Skrevet av Emne: Havregryn  (Lest 8843 ganger)

Utlogget viten

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 038
  • Honnør: 31
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 038

  • jejeje mr. talker
SV: Havregryn
« #15 : 15. august 2004, 09:18 »
"Regner kun med proteiner fra såkalte proteinkilder....kjøtt, fugl, fisk, proteinpulver, cottage cheese....osv.....for oss som konkurrerer er havregryn kilde for karbohydrater......ikke proteiner. "

Haha, du fitnessjanne, må si det sjokkerer meg at navnet ditt i seg selv er nok til å hindre den lange hetsebølgen du fortjente for dette utrolig dumme utsagnet... =) Nesten flaut å se på!

"Men det er jo du som kan dette"
Pføy!! Fyssjameg!!! Ryggrad er en fin bil!

Ha en fin dag!
Èn gang teller ikke. Èn gang er aldri. Å bare leve èn gang, er som å ikke leve i det hele tatt.

Utlogget Iceberg

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 081
  • Honnør: 593
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 081

SV: Havregryn
« #16 : 15. august 2004, 11:36 »
Forstår godt tankegangen til janne, selv om den ikke skulle være 100% ernæringsmessig korrekt. De proteinene som måtte komme ekstra blir å regne som et lite sikringsnett i alle fall opp i vekt. Når det gjelder å gå ned så har hun jo kontroll på det totale kcal inntaket regner jeg med. Da blir jo de proteinene hun regner et minimum på deffen...

Gir en honnør for måten janne tok "kritikken" på. Saklig og fint svar.

Utlogget viten

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 038
  • Honnør: 31
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 038

  • jejeje mr. talker
SV: Havregryn
« #17 : 15. august 2004, 13:41 »
"Kan godt henne at det er ett dumt utsagn, men det er nå en gang sånn jeg gjør det, og mange med meg.....Mye av grunnen fordi proteiner fra andre såkalte karb-kilder er så små at vi rett og slett ikke regner med det. Jeg er fullt klar over at mange ikke-utøvere ikke gjør det slik, og jeg sier jo ikke at det er feil i seg selv, sier bare hvordan JEG gjør det. "

Ok, det er mulig det for deg er helt uvesentlig å medregne karbohydratkilder i proteininntaket siden du overhodet ikke spiser slik mat (virker det som), men dette er jo i så fall en total avsporing. Fyren forteller at han spiser havregryn i 5/7 måltider pr dag, for så å få høre at "proffe konkurransefolk" ikke "regner med havregryn-proteiner"... hva har det med saken å gjøre da?? Det ER jo proteiner i havregryn OG melk....... Du hadde ikke glemt det da du skrev posten?

Til informasjon så har jeg, bare sånn for å nevne det, lagt på meg muskelmasse i perioder med et proteininntak på nøyaktig 0... 2thumbsup

Kvassheten var forøvrig ikke ment rettet mot deg selvom jeg kom til å kalle utsagnet ditt dumt (i det minste totalt Off Topic)

"Og ut fra sceneformen min så bør det jo i det minste være riktig for MEG...."

Bare sånn for å snakke om noe annet så anser jeg dette utsagnet som en smule på jordet det også. Om du så vinner Athletic Fitness 50 ganger så sier det seg selv at du aldri vil gjøre alt riktig, ergo er ikke hva du gjør noen fasit for noen, ikke engang deg selv. Og forrøvrig, du tror vel ikke du ville stilt dårligere om du regnet ut karb/prot/fett-inntaket ditt enda mer nøyaktig før du satt opp dietten din???
Èn gang teller ikke. Èn gang er aldri. Å bare leve èn gang, er som å ikke leve i det hele tatt.

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: Havregryn
« #18 : 15. august 2004, 14:37 »
Til informasjon så har jeg, bare sånn for å nevne det, lagt på meg muskelmasse i perioder med et proteininntak på nøyaktig 0... 2thumbsup

Kan du lage vin av vann også ??

