Skrevet av Emne: Dempe sukkersuget?  (Lest 3092 ganger)

Utlogget Daeemon

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 153
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 153

Dempe sukkersuget?
« : 04. november 2009, 18:02 »
Yes, topic sier vel alt.
Er en aktiv gutt som har trent kampsport i 5 år og nå hard styrketrening i 2 år, men har virkelig aldri hatt lav nok fettprosent til en "six pack" eller til at veldig mange blodårer vises. Er for all del ikke en veldig overvektig person selvom jeg er 180cm på mine 97kg. Vil tippe at jeg har en fettprosent rundt 18%.

Jeg vet godt hva som skal til for å miste fettprosenten, men det som stopper meg er sukkersuget mitt... Jeg elsker sjokolade, kake, potetgull, smågodt, you name it. Har dog alltid vært mer en lettbrus drikker, men føler at all lettbrusen hjelper til å øke sukkersuget.

Hver gang jeg går inn for å holde meg unna usunne saker, tar det meg 1-2 uker før jeg starter igjen... Jeg trenger hjelp!!
18 år
BP 120
ML 180
KB 100x10 (ikke maksa enda)

Utlogget froggy

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 538
  • Honnør: 99
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 538

Sv: Dempe sukkersuget?
« #1 : 06. november 2009, 05:51 »
Hei,

jeg er ingen ekspert men kan kun dele av egne erfaringer. Jeg har gått ned 20 kg i vekt i løpet av året og for å gjøre det har jeg måttet lagt en del om på kostholdet. Det sukkersuget du snakker om hadde jeg selv hver eneste dag, det dukker nå fortsatt opp i blant men det er enklere å motstå nå. Jeg tror den eneste måten å bli kvitt det (eller redusere det) på er å kutte ut godteri. Jeg vet det kan være veldig vanskelig men når en måned eller to er gått så skal jeg love deg at du takler det mye bedre. Cluet er kanskje å ikke se på det som en sprekk når man spiser godteri etter en uke eller to og så la den sprekken være unnskyldning for å fortsette godterispisingen ("nå kan jeg jo likeså godt spise, jeg har jo sprukket") Har du hatt en "sprekk" en dag så la det være så, sett en strek over den dagen og start igjen i morgen. Litt etter litt så forsvinner dette behovet. Jeg har liten tro på å erstatte en "avhengighet" med en annen og tror ikke det finns noen mirakelkurer for dette.

Det med at lettbrus øker sukkerbehovet har jeg forresten hørt fra andre også. Kanskje det er der litt av løsningen ligger Wink
Logg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=99008.0

"Whether you think you can or whether you think you can't, you're right."

Utlogget Deelay

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 164
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 164

Sv: Dempe sukkersuget?
« #2 : 06. november 2009, 21:35 »
Vil tippe at jeg har en fettprosent rundt 18%.
Hehe, å synse på fettprosent gir deg ofte en overraskelse når du måler den... Det ligger masse skjult rundt organer og sånt Wink
For 2 år siden synset jeg min prosent til 18-19, så målte jeg den... ops, 28% gitt, hehe..

Har dog alltid vært mer en lettbrus drikker, men føler at all lettbrusen hjelper til å øke sukkersuget.
Jeg har alltid vært motstander av disse lettbrusene... Det er mange fler og farlige stoffer i dem enn vanlig brus.
Søtstoffene hjelper på, som du sier, søtsuget.

Jeg tar sink hver dag, og det hjelper meg veldig bra med søtsuget. Men har også funnet ut at for meg, er spisedag med sjokolade og sånn, drit-viktig.
Viktigheten av spisedagene er ganske individuellt, så du må nesten finne ut mye av dette selv... Prøv og feil, hehe...
Mens sana in corpore sano - En sunn sjel i et sunt legeme

Lavendel

  • Gjest
Sv: Dempe sukkersuget?
« #3 : 07. november 2009, 09:44 »

Jeg tar sink hver dag, og det hjelper meg veldig bra med søtsuget. Men har også funnet ut at for meg, er spisedag med sjokolade og sånn, drit-viktig.
Viktigheten av spisedagene er ganske individuellt, så du må nesten finne ut mye av dette selv... Prøv og feil, hehe...


