Skrevet av Emne: Hva spiser man på lange og rolige sykkelturer?  (Lest 4596 ganger)

Utlogget Haugenn

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 9
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 9

Jeg har lært at man skal unngå å spise for mye mat med sukker i på lange turer. Da vil kroppen ta rett fra sukkeret og fettforbrenningen(som skal trenes opp) blir forstyrret.
Jeg har også hørt at du ikke skal spise på lange turer. Da vil også fettforbrenningen bli forstyrret.

En moden banan inneholder raske karbohydrater. Betyr dette at banan ikke er gunstig å spise når jeg er på lange sykkelturer?

Hva bør jeg egentlig spise for mest mulig optimal fettforbrenning?

Utlogget bjørn`

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 11 408
  • Honnør: 562
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 11 408

Sv: Hva spiser man på lange og rolige sykkelturer?
« #1 : 15. juli 2010, 16:04 »
For maksimal fettrforbrenning så må du ha ett kaloriunderskudd. Den bananen på sykkelturen skader ingenting, om du har ett kaloriounderskudd Smiley
Smiley

Utlogget Stian L

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 572
  • Honnør: 109
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 572

Sv: Hva spiser man på lange og rolige sykkelturer?
« #2 : 15. juli 2010, 16:11 »
For mest optimal fettforbrenning bør du unngå lange sykkelturer da kroppen har en lei tendens til å forsyne seg av glykogen fra muskelagrene da. Prosentvis forbrenner man mest fett ved hvile og det er derfor styrketrening er overlegent i og med at hvileforbrenningen blir høyere i opptil 72 timer.

Om du likevel velger lange sykkelturer (kan jo hende at du liker det) ville jeg sørget for å tilføre kroppen aminosyrer underveis. Enkle karbohydrater kødder bare med insulinet ditt og gir dårligere forbrenning ( sorry Bjørn men slik er det). Bland en god dose aminosyrer i en ekstra drikkeflaske som du tar med på tur. Proteinpulver går også forsåvidt greit. Spis ett skikkelig måldtid med proteiner, fett og trege karb ca halvannen time før turen.

Utlogget Haugenn

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 9
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 9

Sv: Hva spiser man på lange og rolige sykkelturer?
« #3 : 15. juli 2010, 16:23 »
Det er mulig jeg har postet dette på feil forum, men jeg er syklist og vil bli bedre syklist. Jeg finner bare lite informasjon om hva jeg bør spise på lange sykkelturer. For å bli bedre syklist må jeg ut på lange sykkelturer, men jeg vil spise riktig for å få best mulig fettforbrenning.

At jeg må ha et kaloriunderskudd for å få best mulig fettforbrenning tenkte jeg ikke på, så det var godt å vite, Bjørn!

Utlogget Junkfood-mannen

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 959
  • Honnør: 175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 959

Sv: Hva spiser man på lange og rolige sykkelturer?
« #4 : 15. juli 2010, 20:48 »
Det er mulig jeg har postet dette på feil forum, men jeg er syklist og vil bli bedre syklist. Jeg finner bare lite informasjon om hva jeg bør spise på lange sykkelturer. For å bli bedre syklist må jeg ut på lange sykkelturer, men jeg vil spise riktig for å få best mulig fettforbrenning.

At jeg må ha et kaloriunderskudd for å få best mulig fettforbrenning tenkte jeg ikke på, så det var godt å vite, Bjørn!

Kaloriunderskudd er ALT. Økt fettforbrenning vil bare si mindre karbohydratforbrenning. Hjelper ikke noe som helst på å gå ned i vekt. Men det kan gjøre deg mindre sulten/bedre blodsukkerkontroll, og så sparer det leverglykogenet som er bra. Angående raske karbs så gir de deg bare mer insulin der og da enn trege karbs, men ikke mer alt i alt.

Proteiner under kondisjon er bra, men du trenger ikke så mye. 8-15g i timen i følge the protein book. Og opp til 70g karbs i timen hvis du inkluderer fruktose. Hvis du er opptatt av å gå ned i vekt så ta mindre karbs, men jeg ville fortsatt hatt med fruktose.

Ved mindre du er nybegynnere så går det vel dårlig å bli bedre i sykling samtidig som du går ned i vekt?
Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=94020.msg1393598;topicseen

"Weigh gain will impair insulin sensitivity, the source of the calories will matter very little." - Lyle Mcdonald.

Lyle McDonald wrote: "You need two main exercises:
1. table push aways: When you start to get full, just push away from the table
2. Head shakes: when someone offeres you food not on your diet, twist your head right and then left and repeat going 'No thank you'. Getting a 6 pack is mostly about losing fat."

Utlogget Haugenn

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 9
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 9

Sv: Hva spiser man på lange og rolige sykkelturer?
« #5 : 15. juli 2010, 22:39 »
Ved mindre du er nybegynnere så går det vel dårlig å bli bedre i sykling samtidig som du går ned i vekt?

Hvor har du det i fra at jeg vil gå ned i vekt? Smiley
Når jeg mener fettforbrenning så ønsker jeg å sykle så lenge som mulig på fettforbrenningen min under ritt før kroppen begynner å ta fra glykogenlageret. Jeg vil trene kroppen på å ta fra reservelagrene(som er fettreservene og det absolutt største energilagrene i kroppen vår).

