Skrevet av Emne: ZMA- bevist effekt?  (Lest 37082 ganger)

Utlogget ^HsA^

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 59
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 59

Sv: ZMA- bevist effekt?
« #45 : 13. oktober 2008, 20:57 »
ABSTRACT : This study examined whether supplementing the diet with a commercial supplement containing zinc magnesium aspartate (ZMA) during training affects zinc and magnesium status, anabolic and catabolic hormone profiles, and/or training adaptations. Forty-two resistance trained males (27 +/- 9 yrs; 178 +/- 8 cm, 85 +/- 15 kg, 18.6 +/- 6% body fat) were matched according to fat free mass and randomly assigned to ingest in a double blind manner either a dextrose placebo (P) or ZMA 30-60 minutes prior to going to sleep during 8-weeks of standardized resistance-training. Subjects completed testing sessions at 0, 4, and 8 weeks that included body composition assessment as determined by dual energy X-ray absorptiometry, 1-RM and muscular endurance tests on the bench and leg press, a Wingate anaerobic power test, and blood analysis to assess anabolic/catabolic status as well as markers of health. Data were analyzed using repeated measures ANOVA. Results indicated that ZMA supplementation non-significantly increased serum zinc levels by 11 - 17% (p = 0.12). However, no significant differences were observed between groups in anabolic or catabolic hormone status, body composition, 1-RM bench press and leg press, upper or lower body muscular endurance, or cycling anaerobic capacity. Results indicate that ZMA supplementation during training does not appear to enhance training adaptations in resistance trained populations.

Wilborn CD, Kerksick CM, Campbell BI, Taylor LW, Marcello BM, Rasmussen CJ, Greenwood MC, Almada A, Kreider RB. (2004). Effects of Zinc Magnesium Aspartate (ZMA) Supplementation on Training Adaptations and Markers of Anabolism and Catabolism. J Int Soc Sports Nutr. 1:12-20.

Utlogget Dummen

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 133
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 133

Sv: ZMA- bevist effekt?
« #46 : 13. oktober 2008, 21:01 »
ZMA er bare sink, magnesium og vitamin B6. Selvfølgelig er alle vitaminer og mineraler er en del av prossene i kroppen, deriblant produksjon av testosteron. Men det betyr ikke at inntak av disse vil øke produksjonen av et hormon. Det er bare tullpreik for å selge mest mulig. Disse mineralene og vitaminene finnes i en rekke matvarer og er null problem å få nok av.

Har du derimot mangel av disse stoffene, så vil et kosttilskudd ha en gunstig effekt... men hvorfor ikke bare justere om kosten og spise mer av matvarer som er rike på nettopp disse?

Blir så lei all tullpreiket produsenter av kosttilskudd spyr ut av seg uten noen form for restriksjoner. Burde vært straffbart å svindle folk på den måten. Kroppen får ikk tatt opp mer enn den trenger uansett, og NULL mer. Å ta store doser utover behovet av noe vil ikke gi noen videre virkning. Det gjelder all næring. Hele greia er så tåpelig at jeg sitter og ler (mens produsentene gnir seg i hendene).


Ta en titt her og lær:

http://matportalen.no/artikler/2007/2/matvaregrupper

Utlogget Nilsi

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 4
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4

Sv: ZMA- bevist effekt?
« #47 : 17. november 2008, 01:29 »
Var nettopp over grensa, snubla borti en sånn ZMA.  De sa at man kunne øke testosteron nivåene med dette, jeg er ikke sikker på hvor mye sink, magnesium og B6 jeg intar allerede, men kjøpte denne.
   Har jeg blitt rundlurt eller har flere her inne positive erfaringer med dette? Er det noen som faktisk har dokumentasjon på at dette funker, eller værtfall mener av fullt hjerte at det funka for deg?
   Er ganske konservativ på denne fronten, så har egentlig aldri investert i noe annet enn proteinpulver.
Jeg har brukt ZMA i ca 2 år nå. Må si at søvnen var utrolig bra mens jeg gikk på det, altså jeg klarte trene bedre enn med dårlig søvn. I tilegg fikk jeg de første ukene mange sterke drømmer..kan dele med dere at mesteparten handlet om damer/trening  Tongue

Når det gjelder testostoron-produksjon så vet jeg ikke om jeg har mer enn det jeg hadde før. Målte i hvertfall nivåene mine og de lå på "middels-høyt", altså ganske bra.

