Skrevet av Emne: Dropp frokosten!  (Lest 14914 ganger)

Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

Sv: Dropp frokosten!
« #45 : 12. januar 2007, 15:33 »
Man blir antageligvis mer mett, men det blir jo ikke flere kcal av den grunn

Nei det er jo akkurat det som er poenget til han proffen. Når man spiser havregryn istedenfor brød så blir mengden mat man får i seg større, men med færre kalorier. Alt pga at vannet trenger inn i gryna og sveller den opp. Derav "spise vann med skje".
 
Gloria in Excelsis Deo


Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

Sv: Dropp frokosten!
« #46 : 12. januar 2007, 15:42 »
Hei litt off topic, men er det noen som vet hvorfor man får mye mindre matlyst og sulten forsvinner? Er det noen hormoner\stoffer som kroppen skiller ut som gjør at behovet for maten ikke er det samme. Er nesten all slikt sult\lyst på mat styrt psykologisk? Kroppen har vell forsatt det samme behovet for mat, men overstyrer hjernen kroppens behovet? 

Tror du er inne på noe i dine antakelser. Ved lang faste eller sultestreik, så forsvinner sultfølelsen helt, selv om kroppen trenger mat. En av årsakene som jeg vet er at man kommer i ketose. Jeg husker ikke helt hva det er med ketose som gjør at sulten forsvinner, men jeg vil anta at det er utskillelse av hormoner som blir enten større eller mindre. Husker ikke om ketose påvirker serotonin. Men ihvertfall i dette tilfellet ser det ut til at hjernen overstyrer kroppen (selv om hjernen er en del av kroppen da. Men det er en annen diskusjon).
Gloria in Excelsis Deo


Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

Sv: Dropp frokosten!
« #47 : 12. januar 2007, 15:50 »
Hva mener du egentlig? at kroppen ikke trenger karbohydrater?

Du trenger ikke å innta karbohydrater nei. Men ved behov så vil kroppen gjøre om ca halvparten av proteininntaket til glukose via glucogenesis. Hvis man ikke inntar karbo og heller ikke inntak protein, eller veldig lite protein, så vil kroppen ta proteiner fra musklene og gjøre disse om til glykose.

Ketogene dietter bygger jo på disse prinsippene.


Gloria in Excelsis Deo


Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

Sv: Dropp frokosten!
« #48 : 12. januar 2007, 15:51 »
Glup fyr han eksperten, og jeg er ikke sarkastisk.

Det er så mange "allment aksepterte" sannheter at når en ekspert sier noe som strider imot disse blir han latterligjort...

Jeg spiser ikke frokost og det er nesten 2 år siden sist jeg spiste frokost jevnlig. Nå er jeg heller ingen offisiell ekspert eller konkurrende utøver, men litt muskler og styrke har jeg. Ingen logiske argumenter her.

Hør hør, honnør...
Gloria in Excelsis Deo


Utlogget aktiviteten

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 8 488
  • Honnør: 1123
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 8 488

Sv: Dropp frokosten!
« #49 : 12. januar 2007, 15:53 »
For å komme inn i ketose er det forutsatt at man får tømt hele sitt glykogenlager. Enkelt forklart klarer man da å leve av det fettdopet man har på kroppen.  I prinsippet kan man leve på en ketogen diett i mange måneder.  Det er da viktig at man ikke spiser noe som påvirker ketonfasen når man først har kommet inn i den.  Dvs. søtningsmidler etc.
Det er anbefalt ett kcal inntak på ca 450-500 daglig for å komme i denne fasen, da så og si uten inntak av karbohydrater.  Har man kommet inn i ketonfasen mister man etterhvert sultfasen og overskuddet kan i enkelte tilfeller faktisk øke!
Det som kjennetegner ketonfasen er en stålånde ut av en annen verden... Smiley  
”Inte visste vel jag at dagarna som kom och gikk var sjølva livet”

Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

Sv: Dropp frokosten!
« #50 : 12. januar 2007, 15:57 »
Det som forundrer meg litt er at i vesten så ser det ut til at det legges lite vekt på empiriske resultater over lang tid når det gjelder kosthold. Det er nesten ingen som snakker om hvilke erfaringer man har gjort seg f.eks de siste hundre eller tusen årenel. Man krangler om man for femti tusen år siden spiste kjøtt eller nøtter og bær. I østen så virker det som om man har et helt annet forhold til dette. Der baserer mye av kostholdet seg på erfaringer man har gjort over flere tusen år. Man kan ikke sammenligne direkte, siden de i østlig medisin har helt andre prinsipper enn det vi har i vesten, men likevel føler jeg at vi er litt på villspor.
Gloria in Excelsis Deo


Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

Sv: Dropp frokosten!
« #51 : 12. januar 2007, 16:05 »
For å komme inn i ketose er det forutsatt at man får tømt hele sitt glykogenlager. Enkelt forklart klarer man da å leve av det fettdopet man har på kroppen.  I prinsippet kan man leve på en ketogen diett i mange måneder.  Det er da viktig at man ikke spiser noe som påvirker ketonfasen når man først har kommet inn i den.  Dvs. søtningsmidler etc.
Det er anbefalt ett kcal inntak på ca 450-500 daglig for å komme i denne fasen, da så og si uten inntak av karbohydrater.  Har man kommet inn i ketonfasen mister man etterhvert sultfasen og overskuddet kan i enkelte tilfeller faktisk øke!
Det som kjennetegner ketonfasen er en stålånde ut av en annen verden... Smiley  


Glykogenlagrene i levra trenger ikke å være tømt, men de må være lave, og under et visst nivå.

Det er jo ikke nødvendig å gå lavt på kaloriene for å komme kjapt i ketose. Men jeg vil anta at man vil kunne komme noe raskere i ketose med så lite kalorier, siden proteininntaket da automatisk vil være lavt, og det da er mindre protein tilgjengelig for glucogenesis.

Det er uansett veldig invididuelt hvor lang tid det tar å komme i ketose. Samboeren min trenger nesten en hel uke, selv om hun kutter alt karboinntak. Jeg kommer i ketose på under 24 timer etter at jeg kutter karb, selv uten trening. Har vært helt nede i 16 timer, selv etter oppkarbing med 1000 gram karbohydrater.

Stålånden kommer vel stoffene som dannes ved ketose. De har visstnok en kjemisk struktur som er lik aceton, dvs det samme som det aktive stoffet i neglelakkfjerner!
Gloria in Excelsis Deo


Utlogget kriweb

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 211
  • Honnør: 64
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 211

Sv: Dropp frokosten!
« #52 : 12. januar 2007, 16:11 »
Det som forundrer meg litt er at i vesten så ser det ut til at det legges lite vekt på empiriske resultater over lang tid når det gjelder kosthold. Det er nesten ingen som snakker om hvilke erfaringer man har gjort seg f.eks de siste hundre eller tusen årenel. Man krangler om man for femti tusen år siden spiste kjøtt eller nøtter og bær. I østen så virker det som om man har et helt annet forhold til dette. Der baserer mye av kostholdet seg på erfaringer man har gjort over flere tusen år. Man kan ikke sammenligne direkte, siden de i østlig medisin har helt andre prinsipper enn det vi har i vesten, men likevel føler jeg at vi er litt på villspor.


Hvorfor i all verden skal vi basere oss på erfaringer over flere tusen år? Var det høyere levealder da? Var det flere sunne og normalvektige da?
Inntil vi har dokumentert at ting var så mye bedre for menneskene for tusenvis av år siden, så burde man vel avvente å dokumentere kosthold.
Det meste går på sunn fornuft, og de fleste vet det viktigste man trenger å vite om kosthold i dag.

Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

Sv: Dropp frokosten!
« #53 : 12. januar 2007, 16:26 »
Er det noe folk har lite av i dag så er det sunn fornuft...
Gloria in Excelsis Deo


Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

Sv: Dropp frokosten!
« #54 : 12. januar 2007, 16:33 »
Hvorfor i all verden skal vi basere oss på erfaringer over flere tusen år? Var det høyere levealder da? Var det flere sunne og normalvektige da?
Inntil vi har dokumentert at ting var så mye bedre for menneskene for tusenvis av år siden, så burde man vel avvente å dokumentere kosthold.
Det meste går på sunn fornuft, og de fleste vet det viktigste man trenger å vite om kosthold i dag.


Hvorfor man skal basere seg på erfaringer... Nå ble jeg nesten målløs, men det jeg kan si er at jeg med å basere seg på erfaringer ikke mente at man skal gå over til å gjøre akkurat det samme som de gjort for tusen år siden.
Gloria in Excelsis Deo


Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

Sv: Dropp frokosten!
« #55 : 12. januar 2007, 16:36 »
Forøvrig så tror jeg at det er mange aspekter og effekter ved kosthold og mat som man innen forskningen i dag ikke kan, og ikke vet at man ikke kan, måle eller kvantifisere, men som man vil finne ut etterhvert.
Gloria in Excelsis Deo


Utlogget kriweb

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 211
  • Honnør: 64
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 211

Sv: Dropp frokosten!
« #56 : 12. januar 2007, 17:25 »
Hvorfor man skal basere seg på erfaringer... Nå ble jeg nesten målløs, men det jeg kan si er at jeg med å basere seg på erfaringer ikke mente at man skal gå over til å gjøre akkurat det samme som de gjort for tusen år siden.


