Skrevet av Emne: Flat beskatning/lavt skattetrykk?  (Lest 1221 ganger)

Utlogget Advocatus Diaboli

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 172
  • Honnør: 1094
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 172

  • Love belongs to Desire, and Desire is always cruel
Flat beskatning/lavt skattetrykk?
« : 15. mai 2006, 18:02 »
http://workforall.net/EN_Tax_policy_for_growth_and_jobs.html

noen tanker rundt forskjellige skattemodeller? Dere som har planer om å skrive "jeg vil ikke betale skatt, fordi det er tyveri" kan godt droppe det.. jeg vil prøve å få frem litt høyere nivå.. Wink (ergo, UAC: slå deg løs)
"The devil made me do it". I have never made one of them do anything. Never. They live their own tiny lives. I do not live their lives for them.

Utlogget kick_ass

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 557
  • Honnør: 28
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 557

SV: Flat beskatning/lavt skattetrykk?
« #1 : 27. mai 2006, 08:15 »
http://n24.no/kommentar/spaltister/isaksen/article1322465.ece

Ikke at jeg har så mye å tilføye om et flatt skattesystem, men det framstår hvertfall som et mer rettferdig system enn det man har i dag. Skatteloven er vel egentlig bare en videreføring av janteloven. Hvorfor skal man straffes for å jobbe mye og tjene noen kroner mer andre? Forbruket beskattes uansett med moms andre avgifter.
Man er jo kriminell eller en slags avviker om man oppnår litt velstand om man skal tro på sosialistene.
Det ordner seg for greie gutter.

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: Flat beskatning/lavt skattetrykk?
« #2 : 27. mai 2006, 10:23 »
Usj.... denne har gått meg hus forbi Thyve. Skal lese, og kommentere jeg. Men i dag er det sol, så det kan ta litt tid. Smiley
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Advocatus Diaboli

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 172
  • Honnør: 1094
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 172

  • Love belongs to Desire, and Desire is always cruel
SV: Flat beskatning/lavt skattetrykk?
« #3 : 27. mai 2006, 11:20 »
Høres bra ut.. Smiley Jeg er jo grunnleggende uenig i at "gi etter evne og få etter behov" er en god løsning, fordi det fratar enhver insentiver til å tilegne seg ny kunnskap og jobbe hardere. Derimot synes jeg at flate skattesystemer virker positive, ikke bare fordi det virker mer "rettferdig" (noe som er et rent subjektivt poeng selvsagt) i mine øyne, men også fordi det vil dempe behovet for byråkrater, noe som etter min mening er viktig.. Wink

Når det gjelder skattesatser: Man kan jo gløtte på Irland for å se hvordan de bruker skattesatser aktivt for å TILTREKKE seg næringsliv, i motsetning til Norge.. *sukk*
"The devil made me do it". I have never made one of them do anything. Never. They live their own tiny lives. I do not live their lives for them.

Utlogget Generalen

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 470
  • Honnør: 32
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 470

SV: Flat beskatning/lavt skattetrykk?
« #4 : 27. mai 2006, 19:19 »
Denne artikkelen tar for seg beskattning, forbruk osv på et makroøkonomisk nivå, og dette har helt klart har inflytelse på privatøkonomien og økonomien til næringslivet. Tenker du på beskattning på privatnivå i dette spørsmålet Hr.Thyve, eller litt sånn generelt(ser du har skrevet,flat beskattning)?

Når det gjelder artikkelen så er det bare en bekreftele av velkjente makroøkonomiske teorier egentlig. Men absolutt spennende lesing Wink

Utlogget Generalen

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 470
  • Honnør: 32
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 470

SV: Flat beskatning/lavt skattetrykk?
« #5 : 27. mai 2006, 23:58 »
Tenkte jeg skulle skrive litt mer utfyllende her siden jeg hadde litt dårlig tid når jeg skrev tidligere.
Jeg støtter deg på at flat beskattning er helt klart det mest rettferdige. At beskattningen skal være ulik etter lønn er helt utrolig. Riktignok kan man dra inn ulike teorier på hvorfor det skal være slik, men dog. At man straffes for at man sitter i en vel betalt jobb, eller jobber mye overtid, gir ikke mening.
Ser man land i andre deler av verden blir man oppmuntret til å jobbe overtid ved at det blir lempet på skatten. I Norge derimot blir man straffet. På den måten går man glipp av arbeid som fører til økt verdiskapning, noe som kommer til gode for, arbeidstaker, bedrift, lokalsamfunn og staten.

Artikkelen gir jo et glimrende eksempel på effekten av lemping på skatter i Irland. Veksten her har jo vært formidabel, spesielt hvis man ser imot Belgia som benchmark. Man kan si at disse 2 landene har fulgt 2 ulike retninger innenfor økonomien nemlig keynes og smith(til en viss grad) sine rettninger.
Keynes sine prinsipper bestod i kritikk i laizez faire prinsippet til smith( staten skal ikke blande seg inn). Han mente at staten skulle føre en ekspansiv politikk der staten skulle pøse ut penger og dermed øke investeringene i samfunnet som igjen påvirket produksjonen og sysselsettingen. Disse prinsippene viste seg å fungere i mellomkrigstiden, men når man tok opp igjen disse prinsippene i ulike land senere gikk det ikke like vellykket.

I artikkelen blir nettopp keynes sine prinsipper kritisert og motbevist. Men de glemmer en viktig likhet mellom resultatene i undersøkelsen og keynes. Dette er den multiplikatoreffekten keynes var opptatt av. Det går ut på at investerer man en viss pengesum, vil disse investeringene fungere slik at produksjonen øker, dermed sysselsettingen og som følge av dette vil etterspørselen øke og dermed vil det balle seg på slik at summen som har blitt investert vil være lavere enn det totale som blir tjent på grunnlag av det investerte.

På samme måte kan man si at skattelemping vil frigjøre kapital for både bedrifter og enkeltpersoner. Dette vil øke det private forbruket, og øke investeringene i næringslivet. Dette vil fungere på samme måte som keynes multiplikatoreffekt og dermed bedre økonomien.
Helt klart en vei å gå, noe som Irland er et glimrende eksempel på at dette faktisk fungerer.
Får avslutte med å beklage at dette kanskje glei litt ut i forhold til emnet, og beklage alle de gramatiske og rettskrivningen feilene!

Utlogget Grungern

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 541
  • Honnør: 203
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 541

  • Go hard, or go home!!
SV: Flat beskatning/lavt skattetrykk?
« #6 : 28. mai 2006, 11:19 »
Interessant Smiley
Trener på vektertorget i Bergen.
Knebøy: 180kg, Mark: 230kg, Benk: 120kgx3 (skylder på dårlig skuldre Tongue )
Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=29518.0

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!