Skrevet av Emne: Har Athletic Fitness en fremtid?  (Lest 29141 ganger)

Utlogget Number1

  • Treningsforum Crew
  • Administrator
  • *****
  • Innlegg: 10 158
  • Honnør: 564
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 10 158

Har Athletic Fitness en fremtid?
« : 13. oktober 2010, 11:08 »
Totalt 4 tøffe og veltrente jenter endte på scenen i høstens Norgesmesterskap i Athletic Fitness. De gav alt i håp om å "redde" sporten fra å dø helt ut.

Les hele artikkelen her
Joachim Pedersen
Daglig leder og ansvarlig redaktør, Treningsforum.no

Tips oss om nyheter, reportasjer osv.

Vi gir honorar til månedens beste tips!



Les forumreglene her


Vi søker etter skribenter

Treningslære, ernæring, kosttilskudd

Utlogget OMD

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 423
  • Honnør: 36
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 423

Sv: Har Athletic Fitness en fremtid?
« #1 : 13. oktober 2010, 12:25 »
Veldig bra artikkel Marion!
Håper det trigger lysten til man med dette, for det er en sport jeg selv brenner for og har stor tro på som underholdning i et mesterskap der alle de andre klassene "kun" har symmetri og volum som konkurransegren, uten å si noe galt om den formen for konkurranse - all ære til dem!
... men "sport" er noe mer i mine øyne.. og det er her AF blir mer "folkelig - en mellomting mellom BF/BB og fitness five.. der man får litt av begge verdener på en måte..

Det er selvsagt dette som gjøre dette til den krevende disiplinen det er , og at derfor mange velger bort dette som et valg selv om det ikke krever så mye muskler som i de andre disiplinene.. men dietten er der.. deffen skal frem, utholdenheten skal i varetas sammen med styrken, og det er her problemene begynner..

De aller fleste som har konkurrert noen gang vet hvordan det føles når man er på slutten av dietten: styrken, utholdenhet, humør .. alt er synkende i takt med fettprosenten.. men det er da det er viktig å ha en bra diett og evnen til å karbe opp/ skaffe seg overskudd til å utføre momentene uten at det går utover det visuelle..

Ettersom (pr i dag) symmetri og styrke/utholdenhet teller 50% hver så bør man da finne en balanse her, hvor man ivaretar best mulig deffen, men samtidig også det meste av styrke.. Hvor man legger seg på en scala her er helt individuelt, noen velger det å beholde styrken og noen deffen, men de aller fleste ønsker jo selvfølgelig begge deler.. Smiley

Jeg synes dagens måte å konkurrere på er litt kjedelig og kanskje litt mindre publikumsvennlig enn de tidligere hinderbaner, ser selvsagt at dette måtte til for å i det heletatt ha økonomi og tid til å få et slikt arrangement til å funke..
Drømmen min hadde vært at det ble dannet et egen forbund ( feks Nordic fitness assosiation) hvor de arrangerte egne stevner med et større arrangement ala strongman miljøet.
Tenk dere hvis det feks hadde vært midler til å realisere noe som en slags gladiatorene liknende hinderbane.. og i tillegg feks hadde chins og dips - så en lengre pause hvor dagen ble avsluttet med en symetridel..

Skulle gjerne ha et AF spesial i treningsforum feks, og da mener jeg bladet nå som det er ute på Narvesen bla..

Det er en god del strongman i bladet, og nok BB/BF stoff hver gang, så at man en gang hadde laget en ekstra utvidet artikkel om AF så hadde det nok vært gull verdt for sporten..
Tatt for seg feks 5 forskjellige profiler innen sporten, lagt frem poengsystemet og en masse bilder av gode utøvere, både "action-shot" og symetri del..
Folk flest vet jo stortsett ikke hva dette dreier seg om... som min gamle sjef sa når jeg skulle til NM .. "skal du på sånn .. eh.. utstilling igjen nå..?" .... da mister man litt motet...

