Skrevet av Emne: Melkesyre  (Lest 1511 ganger)

Utlogget rallar

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 231
  • Honnør: 7
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 231

  • sunt hjerte i en sunn kropp
Melkesyre
« : 05. juni 2007, 08:57 »
de store karane på gymmen har en interresang teori som jeg gjerne vil komme til bunns i.

de trener utelukkende til failure, de ligger på benken å skal gjøre 5 reps, hvorpå de får kompisen til å hjelpe de å pine ut de/den siste 1-2reps.

de hevder at denne teknikken hjelper de å virkelig bygge masse.

Det stemmer sikkert (gutta har bra med masse), men det skurrer litt for meg sånn rent teoretisk??

Etter hva jeg har lært og forstått i treningslæren, så vil følgende skje:

glukose vandrer inn i mitokondrien, der skjer energi frigjøringen og ut kommer co2, vann og energi

etter 4-5 rep må en hjelpende hånd til for å hjelpe de.

da mener jeg at energifrigjøringen skjer i cytoplasmaen før mitokondrien, og resultatet er: energifrigjøring og melkesyre.

nå må det skje noe med melkesyren som har hopet seg opp i cellen.
da tar vell golgie apparatet og løser opp melkesyren til co2 sender den ut i blodbanen for og pustes ut av lungene og melkesyren er gjort om til glukose, som enten går inn i glykogenlagrene eller brukes til energi.

konklusjon:
når man trener innenfor terskelen der man klarer den siste reppen selv, vil man ha et mere økonomisk energifrigjøringsløp siden man slipper opphopning av melkesyre, som kroppen må bruke tid på å kvitte seg med.

derfor er min teoretiske oppfatning at, det vil være mere lønnsomt å da istede for å bli hjulpet opp på de 1-2siste reppene, heller legge de 1-2siste reppen til et eget sett.

noen som har synspunkter på dette??
Hopp og sprett
Min treningslogg

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Sv: Melkesyre
« #1 : 05. juni 2007, 09:04 »
I utgangspunktet enig med deg, selv om det er mange teorier rundt dette.

På den andre siden kan man si at failure stresser nervesystemet ekstra, følgelig stimulerer det til økt styrke, man kan løfte tyngre og blir følgelig større. Det er jo også en innfallsvinkel.

Men det finnes noen bra tråder om dette i "Hall of fame" tror jeg.... kan sjekke litt å se hva jeg finner, for temaet er intr. og mye diskutert.
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Sv: Melkesyre
« #2 : 05. juni 2007, 09:07 »
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget bloodredthrone

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 444
  • Honnør: 48
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 444

Sv: Melkesyre
« #3 : 05. juni 2007, 17:28 »
Rallar; mener du med dette at man ikke skal trene med melkesyre eller bare at man ikke skal trene så hardt at man trenger hjelp? Styrketrening med tunge vekter er jo som oftest anaerobt og det blir vanskelig å unngå melkesyre. Jeg pleier hvertfall å få en del melkesyre på de fleste øvelser.

Utlogget eirikNe

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 280
  • Honnør: 27
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 280

Sv: Melkesyre
« #4 : 05. juni 2007, 20:28 »
Kan nevne at mjølkesyre ikkje gjer ein "stiv" eller sliten. Dette kjem av mikrotraumar og små inflammasjonar i musklaturen, samt ein del andre trøytningstoff som vert danna.
Mjølkesyra har lenge vert sett på som den "store og stygge ulven". Det er ikkje tvil om at mjølkesyre vert produsert under anaerobt arbeid, men ein har i den siste tida sett vekk frå at mjølkesyre og laktat har ein reduserande effekt på prestasjonsevna.

Treningsterapeut

Utlogget rallar

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 231
  • Honnør: 7
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 231

  • sunt hjerte i en sunn kropp
Sv: Melkesyre
« #5 : 05. juni 2007, 21:35 »
Rallar; mener du med dette at man ikke skal trene med melkesyre eller bare at man ikke skal trene så hardt at man trenger hjelp? Styrketrening med tunge vekter er jo som oftest anaerobt og det blir vanskelig å unngå melkesyre. Jeg pleier hvertfall å få en del melkesyre på de fleste øvelser.
Jo da, trening med vekter av litt tyngde er anaerobt så derfor dannes det melkesyre, men slik jeg forstår det vil dette med at man skal ha hjelp for å ta ut over sin egen yteevne føre til en større opphopning enn det som er bra!

Nå fikk jeg en innterresang vinkling fra UpAndComming
og noe nyere forskning fra erikNe her.
Men likevel, jeg har selv prøvd på bicepscurl.
50kg 12reps 2min pause 6reps 2 min pause 2 reps.
Enorm pump fra første sett
Senere har jeg gjort 9 -9 -8reps. Her greide jeg flere reps totalt, og i tillegg føler jeg meg sterkere senere på kvelden og dagen derpå.

