Skrevet av Emne: Spørsmål ang. vektnedgang  (Lest 32301 ganger)

Utlogget petrine91

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 54
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 54

Sv: Spørsmål ang. vektnedgang
« #15 : 14. april 2015, 07:51 »
Motivasjonen går så sykt opp og ned om dagen.. Det ene øyeblikket er jeg supermotivert og klar for å gi alt, men neste så vil jeg bare gi opp, spise akkurat det jeg har lyst på og drite i trening, haha:P
Planen var igjen og komme meg på gymmen for å gå på mølla 45min før jobb, så våknet da klokka ringte kl 05.30, men det endte bare med at jeg stod opp, gikk på do mens jeg vurderte det litt også gikk og la meg igjen.. Jeg var så sykt trøtt og sliten etter treninga igår, det verker i kroppen og energien er helt på 0 Sad
Hadde du det sånn i starten når du begynte og trene på morgenen? Burde jeg bare tvinge meg selv til å gjøre det, eller høre på kroppen og vente til jeg er i litt bedre form og det evt blir litt lysere og varmere ute?(lettere å komme seg opp da, selvom jeg egentlig er veldig A-menneske)

Utlogget Rambofant

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 15
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 15

Sv: Spørsmål ang. vektnedgang
« #16 : 14. april 2015, 10:10 »
Hei Petrine!

Jeg vet hvordan du har det, det at motivasjonen går opp og ned er HELT vanlig! Jeg har selv bare trent i 3 måneder, og var før det på mitt tyngste og minst motiverte punkt. Annenhver uke tenkte jeg "Nå skal det skje, nå skal jeg ned i vekt" så gikk det noen timer foran TV-en med pizzaen i hånden så var motivasjonen helt nede igjen. Nå skal jeg ikke si at du har et dårlig program, men det å gå på mølla i 45 minutter før jobb høres ikke akkurat gøy ut. Selvfølgelig må man finne en treningsform som passer seg, men det å bare gå blir fort veldig kjedelig. Har du vurdert å teste styrketrening? Ikke bare gir det fantastiske resultater, men det er også veldig gøy! Kan også anbefale en treningsvenn, er veldig godt å ha noen som motiverer deg og du dem :-)! Det er vanlig at man er sliten etter trening, iallefall i starten. Det er et godt tegn, og går etterhvert vekk med trening. Jeg merket for min del at de dagene jeg var veldig skjør hjalp treningen mer enn noe annet, løsner opp kroppen og får deg igang igjen!
Når jeg trente om morningen (I starten) merket jeg fort at det ikke var helt for meg, jeg kom meg alltids opp og avgårde men jeg bare merket at kroppen ikke var villig. Jeg endte opp med å heller trene etter jobb, noe som for meg har vært helt fantastisk! Om du skal høre på kroppen din så burde du ikke vente, du må endre kostholdet ditt og bare tvinge deg selv gjennom det! Kroppen din sier ikke at du skal gi deg, den sier godt jobbet ;-)!

Utlogget petrine91

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 54
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 54

Sv: Spørsmål ang. vektnedgang
« #17 : 14. april 2015, 10:18 »
Hei Petrine!

Jeg vet hvordan du har det, det at motivasjonen går opp og ned er HELT vanlig! Jeg har selv bare trent i 3 måneder, og var før det på mitt tyngste og minst motiverte punkt. Annenhver uke tenkte jeg "Nå skal det skje, nå skal jeg ned i vekt" så gikk det noen timer foran TV-en med pizzaen i hånden så var motivasjonen helt nede igjen. Nå skal jeg ikke si at du har et dårlig program, men det å gå på mølla i 45 minutter før jobb høres ikke akkurat gøy ut. Selvfølgelig må man finne en treningsform som passer seg, men det å bare gå blir fort veldig kjedelig. Har du vurdert å teste styrketrening? Ikke bare gir det fantastiske resultater, men det er også veldig gøy! Kan også anbefale en treningsvenn, er veldig godt å ha noen som motiverer deg og du dem :-)! Det er vanlig at man er sliten etter trening, iallefall i starten. Det er et godt tegn, og går etterhvert vekk med trening. Jeg merket for min del at de dagene jeg var veldig skjør hjalp treningen mer enn noe annet, løsner opp kroppen og får deg igang igjen!
Når jeg trente om morningen (I starten) merket jeg fort at det ikke var helt for meg, jeg kom meg alltids opp og avgårde men jeg bare merket at kroppen ikke var villig. Jeg endte opp med å heller trene etter jobb, noe som for meg har vært helt fantastisk! Om du skal høre på kroppen din så burde du ikke vente, du må endre kostholdet ditt og bare tvinge deg selv gjennom det! Kroppen din sier ikke at du skal gi deg, den sier godt jobbet ;-)!

