Skrevet av Emne: Nattmat?  (Lest 4665 ganger)

Utlogget Dagger

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 8
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 8

Nattmat?
« : 06. juni 2004, 14:27 »
Er ofte veldig sulten om morgenen. Dvs. har ikke spist på 8-10 timer. Kan dette være noe bra da? Er jo lært opp her til å spise often, slik som hver tredje time. Vet at metabolismen er lavere om natten, men 10 timer? Føler liksom på meg at dette er bare noe som ALLE tror på, slik at det blir tatt som fakta.

Sier ikke at man bør spise et fullt måltid midt på natten. Men hvis man våkner etter 5 timer, ville det ikke vært smart å ta seg en liten proteinshake(stående ved sengekanten) på kanskje 200kcals? Drikke

 :18smileysleep:

Utlogget Tvangsinnlagt-Kjekkas

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 359
  • Honnør: 20
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 359

SV: Nattmat?
« #1 : 06. juni 2004, 14:53 »
Å avbryte nattesøvnen på den måten er i seg selv lite positivt for muskeloppbygging. Vil nok ikke tjene noe på å gjøre det på den måten. Bedre å sove hele natta.
Ingen over, ingen ved siden!

Utlogget Lasse Christoffersen

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 6 991
  • Honnør: 337
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 6 991

SV: Nattmat?
« #2 : 06. juni 2004, 14:56 »
Hvis du allikevel våkner opp midt på natta for å gå på do eller et eller annet kan du godt ta ca 20-30 gram proteinpulver. MEn ikke sett på vekkeklokka for å få i deg shaken. Det beste er sammenhengende søvn.

Regner med at du tar en kaseinshake rett før du legger deg?
Nettbutikken for deg som trener! www.x-life.no

Besøk oss på Facebook:
https://www.facebook.com/XLIFE.no

Besøk oss på Google+:
https://plus.google.com/117792074539729929721

(Bedriftsprofil for X-life.no.)

Utlogget Dagger

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 8
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 8

SV: Nattmat?
« #3 : 06. juni 2004, 15:08 »
Er det gjordt noe forskning på dette med sammenhengende søvn? Du går igjennom flere faser med søvn, de første timene har mere dyp søvn en senere. Hvis jeg våkner av meg selv, er det mest sannsynlig at jeg er i en lett søvnfase, f.eks REM søvn. Veldig lett å sovne igjen, spesielt det første minuttet.

Tenkte at hvis jeg hadde en liten shake ved sengekanten kunne jeg glugge den ned på 1-2-3 og være tilbake i drømmeland rett etterpå. Har ikke prøvd dette enda, men hadde vært greit hvis det funket.

F.eks. I natt våknet jeg klokken 1100. Følte meg ganske sulten, men sovnet igjen og våknet klokken 1300. Virker bare på meg som om kroppen prøver å fortelle meg noe når jeg er sulten. Vil ikke kroppen sette ned metabolismen i et slikt tilfelle ved sult? Så hvis jeg tar f.eks. 200 kcal etter 5-7 timer under oppvåkning kunne jo dette føre til økt energiforbruk senere på dagen, eller er jeg helt på jordet?

Om kvelden tar jeg vanligvis noe tunfisk med lett kulturmelk på. Har enda ikke begynt å kjøpe myse/kasein/kreatin enda, men får se...

Utlogget Lasse Christoffersen

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 6 991
  • Honnør: 337
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 6 991

SV: Nattmat?
« #4 : 06. juni 2004, 15:18 »
Du har sikkert mer peiling på søvn enn meg. Men jeg kan si at i det fulle og hele spiller det veldig liten rolle om du tar den proteinshaken eller ikke.

Jeg har prøvd det i perioder selv. Shaken kan ikke være for stor, for da ødelegger det søvnen. Jeg fant ut at ca 20 gram pulver var passe. Men om du tar de 20 gramma på natta eller seiner på dagen spiller ingen rolle. Det er det totale inntaket av kalorier i løpet av en dag som teller.


Du bekymer deg unødvendig


Dessuten, som du nevener her oppe at man må spise hvertfall hver 3. time for å holde forbrenninga oppe er heller ikke sant. Det er gjort studier på det, og det viser ingen forskjell på kaloriforbruk om man spiser 6 måltider om dagen, eller 4
Nettbutikken for deg som trener! www.x-life.no

Besøk oss på Facebook:
https://www.facebook.com/XLIFE.no

Besøk oss på Google+:
https://plus.google.com/117792074539729929721

(Bedriftsprofil for X-life.no.)

