Skrevet av Emne: Winged Scapula!  (Lest 1790 ganger)

Utlogget EmilB

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 33
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 33

  • Veni Vidi Vici
Winged Scapula!
« : 05. mars 2014, 22:33 »
Hei!
Så, jeg har noe som kalles Winged Scapula. Har lest litt rundt, men ikke funnet noe konkret grunn. Noen sier at det er Serratius musklene som er for små eller ryggmuskler/skuldermuskler som ikke er store nok. Vil dermed vite om noen av dere har noen erfaring med dette? Og hvilken aktiviteter kan jeg gjøre med enten dumbells eller bodyweight (ikke så mye apparater på gymmen vår ). Tusen takk!

Utlogget animalunleashed

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 90
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 90

Sv: Winged Scapula!
« #1 : 07. mars 2014, 21:01 »
Winged scapula er som regel et resultat av stramme brystmuskler samt svak rygg/bakside.
Ergo må du trene ryggen mye slik at musklene der styrkes opp og drar skulderbladene på plass, samtidig som du gjør brystet (hovedsaklig pec minor) mer bevegelig.

Anbefaler deg å lage en liten oppvarmingssekvens som du bruker før du trener styrke.
Kjør f.eks. litt egenmassasje med tennisball på pec minor og skuldrene, 2-3 sett med dislocations (mobiliseringsøvelse for bryst) og 2-3 sett med 10-12 reps med scapula pushups (styrker serratus anterior som har som oppgave å holde skulderbladene inntil ribbeina)

Tøy brystet godt (alt fra 30sek og opp mot 1,5-2 min per side) på dager du ikke trener styrke, evt etter en styrkeøkt. Husk dog å varme opp brystet litt før du tøyer (kjør litt egenmassasje f.eks.).

Når du har fått litt rutine på disse øvelsene vil skulderbladene sakte med sikkert dra seg på plass, no worries Smiley

Du finner forresten alle øvelsene jeg har nevnt på youtube. Om du skulle være usikker på utførelsen Smiley
Lykke til!



Utlogget EmilB

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 33
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 33

  • Veni Vidi Vici
Sv: Winged Scapula!
« #2 : 08. mars 2014, 12:46 »
Du kunne ikke ha funnet de beste videoene som viser akkurat disse øvelsene? Er ikke så god når det gjelder å finne ting på Youtube. Takker så mye for tipsene! : )

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!