Skrevet av Emne: biff hver dag. sunt??  (Lest 16348 ganger)

Utlogget Stoned

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 177
  • Honnør: 134
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 177

  • Just another star
SV: biff hver dag. sunt??
« #30 : 14. februar 2005, 22:03 »


Ja, hør på han som drikker 6 liter melk om dagen.... Erter

Hehe, faen Cheesy
20år
høyde: 182cm
vekt : 94 kg

150x6 Benkpress og 170kg x 1(mer inne) Smiley
155 kg i Smalbenk
100 kg i Militærpress(vending fra bakken)
170x7 i Markløft
170 kg i knebøy(ca)

Utlogget HITman

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 997
  • Honnør: 1256
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 997

  • Lift like a lift
SV: biff hver dag. sunt??
« #31 : 15. februar 2005, 02:23 »
Kommentar til dette med acidose:

Som Baahh skriver, vil acidose si al blodet har en pH på under 7,35 (normalverdi 7,35-7,45). Er pH over 7,45, kalles det alkalose. pH-målinger i urinen er mer usikre enn pH-måling i blod - pH-måling i blod må imidlertid gjøres via en arteriell blodprøve (fra pulsåre), og analyseres av en avansert maskin, og må derfor gjøres på sykehus eller spesialistsenter.

Det finnes to typer acidose:
*Respiratorisk acidose, som skyldes lungesvikt. Ved lungesvikt får du ikke pustet ut CO2 godt nok, og økt CO2 gjør blodet surt.
*Metabolsk acidose, som kan skyldes mange ting: Forgiftninger (f. eks. med organiske syrer, som metanol (omdannes til maursyre i kroppen)), sukkersyke (ketoacidose på grunn av høyt blodsukker og påfølgende høye ketonnivåer i blodet), alvorlige sykdommer som kan gi laktacidose, dvs. at vevene får så dårlig oksygentilførsel at de overproduserer melkesyre, som gjør blodet surt. En reversibel laktacidose får du ved utholdenhetstrening med "oksygengjeld" - du "får melkesyre".

Tilsvarende har vi respiratorisk alkalose ("overpusting"/hyperventilasjon) og metabolsk alkalose (tap av syre, f. eks. tap av magesyre ved mye oppkast).

I vår diskusjon er det metabolsk acidose vi snakker om, da vi snakker om lungefriske mennesker.

For å kompensere acidose, har vi flere såkalte buffersystemer, som motvirker pH-svingninger ved å ta opp og avgi protoner (syre). Det viktigste systemet er allerede nevnt: CO2/HCO3-/H2CO3-systemet eller bikarbonatsystemet. Blir blodet for surt, kompenserer lungene ved å puste ut CO2, og det gjør de ved å puste raskere og dypere. Videre har vi fosfatbuffersystemet og bufring via enkelte vannløselige proteiner.

Det er overbelastning av fosfatbuffersystemet vi er redde for når vi snakker om høyt proteininntak (svake syrer - aminosyrer), da dette fører til økt kalsiumutskillelse, og kalsiumet taes hovedsakelig fra beinvev, som i teorien kan medføre osteoporose. Dette kan motvirkes ved inntak av svake baser fra flere vegetabilske kilder (grønnsaker, frukt), samt kalsiumtilskudd.

Noen egentlig acidose, dvs. pH i blod under 7,35, er det imidlertid neppe stor fare for, da bikarbonatbufferen alene vil kunne motvirke dette. (Man får da heller ikke tungpust ved høyt proteininntak.  Wink .) En viss belastning på buffersystemene kan det imidlertid være fare for ved veldig høyt proteininntak, og derfor er det viktig å måle buffer-status (HCO3 og "base excess") samtidig som man måler pH-verdien, for å få noe ut av en slik blodrøve. Lav HCO3 og base excess indikerer at bikarbonatbufferen er delvis brukt opp, som igjen vil indikere overbelastning av fosfatbufferen.

Tja, acidosis henger sammen med veldig mange sykdommer

I nesten alle tilfeller er det sykdommen som fører til acidose, ikke omvendt. Acidose (særlig laktacidose) er et dårlig prognostisk tegn ved alvorlig sykdom.

Spør du meg har dette med acidosis blitt en lite "hype" egentlig.