Har selvfølgelig lest om at det øker t-produksjonen, men det kan jeg ikke gå god for. Eneste jeg kan si er at jeg ikke kommer til å slutte med det kosttilskuddet  sånn med det første Wink



Jeg hadde en syk drøm i en av de første ukene med zma, jeg er ikke sikker på om jeg sov eller ikke, men hadde sannsynlighvis akkuratt sovna, jeg er nesten helt sikker på at jeg hadde lukket øynene i 5-10 sec, da plutselig en jævlig ekkel dame kom skrikene opp i tryne på meg, var litt skummelt Tongue

Protein1991

  • Gjest
Sv: ZMA- bevist effekt?
« #48 : 17. november 2008, 21:32 »


Jeg hadde en syk drøm i en av de første ukene med zma, jeg er ikke sikker på om jeg sov eller ikke, men hadde sannsynlighvis akkuratt sovna, jeg er nesten helt sikker på at jeg hadde lukket øynene i 5-10 sec, da plutselig en jævlig ekkel dame kom skrikene opp i tryne på meg, var litt skummelt Tongue

Da er du bare psykisk syk...ingen bivirkning fra ZMA'en det der Tongue

Utlogget TURTLE~

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 433
  • Honnør: 64
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 433

Sv: ZMA- bevist effekt?
« #49 : 17. november 2008, 21:36 »
Sitat
Jeg hadde en syk drøm i en av de første ukene med zma, jeg er ikke sikker på om jeg sov eller ikke, men hadde sannsynlighvis akkuratt sovna, jeg er nesten helt sikker på at jeg hadde lukket øynene i 5-10 sec, da plutselig en jævlig ekkel dame kom skrikene opp i tryne på meg, var litt skummelt

Da er du bare psykisk syk...ingen bivirkning fra ZMA'en det der

haha  Grin

Utlogget Junkfood-mannen

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 959
  • Honnør: 175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 959

Sv: ZMA- bevist effekt?
« #50 : 17. november 2008, 21:39 »
Eller kanskje det skjedde i virkeligheten? Jeg opplevde det en gang.
Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=94020.msg1393598;topicseen

"Weigh gain will impair insulin sensitivity, the source of the calories will matter very little." - Lyle Mcdonald.

Lyle McDonald wrote: "You need two main exercises:
1. table push aways: When you start to get full, just push away from the table
2. Head shakes: when someone offeres you food not on your diet, twist your head right and then left and repeat going 'No thank you'. Getting a 6 pack is mostly about losing fat."

Protein1991

  • Gjest
Sv: ZMA- bevist effekt?
« #51 : 17. november 2008, 21:56 »
Eller kanskje det skjedde i virkeligheten? Jeg opplevde det en gang.

Samme her! Men jeg sitter jo faktisk på lukket avd.  Undecided

Utlogget Eirik Dolega

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 607
  • Honnør: 191
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 607

  • GIMMEU'RSHAKE!
Sv: ZMA- bevist effekt?
« #52 : 17. november 2008, 22:16 »
Eller kanskje det skjedde i virkeligheten? Jeg opplevde det en gang.

Når mamman din kom og ropte "NO E DÆ SKOLE, ARNÅLD!!" ?
Fett nok.

Trent siden september 07.

Loggbok!

Utlogget Junkfood-mannen

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 959
  • Honnør: 175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 959

Sv: ZMA- bevist effekt?
« #53 : 17. november 2008, 22:28 »
Nah. Seff ikke.