Jeg trener allerede styrke 2-3 ganger i uka og gå på timer jeg har lyst til(zumba og step) 2 ganger i uka, men jeg syntes ikke det holder, jeg vil mer:P Så jeg prøver og få gått endel turer for av erfaring så har dette hjulpet meg ned før, men har problemer med å få skviset det inn i timeplanen.. Så tester ut forslaget jeg fikk tidligere i tråden om å ta det på morgenen før jobb, noe som egentlig hadde passet meg bra siden jeg er A-menneske Smiley
Skulle gjerne hatt en treningsvenn, men det er lettere sagt enn gjort og få tak i.. De få jeg kjenner som trener på samme gym trener helt andre opplegg enn meg og er ikke villige til å endre på det, så da fungerer det bedre for meg å trene alene selvom det er kjedelig.
Men jeg får kanskje bare kjøre på med den treningen jeg har tid til foreløpig og heller drøye litt med det ekstra sålenge jeg er såpass sliten i kroppen som jeg er etter treningsdagene Tongue

Utlogget Rambofant

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 15
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 15

Sv: Spørsmål ang. vektnedgang
« #18 : 14. april 2015, 10:25 »
Ahh okei! Fikk ikke med meg at du bare ville ha møllen som ekstra trening ;-). Da vil jeg forsåvidt bare anbefale deg å ikke overtrene, jeg trener selv hver dag men prøver da å variere det. De jeg trener med har forskjellig program som meg, men vi går ilag. Vi kjører ilag, og tar shaken ilag. Det hjelper å kunne prate inniblant med dem, selv om man ikke gjør identiske øvelser :-)

Uansett, lykke til :-D Du er nok i form til sommeren skal du se!

Utlogget petrine91

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 54
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 54

Sv: Spørsmål ang. vektnedgang
« #19 : 14. april 2015, 11:59 »
Ahh okei! Fikk ikke med meg at du bare ville ha møllen som ekstra trening ;-). Da vil jeg forsåvidt bare anbefale deg å ikke overtrene, jeg trener selv hver dag men prøver da å variere det. De jeg trener med har forskjellig program som meg, men vi går ilag. Vi kjører ilag, og tar shaken ilag. Det hjelper å kunne prate inniblant med dem, selv om man ikke gjør identiske øvelser :-)

Uansett, lykke til :-D Du er nok i form til sommeren skal du se!

Hehe, okei! Tusen takk, skal prøve så godt jeg kan ihvertfall Cheesy

Utlogget macpersen

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 70
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 70

Sv: Spørsmål ang. vektnedgang
« #20 : 14. april 2015, 20:44 »
Du trenger ikke å begynne på 45 minutt med 16% stigning og 6 på hurtighet. Da kommer du til å hate hver gang du skal stå opp å gå. Begynn med 20 minutt, eller 30 minutt, 10-12% stigning, 4,5 på hurtighet. Skriv ned sånn at du velger det samme hver gang. Så viss du føler du er klar, så skrur du litt opp på fart, litt opp på stigning og minutt. Da vil du få framgang og det vil gi motivasjon. Jeg liker å høre på podcast når jeg går om morgenen. Blir så lei av at hver gang man skal trene så skal man høre på treningsmusikk. Podcast anbfaler jeg.

Ja, når jeg trener 2-3 ganger om dagen og jeg må stå opp tidlig på morgenen, så verker kroppen, da frister det sinnsykt og bare hive dyna over seg og sove videre, men det er her viljestyrken blir testet, da spør jeg meg selv "how bad do you want it"? Det må du spørre deg selv om også. Den mårra stivheteten og trøttheten går man av seg. Man må bare stå opp å begynne å bevege på seg.

Liker at du er på tanken på å skaffe deg en treningsvenn, prøv å få det til, det trenger ikke å være en du kjenner Smiley Jeg foretrekker å trene styrke alene, så du trenger ikke nødvendigvis å finne en som skal være med deg hele tiden på trening. Prøv å finne noen som er intressert i å gå på mølle om morgenen vil hjelpe deg med å stå opp å støtte hverandre. God ide!

Et tips, når jeg står opp så slår jeg på pc`en, imens jeg gjør mine morgen rutiner og gjør meg klar, slår jeg på youtube spillelisten min, en liste med ting som motiverer meg, motivasjonsvideoer etc. Anbefaler deg å lage en egen liste med videoer som motiverer deg. Noe som vekker følelser inni deg.