OK, den var kanskje på kanten, men ved et proteininntak på 0 over en lengre periode, kan du ikke klare det der desverre. Det er ikke mulig!! Men du sier ikke noe om hvor perioden din er. Men i og med at du kan registerere muskeløkning, regner jeg med at vi snakker om mer enn et par dager.....
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget viten

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 038
  • Honnør: 31
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 038

  • jejeje mr. talker
SV: Havregryn
« #19 : 15. august 2004, 14:57 »
Nå misforsto du meg. Det var ment ironisk, poenget var at jeg hadde et proteininntak på (vet ikke hvor mye, men ihvertfal tilstrekkelig for å vokse) uten å anvende de varene Fitnessjanne og "gjengen hennes" summerer opp når de regner ut proteininntaket deres. Dvs mye brødskiver og havregryn... vokser på det og, selvom det er "karb" og ikke "protein" (som blir en dårlig fremstilling siden mye mat inneholder en del av alt)
Èn gang teller ikke. Èn gang er aldri. Å bare leve èn gang, er som å ikke leve i det hele tatt.

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: Havregryn
« #20 : 15. august 2004, 15:04 »
Nå misforsto du meg. Det var ment ironisk, poenget var at jeg hadde et proteininntak på (vet ikke hvor mye, men ihvertfal tilstrekkelig for å vokse) uten å anvende de varene Fitnessjanne og "gjengen hennes" summerer opp når de regner ut proteininntaket deres. Dvs mye brødskiver og havregryn... vokser på det og, selvom det er "karb" og ikke "protein" (som blir en dårlig fremstilling siden mye mat inneholder en del av alt)


OK. Da var jeg som var litt kjapp i avtrekkeren her da. Beklager det!

Men for å kaste meg litt med i diskusjonen jeg også, så tror jeg hele tråden her er litt av en "misforståelse egentlig. Strengt tatt er jeg helt enig med Janne i at havregryn ikke er noen kilde til protein, ganske enkelt fordi karbs-innholdet er 5-6 ganger så høyt. Da blir protein mer en bonus i mine øyne. For å snu det litt om, så er jo ikke et "dårlig" proteinpulver noen stor kilde til karbs, selv om 10 % av pulveret skulle være karbs. ?? Ernæringsmessig er jeg helt enig i at man skal regne med alt, og få en kontroll. Slikt sett bidrar selvfølgelig havregryn til mer protein slik at man kanskje kan kutte på det et annet sted. Men tydeligvis at dette ikke ønsker. Slik jeg tolker det i hvert fall.

At du opplever god fremgang på vanlig mat skulle da bare mangle. Men vi snakker om nivåforskjeller her også, og i din alder bygger man stort sett bra uansett. Litt vanskelig å trekke alle under en kam.

Det viktigste for å bygge er at man er i kcalori pluss. Ellers er det i praksis umulig ja.....
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget viten

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 038
  • Honnør: 31
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 038

  • jejeje mr. talker
SV: Havregryn
« #21 : 16. august 2004, 11:59 »
Jeg hadde ingen intensjon om å få deg til å forandre på opplegget ditt egentlig, men jeg syntes den første posten din var noe snodig ettersom at denne personen nettopp er på et annet nivå og da er ikke de proteinene du får i deg via melk og havregryn "uvesentlige".. men nok om det.

Beklager forøvrig om jeg virket som en "sinna type", ble kanskje litt provosert der og da (?) :p

For å svare på topicen så vil jeg selv si at kjør på med havregryn.. det er sunn mat med både karbohydrater og proteiner og lite fett, men om man spiser mye havregryn burde nok en del måltider også suppleres med noe ekstra proteininnholdig mat for best effekt... for eksempel ved å blande 30 gram pulver i melka?

Mitt inntrykk er ihvertfal at havregryn er bedre og tas opp tregere enn det meste av brødmat, og dermed passer bra for bygging... også er selvsagt en ekstra fordel at det er sååå lett å lage seg en porsjon havregryn da Wink
Èn gang teller ikke. Èn gang er aldri. Å bare leve èn gang, er som å ikke leve i det hele tatt.