I forhold til proteininntak er jeg tilbøyelig til å være enig, iallfall ut ifra den basalforståelsen jeg har av emnet og studiene jeg har sett på temaet proteininntak-acidose. Begrepet "acidose" og "utarming av buffersystemer" brukes om hverandre, selv om de til dels har forskjellig innhold. Selv om egentlig acidose (og dennes potensielle konsekvenser) neppe er et problem i denne sammenhengen, er det all grunn til å være føre var på dette med buffere ved et svært høyt proteininntak, ved å ta litt kalsiumtilskudd samt spise mye (basiske) grønnsaker og frukt, som det også er mange andre helsemessige grunner til å spise mye av.  Wink

Til slutt når det gjelder osteoporose: En som trener markløft regelmessig, får ikke osteoporose!  Cool Tung styrketrening stimulerer beinnydannelse mer enn noe annet, inkl. kalsiumtilskudd!

H
Erfaring er den talentløses trøst

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: biff hver dag. sunt??
« #32 : 15. februar 2005, 07:32 »
HITman setter ting på plass igjen.... Bow
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget SilverFox

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 431
  • Honnør: 1609
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 431

SV: biff hver dag. sunt??
« #33 : 15. februar 2005, 08:28 »
HITman setter ting på plass igjen.... Bow

Sånn er det med nyutdannede røvere vettu - de bugner over av kunnskap. Om 15 år sitter han sikkert på legekontoret og tenker - "hmmmmm var det ikke noe som het bihulebetennelse da mon tro? Tja jeg får slå opp i boki......."

Jeg pleide selv å si at: "Jeg har hodet smekk fullt av komplett unyttig informasjon....." Heldigvis er det litt viktigere å kunne noe om acidose hos mennesker enn hos fisk som jeg jobber med dah........ikke forde, grad av acidose blir brukt av oss fiskebiologer også dah....  Smile For oss som faktisk måtte slått opp i boka for å komme med acidose-svaret, får det være en trøst at det er helt normalt at momentankunskapen på de særeste emnene svekkes noe med tiden.....  Grin



Kontinuitet er nøkkelen!

Want to lose that beer belly, Bob? I have a nutty idea. Put down the fucking beer

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: biff hver dag. sunt??
« #34 : 15. februar 2005, 08:30 »


Sånn er det med nyutdannede røvere vettu - de bugner over av kunnskap. Om 15 år sitter han sikkert på legekontoret og tenker - "hmmmmm var det ikke noe som het bihulebetennelse da mon tro? Tja jeg får slå opp i boki......."

Jeg pleide selv å si at: "Jeg har hodet smekk fullt av unyttig informasjon....." Heldigvis er det litt viktigere å kunne noe om acidose hos mennesker enn hos fisk som jeg jobber med dah........ Smile For oss som faktisk måtte slått opp i boka for å komme med acidose-svaret, får det være en trøst at det er helt normalt at momentankunskapen på de særeste emnene svekkes noe med tiden..... Grin



Du har så rett Tric.... jeg er nesten ikke i stand til å lese min egen hovedfagsoppgave lenger.... i blant lurer jeg nesten på om det er jeg som har skrevet den... Grin
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget SilverFox

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 431
  • Honnør: 1609
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 431

SV: biff hver dag. sunt??
« #35 : 15. februar 2005, 08:50 »
Hør bare her fra et tilfeldig sitat fra cand.scient oppgaven min....:

"Flere regresjonsmodeller av fiskelengde mot gjellelokkradius ble undersøkt for å finne den best egnede til mitt materiale. En sammenligning av residualplott for de ulike regresjonene viste at et høyere grads polynom var den beste estimatoren. For polynomene opp til 4. grad gav alle ledd signifikant bidrag til regresjonen. Determinasjonskoeffisienten (R2) gir et mål på andel forklart varians i den avhengige variabelen. Denne viste av polynomet av 4. grad kun forklarte 0,2% mer enn polynomet av 2. grad (97,1% mot 96,9%). Av den grunn valgte jeg å benytte polynom av 2. grad til mine tilvekstberegninger" Sitat slutt.


Det er helt ubegripelig at det går ann å gjøre noe så enkelt så unødvendig komplisert.... men det er beviselig meg selv som har skrevet dette...... Men rett skal være rett det ble imponerende figurer ut av det og maskinen gjør jo alle utregningene  Grin


Kontinuitet er nøkkelen!