Jeg tror også en av grunnen til at du kansje har problemer med og velge mellom og stå opp eller og legge deg er at du kansje ikke har et skikkelig "mål" klart inni deg. Du må kansje jobbe mer med den visjonen du har inni deg. Jeg må hele tiden se motivasjon videoer for å kontant påminne meg selv om hvorfor jeg gjør hva jeg gjør. Det er utrolig viktig. Da er alt så mye lettere. Denne vekker følelser i meg.

https://www.youtube.com/watch?v=ktlTxC4QG8g&list=PL-bTaZrTDhtbhxgS59t4HzwCnq2iIYMgV&spfreload=10

Stå på, ikke vær redd for å bli sliten, du skal få hvile når du ligger i grava Wink

Utlogget macpersen

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 70
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 70

Sv: Spørsmål ang. vektnedgang
« #21 : 14. april 2015, 20:48 »
Jeg vil også legge til at alt ligger i forberedelser. Ha joggeskoene, treningsklærne, iphone fullladet, podcast nedlastet, kaffen klar til kok etc etc før du legger deg. Da er alt klart til du står opp, ingenting kan stoppe deg enn deg selv.

Utlogget Hantelpresseren

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 140
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 140

Sv: Spørsmål ang. vektnedgang
« #22 : 14. april 2015, 21:09 »
Alt handler om planlegging og prioriteringer. Dersom du absolutt ikke klarer morgenkardio må du heller ofre noe av tiden etter jobb. Eller gå til og fra jobb om det ikke er for langt, eller du ikke allerede gjør det. Eller med treningen. Når på dagen du gjør det har lite å si. Planlegging, rutine, disiplin og vilje er det som teller.

Utlogget petrine91

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 54
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 54

Sv: Spørsmål ang. vektnedgang
« #23 : 15. april 2015, 08:29 »
Jeg blir veldig motivert av å få tips osv hvertfall, så det hjelper og ta en titt innom her har jeg merka Cheesy hehe, men jeg sliter litt med å sette meg mål.. Klarer ikke helt og finne noen bra mål som motiverer meg osv. Å gå ned så og så mange kg er jo en ting, men har prøvd og gå ned I vekt hele livet føler jeg, og aldri klart det så det hjelper liksom ikke så mye å ha det som mål, selvom jeg selvfølgelig tenker inni meg at det er det jeg vil.

Har du/dere forslag til noen bra mål? Jeg vil jo i utgangspunktet gå ned "så mye som mulig" (trenger først ned til 74kg, der det "stoppa" sist jeg prøvde veldig hardt, så ned til idealvekta mi) og stramme opp kroppen, få bort mest mulig fett og få meg litt muskler. Jeg vet jo at vekt ikke har SÅ mye å si, men ja.. Jeg vil bare kunne kjøpe akkurat de klærna jeg vil og kunne gå i bikini på sommeren og føle at jeg er stolt av kroppen min, slutte og matte skjule den bak klær..

Må prøve og jobbe litt med meg selv Smiley Planlegge bedre, motivere meg, prøve og sette gode mål osv. Jeg VET jeg har det som skal til, jeg bare må prøve hardere!

Utlogget petrine91

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 54
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 54

Sv: Spørsmål ang. vektnedgang
« #24 : 15. april 2015, 08:36 »
Jeg vil også legge til at alt ligger i forberedelser. Ha joggeskoene, treningsklærne, iphone fullladet, podcast nedlastet, kaffen klar til kok etc etc før du legger deg. Da er alt klart til du står opp, ingenting kan stoppe deg enn deg selv.

Hva er podcast? Tongue

Utlogget macpersen

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 70
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 70

Sv: Spørsmål ang. vektnedgang
« #25 : 15. april 2015, 11:12 »
Letteste måten jeg kan forklare podcast på er å kalle det for et radioprogram som du kan laste ned å høre på så mange ganger du vil. Det finnes mange, mange forskjellige podcaster, noen er humoristiske, andre er informative. Jeg liker å høre på podcast når jeg kjører cardio fordi da kan jeg drømme meg inn i samtalene de har, så slipper man å tenke på alt annet som er tungt, eller høre på den samme gammle treningsmusikk lista. Min favoritt podcast er The Joe Rogan Experience, den kan være verdt å sjekke ut, viktigste er at du finner noe du synes er intressant å høre på.