Du må ta med hele setningen da  Wink "Hvorfor i all verden skal vi basere oss på erfaringer over flere tusen år?" Dette i forbindelse med kosthold.
Jeg sier selvfølgelig ikke at man ikke skal basere seg på erfaring når det gjelder andre ting smartass.
Håper jeg gjør deg målløs neste gang.

Utlogget Kengdal

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 237
  • Honnør: 220
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 237

Sv: Dropp frokosten!
« #57 : 12. januar 2007, 17:46 »
Helt enig med JanB. Se på hvordan vi er laget, vi er avhengig av proteiner og fett for å overleve ikke karbohydrater. Vi lever lenger nå en før ja, helt riktig. Men det er ikke kostholdet som skal ha æren for det, her må du se mot moderne medisin. Før hadde man ikke penselin og antibiotika osv. Det fantes ikke operasjonsaler, legekontorer og legevakter. Hadde du influensa var det store sjangser for at du ikke overlevde.

Og hva er det folk flest dør av:

Jo hjerte og karsykdommer

Hva er den «nye» folkesykdommen, jo fedme. Og se hvor fort det øker!!
Dette problemet hadde de ikke før  Wink
Sitat
Facts about overweight and obesity

WHO’s latest projections indicate that globally in 2005:
approximately 1.6 billion adults (age 15+) were overweight;
at least 400 million adults were obese.

WHO further projects that by 2015, approximately 2.3 billion adults will be overweight and more than 700 million will be obese.

At least 20 million children under the age of 5 years are overweight globally in 2005.

Once considered a problem only in high-income countries, overweight and obesity are now dramatically on the rise in low- and middle-income countries, particularly in urban settings.
Passion trumps fucking everything!

Utlogget Oda

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 083
  • Honnør: 199
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 083

  • Webern
Sv: Dropp frokosten!
« #58 : 12. januar 2007, 17:50 »
Nei det er jo akkurat det som er poenget til han proffen. Når man spiser havregryn istedenfor brød så blir mengden mat man får i seg større, men med færre kalorier. Alt pga at vannet trenger inn i gryna og sveller den opp. Derav "spise vann med skje".
 
Ja men forsvarer fortsatt ikke at han hevder man skal kutte ut med brød om man skal ned i vekt, for det trenger man ikke om man spiser med måte, samme gjelder jo havregryn.- Man kan fort bli feit av det også

Du trenger ikke å innta karbohydrater nei. Men ved behov så vil kroppen gjøre om ca halvparten av proteininntaket til glukose via glucogenesis. Hvis man ikke inntar karbo og heller ikke inntak protein, eller veldig lite protein, så vil kroppen ta proteiner fra musklene og gjøre disse om til glykose.

Ketogene dietter bygger jo på disse prinsippene.



Ja, men det du snakker om her er langt fra hverdagen til Ola normann. En liten sofagris som vil ned i vekt skal ikke slutte å spise frokost og karbohydrater. Men denne mannen mener tydeligvis at man skal overleve på suppe og salat som han nevner.
Tviler ikke på at han vet hva han snakker om, men man kan ikke bare slenge ut noe så omfattende i forbifarten i en avis, han kunne i det minste forklart seg utfyllende slik at folk som ikke har peiling faktisk kanskje kan lære noe annet enn, "Du blir feit av brød, ikke spis frokost "

Ett godt alternativ er jo f.eks å få den feite ræva si opp av sofaen og gå seg en tur, enn å skremme med at "juice er fetende"
Min Logg
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=104919.0

Søsters Blogg
Trening, bodyfitness og fordommer
http://www.kriweb.no/

Utlogget kriweb

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 211
  • Honnør: 64
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 211

Sv: Dropp frokosten!
« #59 : 12. januar 2007, 17:55 »
Helt enig med JanB. Se på hvordan vi er laget, vi er avhengig av proteiner og fett for å overleve ikke karbohydrater. Vi lever lenger nå en før ja, helt riktig. Men det er ikke kostholdet som skal ha æren for det, her må du se mot moderne medisin. Før hadde man ikke penselin og antibiotika osv. Det fantes ikke operasjonsaler, legekontorer og legevakter. Hadde du influensa var det store sjangser for at du ikke overlevde.

Og hva er det folk flest dør av:

Jo hjerte og karsykdommer

Hva er den «nye» folkesykdommen, jo fedme. Og se hvor fort det øker!!
Dette problemet hadde de ikke før  Wink


For det første så er ikke hjerte- og karsykdommer = fedme (eller omvendt).
Vi kan ikke si at alt bunner i kostholdet, det er mye annet som spiller inn her. (Mindre mosjon, alkohol og røyk). Men selvfølgelig, hvis man vil etterforske og leve med samme kosthold som folk gjorde for hundre eller tusenvis av år siden så må man gjerne gjøre det.


Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!