Hvis vi sammenligner med intervalltrening for løping, er det ingen anbefalinger som går på å gå utover 95% av makspuls pga av opphopning av melkesyre. Som vil føre til en kortere arbeidstid.

Ser dere sammenligningen her, man reduserer intensiteten i intervallet for å få en lenger arbeidstid,
Samme som meg, reduserer intensiteten i løftet for å klare flere reps totalt.
Hopp og sprett
Min treningslogg

Utlogget eirikNe

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 280
  • Honnør: 27
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 280

Sv: Melkesyre
« #6 : 05. juni 2007, 22:13 »
Jo da, trening med vekter av litt tyngde er anaerobt så derfor dannes det melkesyre, men slik jeg forstår det vil dette med at man skal ha hjelp for å ta ut over sin egen yteevne føre til en større opphopning enn det som er bra!

Nå fikk jeg en innterresang vinkling fra UpAndComming
og noe nyere forskning fra erikNe her.
Men likevel, jeg har selv prøvd på bicepscurl.
50kg 12reps 2min pause 6reps 2 min pause 2 reps.
Enorm pump fra første sett
Senere har jeg gjort 9 -9 -8reps. Her greide jeg flere reps totalt, og i tillegg føler jeg meg sterkere senere på kvelden og dagen derpå.

Hvis vi sammenligner med intervalltrening for løping, er det ingen anbefalinger som går på å gå utover 95% av makspuls pga av opphopning av melkesyre. Som vil føre til en kortere arbeidstid.

Ser dere sammenligningen her, man reduserer intensiteten i intervallet for å få en lenger arbeidstid,
Samme som meg, reduserer intensiteten i løftet for å klare flere reps totalt.


Poenget med pulssoner og intervalltrening er at du skal kunne halde ein tilstrekkeleg høg/låg intensitet for å få mest mogleg utbytte av treninga. Og det er i denne samanheng ikkje mjølkesyre som set grenser for kor fort ein kan springe(over tid)/mange løft på ei gitt belastning eller liknande. Dette kjem av heilt andre, og til dels dårleg kartlagde prosessar i kroppen.
Ein anntok tidlegare at mjølkesyra skapte ein lågare pH i muskelcellene, noko ein trudde var ugunstig, men ein har som sagt motbevist dei at lågare pH spelar negativt inn på prestasjonen.
Treningsterapeut

Utlogget rallar

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 231
  • Honnør: 7
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 231

  • sunt hjerte i en sunn kropp
Sv: Melkesyre
« #7 : 06. juni 2007, 09:44 »
Høres ut som du har god peiling på dette erikNe.
uansett er det noen bedøvende stoffer som gjøre at du ikke greier å løfte til muskelen ryker, om det er melkesyre eller andre stoffer.

mener du at det er noe hold i teorien min.
Eller vil det å tyne seg utover terskelen sin ha en gunstig virkning. F.eks på dannelsen av kappilærårer.
Hopp og sprett
Min treningslogg

Utlogget eirikNe

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 280
  • Honnør: 27
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 280

Sv: Melkesyre
« #8 : 06. juni 2007, 16:22 »
Når det gjeld dannelse av kappilærårer førekjem dette som oftast ved trening på låg/moderat/noko hoøg intensitet. Ved desse intensitetane trenar ein gjerne langkøyring og langintervallar.
Større slagevne og større hjartemuskulatur oppnår ein fyrst og fremst ved kortintervallar.
Men det er ikkje slik at ein metode KUN forbetrar den eine faktoren.

Det har i nyare tid komme ein ny teori om kva som set grenser for maksimal utnytting av oksygen og aerobt og anaerobt  muskelarbeid. Tim Noakes, professor ved eit universitet i Sør Afrika, hevdar at det ligg eit underbevisst system i kroppen(i samanfatning med hjartemuskulatur) som legg opp eit "løpsopplegg" i forhold til den oppgåva kroppen står ovanfor. Dersom du då eksempelvis i marathon startar for hardt, vil kroppen ubevisst redusera arbeidsintensiteten for at utøvaren skal komme seg i mål(veldig forenkla forklaring). Mens tidlegare hevda ein eintydig at det var kroppens evne til å nyttiggjera seg oksygenet, samt tilførsel av energi, som var dei begrensande faktorane(ved uthaldande arbeid vel og merke).

Som du seier, er nok nokre stoff kombinert med underliggjande reaksjonar(både hormonelt og neuralt) som "bremsar" frå å prestere eins absolutt maksimale,både i styrke og uthald.

Når det gjeld tyning i forhold til styrketrening, er dette sjelden å anbefale, då med hensyn av restitusjonstid og slitasje.
Treningsterapeut

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!