Skrevet av Emne: shaolin magi  (Lest 9701 ganger)

Utlogget toxic

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 665
  • Honnør: 122
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 665

SV: shaolin magi
« #45 : 14. juli 2004, 00:23 »
hrmpf... jeg prøver igjen... hater når meldinger blir slettet!

Bra innlegg toxic! Jeg har prøvd (fånyttes mange ganger...) å prate vett i tradisjonalister, etter selv å ha opplevd at min tkd-bakgrunn var direkte årsak til at ting kunne gått mye verre enn det gjorde (kort fortalt: i en betent situasjon gikk jeg fullstendig ubevisst i kampstilling, noe som provoserte) i den eneste selvforsvarssituasjonen jeg har vært i noen gang. Imidlertid er dette noe som også kunne ha hendt om jeg hadde hatt en mma-bakgrunn f.eks. Jeg trekker ikke umidderlbare likhetstegn mellom mma og godt selvforsvar. Som oftest bedre enn mange tradisjonelle kampkunster, men allikevel er det en sport, og det er relativt få mma-skoler som fokuserer på annet enn fighting-delen av selvforsvar. Dette er faktisk noe som også kan virke mot sin hensikt, på samme måte som min opplevelse. Ved å ikke lære om kroppens reaksjoner, fysisk og mentalt, ved å ikke lære om verbal deeskalering osv. kan man fort havne i bråk, eller eskalere en allerede betent situasjon, og da er det mye bedre selvforsvar å vite hva man skal gjøre for å dempe situasjonen, enn det er å vite hvordan man skal sloss seg ut av situasjonen!


det er godt det finnes personer som deg Addey som tar en spade for en spade og et poeng for et poeng. Realismen innser de færreste som ikke i en gitt situasjon har åpnet øynene for den. man må innse at romantifiseringa av selvforsvar er svært utbredt og man må i tillegg innse at det ikke finnes rom for tradisjonalisme i et selvforsvarsperspektiv. Det er en slags oppvåkning og det som er så jævelig synd er det at mange går hele livet uten å se sannheten som ligger der rett foran øynene på en.

Men, man kan kanskje ikke overbevise godt nok gjennom ord over nettet, de må vel kanskje innse det selv...

Utlogget Addey

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 178
  • Honnør: 43
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 178

SV: shaolin magi
« #46 : 14. juli 2004, 10:02 »
Jeg er helt enig med deg Toxic Smiley Mitt "korstog" går ut på å få folk som ikke driver med selvforsvarstrening til å la være å reklamere for det, og det virker som om vi er noenlunde på bølgelengde der! Jeg synes det er kjempegøy å trene tradisjonelle kampkunster, og trener i tillegg til uvæpnede også en del med gamle japanske våpen. Dette har selvfølgelig ingen som helst effekt selvforsvarsmessig, det er de aller fleste enig i (jeg flyr jo ikke så ofte rundt med sverd på byen f.eks. Wink). Det som da er merkelig er at man automatisk tror at det å lære seg å løfte beina og armene på en spesiell måte skal gjøre deg bedre til å forsvare deg selv... De fysiske våpnene til bruk i selvforsvar finnes i de aller fleste tradisjonelle kampkunster, men det er svært sjelden det trenes på en måte som gjør at det faktisk er nyttig i et selvforsvarsperspektiv. Det er stor forskjell på å trene noe som kanskje kan komme til nytte i en selvforsvarssituasjon, og å trene selvforsvar! Å lære seg sjakk, diskusjonsteknikk, yoga, fotball og sykling er alle ting som kan hjelpe deg i en selvforsvarssituasjon, men det er ikke selvforsvarstrening! Det samme er faktisk tilfellet med mange tradisjonelle kampkunster. Man lærer seg teknikker som ofte har sitt opphav i selvforsvarstrening, men det blir ikke selvforsvarstrening når man kun trener på å bevege kroppen sånn eller slik...

Nettet er bra til mye, men ikke til å oppleve ting... i real life har jeg imidlertid klart å overbevise noen få Cheesy

Utlogget toxic

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 665
  • Honnør: 122
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 665

SV: shaolin magi
« #47 : 15. juli 2004, 15:41 »
som om ordet ble tatt ut av munnen min addey:)
hvis du leser innleggene mine her inne så ser du at jeg i mange tilfeller har brukt samme argumentasjon som deg. TKD feks proklamerer med at de har det mest komplette selvforsvarssystemet. Hva har TKD med selvforsvar å gjøre? I mine øyne mindre enn fotball Smiley

Uansett, så er jeg enig i at det kanskje er lettere å overbevise folk irl. En svartbelte i en TMA blir fort overrasket og nysgjerrig om man legger han på bakken og låser ham fast Smiley


Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!