Skrevet av Emne: Dips - Regne 10RM av kun ekstravekter eller inkludere sin egen vekt?  (Lest 1955 ganger)

Utlogget StianM

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 60
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 60

Hei!

Når jeg regner 10RM i dips (EMV), skal jeg regne kun med ekstravektene jeg henger på (altså 10-20kg 10RM - aner ikke hvor mye jeg klarer enda)
Eller regne ut i fra min egen vekt + ekstravekter? (altså 70+10=80kg 10RM)

Har siste dag i GP i morgen. Regner med jeg tar 10RM testen på søndag/tirsdag også begynner på EMV påfølgende tirsdag. Burde holde med 7-8 dager hvile?

 Dips

Utlogget RiZLa

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 447
  • Honnør: 16
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 447

Du bør regne med din egen kroppsvekt...

Er totalbelastningen du må ta hensyn til, ikke bare det du henger på...
"This sport is about extremes - using weights you havent used previously, taking in amounts of food to build greater muscle mass-in amounts you never have done previously, & doing the cardio to keep you at an acceptable offseason training bodyfat that keeps you happy. Get your act together & think this all out or quit your complaining & dreaming and take up tennis."

Utlogget StianM

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 60
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 60

Takker for svar!  Thumbsup
Var det jeg regnet med.

Ville bare spørre for å være på den sikre siden. Man regner jo f.eks. ikke med egen vekt i knebøy.

Utlogget ARH

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 763
  • Honnør: 504
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 763

Takker for svar!  Thumbsup
Var det jeg regnet med.

Ville bare spørre for å være på den sikre siden. Man regner jo f.eks. ikke med egen vekt i knebøy.

I knebøy jobber så og si hele kroppen så der vil mer kroppsvekt være positivt ved tanke på mindre vinkler og mer å presse vektene med. Dessuten ligger store deler av vekten i kropp UNDER stangen som altså skal opp. Dips derimot er det mer isolert på kun triceps og bryst som er mindre muskelgrupper. Dessuten er store deler av kroppens muskler ikke i bruk som altså er under presspunkt o.l. Derfor vil det være naturlig at det er vanskeligere å presse masse vekter hvis man veier mye (tenker dapå fett.) vil si det er ganske likt å presse på 90kg muskler som 70kg i og med at man har mer muskelmasse å presse med.

Edit Eksempelet på muskelmasse var litt dumt, det varierer jo fra muskelgruppe til muskelgruppe hvor massen er spredd osv. Andre faktorer spiller også inn selvsagt. Men altså en kar som benker 200kg å veier 20kg mer enn meg syns jeg ikke skal få fordel i dips sammenliknet med meg. Som kun tar 100kg i benk!
Nidelv Vektløfting, Trondheim

Treningslogg

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!