Men dette var mange drømmer - stå på gutter og jenter
Jeg selv fikk en skikkelig opptur etter høstens stevner og stiller kanskje selv neste år - et aldri så lite comeback.. men får se - tidlig å si ennå.. Smiley
Ole M D

..Et liv uten trening, er et liv uten mening...



http://olemortend.blogspot.com/
http://omdfitness.com/index.html



Utlogget Line Marion

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 61
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 61

Sv: Har Athletic Fitness en fremtid?
« #2 : 14. oktober 2010, 09:01 »
Takk for det!  Smiley

Håper virkelig det kan være et bidrag til at AF kommer opp og fram! Har også skrevet til NKF og håper inderlig på et svar derfra - i forhold til å sette seg ned og virkelig diskutere seg fram til hva som vil gagne konkurransegrenen mest. Ikke minst i forhold til å rekruttere flere utøvere, men også gjøre det mer spennende og publikumsvennlig, samt komme til en enighet på tvers av landegrensene. Jeg ønsker gjerne å ta del i dette arbeidet, og samle flere andre ildsjeler rundt AF. Håper inderlig på et svar fra dem! Smiley

Jeg synes dagens måte å konkurrere på er litt kjedelig og kanskje litt mindre publikumsvennlig enn de tidligere hinderbaner, ser selvsagt at dette måtte til for å i det heletatt ha økonomi og tid til å få et slikt arrangement til å funke..

Helt enig med deg angående hinderbane. Det burde være en essensiell del av AF, slik som i Sverige. Og det er faktisk mulig å få til med få midler og liten sceneplass, selv om den kanskje ikke blir så spektakulær som man ønsker. Man får i så fall velge ut de momentene som er enklest og rimeligst å få i stand. Tidsmessig tror jeg ikke det er noe problem. I pausen før finale kan man rigge opp - deretter en liten pause når finalerunden i AF (altså hinderbanen) er ferdig for å rydde scenen.

Jeg mener også at styrke og kondisjon burde telle mest, og at man kun hadde en symmetritunde etter f.eks styrkemomentene chins og dips. Det vil nok være enklest å gjennomføre for alle parter... I tillegg enda mer spennende om man da visste poeng fra forbedømmingsrundene (styrke + symmetri), slik at hinderbanen ble det avgjørende momentet. Da ville nok både salen og utøvere være mer i fyr og flamme! Wink

Dette hadde kanskje vært enklere å enes om på tvers av de nordiske land også..? Et eget forbund hadde kanskje vært tingen, men det gjør jo alt enda mer komplisert - Å skaffe ildsjeler er ikke noe problem - men man skal skaffe sponsorer, steder å arrangere, opprette regelverk osv, osv. Dersom man ønsker å vokse utover de nordiske landegrensene, tror jeg faktisk det lønner seg å ha AF knyttet til NKF slik som i dag - da man om noen år også kanskje ser grenen som fast innslag i både nordisk, EM og VM.

Men det må skje noe med sporten - og er helt enig med deg i at AF ved å inkludere sportslige momenter blir mer folkelig og kanskje mer forståelig for folk flest og ikke bare et "hundeshow" som jeg selv har fått høre noen kalle det!  woot

Formen i dag blir nok for kjedelig, og det må man gjøre noe med! Cheesy

Håper på å se deg på scenen neste år - og jeg håper selv å få stille i AF så raskt helse og kropp tillater og da MED hinderbane!  Grin



 

Utlogget PG

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 723
  • Honnør: 369
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 723

  • Pause pga for mye forumreklame
Sv: Har Athletic Fitness en fremtid?
« #3 : 14. oktober 2010, 10:28 »
Det virker som bygging og fitness er på vei til å få mere aksept i samfunnet generelt. Selv om det fremdeles er mange fordommer.

AF har vel stort sett mistet mange deltagere pga flukt til BF på kvinnesiden og litt men ikke så mye til CCB på herresiden. Vet om flere jenter som er skremt av dips/roing delen, så tror ikke en får opp kvinneandelen ved å lage styrkemomentet enda tyngre/større/mer tellende.. Da må heller klubbene være flinkere til å få kvinner og menn til å velge AF i steden for BF og CBB, eller  få rekrutert inn nye  ved å oppmuntre dem ..

