Skrevet av Emne: Sykling og knebøy/markløft  (Lest 2108 ganger)

Utlogget jorg184

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 10
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 10

Sykling og knebøy/markløft
« : 27. februar 2012, 12:06 »
Sykkelsesongen nærmer seg og det begynner å krible litt i beina etter å komme igang.

Jeg har startet på et fullkroppsprogram som jeg er veldig fornøyd med. Jeg trener dette 3 ganger i uken og er som følger:

mandag:

Knebøy (tung)
Benkpress
Markløft
Militærpress
Sittende roing

onsdag:

Knebøy
Benkpress (tung)
Markløft (tung)
Militærpress
Triceps
Biceps

fredag:

Knebøy
Skråbenk
Markløft
Militærpress (tung)
Chins
Sidehev
Tåhev

Mitt spørsmål er:

Kan jeg legge inn sykkeltrening på dagene som jeg ikke trener styrke eller blir dette altfor tøft for lårene? Det blir tross alt en del beintrening i løpet av uka. Har også tenkt til å sykle til trening så ofte som mulig (ca. 8 km) på dagene jeg trener styrke.

Takk på forhånd for svar!

Utlogget Rita Immerstein

  • Treningsforum Crew
  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 949
  • Honnør: 45
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 949

Sv: Sykling og knebøy/markløft
« #1 : 28. februar 2012, 10:06 »
Interessant treningsprogram du har valgt å følge. Med 3 knebøyøkter(hvorav 1 tung) og en tung markløftøkt så vil beina dine få mye trening. Dette avhenger av hvor mange sett du kjører. Bra at du har lagt inn styrketrening annenhver dag. Dersom du sykler mye utenom og i tillegg sykler til og fra trening(8 km hver vei) kan det bli mye belastning på beina, men som sagt så avhenger det av antall repetisjoner på beina i hver økt og totalt sett gjennom en uke. Du kan velge å se på dette som en målrettet overtreningsperiode over 3-6 uker for deretter å justere ned beintreningen(1 knebøyøkt pr uke) til fordel for sykkeltreningen. Step-ups på benk kan være en dynamisk alternativ treningsøvelse til knebøy.

- Master i helsefremmende arbeid
- Personlig trener
- Kostholdsveileder
- Høgskoleutdanning innen ernæringlære, veiledning og coaching
- Trent vekter i over 20 år


Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Sykling og knebøy/markløft
« #2 : 28. februar 2012, 10:55 »
Da jeg gikk på videregående så var det en i klassen min som var på junior-NM nivå i sykling som begynte med styrketrening på det lokale gymmet. Han ble satt til å kjøre flere økter med hard beinpress i uka, i tillegg til at han syklet som før. Etter en liten stund så var han overtrent og han måtte gå sakte i alle trappene på skolen en god stund etterpå. Sykkel tar ganske hardt på lårmuskulaturen i utgangspunktet.

Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget jorg184

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 10
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 10

Sv: Sykling og knebøy/markløft
« #3 : 29. februar 2012, 12:06 »
Da skal jeg prøve å bytte ut knebøy på onsdag og fredag til fordel for step-ups. Beholder den tunge økta på mandag. Har litt lyst til å fokusere på sykling.

Takk for svar!

Utlogget BWest

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 97
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 97

Sv: Sykling og knebøy/markløft
« #4 : 29. februar 2012, 12:14 »
Det er nok vansklig å kombinere tung styrketrening med hard kondistrening. Her må du nok velge hva du vil fokusere mest på, og hva som er viktigst for deg. Uansett er det ikke noe verre enn at du bare prøver begge to. Følre du at du blir veldig sliten og sløv, er det nok for mye, og du bør roe ned på en eller annen måte.
Voice chat OFF
Treningslogg

Utlogget Fjellet

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 76
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 76

Sv: Sykling og knebøy/markløft
« #5 : 29. februar 2012, 12:32 »
Det er bare deg selv som kan merke om det blir for mye for lårene. Gi opplegget et forsøk. Funker det ikke, så gjør du bare de endringene du må, slik at det fungerer for deg  Smiley
1991, 190, 103kg. Power clean 100x2, ML 180, BP 130, KB 140x2, MP 70x3. . Jobber med å bli sterkere, raskere og spenstigere!

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!