Skrevet av Emne: Er det bevist at proteinpulver tas opp i kroppen?  (Lest 1230 ganger)

Utlogget Ventura

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 636
  • Honnør: 23
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 636

Er det bevist at proteinpulver tas opp i kroppen?
« : 16. januar 2007, 23:29 »
Hadde egentlig ikke tenkt på dette før jeg leste i en eller annen tråd at "det er ingen forskning som tyder på at kosttilskudd er gunstig på kroppen" eller noe ?  Undecided   Husker ikke navnet på eksperten som sa det, men det var i alle fall en diskusjon her på forumet om utsagnene hans, finner det bare ikke..

Så jeg lurer på om jeg kan være 100% sikker på at shaken tas opp i kroppen?


og en ting til. om kroppen klarer å lage noen av aminosyrene selv, vil kroppen ha nytte av de samme aminosyrene når de kommer fra pulveret?

rart spørsmål, men allikevel Tongue

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Er det bevist at proteinpulver tas opp i kroppen?
« #1 : 16. januar 2007, 23:54 »
Så jeg lurer på om jeg kan være 100% sikker på at shaken tas opp i kroppen?

Jepp! Smiley

Effect of an amino acid, protein, and carbohydrate mixture on net muscle protein balance after resistance exercise.

This study tests the hypotheses that (a) a mixture of whey protein, amino acids (AA), and carbohydrates (CHO) stimulates net muscle protein synthesis to a greater extent than isoenergetic CHO alone after resistance exercise; and (b) that the stimulatory effect of a protein, AA, and CHO mixture will last beyond the 1st hour after intake. Eight subjects participated in 2 trials. In one (PAAC), they ingested 77.4 g CHO, 17.5 g whey protein, and 4.9 g AA 1 hr after resistance exercise. In the other (CON), 100 g CHO was ingested instead. They received a primed constant infusion of L-[2H5]-phenylalanine, and samples from femoral artery and vein, and biopsies from vastus lateralis were obtained. The area under the curve for net uptake of phenylalanine into muscle above pre-drink value was 128+/- 42 mg x leg(- 1) (PAAC) versus 32+/- 10 mg x leg (-1) (CON) for the 3 hr after the drink (p =.04). The net protein balance response to the mixture consisted of two components, one rapid immediate response, and a smaller delayed response about 90 min after drink, whereas in CON only a small delayed response was seen. We conclude that after resistance exercise, a mixture of whey protein, AA, and CHO stimulated muscle protein synthesis to a greater extent than isoenergetic CHO alone. Further, compared to previously reported findings, the addition of protein to an AA+ CHO mixture seems to extend the anabolic effect.

Borsheim E, Aarsland A, Wolfe RR. - Int J Sport Nutr Exerc Metab. 2004 Jun;14(3):255-71.


Utlogget stallion

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 6 515
  • Honnør: 1111
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 6 515

  • Bøy er gøy!
Sv: Er det bevist at proteinpulver tas opp i kroppen?
« #2 : 17. januar 2007, 00:00 »
Hadde egentlig ikke tenkt på dette før jeg leste i en eller annen tråd at "det er ingen forskning som tyder på at kosttilskudd er gunstig på kroppen" eller noe ? Undecided Husker ikke navnet på eksperten som sa det, men det var i alle fall en diskusjon her på forumet om utsagnene hans, finner det bare ikke..

Så jeg lurer på om jeg kan være 100% sikker på at shaken tas opp i kroppen?


og en ting til. om kroppen klarer å lage noen av aminosyrene selv, vil kroppen ha nytte av de samme aminosyrene når de kommer fra pulveret?

rart spørsmål, men allikevel Tongue

det var en eller annen tulling som hadde en eller annen grad innen ernæring som hadde svart på noen spørsmål på vgnett, og så var det noen som hadde linket til det her.

men han er en typisk pencilneck-akademiker - dvs. en som kan "teorien", men som aldri har vært på "gulvet".

sendte mail til han, som han ikke svarte på engang, han mener vel at han er på et høgere nivå enn oss dødelige treningsmennesker. Smiley

Proteinpulver tas godt opp i kroppen.

Man MÅ ikke ha proteinpulver for å kunne bygge muskler. Et godt kosthold er basis. Men av hensyn til å få i seg nok proteiner er det ofte hensiktsmessig å ta pulver, ofte er det enkelt å bare ta seg en shake, eller bare blande pulveret i grøt f.eks.

Proteinpulver er bare mat i mer konsentrert form. Whey proteiner f.eks som kommer fra melk har et større antal gram protein pr 100gr vare enn det melk har f.eks. Man skal drikke svært mye melk for å kunne få i seg tilsvarende proteinmengde.

-- stallion

Utlogget Ventura

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 636
  • Honnør: 23
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 636

Sv: Er det bevist at proteinpulver tas opp i kroppen?
« #3 : 17. januar 2007, 02:16 »
nice! takker for svar, stallion og Beefcake!

Utlogget aiwass

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 322
  • Honnør: 1098
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 322

Sv: Er det bevist at proteinpulver tas opp i kroppen?
« #4 : 17. januar 2007, 02:53 »
det var en eller annen tulling

Drevon?

Utlogget Ventura

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 636
  • Honnør: 23
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 636

Sv: Er det bevist at proteinpulver tas opp i kroppen?
« #5 : 17. januar 2007, 02:59 »
det stemmer nok bra, kom ikke på navnet i sta..

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!