Et eget forbund for AF hadde jo vært fint, men tror ikke det er rette tidspunktet å opprette noe slikt nå. Skulle en da arrangert konkuranse på et eller annet lite samfunnshus med 20 tilskuere og  8-10 deltakere? Tror det er større sjanse for å rekrutere flere til AF ved å forsette som det er i dag under NKF. Da når en ut til et større publikum og kan på den måten få med flere gjennom de klubbene som er rundt omkring i landet allerede.

Alt i alt så synes jeg vi skal prøve den versjonen av AF vi har nå et år eller to til før det eventuelt gjøres noen forandringer. Så får vi heller jobbe med å rekrutere nye både gutter og jenter til å stille. Er flere på Kaliber som sier de har lyst, men "skal bare trene i et år til først". Selv ventet jeg 3 år for lenge, før jeg stilte første gang og angrer på det..



1.pl AF +180cm Oslo GP 2010
3.pl FF Sandefjord Open 2010
8.pl NM AF +180 cm Sandefjord Open 2009


Sponsor: Norkost.no



Klubb: Kaliber FKK

Trener hos: Kaliber Treningstudio

Sterk, blid og dopingfri

Medlem av: Legger uten grenser

Utlogget Soje

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 894
  • Honnør: 262
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 894

  • Dersom noe ikke gir resultater - gjør noe annet!!
Sv: Har Athletic Fitness en fremtid?
« #4 : 15. oktober 2010, 13:17 »
AF har en lysende fremtid, også internasjonalt. Det finnes former for fitness i USA som ikke går under ifbb,men har store likhetstrekk med AF.
Jeg var imponert over nivået på årets deltagere. AF skal være et alternativ for de som synes det er gøy med muskler og en veltrent kropp og samtidig har en litt større avstand fra "Freak Show" enn bygging.
Jeg selv og klubben Atletix jobber kontinuerlig med å få frem nye utøvere. I år hadde  vi med to helt nye. Neste år har vi forhåpentligvis med flere nye. I tillegg har jeg blitt utfordret av et par gamle utøvere.
AF is BACK!
Må bare finne ut en enighet med andre land først. Var synd i år at det ikke ble af  Finland på nordisk der.

Soje

Utlogget Line Marion

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 61
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 61

Sv: Har Athletic Fitness en fremtid?
« #5 : 16. oktober 2010, 18:16 »
Flott at flere engasjerer seg! Er jo stort sett Kaliber og Atletix jeg har hørt om tidligere som er flinke på rekruttering til AF. Nå jobber jeg også intenst med Gympartner Fitnessteam for å rekruttere flere nye jenter - og har allerede 3 som ønsker å være med til våren!  Cheesy Så det er bare å rekruttere i vei!

Enig i at mange jenter har forsvunnet til BF, men det er også fordi ingen tør å ta det første steget...er det ingen andre påmeldt i AF, så blir det jo til at alle velger BF, selv om noen kanskje heller kunne tenke seg AF. Er jo ikke gøy uten konkurrenter. Wink Er nok en del som skremmes av styrkemomentene også, men da er kanskje ikke AF for dem? Jeg mener det bør være et tydelig skille og AF skal være en form hvor du må vise styrke og guts! Da vil man kanskje kunne rekruttere folk som i utgangspunkt himler med øynene av å måtte stå og bli vurdert i bikini - og syns det hele i dagens form er mer et "freak show" som Soje nevner. Wink

Det burde være såre enkelt å holde en avstemning hvorvidt man bør endre dagens form og hvorvidt hinderbane bør bli et fast moment (slik at ikke bare at en tilfeldig arrangør (Sandefjord) har hinderbane) og få forbundet med på en evt endring som kan være til det beste for alle parter.  Smiley

Vi får uansett stå på så lenge og få med nye fjes og tidligere utøvere!

Utlogget PG

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 723
  • Honnør: 369
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 723

  • Pause pga for mye forumreklame
Sv: Har Athletic Fitness en fremtid?
« #6 : 16. oktober 2010, 19:26 »
City har jo noen AF spirer også og er en klubb som er veldig flink å følge opp og motivere folk. Var der og trente i dag og så ut som det var flere unge lovende som de kan få overtalt til å stille i AF..
For min del så kan det godt være hinderbane, men den må være litt forutsigbar så en kan tren på det synes jeg. Samt at hinderene må være litt klarere, så en ikke bare får noen random tillegsekunder for uriktig hinderpassering, uten at dommerne etterpå kan si hva du gjorde feil..



