Skrevet av Emne: Er du sterk?  (Lest 4226 ganger)

Utlogget Number1

  • Treningsforum Crew
  • Administrator
  • *****
  • Innlegg: 10 158
  • Honnør: 564
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 10 158

Er du sterk?
« : 19. mars 2008, 01:11 »
Diskuter denne artikkelen i dette innlegget:
Noen tror de er sterk når de klarer 100kg i benkpress og 140kg i knebøy, men Michael Boyle gir deg her noen flere mål på om du virkelig er så sterk som du tror.


Les hele artikkelen her
Joachim Pedersen
Daglig leder og ansvarlig redaktør, Treningsforum.no

Tips oss om nyheter, reportasjer osv.

Vi gir honorar til månedens beste tips!



Les forumreglene her


Vi søker etter skribenter

Treningslære, ernæring, kosttilskudd

Utlogget Soje

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 894
  • Honnør: 262
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 894

  • Dersom noe ikke gir resultater - gjør noe annet!!
Sv: Er du sterk?
« #1 : 19. mars 2008, 15:27 »
Viktig poeng du kommer med her Smiley

"Hvorfor trener vi på to ben når vi konkurrer på et?" er et kurs mange fler skulle vært med på.

Soje

Utlogget Eirik Sandvik

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 700
  • Honnør: 99
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 700

Sv: Er du sterk?
« #2 : 19. mars 2008, 15:35 »
Ja, Mike Boyle er en smart kar. Er en grunn til at vi oversetter hans artikler. Smiley

Utlogget jcdy

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 415
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 415

  • Født i 88,begynte å trene august 05
Sv: Er du sterk?
« #3 : 23. mars 2008, 16:03 »
prøvde å kjøre skulderpress uten støtte her om dagen og da ble det mye ryggtrening syns jeg:P også måtte jeg gå ned betraktelig på vektene.er da gunstig med tanke på ryggen?
to be strong or big,thats the question Cheesy

Utlogget Eirik Sandvik

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 700
  • Honnør: 99
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 700

Sv: Er du sterk?
« #4 : 23. mars 2008, 17:01 »
Ja, absolutt. Det beviser bare at du må jobbe mer med vitkig stabiliseringsmuskulatur. Skulderpress skal for øvrig helst kjøres stående.

Utlogget jcdy

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 415
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 415

  • Født i 88,begynte å trene august 05
Sv: Er du sterk?
« #5 : 24. mars 2008, 20:47 »
hva med sittende skulderpress uten støtte som en variasjon?dette var en bra artikkel syns jeg.Håper på fler!  Grin
to be strong or big,thats the question Cheesy

Utlogget Eirik Sandvik

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 700
  • Honnør: 99
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 700

Sv: Er du sterk?
« #6 : 24. mars 2008, 22:18 »
hva med sittende skulderpress uten støtte som en variasjon?dette var en bra artikkel syns jeg.Håper på fler!  Grin

Joda, det funker det også (variasjon er gull), men helst stående. Wink

Utlogget jcdy

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 415
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 415

  • Født i 88,begynte å trene august 05
Sv: Er du sterk?
« #7 : 24. mars 2008, 23:59 »
vet ikke om det sto i artiklen,men hvorfor er det helst stående det bør kjøres? når man da kjører det sittende så har ihvertfall jeg en tendens til å bøye ryggen bakover og kassa ut,og er det detta han Boyle ville helst slippe å "se" pga man evt vil da bruke brystet i øvelsen? men jeg føler ikke at brystet kommer inn eller hjelper til.
også er det da et spm til hantler VS fristang, bør man da trene med hantler? med tanke på hva som sto i artiklen ang ben.
to be strong or big,thats the question Cheesy

Utlogget Mister-B

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 29
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 29

Sv: Er du sterk?
« #8 : 25. mars 2008, 00:59 »
Det meste bør vel egentlig kjøres med hantler. Hantler er i de aller fleste tilfeller bedre enn stang. Samme gjelder sittende vs. stående. Stående hjelper blant annet med å skape bedre holdning.

Utlogget Eirik Sandvik

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 700
  • Honnør: 99
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 700

Sv: Er du sterk?
« #9 : 25. mars 2008, 11:25 »
Stående fordi man jobber mer med kjernemuskulatur. Smiley

Hantler eller stang avhenger av situasjon, men for de fleste utøvere (som jo Boyle jobber med) så vil det stort sett være best med hantler med tanke på å minimere risikoen for skulderskader. Det er en del utøvere som ikke bør kjøre skulderpress også.

