 har jeg lyst til, tar 60 i benken. men det har ingenting og si er bare litt stolt .. hvis noen gidder og hjelpe meg med ett matprog( så blir jeg veldig fornøyd) er allergisk mot alt som heter nøtter,epler,bananer,appelsin:( og frukt:(... sjå på saken de som gidder 

Utlogget Ole Ø.

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 567
  • Honnør: 179
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 567

SV: Sticky: Nyreskader av proteinpulver?
« #58 : 29. november 2005, 23:38 »
200g med gammalost hver dag er 100gram med proteiner!
Fyr det ned i shaken! Grin rockon!1

Utlogget HITman

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 997
  • Honnør: 1256
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 997

  • Lift like a lift
SV: Sticky: Nyreskader av proteinpulver?
« #59 : 30. november 2005, 09:30 »
Alt er farlig i for store mengder. Jeg mener nok at proteiner gjennom kosten er bedre enn å få det i seg kunstig!

Det har du rett i.  Smiley Proteinpulver er ment som tilskudd for å dekke opp proteinbehovet hvis du ikke får i deg nok gjennom vanlig mat, samt at det uansett kan være lurt med en shake rett før og rett etter trening sammen med raske karbs.

H
Erfaring er den talentløses trøst

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!