Skrevet av Emne: Økt insulin effektivitet og mindre svingende blodsukker..  (Lest 2433 ganger)

Utlogget Satyricon

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 184
  • Honnør: 62
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 184

  • We are forever captured.. In the embrace of death!
Ny forskning, eller relativt ny forskning hvor indiske forskere ga 60 forsøkspersoner, delt inn i 6 grupper tabletter med forskjellige mengder kanel. De 3 sisste gruppene fikk placebo. Det viste seg at etter 40 dager med inntak pa ca 1/2 ts daglig, var insulinresistensen i fettcellene bedre, kolestrol og fritt fett i blodet redusert, i motsettning til placebo deltakerne som ikke hadde oppnådd noen form for endring i forhold til utgangspunktet. Man tenker seg at i forhold til diabetes2, er dette en meget god måte å hjelpe til med blodsukker reguleringen, for friske mennesker uten diabetes blir det mindre dramatiske fordeler.

Videre sier studiene at det ikke finnes noen form for bivirkninger ved dette inntaket, utenom enkelte tilfeller av allergiske reasjoner.

--------

Over til det som er poenget for oss som trener..

Etter som det nå er bevist at kanel øker effektiviteten av insulin og derfor reduserer blodsukkeret raskere enn vanlig vill det være naturlig å tenke seg dette kan utnyttes i forhold til transport av næringstoffer til musklene og da spesiellt i forhold til perioden etter trening. Det som videre er av interesse er at når man er på "deff" er det vanskelig å opprettholde og ikke minst, så godt som umulig å legge på seg i form av muskelmasse.

Det interessante her er at man ved hjelp av inntak av kanel i forbindelse med etter treningsmåltidet kan manipulere opptaket på en slik måte at man får mer energi til musklene raskere og at man derfor lettere kan holde på sin muskelmasse på deff. Skal ikke si at man på denne måten kan øke i volum under deff, da dette blir på siden av poenget.

Kanel kan inntas til mange forskjellige matvarer, personlig har jeg nå siden starten av min deff, benyttet meg av epple, most, blandet med kanel, eller, yohurt naturell med kanel. Begge disse smaker excellent og tillater meg å spise "store" mengder kanel uten at det blir problematisk å innta dette.

I tillegg til overnevnte har kanel en del andre positive effekter som jeg vill gå nærmere inn på.

Alle som benytter seg av kreatin, vet at i perioder med høyt aktivitetsnivå og for lite væske inntak kan muskelkramper oppstå, kanel i nevnt dosering har en motvirkende effekt mot muskelspasmer og smerter. Den smertestillende effekten og krampedempende effekten vill kunne redusere kreatin plager og smerter i forbindelse med hard trening.

Personer som er i deffe-periode benytter seg ofte av rimelig store doseringer av protein-tilskudd i pulver form for å sørge for å få i seg nok protein, samtidig som man ønsker minimalt inntak av karbohydrater, og for noen også reduserte mengder usundt fett. Dette betyr for mange plager med diaree og flatulens (les: luftproblemer). Kanel har en positiv effekt mot diaree, dens virkning på tarmenes bakteriaflora, samt virusterminerende effekt kan i denne sammenhengen være interessant, det som videre er aktuellt er som nevnt over, spasme/krampe dempende effekt. Kanel reduserer tarmens peritalistikk på en slik måte at den "flytende" maten ikke beveger seg for fort gjennom tarmsystemet og forårsaker diaree og luft utvikkling.

I tillegg til dette har Kanel en betennelsesdempende effekt som i kombinasjon med kreatin fører til redusert melkesyre utskillelse i belastet musulatur.

Konklusjon:
Er du på deff? Ryker du utpå med noen søtsaker du ikke skulle spist? Opptatt av økt insulinfølsomhet? Problemer med smerter i ledd og muskler?  Har du diabetes med forhøyet blodsukker? Uansett, 1/2ts kanel til dagen, etter 30 til 40 dager vill du merke forskjell. Har nå testet dette selv, og er rimelig fornøyd med resultatet.

Satyricon - Spiller hardt - Trener hardere!

Utlogget L2-CaStLe

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 635
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 635

Goddamn, det her var jeg ikke klar over. Blir kanel i proteinshaken etter hver trening framover nå ja =)

Honnør til deg for denne!

 Smile
Bøy: 130 (uten drakt) - januar'06
Benk: 107,5 (uten skjorte) - juni'05
Mark: 205 (uten drakt) - juni'05

Utlogget Satyricon

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 184
  • Honnør: 62
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 184

  • We are forever captured.. In the embrace of death!
Takker =)
Satyricon - Spiller hardt - Trener hardere!

Utlogget LurrePer

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 573
  • Honnør: 25
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 573

  • Hei
Jeg er ikke enig. Faktisk kan insulinresistans være gunstig på deff. Uansett øker kanel GLUT3-aktiviteten i både fettceller og muskelvev, ser ikke nytten i det.

Utlogget GerberD

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 247
  • Honnør: 7
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 247

Så det blir kanel eller ikke kanel? hva blir det? Kanel er dessuten litt tørt, noen bra måte å få det i seg på ?
"You hit the ground running and dont look back... "

Utlogget LurrePer

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 573
  • Honnør: 25
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 573

  • Hei
Det vil ha minimalt å si i det store og hele, men etter min mening: ikke kanel.

Utlogget Navaro

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 353
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 353

  • YES
Så det blir kanel eller ikke kanel? hva blir det? Kanel er dessuten litt tørt, noen bra måte å få det i seg på ?

Blande i shake,melk osv
JEG SKAL! JEG KAN!

Utlogget L2-CaStLe

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 635
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 635

Det gir forresten shaken en skikkelig god smak, sjokolade med kanel... mmmm  Drikke
Bøy: 130 (uten drakt) - januar'06
Benk: 107,5 (uten skjorte) - juni'05
Mark: 205 (uten drakt) - juni'05

Utlogget RM

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 178
  • Honnør: 7
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 178

  • Eat lean, train mean and sleep like a baby
Har "kjørt" kanel i 6 mnd, anbefales både for god smak og positive effekter.

http://www.ars.usda.gov/is/AR/archive/apr04/cinnam0404.htm

Utlogget leylas

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 122
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 122

  • Axé!
Kanel på havregrøten om morgenen er i hvert fall èn måte å få det i seg på; og grøten smaker mye bedre!

Utlogget superdaniel

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 741
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 741

  • Glory glory man united!
Kanel på havregrøten om morgenen er i hvert fall èn måte å få det i seg på; og grøten smaker mye bedre!

er grøt bra for de som er på deff da?
Treningslogg

No pain, no gain

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!