Skrevet av Emne: lår  (Lest 2733 ganger)

andreassk

  • Gjest
lår
« : 21. juli 2005, 19:07 »
Hei. Noen som kan si meg de 3 beste øvelsene for føtter.  Help Har liksom ikke hatt noe framgang, så vanskelig å si hva som hjelper. Har heller ikke mulighet for å trene knebøy lengre.  Tongue Noen som har gode erfaringer med lårcurl?

Utlogget cRypt0r

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 627
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 627

SV: lår
« #1 : 21. juli 2005, 19:37 »
Hei. Noen som kan si meg de 3 beste øvelsene for føtter.  Help Har liksom ikke hatt noe framgang, så vanskelig å si hva som hjelper. Har heller ikke mulighet for å trene knebøy lengre.  Tongue Noen som har gode erfaringer med lårcurl?

lårcurl tar vel i hovedsak på baksiden av lårene visst jeg ikke tar helt feil.
har du anledning bør du kjøre benpress,benspark og lårcurl.
du bør også kjøre noen øvelser for legger.

men  Knebøy er en kongeøvelse da  Wink
If you always do what you`ve always done, you will always get what you always got

Utlogget Melissa

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 183
  • Honnør: 82
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 183

SV: lår
« #2 : 21. juli 2005, 20:10 »
Leg extension!! (eller benspark om du vil). Definitivt den beste øvelsen for beina mine (jada, jeg kjører også knebøy, men i smith-maskin. Ikke så effektivt  :Smiley)
Man er ikke en taper før man slutter å prøve seg!

andreassk

  • Gjest
SV: lår
« #3 : 21. juli 2005, 21:24 »
Takk for svar men mente egentlig med frivekter her jeg nå.. Trener hjemme jeg sjønner dere;) Lurer på hvordan jeg trener flest lår/rumpe muskler/muskel med tre forskjellige øvelser. Har kjørt strake markløft og lårcurl og omvendt lårcurl i det siste. Merker best i beina når jeg trener utfall men dette er en helt fæl øvelse jeg aldri får taket på. Vil helst slippe den. Har aldri trent legger, dette mest fordi det ligger i familien min å ha store legger. Har heller ingen mulighet for det nå som jeg trener hjemme.

andreassk

  • Gjest
SV: lår
« #4 : 21. juli 2005, 21:26 »
Et spørsmål til når jeg først spør: Hvordan trener man rectus femoris best? 

miti

  • Gjest
SV: lår
« #5 : 21. juli 2005, 21:44 »
Et spørsmål til når jeg først spør: Hvordan trener man rectus femoris best?

Rectus femoris er en støttemuskel som blant annet blir belastet ved skrå crunches og knelende crunch med kabeltau. Denne muskelen er da ikke den det tar mest på, men den hjelper til Wink

Utlogget Liz

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 579
  • Honnør: 77
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 579

  • Tough aint enough
SV: lår
« #6 : 21. juli 2005, 21:58 »
Rectus femoris er den største muskelen i Quadriceps-lårmuskelene foran.
Du kan trene denne isolert i lårcurl (som også har en variant for å isolere hamstrings-bakside lår.. mao ikke bare en øvelse for musklene foran,men med dette i et annet apparat selvfølgelig Smiley )
Det beste er basisøvelser,med tillegg av isolasjonsøvelser.
Du kan også ta utfall med stang eller manualer.Det finnes mange varianter av utfall... osv osv

På denne (bra) siden finner du mange gode øvelser.
http://www.bodybuilding.com/fun/quads.htm
Høyde: 173 cm
Vekt.. 58-64 kg (off season - 70 kg)

"I never saw a wild thing
sorry for itself.
A small bird will drop frozen dead from a bough
without ever having felt sorry for itself". 
DH Lawrence

Utlogget Liz

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 579
  • Honnør: 77
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 579

  • Tough aint enough
SV: lår
« #7 : 21. juli 2005, 22:01 »
og for å rette opp miti.. Rectus femoris er ikke en muskel i det abdominale området. Rectus er riktignok festet på pelvis,men har lite med crunches å gjøre Smiley
Høyde: 173 cm
Vekt.. 58-64 kg (off season - 70 kg)

"I never saw a wild thing
sorry for itself.
A small bird will drop frozen dead from a bough
without ever having felt sorry for itself". 
DH Lawrence

miti

  • Gjest
SV: lår
« #8 : 21. juli 2005, 22:09 »
og for å rette opp miti.. Rectus femoris er ikke en muskel i det abdominale området. Rectus er riktignok festet på pelvis,men har lite med crunches å gjøre Smiley

Da beklager jeg dette! Jeg bare leste en artikkel her om magetrening hvor det sto at ved skrå situps og knelende crunch med kabel, er rectus femoris en støttemuskel. Stemmer ikke dette? Dette har vel da egentlig lite med spørsmålet om "Hva som er bra for å trene det", ettersom du ramsa opp fine øvelser Smiley

Utlogget Liz

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 579
  • Honnør: 77
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 579

  • Tough aint enough
SV: lår
« #9 : 21. juli 2005, 22:30 »
Nei,den støtter ikke opp magen crunches...Når man tar crunches bruker man trunkus korsettet(stabiliseringsmuskulaturen) som består av Rectus Abdominis (den i midten),externus og internus obliques abdominis og transversus abdominis.Og så har du erector spinae osv som er på baksiden (ryggen)... Du kan riktignok bruke litt illiopsoas når du trener crunches.. men dette er i hofta.. (og denne muskelen er denne du spiser på oksen når du spiser indrefilet.).. Så man bruker i hovedsak trunkus når man trener mage.. Men det er mange navn og bli kjent med,så jeg skjønner lett at du tar feil.. selv har jeg jo hatt dette som fag på skolen,så jeg har lest om dette noen ganger Smiley



Da beklager jeg dette! Jeg bare leste en artikkel her om magetrening hvor det sto at ved skrå situps og knelende crunch med kabel, er rectus femoris en støttemuskel. Stemmer ikke dette?
Høyde: 173 cm
Vekt.. 58-64 kg (off season - 70 kg)

"I never saw a wild thing
sorry for itself.
A small bird will drop frozen dead from a bough
without ever having felt sorry for itself". 
DH Lawrence

Utlogget HITman

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 997
  • Honnør: 1256
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 997

  • Lift like a lift
SV: lår
« #10 : 21. juli 2005, 22:46 »
Hmm...det er faktisk riktig at rectus femoris hjelper til som (statisk) stabilisator ved crunch, rettere sagt hjelper den til å holde bekkenet på rett plass under øvelsen (hindrer at fremre del av bekkenet tipper "oppover" (mot ribbeinsbuen)).

Ellers har Liz helt rett i det hun skriver.  Smiley

Beste øvelser for bein? Knebøy. Dype knebøy! Helst med fristang, men evt. også i Smith-maskin eller med hantler (langs siden). Prøv både smal beinstilling (tradisjonell) og bred beinstilling (sumo), som tar bedre på innsiden og baksiden av lårene. Men gå dypt!!! Knebøy er btw også beste øvelsen for rectus femoris.  Wink Beinpress er også en bra øvelse for framside lår. Beinstrekk er imo en "fisleøvelse", og bør ikke prioriteres høyt.

Rake markløft og ligende lårcurl er de beste for baksiden/hamstrings.

Stående tåhev og Donkey-tåhev er imo de beste øvelsene for leggene.

Vanlige markløft er også en meget bra øvelse for overall bein og rygg, og bør inngå i ethvert effektivt styrkeprogram (med unntak av for de med akutte ryggproblemer...)

H
Erfaring er den talentløses trøst

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!