Skrevet av Emne: Skal til Lege - hva skal jeg be om?  (Lest 2683 ganger)

Utlogget Xvani

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 350
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 350

Skal til Lege - hva skal jeg be om?
« : 12. mai 2005, 16:46 »
Hallo!

Skal til legen i morgen, og lurte på om det var noe spess jeg kunne be han om å sjekke for meg mtp trening? f.eks blodprøve for å se om jeg har rett vitaminforhold og syrebalanse eller noe.

- Hva kan man be om?


Takker!

Jeg er kanskje liten, men jeg er stor der det trengs!

Prissammenligning av proteinpulver!

Utlogget JoeWeider

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 70
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 70

SV: Skal til Lege - hva skal jeg be om?
« #1 : 12. mai 2005, 16:49 »
En test av testosteronverdiene skal jeg vertfall be om neste gang jeg er hos leger Wink Bigger is better Grin
Får nåru seter åp håre så blir jæ åpsat! Å nåru slår ut håre blir jæ slåt ut!!

Utlogget Xvani

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 350
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 350

SV: Skal til Lege - hva skal jeg be om?
« #2 : 12. mai 2005, 17:04 »
Og poenget med det er? Smiley
Jeg er kanskje liten, men jeg er stor der det trengs!

Prissammenligning av proteinpulver!

Utlogget LurePer

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 973
  • Honnør: 154
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 973

  • Ikke stikk din snabel der det kommer ut kabel
SV: Skal til Lege - hva skal jeg be om?
« #3 : 12. mai 2005, 17:11 »
Testosteronnivå kan være interessant, selv om en isolert måling ikke nødvendigvis gir et pålitelig resultat.
I positiv nitrogenbalanse.

Utlogget Xvani

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 350
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 350

SV: Skal til Lege - hva skal jeg be om?
« #4 : 12. mai 2005, 17:48 »
Men hvordan er det interessant? Bare for å vite om jeg har bra grunnlag for muskelvekst?

Nå er det sikkert ødelagt uansett pga russetid da :/
Jeg er kanskje liten, men jeg er stor der det trengs!

Prissammenligning av proteinpulver!

Utlogget LurePer

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 973
  • Honnør: 154
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 973

  • Ikke stikk din snabel der det kommer ut kabel
SV: Skal til Lege - hva skal jeg be om?
« #5 : 13. mai 2005, 02:48 »
Men hvordan er det interessant? Bare for å vite om jeg har bra grunnlag for muskelvekst?


Ja.
I positiv nitrogenbalanse.

Utlogget HITman

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 997
  • Honnør: 1256
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 997

  • Lift like a lift
SV: Skal til Lege - hva skal jeg be om?
« #6 : 13. mai 2005, 03:41 »
Hallo!

Skal til legen i morgen, og lurte på om det var noe spess jeg kunne be han om å sjekke for meg mtp trening? f.eks blodprøve for å se om jeg har rett vitaminforhold og syrebalanse eller noe.

- Hva kan man be om?


Takker!



Undersøkelser og blodprøver har mest vedri på indikasjon, dvs. for å bekrefte eller avkrefte sykdom på bakgrunn av plager og symptomer. Er du frisk, er det mer snakk om screening eller "helsekontroll", som ofte har mer begrenset verdi. Men noen eksempler på ting det kan være greit å sjekke hos legen når du først er der (du er ung mann, ikke sant?), er:

*Måle blodtrykk
*Lytte på hjerte (kan ofte avsløre evt. klaffefeil) og lytte på lunger
*Aktuelle blodprøver: Fettstoffer (totalkolesterol, LDL, HDL, triglyserider), ALAT (lever), kreatinin (nyre), blodsukker, Hb (blodprosent), TSH og T4 (stoffskifte)
*Strimmelundersøkelse av urin (her kan du også få sjekket pH i urin, som gir en indikasjon på syre-base-balansen i kroppen din)

Vitaminmåling i blodet er oftest kun aktuelt hvis du har symptomer/plager, evt. ved lav Hb. De mest aktuelle vitaminene er da B12 og folat.

Måling av testo-verdier kan du jo så klart be om, men vil du virkelig vite de? Og hva er evt. konsekvensen av å vite de?  Wink

H
Erfaring er den talentløses trøst

Utlogget Xvani

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 350
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 350

SV: Skal til Lege - hva skal jeg be om?
« #7 : 13. mai 2005, 10:39 »
Hadde faktisk vært interessant å vite hvordan testosteron nivået var nå i forhold til før jeg begynnte å trene.. Det skal jo i teorien øke?

Dessuten er det litt kult Cheesy
Jeg er kanskje liten, men jeg er stor der det trengs!

Prissammenligning av proteinpulver!

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: Skal til Lege - hva skal jeg be om?
« #8 : 13. mai 2005, 10:40 »
Øke ?? Huh
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget HITman

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 997
  • Honnør: 1256
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 997

  • Lift like a lift
SV: Skal til Lege - hva skal jeg be om?
« #9 : 13. mai 2005, 10:49 »
Hadde faktisk vært interessant å vite hvordan testosteron nivået var nå i forhold til før jeg begynnte å trene.. Det skal jo i teorien øke?