Utlogget Junkfood-mannen

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 959
  • Honnør: 175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 959

Sv: Hva spiser man på lange og rolige sykkelturer?
« #6 : 16. juli 2010, 00:31 »
Hvor har du det i fra at jeg vil gå ned i vekt? Smiley
Når jeg mener fettforbrenning så ønsker jeg å sykle så lenge som mulig på fettforbrenningen min under ritt før kroppen begynner å ta fra glykogenlageret. Jeg vil trene kroppen på å ta fra reservelagrene(som er fettreservene og det absolutt største energilagrene i kroppen vår).

Hvorfor vil du dette? Hvem har sagt det er fordelaktig, og vet du om det i det hele tatt er mulig til å trene seg på dette? Fettforbrenningen under aktivitet blir større jo bedre trent du er og jo lavere insulinnivåer/høyere nivåer av ketoner i blodet du har. Er du sikker på at man kan trene den opp utover dette?

De tallene om karbs/proteiner jeg postet er fra en bok skrevet av en treningsguru som også er ernæringsfysio, så tror ikke du feiler akkurat hvis du følger de.
Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=94020.msg1393598;topicseen

"Weigh gain will impair insulin sensitivity, the source of the calories will matter very little." - Lyle Mcdonald.

Lyle McDonald wrote: "You need two main exercises:
1. table push aways: When you start to get full, just push away from the table
2. Head shakes: when someone offeres you food not on your diet, twist your head right and then left and repeat going 'No thank you'. Getting a 6 pack is mostly about losing fat."

Utlogget Haugenn

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 9
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 9

Sv: Hva spiser man på lange og rolige sykkelturer?
« #7 : 16. juli 2010, 08:06 »
Hvorfor vil du dette? Hvem har sagt det er fordelaktig, og vet du om det i det hele tatt er mulig til å trene seg på dette? Fettforbrenningen under aktivitet blir større jo bedre trent du er og jo lavere insulinnivåer/høyere nivåer av ketoner i blodet du har. Er du sikker på at man kan trene den opp utover dette?

I stedet for at jeg forklarer kan du lese denne artikkelen om fettforbrenning:
http://www.iform.no/pub/art.php?id=675
Og ja, man kan trene fettforbrenningen opp ut over dette Smiley

Det jeg lurer på er rett og slett hva og når jeg skal spise for at fettforbrenningen skal være opptimal nok.

Utlogget Stian L

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 572
  • Honnør: 109
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 572

Sv: Hva spiser man på lange og rolige sykkelturer?
« #8 : 16. juli 2010, 08:51 »
Har du ikke lest artikkelen du selv linker til? Svaret på spørsmålet ditt står jo der. Forøvrig samme svar som jeg prøvde å gi deg.

Og dersom du ikke vil ned i vekt er ikke kaloriunderskudd noen god ide.

Utlogget Haugenn

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 9
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 9

Sv: Hva spiser man på lange og rolige sykkelturer?
« #9 : 16. juli 2010, 09:07 »
Har du ikke lest artikkelen du selv linker til? Svaret på spørsmålet ditt står jo der. Forøvrig samme svar som jeg prøvde å gi deg.
Og dersom du ikke vil ned i vekt er ikke kaloriunderskudd noen god ide.

Betyr dette at bananer(som inneholder mye sukker når de er modne) og sportsbarer ikke er lurt å spise på lange turer fordi det surrer til fettforbrenningen?

Utlogget Stian L

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 572
  • Honnør: 109
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 572

Sv: Hva spiser man på lange og rolige sykkelturer?
« #10 : 16. juli 2010, 09:18 »
Betyr dette at bananer(som inneholder mye sukker når de er modne) og sportsbarer ikke er lurt å spise på lange turer fordi det surrer til fettforbrenningen?

Helt korrekt. Les også mitt forrige svar vedr. raske karbohydrater.

Bananer, sportsdrikker o.l er raske karbohydrater som kødder med insulinet og ødelegger fettforbrenningen.

Utlogget _Tom

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 6
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 6


Utlogget Stian L

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 572
  • Honnør: 109
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 572

Sv: Hva spiser man på lange og rolige sykkelturer?
« #12 : 16. juli 2010, 10:04 »

En meget god artikkel som sikkert vil få en del hobbysyklister til å få opp øynene. Er jo ufattelig hvor lite kunnskap den typiske birkebeiner syklisten har. Ikke rart de fleste av dem ser ut som skjelletter med en liten sandsekk på magen. Ho ho.

Utlogget froggy

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 538
  • Honnør: 99
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 538

Sv: Hva spiser man på lange og rolige sykkelturer?
« #13 : 16. juli 2010, 10:11 »
Takk for den linken, Tom!
Logg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=99008.0

"Whether you think you can or whether you think you can't, you're right."

Utlogget Stian L

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 572
  • Honnør: 109
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 572

Sv: Hva spiser man på lange og rolige sykkelturer?
« #14 : 16. juli 2010, 11:39 »
http://www.treningsforum.no/php/art.php?id=1334

Denne artikkelen som akuratt kom opp på denne siden bekrefter jo nettopp dette og det også første jeg skrev.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!