Det er kanskje krom du mener, ikke sink? Jeg har tatt krom, og det hjalp meg. Vet ikke om det er det samme for gutter som jenter. Noe som også hjelper, er å pusse tenna Smiley

Skjær opp masse frukt, bland det med litt nøtter, kanskje det kan fungere som snacks en gang innimellom..

Utlogget etna

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 131
  • Honnør: 59
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 131

Sv: Dempe sukkersuget?
« #4 : 07. november 2009, 10:26 »
Søtsug forekjemme når blodsukkeret e lavt eller etter eit måltid med høgt saltinnhold. Om du helde blodsukkeret jevnt vha mat med lav GI og helde deg unna prosessert mat med høgt saltinnhold skulle mykje være gjort vil eg tru.
Om du i perioda går lavt på karbohydratane vil du alikavel oppleve eit sug etter disse, og alt av snop, kake og lignande vil ha ein magnetisk effekt på deg Tongue Hold karbsa på eit normalt nivå (om du ikkje e på diett) so kroppen ikkje skrike etter meir av detta.
Lettbrus skal ikkje ha nåken fysiologisk innvirkning på søtsuget ditt ettersom aspartam ikkje har nokon innvirkning på insulinet. Men aspartam e veldig søtt (150-180 ganga søtare enn glukose) og ved inntak av lettbrus oppretthelde du ein vane med inntak av søt mat. Du burde kanskje bli kvitt denna vanen ved å kutte ut lettbrusen. Vi har ikkje behov for ekstremt søt eller salt mat, og detta vil kun gi ytterligare cravings etter salt/søt mat som typisk e svært usunn med høgt innhold av sodium, natrium, transfeitt, monosakkarid etc.
Men eg må innrømme at uansett kor sunt eg har levd i perioda, so ha søtsuget meldt seg innimellom. Det fins forskjellige måta å takle detta på. Om ein ha ekstremt bra motivasjon e da som regel ikkje nåke problem å simpelthen nekte seg sjøl snop. Om ein ikkje e ekstremt motivert, vel.. Då vil ein det kanskje ikkje mykje nok Smiley

Utlogget Deelay

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 164
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 164

Sv: Dempe sukkersuget?
« #5 : 07. november 2009, 14:12 »

Det er kanskje krom du mener, ikke sink? Jeg har tatt krom, og det hjalp meg. Vet ikke om det er det samme for gutter som jenter. Noe som også hjelper, er å pusse tenna Smiley
Nei, mener sink Wink Krom hjelper også, men starter også lettere produksjon av østrogen, mens sink gjør det samme for adrenilin... Dermed vil krom være et bedre valg for jenter.

Og det med pusse tenna er sant, da de fleste tannkremer inneholder litt sink(for bedre ånde bl.a.)
Mens sana in corpore sano - En sunn sjel i et sunt legeme

Utlogget Coincidence theorist

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 237
  • Honnør: 51
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 237

Sv: Dempe sukkersuget?
« #6 : 08. november 2009, 05:08 »
hver gang du føler sukkersuget så spis noe saltete istedenfor, det gjelper svært godt...
\\\\\\\"If many people believe that something is true most of us never second guess and automatically accept it as the truth\\\\\\\"

Utlogget Daeemon

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 153
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 153

Sv: Dempe sukkersuget?
« #7 : 11. november 2009, 13:33 »
Takk for svar ja folkens, skal slenge meg på med farris istedetfor lettbrus fremover, og teste ut noen av tipsene som står her Smiley
18 år
BP 120
ML 180
KB 100x10 (ikke maksa enda)

Utlogget veggiss

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 421
  • Honnør: 60
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 421

  • argaste
Sv: Dempe sukkersuget?
« #8 : 11. november 2009, 14:14 »
kutt ut karbohydrater, så forsvinner søtsuget etter et par dager.
du ser ut som en piss i trynet

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!