Dessuten er det litt kult Cheesy

Ikke vent deg for mye.  Wink Denne studien viser at selv om testosteronnivåene øker midlertidig etter en treningsøkt (ikke-signifikant), vil det basale testo-nivået synke bittelitt etter en tid med trening (ikke-signifikant):

Mech Ageing Dev. 1989 Aug;49(2):159-69. Related Articles, Links 


Effects of progressive resistance training on growth hormone and testosterone levels in young and elderly subjects.

Craig BW, Brown R, Everhart J.

Human Performance Laboratory, Ball State University, Muncie, IN 47306.

We observed the response of serum growth hormone (GH) and testosterone (T) to a progressive resistance strength training program. Basal levels (after a 12-h fast) of GH and T were measured in young (23 years) and elderly (63 years) subjects before and after a 12-week training program. The response of GH and T to an acute bout of exercise was also measured. The exercise training, which involved all the major muscle groups, was conducted on Nautilus equipment and required 45-60 min for completion. The subjects completed three sets of lifts with 8-10 Reps/set. Blood was drawn from an anticubital vein, centrifuged (1169 g) for 15 min and the serum frozen for later analysis. The acute exercise blood samples were taken immediately before and after the exercise and at 15 min post-exercise during week 1 and 12. The hormone assay was carried out with radioimmunoassay kits for GH and T. The basal level of GH increased by 44.9% in the young and by only 3% in the elderly but neither change was significant. In response to a single exercise session GH levels in the young went from 0.85 +/- 0.13 to 4.19 +/- 1.45 ng/ml before training and from 1.45 +/- 0.11 to 8.61 +/- 2.55 after training. Each response was significant (P less than 0.05) as were the pre-post differences (P less than 0.001). In the elderly the response was not as great, values increasing from 1.00 +/- 0.09 to 2.92 +/- 0.65 ng/ml before training and from 1.50 +/- 0.06 to 3.43 +/- 0.64 ng/ml after training were recorded. These differences represented significant increases (P less than 0.05) but did not demonstrate pre- to post-changes. Basal levels of T decreased in both groups, but were not significant. The T response to an acute bout of exercise was not significant but did increase in both age groups. In conclusion, the data presented here indicate that strength training can induce growth hormone and testosterone release, regardless of age, but that the elderly response does not equal that of the young.


H
Erfaring er den talentløses trøst

Utlogget Xvani

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 350
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 350

SV: Skal til Lege - hva skal jeg be om?
« #10 : 13. mai 2005, 15:11 »
Så det alle sier om at det er viktig å trene ben fordi man da vil øke raskere i overkroppen pga økt testosteron nivå er løgn?
Jeg er kanskje liten, men jeg er stor der det trengs!

Prissammenligning av proteinpulver!

Utlogget Baahh

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 030
  • Honnør: 329
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 030

SV: Skal til Lege - hva skal jeg be om?
« #11 : 13. mai 2005, 16:09 »
Så det alle sier om at det er viktig å trene ben fordi man da vil øke raskere i overkroppen pga økt testosteron nivå er løgn?

Ja.

Utlogget Germ

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 726
  • Honnør: 106
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 726

  • Let`s grow together
SV: Skal til Lege - hva skal jeg be om?
« #12 : 13. mai 2005, 18:35 »
Oi. Det var nytt for meg. Trodde at ved å trene bein, så skilte kroppen ut mer gode hormoner, som hjalp på bygge-veien.
Join Germ and his friends on magical and learning adventures through the toilet of time and space. Only $9.95!!!

Utlogget HITman

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 997
  • Honnør: 1256
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 997

  • Lift like a lift
SV: Skal til Lege - hva skal jeg be om?
« #13 : 13. mai 2005, 23:49 »
Oi. Det var nytt for meg. Trodde at ved å trene bein, så skilte kroppen ut mer gode hormoner, som hjalp på bygge-veien.

Slik det også framgår av studieabstractet jeg la ut over, kan tung trening føre til en bitteliten, men langt ifra betydelig, økning av testoutskillelsen i tiden rett etter treningsøkten. Effekten av dette er imidlertid sannsynligvis sterkt overdrevet, dvs. tung beintrening gir ikke automatisk stor overkropp.  Tongue

H
Erfaring er den talentløses trøst

Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

SV: Skal til Lege - hva skal jeg be om?
« #14 : 14. mai 2005, 00:05 »
Oi. Det var nytt for meg. Trodde at ved å trene bein, så skilte kroppen ut mer gode hormoner, som hjalp på bygge-veien.

Jeg har ikke trent bein på lenge, og har også gått ned i volum på overkroppen. Jeg visste ikke at dette skyldtes onde hormoner.
Gloria in Excelsis Deo


Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!