Want to lose that beer belly, Bob? I have a nutty idea. Put down the fucking beer

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: biff hver dag. sunt??
« #36 : 15. februar 2005, 08:53 »
Det var da veldig voldsomt å utbrodere så mye for noe så lite ja.... Grin. Men men.... hadde jeg hatt min liggende her, skulle du nok få sett noen setninger som kan sette de fleste tilbake i stolen å lure litt på hva "hva var det egentlig han sa... ?? " Grin
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Caepp

  • Fast besvarer
  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 675
  • Honnør: 266
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 675

SV: biff hver dag. sunt??
« #37 : 15. februar 2005, 10:26 »
Kommentar til dette med acidose:

Som Baahh skriver, vil acidose si al blodet har en pH på under 7,35 (normalverdi 7,35-7,45). Er pH over 7,45, kalles det alkalose. pH-målinger i urinen er mer usikre enn pH-måling i blod - pH-måling i blod må imidlertid gjøres via en arteriell blodprøve (fra pulsåre), og analyseres av en avansert maskin, og må derfor gjøres på sykehus eller spesialistsenter.

Det finnes to typer acidose:
*Respiratorisk acidose, som skyldes lungesvikt. Ved lungesvikt får du ikke pustet ut CO2 godt nok, og økt CO2 gjør blodet surt.
*Metabolsk acidose, som kan skyldes mange ting: Forgiftninger (f. eks. med organiske syrer, som metanol (omdannes til maursyre i kroppen)), sukkersyke (ketoacidose på grunn av høyt blodsukker og påfølgende høye ketonnivåer i blodet), alvorlige sykdommer som kan gi laktacidose, dvs. at vevene får så dårlig oksygentilførsel at de overproduserer melkesyre, som gjør blodet surt. En reversibel laktacidose får du ved utholdenhetstrening med "oksygengjeld" - du "får melkesyre".

Tilsvarende har vi respiratorisk alkalose ("overpusting"/hyperventilasjon) og metabolsk alkalose (tap av syre, f. eks. tap av magesyre ved mye oppkast).

I vår diskusjon er det metabolsk acidose vi snakker om, da vi snakker om lungefriske mennesker.

For å kompensere acidose, har vi flere såkalte buffersystemer, som motvirker pH-svingninger ved å ta opp og avgi protoner (syre). Det viktigste systemet er allerede nevnt: CO2/HCO3-/H2CO3-systemet eller bikarbonatsystemet. Blir blodet for surt, kompenserer lungene ved å puste ut CO2, og det gjør de ved å puste raskere og dypere. Videre har vi fosfatbuffersystemet og bufring via enkelte vannløselige proteiner.

Det er overbelastning av fosfatbuffersystemet vi er redde for når vi snakker om høyt proteininntak (svake syrer - aminosyrer), da dette fører til økt kalsiumutskillelse, og kalsiumet taes hovedsakelig fra beinvev, som i teorien kan medføre osteoporose. Dette kan motvirkes ved inntak av svake baser fra flere vegetabilske kilder (grønnsaker, frukt), samt kalsiumtilskudd.

Noen egentlig acidose, dvs. pH i blod under 7,35, er det imidlertid neppe stor fare for, da bikarbonatbufferen alene vil kunne motvirke dette. (Man får da heller ikke tungpust ved høyt proteininntak.  Wink .) En viss belastning på buffersystemene kan det imidlertid være fare for ved veldig høyt proteininntak, og derfor er det viktig å måle buffer-status (HCO3 og "base excess") samtidig som man måler pH-verdien, for å få noe ut av en slik blodrøve. Lav HCO3 og base excess indikerer at bikarbonatbufferen er delvis brukt opp, som igjen vil indikere overbelastning av fosfatbufferen.



I nesten alle tilfeller er det sykdommen som fører til acidose, ikke omvendt. Acidose (særlig laktacidose) er et dårlig prognostisk tegn ved alvorlig sykdom.



I forhold til proteininntak er jeg tilbøyelig til å være enig, iallfall ut ifra den basalforståelsen jeg har av emnet og studiene jeg har sett på temaet proteininntak-acidose. Begrepet "acidose" og "utarming av buffersystemer" brukes om hverandre, selv om de til dels har forskjellig innhold. Selv om egentlig acidose (og dennes potensielle konsekvenser) neppe er et problem i denne sammenhengen, er det all grunn til å være føre var på dette med buffere ved et svært høyt proteininntak, ved å ta litt kalsiumtilskudd samt spise mye (basiske) grønnsaker og frukt, som det også er mange andre helsemessige grunner til å spise mye av.  Wink

Til slutt når det gjelder osteoporose: En som trener markløft regelmessig, får ikke osteoporose!  Cool Tung styrketrening stimulerer beinnydannelse mer enn noe annet, inkl. kalsiumtilskudd!

