Jeg tror de aller fleste kikker altfor mye på speedometeret når man passerer fotobokser, slik at blikket ikke er der det bør være. Ved gjennomsnittsmåling vil fokuset på dette bli enda verre og om den situasjonen man kunne unngått ved riktig fokus hender da(barn i vegen, elg etc) så går det desverre ille fordi folk er livredde for å få ei bot uansett om de er langt under fartsgrensen.
Jeg har aldri sett en fotoboks ved en skole, ved en barnehage eller i tettbebygd strøk hvor det er stor fare for at fotgjengere kan bli påkjørt.
Derimot har jeg sett fotobokser der hvor det er mulig å foreta en sikker forbikjøring slik at Mr Heinz i bobil, eller Lærar Larsen med hatt og ford escort som kjører 65 i 80 sonen kan forbikjøres sikkert.
Jeg tør påstå at mye av kontrollene er pengeinkrevning og at bøtesatsene som skulle virke preventivt ikke har gjort det som ble de påstått at de skulle gjøre.
For 3år siden fikk jeg 4200,- i bot for å kjøre 76 i 60 sonen, nord for Harran i Grong kommune, der er ingen fotgjengere, brei og oversiktlig vei hvor farten ble redusert fra 80 til 60, jeg slipper høyrefoten og ruller inn som vanlig. Boten jeg fikk i 06 var høyere én hva 3 av 7 eks-jugoslaver fikk for grov vold mot en dørvakt i Trondheim, så kan man lure.........
I 08 døde flere i trafikken én i 07, dvs at det trygg trafikk, vegvesnet samt politiet gjør på veiene stort sett er pengeinnkrevning.
Siden de værste strekningene i Norge er blitt utbedret E18 samt flere andre veier, og ikke minst at vi har fått mye sikrere biler vil jeg påstå at statestikken er mye verre nå én for 20 år siden selv om ferre dør.
Få folk til å bruke sikkerhetsseler(feigreima som de sier på Verdal) samt jobbe mot de som kjører i rus, de er mye farligere én de som kjører 10-15 for fort i 70-80-90-100 sonen, samt slutt å mål farten i det bilen passerer skiltet.
saken er at ulykkestallene går ned med 40 % før, under og etter strekninger som er kontrollert med automatisk trafikkontroll.
Der det er bokser dør det færre. Vegvesenet står for utvelgelse og plassering av disse boksene ut ifra målinger av fart over lang tid og tall på ulykker.
Det nærmeste jeg har vært en trafikkulykke den siste tiden var da bil #1 i 5 bilers kø bråbremset foran en fotoboks ved Langstein N. Trøndelag på vei nordover, oppbremsingen kom som lyn fra klar himmel og skyldtes en som ble "skremt" av en ukjent fotoboks.
Siden 1990 har vi fått flere hundre fotobokser, men det eneste som reduserer trafikkdrepte er sikrere biler samt sikrere veier.
"Vil ta mc-førere
Statens vegvesen vurderer også å gå over til å fotografere bilene bakfra, ikke forfra som i dag. Dette systemet krever langt billigere utstyr, og vil også fange opp motorsykler.
På denne måten vil kjøretøyets eier gjøres ansvarlig for fartsovertredelsen - uansett hvem som har kjørt bilen. Slik praksis er i dag, må politiet legge ned betydelige ressurser i etterforskning på saker der eier ikke har vært sjåfør - og nekter å opplyse om hvem som har kjørt."
http://www.bt.no/nyheter/trafikk/Skrur-opp-300-nye-fotobokser--222715.htmlDette blir fantastisk, en person låner en bil, kanskje flere og kjører svært for, men eier av bilen får skylden, dette har ingen verdens ting med trafikksikkerhet å gjøre. Hva med rettssikkerheten hvis eier av bil ikke vet hvem som kjørte bilen???
Jeg vil også rette en finger mot yrkessjåfører, de som er villige til å krasje for retten sin, kanskje tom. krasje for å komme en plass lenger frem i køen.......
Et skrekkeksempel på ren idiotisk kontroll med fotobokser, finner vi i Østfold fylke på RV 21 mellom RV 118 (tidligere E6) Løkkebergkrysset og RV 104 (Rødsveien i Halden kommune). Dette er en strekning på bare 6 km.