Utlogget Stoned

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 177
  • Honnør: 134
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 177

  • Just another star
SV: Havregryn
« #22 : 16. august 2004, 13:58 »
                  MELK

"Et argument som kommer igjen i debatten omkring melk er at vi ikke skal konsumere det ettersom det er avsatt for voksende kalver. Det er ikke et argument som holder, ettersom de fleste matvarer vi spiser har ulike funksjoner i naturen, og de er ikke akkurat den hovedsaklige optimale føden for oss. Det eneste som "vil" bli spist opp av oss er egentlig frukt og frø. Vi spiser dem og får et utbytte i form av næring, og siden gjør vi en gjentjeneste gjennom å spre kjernene og frøene slik at arten spres. Egentlig spytter vi ut dem, eller så passerer de ut den naturlige veien. Mesteparten av det andre i naturen er ikke avsett for oss til å spise. Ville dyr springer alt de kan når de ser oss for å slippe og bli spist opp. Fiskene napper nesten ikke, eller svømmer inn i nettene, med vilje. Honning beskyttes aggressivt av biene og grønnsakene har utviklet gifter i et forsøk på å unngå å bli oppspist. Menneskene har utviklet seg slik at skal spise


Alle tåler ikke melk
Det er et faktum at alle individer ikke tåler melk. De fleste voksne mennesker i verden har for eksempel vanskeligheter med å bryte ned og ta opp de karbohydratene som finnes i melk, melkesukker. Denne gruppen mennesker kalles laktoseintolerante, og om disse likevel konsumerer melkesukker får de oppblåst og dårlig mage. Det er ikke nyttig for en laktoseintolerant og spise, drikke for mye melkeprodukter, ettersom dette irriterer tarmen, og kan lede til andre matallergier, for eksempel glutenintoleranse. Det skaper ennå større problem ettersom man da ikke kan spise produkter med korn. I Nord Europa har imidlertid uvanlig mange voksne individer muligheten til å bryte ned melkesukker. I Asia, Sydamerika og store deler av Afrika er nesten alle voksne laktoseintolerante. Om du merker at du blir dårlig av melk skal du derfor selvsagt unngå det. Visse laktoseintolerante har vendt seg til å leve med sin dårlige mage, og tror at det er en naturlig tilstand.


Forskjell på intoleranse og allergi
De fleste som ikke tåler melk er laktoseintolerante, og har dermed et problem med melkesukkeret. Det finns også de som ikke tåler proteinet, og de er allergiske mot melk. Symptomene er mange og med varierende grad av alvorlighet. Blant annet kan man få oppsvulmet mage, hundeksem, pusteproblemer og noen ganger leddsmerter. Visse reumatikere blir faktisk bedre i sin sykdom om de unngår melkeprotein, noe som er et tegn på at sykdommen kan henge sammen med melk. En laktoseintolerant behøver bare å holde seg unna det som inneholder melkesukker i vesentlige mengder (for eksempel er ost og laktoseredusert melk godkjent), mens en melkeallergiker ikke bør konsumere noen melkeprodukter i det hele tatt. Du finner mer informasjon om dette i brosjyrer som du kan hente på apoteket.

Hva inneholder egentlig melk?
For mange er ett par glass melk om dagen et velkomment tilskudd i en ellers så ganske næringsfattig kost. Om du drikker en halv liter skummet melk daglig får du i deg:
17 gram fullverdig protein
25 gram langsomme karbohydrater
Bare 0,5 gram fett
dobbelt dagosbehov av vitamin B12
Ca 500 mg kalsium
Inneholder også en hel del kalium, riboflavin, zink, A- og D-vitamin
Melk inneholder over 100 000 ulike emner! Det høres helt utrolig ut, og man kan undre seg på hvem som orket å regne det ut. Det viser seg at melk er en meget næringsrik matvare. Blant de viktigste næringsemnene er proteinene, som er viktige byggsteiner både til muskler. Melkeprotein har i studier vist seg å ha veldig gode oppbyggende effekt på deg som trener, og det er lett og få i seg ganske store mengder protein gjennom et par glass melk eller en porsjon cottage cheese. Foruten det høye proteininnholdet gir melk mye kalsium, kalium, B-vitaminer samt A- og D-vitamin. Karbohydratene i melk, laktose, er en utmerket karbohydratkilde for deg som tåler det. Laktose har nemlig lavt glykemisk index, som en bra til hjelp om du vil ha treningsgnist og fettforbrenning.