H

Lærerikt nok en gang dette. Gull

Utlogget HITman

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 997
  • Honnør: 1256
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 997

  • Lift like a lift
SV: biff hver dag. sunt??
« #38 : 15. februar 2005, 16:43 »


Sånn er det med nyutdannede røvere vettu - de bugner over av kunnskap. Om 15 år sitter han sikkert på legekontoret og tenker - "hmmmmm var det ikke noe som het bihulebetennelse da mon tro? Tja jeg får slå opp i boki......."

Jeg pleide selv å si at: "Jeg har hodet smekk fullt av komplett unyttig informasjon....." Heldigvis er det litt viktigere å kunne noe om acidose hos mennesker enn hos fisk som jeg jobber med dah........ikke forde, grad av acidose blir brukt av oss fiskebiologer også dah....  Smile For oss som faktisk måtte slått opp i boka for å komme med acidose-svaret, får det være en trøst at det er helt normalt at momentankunskapen på de særeste emnene svekkes noe med tiden.....  Grin



 Grin Skal love at det er mye unyttig informasjon oppe i hodet mitt, men jeg håper jo noe av det kan brukes til noe fornuftig og...  Cheesy

H
Erfaring er den talentløses trøst

Utlogget LurePer

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 973
  • Honnør: 154
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 973

  • Ikke stikk din snabel der det kommer ut kabel
SV: biff hver dag. sunt??
« #39 : 15. februar 2005, 18:45 »
Spør du meg har dette med acidosis blitt en lite "hype" egentlig. Prøver å lese meg litt opp selv om dagen også. Men ikke sååååå lett å finne god info om det.

Du kan godt kalle det en "hype", men det betyr ikke at det ikke er et reelt problem. Du kommer selvfølgelig ikke til å dø av det, men det kan redusere optimaliseringsgraden til det anabole mijøet. For eldre mennesker har det også potensiale til å forverre allerede eksisterende beinskjørhet.
I positiv nitrogenbalanse.

Utlogget LurePer

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 973
  • Honnør: 154
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 973

  • Ikke stikk din snabel der det kommer ut kabel
SV: biff hver dag. sunt??
« #40 : 15. februar 2005, 18:47 »
Kommentar til dette med acidose:

Som Baahh skriver, vil acidose si al blodet har en pH på under 7,35 (normalverdi 7,35-7,45). Er pH over 7,45, kalles det alkalose. pH-målinger i urinen er mer usikre enn pH-måling i blod - pH-måling i blod må imidlertid gjøres via en arteriell blodprøve (fra pulsåre), og analyseres av en avansert maskin, og må derfor gjøres på sykehus eller spesialistsenter.

Det finnes to typer acidose:
*Respiratorisk acidose, som skyldes lungesvikt. Ved lungesvikt får du ikke pustet ut CO2 godt nok, og økt CO2 gjør blodet surt.
*Metabolsk acidose, som kan skyldes mange ting: Forgiftninger (f. eks. med organiske syrer, som metanol (omdannes til maursyre i kroppen)), sukkersyke (ketoacidose på grunn av høyt blodsukker og påfølgende høye ketonnivåer i blodet), alvorlige sykdommer som kan gi laktacidose, dvs. at vevene får så dårlig oksygentilførsel at de overproduserer melkesyre, som gjør blodet surt. En reversibel laktacidose får du ved utholdenhetstrening med "oksygengjeld" - du "får melkesyre".

Tilsvarende har vi respiratorisk alkalose ("overpusting"/hyperventilasjon) og metabolsk alkalose (tap av syre, f. eks. tap av magesyre ved mye oppkast).

I vår diskusjon er det metabolsk acidose vi snakker om, da vi snakker om lungefriske mennesker.

For å kompensere acidose, har vi flere såkalte buffersystemer, som motvirker pH-svingninger ved å ta opp og avgi protoner (syre). Det viktigste systemet er allerede nevnt: CO2/HCO3-/H2CO3-systemet eller bikarbonatsystemet. Blir blodet for surt, kompenserer lungene ved å puste ut CO2, og det gjør de ved å puste raskere og dypere. Videre har vi fosfatbuffersystemet og bufring via enkelte vannløselige proteiner.