1.pl AF +180cm Oslo GP 2010
3.pl FF Sandefjord Open 2010
8.pl NM AF +180 cm Sandefjord Open 2009


Sponsor: Norkost.no



Klubb: Kaliber FKK

Trener hos: Kaliber Treningstudio

Sterk, blid og dopingfri

Medlem av: Legger uten grenser

Utlogget KennethF

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 213
  • Honnør: 54
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 213

  • No Pain No Gain
Sv: Har Athletic Fitness en fremtid?
« #7 : 18. oktober 2010, 00:21 »
Du skal få svar på mailen din i morgen Line Marion.

Kenneth F.


Styremedlem i NKF (Norges Kroppsbygger Forbund)

3 pl CB +180cm Oslo Grand Prix 2010
7 pl CB +180cm NORDISK 2008
1 pl CB +180cm NM2008
2 pl CB +180cm SM 2008
6 pl AF +180 Oslo Grand Prix 2006
3 pl AF +180 Sandefjord 2006

www.kennethfoss.com

Utlogget KennethF

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 213
  • Honnør: 54
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 213

  • No Pain No Gain
Sv: Har Athletic Fitness en fremtid?
« #8 : 19. oktober 2010, 02:48 »
Grunnen for at det ikke ble AF i finland Soje, er rett å slett forde de ikke har AF der. Vi prøvde å få det til men det gikk ikke dessverre. Finland er nå det eneste landet blandt de nordiske landene som ikke har AF.

Ellers for de som lurer. Det blir AF på alle nasjonale stevner neste år. Og i første omgang i den formen vi gjenomfører den nå...

Så vet dere hva dere skal trene mot Wink

Å det jobbes aktivt blandt de nordiske landene når det gjelder AF, det skal være nordisk møte nå til helgen, og AF blir tatt opp.


Kenneth F.


Styremedlem i NKF (Norges Kroppsbygger Forbund)

3 pl CB +180cm Oslo Grand Prix 2010
7 pl CB +180cm NORDISK 2008
1 pl CB +180cm NM2008
2 pl CB +180cm SM 2008
6 pl AF +180 Oslo Grand Prix 2006
3 pl AF +180 Sandefjord 2006

www.kennethfoss.com

Utlogget Soje

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 894
  • Honnør: 262
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 894

  • Dersom noe ikke gir resultater - gjør noe annet!!
Sv: Har Athletic Fitness en fremtid?
« #9 : 19. oktober 2010, 17:42 »
Flott at AF blir tatt opp på det nordiske møtet. Regner med det er flere som ønsker AF på EM og VM også.
Var klar over at Finland ikke har AF og at det var grunnen.

For min del kan det gjerne være uforutsigbart hva man skal konkurrere i , men trives best med å vite det på forhånd.

Utlogget Line Marion

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 61
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 61

Sv: Har Athletic Fitness en fremtid?
« #10 : 19. oktober 2010, 21:01 »
Takk for svar Kenneth! Syns også det er supert at dette nå tas opp på møte på tvers av de nordiske landene i helgen. Dersom det kan bli enighet i Norden, så er det enklere å få AF inn i IFBB på lik linje som de andre konkurransegrenene, samt mulighet til EM og VM på sikt. Smiley

Flere av "jentene mine" skulle både ønske seg chins og hinderbane i vårens konkurranser, men forhåpentligvis så blir det kanskje AF i Sandefjord med hinderbane? Syns nå momentene kunne telle litt mer og være litt tøffere, men det er bare min mening. Det skal jo være gjennomførbart også. Men å putte inn chins igjen etter roingen og før dipsen f.eks med ett minutt mellom alle momentene kunne jo fint gått an. Da vil jeg jo også påstå at det blir færre dips, hvis folk må presse maks chins først. Smiley