De magiske bakteriene
Spiser du mye yoghurt? Om du ikke gjør det, begynn med det! Yoghurt, og andre melkesyrnede produkter inneholder nemlig mange nyttige bakterier. I tykktarmen din har du flere kilo bakterier. Man skulle kunne kalle dem "kroppens største organ" ettersom de utfører så utrolig mange oppgaver for oss. Det finns både dårlige og gode bakterier og normalt er det en balanse mellom dem. Så lenge de gode bakteriene har overtaket er alt bra. Om vi er uheldige eller ikke passer oss kan de dårlige imidlertid ta over. Magesyke er da ett faktum. Om vi spiser produkter med melkesyre hver dag gir vi regelmessige forsterkninger til de gode bakteriene i tykktarmen i deres kamp mot det onde. Om vi har fått magesyke eller nettopp tatt penicillin (som dreper alle bakterier, både bra og dårlige)vil det være behov for noen dagers ekstra tilskudd av disse gode bakteriene. Hva gjør så disse bakteriene som er så bra, foruten at de holder dårlige bakterier på avstand?


Kan jeg drikke melk under dietten?
Svaret er definitivt ja, ettersom skummet melk gir veldig lite energi. En dl gir bare 35 kcal men veldig mye bra næring. H-melk og andre normal fete melkeprodukter er effektive fettkilder. Som sammenligning gir en dl H-melk (3 % fett) 60 kcal, eller 45 energiprosent fett. En liter av den melken gir 30 unødige gram fett sammenlignet med bare ett gram fra skummet melken. Fettet i melk er til stor del mettet fett. Den typen fett som anses minst bra for helsen. Studier viser at den øker risikoen for hjerte/karsykdommer. Med tanke på at halvparten av alle Norske dør av disse sykdommene er det et hett tips og minske inntaket av denne typen fett. At det er så lett og få i seg store mengder fett via en del kan også være en mulig årsak til melkens relativt dårlige rykte. "Men karbohydratene da, det er jo melkesukker, det kan da aldri være bra!?". Faktum er at det, i rimelig mengder, er veldig gode karbohydrater!


Kalsiumdebatten
Det har i blant blitt hevdet at kalsiumopptaket fra melk er så dårlig at det ikke skulle gi noen beskyttelse mot f.eks. beinskjørhet. Det er feil! Du tar opp ca 30 % av kalsiumet i melken, som er mye bedre enn mange andre matvarer. Ofte har det blitt skrevet negativt om melken av mennesker som faktisk selger kalsiumtilskudd, bare for at de skal tjene penger på det. Ett av argumentene for at det skal være så dårlig med melk er at det er vanlig med beinskjørhet i nord Europa, og at dette skulle henge sammen med det høye melkekonsumet. Det stemmer ikke. En av hovedsakene til at man i vår del av verden lettere får beinskjørhet er den sparsomme solbestrålingen på våre breddgrader. Solen er nemlig viktig for å aktivere vitamin D som siden kan øke oppbyggingen av skjelettet. Lite sol gir lite vitamin D og dermed økt risiko for beinskjørhet. Selvfølgelig kan et tilskudd av kalsium være bra for mange, særlig de som ikke kan eller vil drikke melk.


Melk, ett fullverdig tilskudd for vegetarianer
Vegetarianere er en gruppe som spiser veldig sunt, men det finns visse mangler i en ren vegetarianer kost. Den er kun basert på matvarer fra vekstriket, og er noe fattig på protein og savner helt vitamin B12. Det er et viktig vitamin som det tar tid å få mangel på, men om det inntreffer er det meget alvorlig. For ikke lenge siden begynte det faktisk å komme rapporter om vegetarianere som har blitt blinde på grunn av B12-brist. Et glass melk om dagen rekker for at kroppen skal få den mengden B12 den behøver. Det ekstra proteinet du får gjennom melken gjør også godt. Om du er vegetarianer, og likevel begynner å konsumere melkeprodukter, blir du egenlig en laktovegetarianer. I mine øyne er de som spiser mye laktovegetarisk de som spiser sunnest. Tåler man ikke melk kan man i stede inkludere fisk i sin kost.


Oppsummering
Magre melkeprodukter er utmerkede matvarer om du tåler melk, dvs ikke er laktoseintolerant eller melkeallergiker. Du behøver ikke unngå melk hvis du bryr deg om formen, men var nøye med å velge de magreste alternativene."