Det er overbelastning av fosfatbuffersystemet vi er redde for når vi snakker om høyt proteininntak (svake syrer - aminosyrer), da dette fører til økt kalsiumutskillelse, og kalsiumet taes hovedsakelig fra beinvev, som i teorien kan medføre osteoporose. Dette kan motvirkes ved inntak av svake baser fra flere vegetabilske kilder (grønnsaker, frukt), samt kalsiumtilskudd.

Noen egentlig acidose, dvs. pH i blod under 7,35, er det imidlertid neppe stor fare for, da bikarbonatbufferen alene vil kunne motvirke dette. (Man får da heller ikke tungpust ved høyt proteininntak.  Wink .) En viss belastning på buffersystemene kan det imidlertid være fare for ved veldig høyt proteininntak, og derfor er det viktig å måle buffer-status (HCO3 og "base excess") samtidig som man måler pH-verdien, for å få noe ut av en slik blodrøve. Lav HCO3 og base excess indikerer at bikarbonatbufferen er delvis brukt opp, som igjen vil indikere overbelastning av fosfatbufferen.



I nesten alle tilfeller er det sykdommen som fører til acidose, ikke omvendt. Acidose (særlig laktacidose) er et dårlig prognostisk tegn ved alvorlig sykdom.



I forhold til proteininntak er jeg tilbøyelig til å være enig, iallfall ut ifra den basalforståelsen jeg har av emnet og studiene jeg har sett på temaet proteininntak-acidose. Begrepet "acidose" og "utarming av buffersystemer" brukes om hverandre, selv om de til dels har forskjellig innhold. Selv om egentlig acidose (og dennes potensielle konsekvenser) neppe er et problem i denne sammenhengen, er det all grunn til å være føre var på dette med buffere ved et svært høyt proteininntak, ved å ta litt kalsiumtilskudd samt spise mye (basiske) grønnsaker og frukt, som det også er mange andre helsemessige grunner til å spise mye av.  Wink

Til slutt når det gjelder osteoporose: En som trener markløft regelmessig, får ikke osteoporose!  Cool Tung styrketrening stimulerer beinnydannelse mer enn noe annet, inkl. kalsiumtilskudd!

H

Jeg har nevnt tidligere at proteininntaket ikke er det avgjørende, men den totale balansen mellom basiske og syredannende matvarer. Hvor mange på dette forumet tror du spiser mye grønnsaker og frukt? I tillegg til at mange inntar mye proteiner (og da trolig kjøtt og fisk), blir det også fortært store mengder kornprodukter, som også er syreproduserende. I sum vil jeg anslå at fordeling blir svært skjev for de fleste.
I positiv nitrogenbalanse.

Utlogget Caepp

  • Fast besvarer
  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 675
  • Honnør: 266
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 675

SV: biff hver dag. sunt??
« #41 : 15. februar 2005, 18:49 »
Jeg har nevnt tidligere at proteininntaket ikke er det avgjørende, men den totale balansen mellom basiske og syredannende matvarer. Hvor mange på dette forumet tror du spiser mye grønnsaker og frukt? I tillegg til at mange inntar mye proteiner (og da trolig kjøtt og fisk), blir det også fortært store mengder kornprodukter, som også er syreproduserende. I sum vil jeg anslå at fordeling blir svært skjev for de fleste.

Er det noen vesentlig forskjell på frukt og grønnsaker når det gjelder akkurat dette?

Utlogget LurePer

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 973
  • Honnør: 154
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 973

  • Ikke stikk din snabel der det kommer ut kabel
SV: biff hver dag. sunt??
« #42 : 15. februar 2005, 18:50 »


Er det noen vesentlig forskjell på frukt og grønnsaker når det gjelder akkurat dette?

Grønnsaker er generelt sett best, spesielt spinat, som er helt latterlig basisk. Synd det smaker død rotte.
I positiv nitrogenbalanse.

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: biff hver dag. sunt??
« #43 : 15. februar 2005, 19:00 »


Grønnsaker er generelt sett best, spesielt spinat, som er helt latterlig basisk. Synd det smaker død rotte.

Kanskje fordi det er så basisk..... :Smiley
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Caepp

  • Fast besvarer
  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 675
  • Honnør: 266
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 675

SV: biff hver dag. sunt??
« #44 : 15. februar 2005, 19:04 »


Grønnsaker er generelt sett best, spesielt spinat, som er helt latterlig basisk. Synd det smaker død rotte.

Okey, takk for svar.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!