Skrevet av Emne: Tannpuss - en bløff!  (Lest 13689 ganger)

Utlogget Carnivore

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 323
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 167

Sv: Tannpuss - en bløff!
« #60 : 08. januar 2009, 16:20 »
.

Utlogget Symbiose

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 195
  • Honnør: 25
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 195

Sv: Tannpuss - en bløff!
« #61 : 08. januar 2009, 16:23 »
Valget er selvsagt ditt Smiley  Utskeilelser er det uansett rom for, og man trenger ikke leve "nazi" for å kunne greie seg uten tannpussen. Men for de fleste nordmenn må det nok en rimelig omveltning til, før man trygt kan kutte ut tannpussen.
Da jeg tidligere pusset tennene hendte det titt og ofte at det iset i tennene. Dette forsvant helt da jeg la tannbørsten på hylla.

Da skal jeg fortelle deg hvorfor du fikk ising i tennene. Det at du fikk ising var ikke pågrunn av at du pusset tennene, det var fordi du pusset tennene feil.

Å pusse tennene for hardt er nesten like ille som å ikke pusse dem. Ved å utsette tennene dine for unødvendig mye kraft under pussing skader du tannkjøttet ditt, som igjen gjør at de trekker seg tilbake. Resultatet av dette er at nedre delen av tannen som har mindre emalje og som er veldig utsatt for syreangrep, blir blottlagt. Og mest sannsynlig vil du få smerter i tannen i tillegg til å bli veldig utsatt for hull.

Så husk å pusse tennene gutter og jenter, men aldri for hardt. Skadet tannkjøtt blir sjeldent bra igjen.
"Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former."

Utlogget Carnivore

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 323
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 167

Sv: Tannpuss - en bløff!
« #62 : 08. januar 2009, 16:24 »
.

Utlogget Mathi

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 191
  • Honnør: 13
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 191

  • Steinløfting i fjæra
Sv: Tannpuss - en bløff!
« #63 : 08. januar 2009, 16:26 »
Ja til:
-animalsk mat
-fisk
-grønnsaker
-nøtter
-urter
-mindre stress før leggetid
-mer sparepenger

Nei til:
-sukker
-juice
-mye sur frukt
-mye korn
-skummel tannkrem
-enda skumlere tannfyllingsmaterialer
-stress før leggetid
-skyhøye regninger fra tannlegen
Hva med melk??

Utlogget thy

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 832
  • Honnør: 131
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 832

Sv: Tannpuss - en bløff!
« #64 : 08. januar 2009, 16:29 »
Hva med melk??

Melk er vel bra for tennene? /styrker dem?

Utlogget Carnivore

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 323
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 167

Sv: Tannpuss - en bløff!
« #65 : 08. januar 2009, 16:32 »
.

Utlogget GAMMERN

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 5 889
  • Honnør: 791
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 889

  • Gammel kødd
Sv: Tannpuss - en bløff!
« #66 : 08. januar 2009, 20:09 »
Siden kverulantligaen elsker å gå offtopic med deg, kan jeg gjøre det samme. Hva slags bilde er det i avataren din? Er det polygam livsstil i villmarka e. lign?  Cheesy
Perser: Stevne 305-205-290
           Trening 315-210-300

Utlogget Boyscout slayer

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 425
  • Honnør: 796
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 425

Sv: Tannpuss - en bløff!
« #67 : 08. januar 2009, 20:16 »
ja, man pusset sikker ikke tenner (iallfall ikke slik som oss) for 100-200 år siden, men da levde mann bare til man ble 40-50 år, og tennene hadde fallt ut for lengst, så JA TIL TANNPUSS! Var ikke uvanlig for en stund siden her i norge at mann begynnte å bruke gebiss allerede tidlig i 20 års alderen, ofte gikk man å fikk dratt ut de aller siste par-tre tennene og, bare for å gjøre plass til gebisset.

Utlogget -Johan-

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 750
  • Honnør: 40
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 750

Sv: Tannpuss - en bløff!
« #68 : 08. januar 2009, 20:20 »
jeg støtter den.
Greit nok de argumentene mb kommer med, men tror du det, på noen som helst måte, skader å pusse tennene to ganger om dagen? Det tar 2 minutter (kommer litt an på hvor stor kjeft du har) å pusse tennene, og resten av dagen kan man kverulere på tf. Ikke mange innleggene som går tapt

Utlogget Proffen

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 221
  • Honnør: 11
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 221

  • Eat Lightning and Crap Thunder..!
Sv: Tannpuss - en bløff!
« #69 : 08. januar 2009, 20:49 »
Puss, puss så får du en suss Grin
Benk: 85 kg        Mark: 136,5 kg        Bøy: Nei takk

Logg

Utlogget Carnivore

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 323
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 167

Sv: Tannpuss - en bløff!
« #70 : 08. januar 2009, 20:49 »
.