 Skulle være en artikkel der om Havre og men fant den faen ikke.  Angry
20år
høyde: 182cm
vekt : 94 kg

150x6 Benkpress og 170kg x 1(mer inne) Smiley
155 kg i Smalbenk
100 kg i Militærpress(vending fra bakken)
170x7 i Markløft
170 kg i knebøy(ca)

Utlogget Germ

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 726
  • Honnør: 106
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 726

  • Let`s grow together
SV: Havregryn
« #23 : 17. august 2004, 22:30 »
har ikke lest hele tråden, men:

går det an å spise for mye havregryn? fks: bare spise havregryn en hel dag.  dry
Join Germ and his friends on magical and learning adventures through the toilet of time and space. Only $9.95!!!

Utlogget Lasse Christoffersen

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 6 991
  • Honnør: 337
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 6 991

SV: Havregryn
« #24 : 17. august 2004, 22:32 »
Det beste er å variere, men havregryn er en genial måte å gå opp i vekt på. Bra krabs, og sunne fettsyrer faktisk i det. Kommer selv til å spise 3-400gram havregryn daglig snart Smiley
Nettbutikken for deg som trener! www.x-life.no

Besøk oss på Facebook:
https://www.facebook.com/XLIFE.no

Besøk oss på Google+:
https://plus.google.com/117792074539729929721

(Bedriftsprofil for X-life.no.)

Utlogget Hege

  • Fast besvarer
  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 2 233
  • Honnør: 251
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 233

  • ..
SV: Havregryn
« #25 : 17. august 2004, 22:34 »
har ikke lest hele tråden, men:

går det an å spise for mye havregryn? fks: bare spise havregryn en hel dag.  dry
Overdose på havregryn ?  Grin ingen fare..

Utlogget Stoned

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 177
  • Honnør: 134
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 177

  • Just another star
SV: Havregryn
« #26 : 17. august 2004, 23:43 »
Bra for 5/7 eller 4/6 av måltidene mine er havregryn. Spiser som regel en pakke på en 1/2 dag.
20år
høyde: 182cm
vekt : 94 kg

150x6 Benkpress og 170kg x 1(mer inne) Smiley
155 kg i Smalbenk
100 kg i Militærpress(vending fra bakken)
170x7 i Markløft
170 kg i knebøy(ca)

Utlogget Melissa

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 183
  • Honnør: 82
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 183

SV: Havregryn
« #27 : 18. august 2004, 15:23 »
Det beste er å variere, men havregryn er en genial måte å gå opp i vekt på. Bra krabs, og sunne fettsyrer faktisk i det. Kommer selv til å spise 3-400gram havregryn daglig snart Smiley

Går man OPP i vekt av havregryn?? Shocked Jeg spiser en porsjon til dagen -  dvs frokost. Passer meg ypperlig med litt bananer, rosiner og ekstra lett melk..
Man er ikke en taper før man slutter å prøve seg!

Utlogget Stoned

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 177
  • Honnør: 134
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 177

  • Just another star
SV: Havregryn
« #28 : 18. august 2004, 18:31 »
Hvis du spiser mye ja så er det en bra bygge-kilde til tross for ikke så masse proteiner! Men nok!
20år
høyde: 182cm
vekt : 94 kg

150x6 Benkpress og 170kg x 1(mer inne) Smiley
155 kg i Smalbenk
100 kg i Militærpress(vending fra bakken)
170x7 i Markløft
170 kg i knebøy(ca)

Utlogget Lasse Christoffersen

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 6 991
  • Honnør: 337
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 6 991

SV: Havregryn
« #29 : 18. august 2004, 18:52 »


Går man OPP i vekt av havregryn?? Shocked Jeg spiser en porsjon til dagen -  dvs frokost. Passer meg ypperlig med litt bananer, rosiner og ekstra lett melk..
Du kan gå opp i vekt av å spise absolutt hva som helst. Det er mengden som bestemmer det.
Nettbutikken for deg som trener! www.x-life.no

Besøk oss på Facebook:
https://www.facebook.com/XLIFE.no

Besøk oss på Google+:
https://plus.google.com/117792074539729929721

(Bedriftsprofil for X-life.no.)

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!