Skrevet av Emne: Antall reps og sets for volumøkning  (Lest 2300 ganger)

Utlogget andersv90

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 6
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 6

Antall reps og sets for volumøkning
« : 23. september 2014, 17:14 »
Hei, jeg har trent litt av og på tidligere men vil nå starte opp ordentlig da kroppen har forfallt etter 2 år som student og dårlig kosthold. Jeg lurer litt på hvor mange reps og sets som er å anbefale for hurtigst mulig volumøkning.

Programmet jeg kjører nå er

Knebøy 3x8
Markløft 3x8
Benkpress 3x10
Roing 3x10
Militærpress 3x10
Chins 3x5
Crunch maskin 3x10
planken 3x1min
Dips 3x10

Knebøy og markløft veksler jeg på mellom hver trening annenhver gang. Øker med 2,5 kg i uken på de fleste øvelsene, mark og bøy øker jeg for hver gang.

Utlogget Max Raptor

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 6
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 6

  • #RaptorGains
Sv: Antall reps og sets for volumøkning
« #1 : 05. oktober 2014, 20:52 »
Søk opp PHAT treningsmetoden på google. Anbefaler og prøve det ut. Jeg personlig har hatt en positiv effekt av den type trening.
- Torbjørn S. Nakken
Daglig leder - Max Raptor
MaxRaptor.no

Utlogget Beast_it

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 48
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 48

Sv: Antall reps og sets for volumøkning
« #2 : 07. oktober 2014, 10:45 »
Du ligger bra an med sett, reps og valg av øvelser. Antall repitisjoner for å bygge muskelmasse vil i følge de fleste ligge på 8 til 12 reps fordelt på 2-4 sett ut i fra øvelser. Jeg vil anbefale etter å ha trent volum i noen uker, at du også husker på å gå inn for styrketrening med få og tunge reps i noen uker. Med kun volumtræning kan konsekvensene i verste fall være stagnering.

Det er flere konklusjoner fra forskningsstudier:
1. For maksimalt volum og styrke bør hver muskel trenes i hvertfall 2 ganger i uka, typiske bodybuildersplitter hvor hver muskel trenes en gang ukentlig gav dårligere resultater ift styrke og volum enn å trene hver muskel 2-3 ganger i uka. Helkroppsprogram over 2-3 dager i uka eller 2-splitter over 4 dager i uka synes å gi de beste resultatene.
2. Du kan få større økninger i muskelmasse\styrke av å varierer antall reps hver treningsøkt gjennom uka. Eks på dette: 8 reps mandag, 10 reps onsdag og 12 reps fredag. Dette gav større økninger enn noen uker med 8 reps, noen uker med 10 reps og noen uker med 12 reps til slutt ala vanlig lineær periodisering.
3. Om du har med flere baseøvelser gir ikke det å legge på ekstra isolasjonsøvelser større muskelvekst. Men dersom du trener f.eks. 2-split eller 3-split, kan det komme til fordel hvis du har plass i programmet å legge inn noen flere oppbyggende øvelser som kan hjelpe de svakere musklene til å henge med, eller bare for å tyne musklene det ekstra steget om det trengs.

Viktig å også ha kalorioverskudd og godt med søvn hvis du ønsker å bygge fortest mulig.
Anbefaler også PHAT-treningsprogrammet ettersom jeg også har hatt positiv effekt av dette. Men du bør prøve ut nye progammer etter hvert for å gi kroppen nytt mønster å tilpasse seg etter og som dermed må utvikle seg positivt etter dine målsettinger.

Utlogget Fanfarius

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 18
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 18

Sv: Antall reps og sets for volumøkning
« #3 : 09. oktober 2014, 16:47 »
Følger programmet fra boka til Michael Matthews - Bigger Leaner Stronger. Jeg spiser strengt og løfter 3 sett med 4-6 repitisjoner. Når jeg klarer 6 repetisjoner med god form, øker jeg vekt. Har med denne metoden økt kroppsvekten med 1kg i uka siden jeg starter 11. august!

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!