Et tips er hvis du skal gå morgen cardio, når du legger deg, så må du påminne deg selv om at imorgen skal jeg stå opp å gå morgen cardio. Itillegg hvis du har alarm på telefonen, ville jeg skrevet "Stå opp, du skal gå morgen cardio" noe sånt, sånn at du leser det når du slår av alarmen, du blir påmint om at du skal stå opp, å gå morgen cardio, så gjør du det Smiley

Jeg skjønner, du tenker inni deg, men det holder ikke, fordi det er ikke fast nok, sitt ned, få det ned på et papir, heng det papiret opp så du kan se på det hver dag. Lag et ritual at du skal lese det hver morgen i starten, til du kan det uten at.

Jeg kan komme med forslag, men du må velge noe som vekker skikkelig følelser inni deg, du må leve ut din egen drøm, ikke andres. Smiley

-Jeg lever kun en gang, jeg er kun ung en gang, jeg vil bli den beste utgaven av meg selv, jeg vil se hvor langt jeg kan komme med mitt potensial. (Det er min personlige favoritt.)
-Jeg vil nå idealvekten min.
-Jeg vil slå rekorden min på 74kg innen sommeren.
-Jeg vil kunne kjøpe akkurat de klærne jeg vil, og gå i bikini på sommeren og føle at jeg er stolt av kroppen min.
-Jeg vil hevde meg i en sport (kickboksing, svømming, dansing etc)
-Jeg vil fullføre en (marathon, triathlon, kickboksing kamp, etc)
-Jeg vil...

Bestem deg nå, aldri tvil på deg selv igjen, aldri se tilbake, kun fremover. Fokuser på å bli 1% bedre hver dag, 1% er ingenting, men om 200 dager er du 200% bedre enn hva du var.

1% Hver dag.
- Idag skal jeg lage meg youtube konto, lage en motivasjons liste, finne motivasjonsvideoer, legge de til.
- Idag skal jeg lage oversikt over hvordan den perfekte uken skal se ut. Når er jeg på jobb, når skal jeg trene, hva skal jeg trene.
- Idag skal jeg lage oversikt over når skal jeg spise, hva skal jeg spise.
- Idag skal jeg finne et par podcaster som jeg liker som jeg kan høre på når jeg går cardio.
- Idag skal jeg lage en treningsmusikk spilleliste som jeg skal høre på når jeg trener.
- Idag skal jeg skrive ned målene mine, henge de opp på soveromsdøren.
- Idag skal jeg få tak i en kalender, som jeg kan skrive opp hva jeg veier hver morgenen.
- Idag skal jeg finne ut av hvordan jeg kan forbedre morgenrutinene mine.
- Idag skal jeg lage rutiner sånn at jeg får i meg mer vann i hverdagen.
- Idag skal jeg lage rutiner på når jeg skal legge meg.
- Idag skal jeg ...

https://www.youtube.com/watch?v=2C6GDa4X9Hs&spfreload=10

En youtube video av et lite utrdrag fra podcasten The Joe Rogan Experience.

Utlogget petrine91

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 54
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 54

Sv: Spørsmål ang. vektnedgang
« #26 : 15. april 2015, 13:14 »
Takk Cheesy
Er det veldig viktig og spise helt rent for å få best fremgang? Jeg tenker kylling/fisk/kjøtt og grønnsaker og KUN det, eller kan jeg lage sunne/proteinrike versjoner av f.eks lasagne(med speltlomper/søtpotet), pizza (med sunn bunn) osv? Merker at jeg blir VELDIG fort lei av tørr kylling og grønnsaker, kyllingwok osv.
Hva pleier du å spise til middag? Smiley Har du en dag i uka som du spiser mer/hva du vil?
Spiser du da hva du vil av alt, også søtsaker bare innenfor rimelige mengder eller spiser du bare mer mat som er sunn isåfall?

Så lurte jeg på i forhold til de kosttilskuddene. BCAA, ZMA og MCT olje. Tar du det i piller eller i pulver/flytende form? Har det noe å si?
Når du bruker sånn MCT olje, tar du omega 3 i tillegg? Og spiser fisk, avocado osv?

Utlogget macpersen

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 70
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 70

Sv: Spørsmål ang. vektnedgang
« #27 : 15. april 2015, 14:12 »
Jo "renere" du klarer å spise jo raskere framgang vil du få, men så må du jo komme deg igjenom uka i livet. Det må ikke bli sånn at du mistrives. Jeg er veldig ekstrem når det kommer til kosthold, fordi jeg er veldig enkel. Jeg er ikke ektrem fordi jeg spiser det perfekte kostholdet, veier maten min, kalkulerer alt, for det gjør jeg ikke. Det jeg mener med ekstrem er at jeg kan spise samme mat, hver dag, ukesvis, månedsvis, uten problemer. Så lenge jeg får min ris, kjøttdeig, brokkoli, blomkål, champignon, chili og løk, 5-6 ganger om dagen, så er jeg fornøyd. Det passer ikke for alle. Jeg spiser det samme til middag, som jeg gjør til frokost. I tillegg til at jeg kjører proteinshakes, nøtter, bær, cottage cheese, gresk yoghurt m.m.