Utlogget Carnivore

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 323
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 167

Sv: Tannpuss - en bløff!
« #71 : 08. januar 2009, 20:54 »
.

Utlogget Carnivore

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 323
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 167

Sv: Tannpuss - en bløff!
« #72 : 08. januar 2009, 21:08 »
.

Utlogget Symbiose

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 195
  • Honnør: 25
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 195

Sv: Tannpuss - en bløff!
« #73 : 09. januar 2009, 11:26 »
Leste igjennom førsteposten din igjen.

Tenk deg at du skal pendle mellom to byer på vinterstid. Det finnes to alternativer å velge mellom. En rask europavei der det saltes, og en fylkesvei av dårligere kvalitet - men der man kjører på snødekke. Hvis du velger europaveien vil veisaltet sakte, men sikkert tære på karosseriet i form av rust. Du blir avhengig av å spyle bilen med jevne mellomrom, og aller helst sørge for rustbeskyttende behandling. Den tørre snøen på landeveien utgjør langt fra samme trussel. Faktisk kan et lag med denne snøen under bilen virke beskyttende, når du passerer en saltet vei eller utsettes for steinsprut. Hvilket alternativ velger du?

Jeg velger europaveien, siden sjansen for å spore av og dø er større på fylkesveien, et ganske fint bilde som kan minne om hvor katastrofalt det kan være å ikke pusse tennene.

Tenner som ikke pusses med jevne mellomrom opparbeider seg et belegg som virker beskyttende. I møte med syrer og sukker vil dette være en fordel. Men når man stadig pusser dette bort, blir tennene lettere offer for et direkte angrep i emaljen. Det dummeste du kan gjøre er å pusse tennene på morgenen, for så å fortsette med en halvliter cola.

Kan du være så snill å fortelle meg hva slags beskyttende belegg som dukker opp på tennene når du ikke pusser dem?

For det du faktisk omtaler som et beskyttende belegg heter faktisk plakk, som er gulhvitt eller hvitt, nesten usynlig belegg som dannes på tennene og som består av store mengder bakterier. Og som dannes noen minutter etter at en tannflate er ren.

Videre-

Plakk er en forutsetning for at en kariesskade oppstår. Karies, også kjent som dental caries på engelsk, eller tannråte på norsk, er lite gunstig for oss mennesker.

http://en.wikipedia.org/wiki/Dental_caries

Og til slutt:

Plakk er også assosiert med tannkjøttbetennelser.

Desverre er emaljen rundt tannen den eneste ordentlige beskyttelsen vi har på tennene våre. Med mindre du er en mutant har jeg lite tro på at det faktisk legger seg et beskyttende lag på tennene dine.
---
Uansett om du mente det godt eller faktisk trodde på dette selv, synes jeg det er skummelt at du faktisk omtaler eksperimentet ditt (faktisk er det et helt ekstremt et) som en alternativ til vanlig tannpuss. Mye av det du sier er også direkte feil. Tenner skal vare livet ut, det er ikke noe man leker med. Noen mennesker er født med bedre emalje enn andre, kanskje du er en av de heldige, men resten kan ikke kjøre samme stil som deg.

Puss tennene folkens, for det finnes ikke noe alternativ.  Wink
"Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former."

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Sv: Tannpuss - en bløff!
« #74 : 09. januar 2009, 12:18 »
Poenget er uansett at de som levde for 100-200 år siden langt ifra hadde noe godt kosthold. Den elendige tannhelsa var jo beviset på det. Tennene skal vare livet ut, det gjorde de for lenge siden - og det gjør de i også i dag dersom vi spiser slik vi er tilpasset. Tannpuss er totalt overflødig for den som spiser riktig.

Jeg antar at du mener at mennesket ikke er i noen særstilling her? Altså - dyr bør også falle innunder dette? Dersom dyr spiser sin hva de er "konstruert" for så skal tennene være livet ut? Satt på spissen - det finnes ikke en elg med dårlige tenner?
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!