Her står det hele 6 fotobokser plassert pr. 1 km vei. (Fartsgrense 70 km/t). Og fartsgrensen på denne strekningen er fortsatt den samme til tross for at det nå også er ferdigbygd ny sykkel- og gangbane helt fra den gamle Svinsundsbroen til Halden.
Hva skal vi si om dette da? Er disse 6 fotoboksene til for trafikksikkerhetens skyld, eller til for å røske enda mer penger ut av lommeboken til motoriserte trafikkanter? Sfm.no bare spør. Red.
http://www.sfm.no/Arkiv-2009/Art-Jul-2009/120709.Fotobokser_kun_en_pengemaskin.htm90% av de som får fartsbot bidrar kun til statskassen, det har ingen verdens ting med trafikksikkerhet å gjøre. De resterende 10% som virkelig grisekjører samt de som kjører i rus er de som er farlige.
Om de ikke bygger 4 feltsvei, så i det minste bygg vei med brei veiskulder og midtdeler, der berger man liv.
Statestikk er et meget bra verktøy om det brukes riktig, om det er ferre ulykker der boksene er så blir de vel flyttet til et annet sted, noe annet som ikke er med i denne tallmatrisen er ay sikrere biler ofte eliminerer personskaden slik at de ulykkene ikke er med i statestikken som ble nevnt.
Hva skal vi bruke?
"Hva slags tall bør vi så bruke – absolutte eller relative? Som så ofte ellers er svaret at: Det kommer an på. Men som en generell regel kan vi si at relative tall er å foretrekke: Å sammenlikne 256 døde i trafikken i Norge med 412 i Sverige gir liten mening, siden Sverige har nesten dobbelt så mange innbyggere. Ved å beregne et relativt tall – antall drepte per 100 000 innbyggere – kan tallene lettere sammenliknes. I stedet for å sammenlikne fire tall – både trafikkdrepte og befolkningen i to land – kan vi nå nøye oss med å sammenlikne to tall som uttrykker antallet trafikkdrepte i forhold til befolkningen. Og jo flere land vi sammenlikner, jo større blir fordelen ved å bruke relative tall. Relative tall både sammenfatter og forenkler de absolutte tallene, og de er som oftest langt lettere å sammenlikne enn absolutte tall.
Men nå er det slik at det ofte ikke er bare én måte å beregne relative tall på: I eksemplet ovenfor kunne vi – ut fra en antakelse om at det er bilen som dreper – for eksempel ha beregnet antall døde i trafikken per 100 000 biler/kjøretøy. Eller vi kunne satt antall døde i forhold til antall kjørte kilometer per år."
- Gjør som Sverige
Det svenske Vägverket (tilsvarer Statens vegvesen) har nylig rapportert om en meget positiv nedgang i antall tragedier på veiene, med 59 færre drepte i 2008 enn i 2007.
I 2007 ble 471 personer drept i trafikken i Sverige, og i 2008 ble 412 personer drept.
I fjor ble hele 256 mennesker drept på norske veier, og i 2007 ble 230 mennesker drept i trafikken. Norge opplever altså tragisk økning med nesten 10 prosent flere drepte i fjor enn året før.
I Vägverkets rapport kan man også lese at 25 prosent av bilførerne som ble drept var ruspåvirket, og 40 prosent brukte ikke bilbelte.
14 762km pr bil i snitt i Norge 2008 og 2 196 107 personbiler (ssb) 32,4 milliarder km pr år = 127 millioner kjørte km pr dødsfall
14 730km pr bil i snitt i Sverige 2008 og ca 4 500 000 personbilar 66,3 milliarder km pr år. = 161 millioner kjørte km pr dødsfall.
Dvs at 27% flere dør i Norge pr år pr kjørte km, og det er alt for mye!
Sverige har mer synlig politi på veiene, samt bøter som representerer forseelsen, ikke minst er de ikke på utkikk etter han som kjører 10-15 over grensen.
Tilslutt kan jeg nevne at det ligger en Dom i det norske rettsvesnet som omhandler fartsovertredelse ved forbikjøring, retten kom frem til at en kort fartsovertredelse som ville gi beslag var nødvendig for å foreta en sikker forbikjøring. Billisten fikk istedenfor en fartsbot uten beslag.