Helt enig også at det bør være klart på forhånd hva man skal konkurrere i og trene seg opp til, og det er jo veldig enkelt med dagens form...men ja til chins!! Wink

Uansett veldig gledelig at det vises engasjement, for dette er helt klart en form som bør forbli og vokse! Smiley

Utlogget KennethF

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 213
  • Honnør: 54
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 213

  • No Pain No Gain
Sv: Har Athletic Fitness en fremtid?
« #11 : 20. oktober 2010, 18:10 »
Ja i Sandefjord blir det hinderløype som vanlig. Geir vil ha det på sin måte, litt av grunnen for at han får tid til det..er at det ikke er noe fordømming i Sandefjord...

Når det gjelder AF neste år, blir AF kjørt i den formen det kjøres nå, i alle fall i Oslo Gand Prix.


Kenneth.


Styremedlem i NKF (Norges Kroppsbygger Forbund)

3 pl CB +180cm Oslo Grand Prix 2010
7 pl CB +180cm NORDISK 2008
1 pl CB +180cm NM2008
2 pl CB +180cm SM 2008
6 pl AF +180 Oslo Grand Prix 2006
3 pl AF +180 Sandefjord 2006

www.kennethfoss.com

Utlogget OMD

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 423
  • Honnør: 36
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 423

Sv: Har Athletic Fitness en fremtid?
« #12 : 21. oktober 2010, 00:47 »

Men å putte inn chins igjen etter roingen og før dipsen f.eks med ett minutt mellom alle momentene kunne jo fint gått an. Da vil jeg jo også påstå at det blir færre dips, hvis folk må presse maks chins først. Smiley


Tror ikke det ville blitt så veldig mange chins etter kun 1 min pause etter roingen da men..
Da tror jeg det hadde vært bedre å kjørt som før med chins,dips og så roingen til slutt egentlig..
Ole M D

..Et liv uten trening, er et liv uten mening...



http://olemortend.blogspot.com/
http://omdfitness.com/index.html



Utlogget Soje

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 894
  • Honnør: 262
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 894

  • Dersom noe ikke gir resultater - gjør noe annet!!
Sv: Har Athletic Fitness en fremtid?
« #13 : 27. oktober 2010, 11:05 »
Hadde vært spenstig det også OMD.
Max chins, 60 sek hvile, max dips, 60 sek hvile, 60sek roing.
Kunne helt klart fungert det også.

Hvor atletisk er det å konsentrere seg om kun roing og dips? Grenen heter jo athletic fitness. Hva forbinder den jevne mann i gata med det å være atletisk?
Tror vi hadde fått stikkord som: God spenst, hurtighet, atletisk kropp, koordinasjon, styrke...

Koordinasjon, hurtighet og spenst får vi ikke testet i dips og roing, i hvertfall ikke på samme måte som i en hinderløype.

Flott at diskusjonen er i gang og engasjementet er der.

Forøvrig blir det sannsynligvis 3-4 AF-jenter til høsten 2011 fra Atletix :-) og enda en i 2012...
Det viser at med litt engasjement hva som er mulig å få til. Om vi gjør samme jobben eller bedre i en tid fremover så blir det nok ganske mange deltagere i AF i alle klasser igjen.
AF går en spennende og fruktbar tid i møte!

Utlogget Line Marion

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 61
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 61

Sv: Har Athletic Fitness en fremtid?
« #14 : 27. oktober 2010, 11:34 »
Så bra Soje! Prøv å få med noen jenter til våren også da, så blir det knall!  biggrin

Enig med det i at dips og roing blir for snevert...man får vist så lite at hva det egentlig innebærer å være atletisk. Men så er det jo dette at det skal kunne gjennomføres tidsmessig osv...men det er også viktig å ta det som en utfordring kontra en begrensning! Wink

Blir veldig gøy å se an hinderløype i Sandefjord i år - og det burde være mulig å få til en mini-løype innendørs på andre stevner også. Forhåpentligvis kommer det kanskje etterhvert. Det aller viktigste forløpig er å få rekruttert nytt blod og få grenen likestilt med BF og de andre klassene i IFBB. Smiley

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!