Utlogget jcdy

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 415
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 415

  • Født i 88,begynte å trene august 05
Sv: Er du sterk?
« #10 : 25. mars 2008, 18:58 »
jeg vet at det å kjøre skulderøvelser bak nakken øker risikoen til skulderskade og at man fbør helst ikke ta den bak nakken hvis ikke leddet tillater det,men hva med å kjøre det bak nakken slik at løfteveien/ banen blir mere "rett på" når kontakt er hovedfokuset.ville det ha vært en bedre bane for å utelukke brystmuskulaturen helt? bare noe jeg lurer på....
to be strong or big,thats the question Cheesy

Utlogget Eirik Sandvik

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 700
  • Honnør: 99
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 700

Sv: Er du sterk?
« #11 : 26. mars 2008, 01:49 »
Vanlig stående skulderpress med stang (med god teknisk utførelse) vil ikke inkludere bryst i noen stor grad og vil egentlig være svaret på spørsmålet ditt. Smiley Om du ikke har den, så vil jeg anbefale boka "Starting Strength" (andre utgaven) som blant annet beskriver utførelsen av denne øvelsen meget bra. 

Utlogget Quadriceps

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 554
  • Honnør: 422
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 554

  • Do or do not. There is no try!
Sv: Er du sterk?
« #12 : 28. mars 2008, 23:46 »
Diskuter denne artikkelen i dette innlegget:
Noen tror de er sterk når de klarer 100kg i benkpress og 140kg i knebøy, men Michael Boyle gir deg her noen flere mål på om du virkelig er så sterk som du tror.


Les hele artikkelen her

Artikkelforfatter har jo unektelig et poeng i at en bør vektlegge annet enn "favorittøvelsen" sin. Den stereotype benkpresseren som kjører benkpress og bicepscurl alene burde vært gravlagt for lenge siden (dessverre dukker det jevnt og trutt opp folk i den kategorien).

Det jeg har mer problemer med å forstå vektleggingen av er denne enfotknebøyen. Hva pokker skal det være godt for? og skal du kjøre med benk bak i tillegg (for å kontrollere dybde) hvor i helsiken skal en gjøre av foten en ikke trener for å holde seg på bena? Strekke den ut foran seg? Høres mer ut som balansetrening for sirkus Arnardo heller enn styrketrening. Jeg betviler ikke at det er både tungt og vanskelig å utføre strikt og korrekt, men i mine øyne altså fullstendig bomskudd for hva en burde vektlegge. Knebøy (alternativt frontbøy) er noe de fleste kan ha et forhold til hva styrkemåling gjelder. N x kroppsvekt (hvor N er et gitt forholdstall) er en helt grei angrepsvinkel. Siden de færreste av oss er sirkusartister, så blir enfotsknebøyen noe mer virkelighetsfjernt. De fleste av oss bruker begge bena i det daglige og hinker altså ikke rundt på et ben.


Utlogget jcdy

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 415
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 415

  • Født i 88,begynte å trene august 05
Sv: Er du sterk?
« #13 : 29. mars 2008, 00:29 »
Vanlig stående skulderpress med stang (med god teknisk utførelse) vil ikke inkludere bryst i noen stor grad og vil egentlig være svaret på spørsmålet ditt. Smiley Om du ikke har den, så vil jeg anbefale boka "Starting Strength" (andre utgaven) som blant annet beskriver utførelsen av denne øvelsen meget bra. 

hva med press i smith(foran) uten støtte? lurer også på hvorfor en del bodybuildere ikke kjører stanga ned til kassa men kun til haka i skulderpressen og med hantlene så går de heller ikke helt ned virker det som,ser dette også i benken/skrå at de ikke kjører helt ned slik at de stopper rett før kassa også opp igjen.
to be strong or big,thats the question Cheesy

Utlogget Boyscout slayer

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 425
  • Honnør: 796
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 425

Sv: Er du sterk?
« #14 : 29. mars 2008, 00:37 »
Jeg kan jeg godt kjøre stående militærpress med GOD hjelp fra brystet i en overdrevet bakoverlening stående og tjene på det, men det er fortsatt mann da de fleste ikke klarer dette fordi magen og bevegeligheten er for dårlig Wink

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!