Ja det hender at jeg spiser avocado, det er når jeg kjører et annet måltid. Spiser jeg fisk så spiser jeg torsk.

Det kommer veldig ann på når jeg har et cheatmeal, det kan være 1 gang i uken, eller så kan jeg vente 2 uker, eller 1 måned, det kommer ann på hvordan jeg ligger ann. Jeg liker heller ikke å kalle det for cheatmeal, jeg kaller det for earnedmeal. Før du putter i deg noe så kan du spørre deg selv, har jeg gjort meg fortjent til dette idag? Hvis ja, så er det bare å gomle i vei uten dårlig samvittighet.

Hvis du har en plan på hva du skal spise, når du skal spise, så blir det mindre rom får at du kjøper søtsaker, spesielt i ukedagene. Har du en handleliste så går du inn og plukker det du skal ha så går du ut. Simple.

BCAA - Pulver blander jeg med vann før/under trening.
ZMA - Piller før jeg legger meg.
Omega-3 - Piller, når jeg står opp
MCT olje - Flytende, en spise skje, plander jeg i proteinshake, med 1 t-skje kanel, og en tynn slice med ekte smør.
Spirulina - Piller, når jeg står opp
CLA - Begynner neste uke, skal ta det før måltid, et par ganger om dagen.
Brun eddik - En shot, rett etter cardio.


Slik ser onsdagen min ut, spise og trening. Dette er når jeg må ned i vekt mot konkurranse.
Stå opp
Morgencardio
08:00 Frokost, Proteinshake
11:00 Matboks nr 1
14:00 Matboks nr 2
17:00 Matboks nr 3
Trening.
20:00 Proteinshake
21:00 Matboks nr 4
Kveldscardio.
22:00 evt. Cottage cheese
Sove.

Innimellom måltider spiser jeg nøtter, bær eller frukt hvis jeg føler at jeg trenger det.

Jeg har flere forskjellige dager der jeg trener forskjellig, og da blir måltidene endret litt på når og hva. Jeg kjører ikke på med morgen cardio hver dag. Heller ikke kveldscardio. Jeg løfter vekter kun 3 ganger i uka.

Utlogget petrine91

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 54
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 54

Sv: Spørsmål ang. vektnedgang
« #28 : 16. april 2015, 09:18 »
Okei Smiley  Kan man ta sånn MCT olje bare bart, eller smaker det helt jævlig?
Tror du det har noe å si om man tar BCAA som shake eller piller?

Jeg trente fullkroppsprogram på søndag(er så mye annet som skjer om dagen, så varierer litt hvor mange dager jeg får trent så da kjører jeg fullkropp nå) og trente sånn passe hardt, men ikke veldig egentlig. Og det er først i dag, 4 dager etterpå at jeg føler meg "fin" i kroppen igjen og ikke altfor støl. Er ikke det litt vel lang tid for kroppen og komme se på, når jeg ikke trente så veldig hardt og har trent styrke jevnlig i en mnd eller to nå?
Prøvde og trene litt styrke i går, men det kunne jeg bare drite i.. Kroppen verket i alle øvelser, så det endre med å gå 30min og danse zumba i 30min istedet Tongue

Utlogget Hantelpresseren

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 140
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 140

Sv: Spørsmål ang. vektnedgang
« #29 : 16. april 2015, 10:02 »
Vanligvis kjenner man det mest i kroppen to dager etter selve treningen. Har man trent hardt, vil man også kjenne det godt tre dager etterpå også. Og man kjenner det spesielt etter man har startet å trene styrke. Husker ikke hvor lang tid det tok før jeg ikke merket snn så godt, men det tok en stund. Det kan jo også ha noe med at du er på diett samtidig, og prøver å gå ned i fett. Lite mat kan føre til dårligere restitusjon.
Spiser du noe etter trening? Shake eller annen mat? Det er smart for restitusjonsprosessen.

Vanligvis regner man ca 48 timer på at en muskel restituerer seg og er klar for neste økt, men muskelen kan være støl selv om den er klar til trening.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!