Det som derimot KAN skjer ved STORE DOSER boler og testo-hormoner er at ballene, som har som hovedoppgave å produsere nettopp testosteron ikke lenger trengs like mye, og krymper.

Uansett så vokser ingenting...
Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=94020.msg1393598;topicseen

"Weigh gain will impair insulin sensitivity, the source of the calories will matter very little." - Lyle Mcdonald.

Lyle McDonald wrote: "You need two main exercises:
1. table push aways: When you start to get full, just push away from the table
2. Head shakes: when someone offeres you food not on your diet, twist your head right and then left and repeat going 'No thank you'. Getting a 6 pack is mostly about losing fat."

Utlogget Eirik Dolega

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 607
  • Honnør: 191
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 607

  • GIMMEU'RSHAKE!
Sv: ZMA- bevist effekt?
« #54 : 17. november 2008, 23:40 »
Nah. Seff ikke.

Det som derimot KAN skjer ved STORE DOSER boler og testo-hormoner er at ballene, som har som hovedoppgave å produsere nettopp testosteron ikke lenger trengs like mye, og krymper.

Uansett så vokser ingenting...

Nei, steroider er ikke kjent for å ha den effekten.
Fett nok.

Trent siden september 07.

Loggbok!

Utlogget Junkfood-mannen

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 959
  • Honnør: 175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 959

Sv: ZMA- bevist effekt?
« #55 : 17. november 2008, 23:43 »
Mente på kuken og slikt:D

Ellers får ikke testosteron deg til å vokse..

DET ER BARE MAT SOM GJØR, HAHAHAHAHA TOK DEG DER!!!
Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=94020.msg1393598;topicseen

"Weigh gain will impair insulin sensitivity, the source of the calories will matter very little." - Lyle Mcdonald.

Lyle McDonald wrote: "You need two main exercises:
1. table push aways: When you start to get full, just push away from the table
2. Head shakes: when someone offeres you food not on your diet, twist your head right and then left and repeat going 'No thank you'. Getting a 6 pack is mostly about losing fat."

Utlogget Christer-R

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 446
  • Honnør: 29
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 446

  • feit1
Sv: ZMA- bevist effekt?
« #56 : 18. november 2008, 00:02 »
Har hadd i meg en boks ZMA fordelt på mange tidsperioder (treningsslurv), men jeg har alltid svelgt kapslene hele! Skumleste over et spørsmål ang. om ZMA-kapsler skal tygges, hvor svaret fra en person var ja. Så, skal de tygges, evt. deles før jeg har det i meg, eller hvordan funker det? Har liksom ikke merket så mye på søvnen i de periodene jeg har brukt ZMA, noe som tyder på at jeg enten får i meg nok av stoffene ZMA inneholder, eller at jeg tar de feil. Hva mener folket?

Utlogget Hee1o

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 122
  • Honnør: 68
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 122

  • Det skal vær litt etings!
Sv: ZMA- bevist effekt?
« #57 : 18. november 2008, 00:14 »
Det er _neppe_ meningen at du skal tygge kapslene Tongue
Magen din klarer fint å takle kapsler, så det er ca irrelevant for den om det kommer i kapsel- eller pulverform Smiley

Utlogget fantombjarne

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 54
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 54

Sv: ZMA- bevist effekt?
« #58 : 18. november 2008, 00:16 »
Jeg startet me ZMA å har gått en måne på det no. å d viser seg at jeg plutslig har vokst 3 cm på den månen :O sir ikke at det er ZMA som gjør det, men det e jo litt av en tilfeldig het? kan det være at det faktisk er ZMA'n som gjør d?

Utlogget Christer-R

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 446
  • Honnør: 29
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 446

  • feit1
Sv: ZMA- bevist effekt?
« #59 : 18. november 2008, 00:17 »
Det var det jeg tenkte jeg og, men man prøver jo gjene alt før man gir opp? smakte forresten hest  biggrin

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!