Utlogget Down and coming

  • Co-Administrator
  • *****
  • Innlegg: 12 596
  • Honnør: 1114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 596

SV: Nattmat?
« #5 : 06. juni 2004, 16:01 »
Tror ikke det er så lurt at du vekkes for å spise... Men som stripie sa så kan du jo ta deg litt mat når du først er oppe, det er og å anbefale å spise en svær kveldsmat.






Svak, bitter og dopingfri



Utlogget b0rt

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 417
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 417

SV: Nattmat?
« #6 : 06. juni 2004, 16:11 »
Tror ikke det er så lurt at du vekkes for å spise... Men som stripie sa så kan du jo ta deg litt mat når du først er oppe, det er og å anbefale å spise en svær kveldsmat.

Hvor har du hørt dette ? Tror du hørte feil

Utlogget Eskimo

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 906
  • Honnør: 138
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 906

SV: Nattmat?
« #7 : 06. juni 2004, 17:09 »


Det var det du mente sant?
Og det med kveldsmaten fant jeg på selv Wink Men tror det er ganske bra vist du spiser korn og mye (sunn) god mat som du blir mett av.

litt feil tankegang det.
tror du skal vente med å gi råd til du faktisk vet hva du snakker om junior Smiley

Utlogget 39912

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 214
  • Honnør: 11
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 214

SV: Nattmat?
« #8 : 06. juni 2004, 17:42 »


Hehe Smiley Si meg litt hvordan jeg tok feil da?

Alt..
-88

1rm BENKPRESS 100kg
1rm MARKLØFT 140kg
1rm KNEBØY 110

Utlogget Eskimo

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 906
  • Honnør: 138
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 906

SV: Nattmat?
« #9 : 06. juni 2004, 17:51 »
sjekk denne linken, en diskusjon om akkurat dette med matinntak og prot/karb/fett fordeling før leggetid. ikke veldig enighet, men nå skal det jo også sies at lurreper har sin egen oppfatning av det aller meste Grin

http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=8905.0

Utlogget SuperMosjonist

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 206
  • Honnør: 60
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 206

  • Back in business!
SV: Nattmat?
« #10 : 06. juni 2004, 17:55 »
Slux... hvis man stapper i seg masse mat til kvelds, vil kroppen bruke mye energi på å fordøye dette utover natten... og det blir galt... Om natten skal kroppen hvile... og trenger bare litt energi til å snekre sammen trøtte muskelceller og holde livsviktige organer i gang... resten av energien skal spares til morgenkarioen... hehe

Utlogget Eskimo

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 906
  • Honnør: 138
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 906

SV: Nattmat?
« #11 : 06. juni 2004, 17:58 »
et annet poeng er jo også at får du i deg for mye karbohydrater før du legger deg, vil kroppen lagre det som ikke brukes til energi. og ettersom forbrenningen går i slow motion når du sover, er ikke store mengder med karbs det beste du kan dytte i deg.

Utlogget Jupac

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 995
  • Honnør: 155
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 995

SV: Nattmat?
« #12 : 06. juni 2004, 18:02 »
Når det gjelder dette med proteinshake om natten, så er det aboslutt å anbefale. Ta f eks en shake på 20 g protein og BCAA eller andre aminosyrer. Veldig mange byggere som gjør dette, men ikke hver dag. Du kan f eks gjøre det 3-4 ganger i uka. Som sagt så bør du ikke bruke vekkeklokke for å stå opp og ta shaken. Isteden så kan du prøve å drikke en del vann før leggetid. Da våkner du automatisk for å pisse og tar shaken samtidig også tilbake til senga. Fikk dette tipset av en bygger, han fortalte at mange byggere i usa gjorde dette. Jeg prøvde dette en periode og det funka veldig bra synes jeg.

Jeg bruker det fortsatt. Tar shaken mellom klokken 2 og 3. Da har jeg sovet i 5-6 timer.

*Midt på natta(02:00-03:00): 30 g three in one og 2 BCAA

Næring: Protein: 30 g. Karbohydrater: 0 g. Fett: 0 g.

Utlogget Viper

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 495
  • Honnør: 11
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 495

SV: Nattmat?
« #13 : 06. juni 2004, 18:03 »
Jay cutler shaker om natta, så da gjør jeg det også.
Our greatest glory is not in never falling,
but in rising everytime we fall...

-Confucius-

Utlogget Eskimo

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 906
  • Honnør: 138
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 906

SV: Nattmat?
« #14 : 06. juni 2004, 18:05 »
han tar vel også en og annen sprøyte i ny og ne  :Smiley

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!