Skrevet av Emne: Nynorsk  (Lest 4969 ganger)

Utlogget Lunah

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 935
  • Honnør: 18
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 935

  • Pingle
Sv: Nynorsk
« #30 : 23. desember 2006, 15:42 »
Eg kjem no frå ei nynorskbygd, og har nynorsk som hovudmål.

Men takke meg til bokmål, er litt lei av nynorsk må jeg si.... Men samtidig er det kjekt å kunne.

Utlogget ARH

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 763
  • Honnør: 504
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 763

Sv: Nynorsk
« #31 : 23. desember 2006, 15:56 »
Nynorsk hadde en stor betydning for Norge på slutten av 1800-tallet når det norske skriftspråket var alt for likt vanlig dansk. Grunnen til at nynorsk ligner mye på bygdespråket er fordi Ivar Aasen mente bymålet hadde blitt for forurenset allerede, men bygdene hadde beholdt de gamle norske tradisjonene, blant annet språket.

Det nynorsk har gjort bra gjennom årene er å påvirke bokmål til å bli «mer norsk». Men de siste 30 årene har det egentlig gått motsatt vei. Nynorsk har blitt mer likt bokmål og endringene nå skjer ikke pga nynorsk men pga internasjonaliseringen av språket.

Når det kun er omkring 3 % av Norges befolkning som bruker nynorsk syns jeg ikke det skal være pålagt at alle skal ha nynorsk opplæring. Ser ikke vitsen med å bruke masse tid på et dobbelt språk som ikke har noe som helst relevans lengre for språket. Nynorsk var viktig før, men nå er det nok mer engelsk som påvirker språket ikke nynorsk. Istedenfor å tvinge norske skolebarn til å bli enda mer forvirra med å ta to skriftspråk kunne vi heller blitt bedre på realfag eller eventuelt brukt tiden på noe mer fornuftig som leseferdighet, hvor mange sliter.

Det at jeg ble tvunget til å lære nynorsk grammatikk i 8ene klasse på ungdomsskolen syns jeg var en pest. For det aller første så er det alt for sent å begynne med et språk når man er 13 år gammel. For det andre har jeg ikke bruk for det (forutsatt at jeg ikke skal jobbe i staten). Men jeg syns ikke argumentet med jobb i staten er bra nok. Hva hvis jeg skal bli biolog en gang i tiden? Jo da, da måtte jeg jo også hatt biologi – har jeg det? Nei. Hvorfor i all verden skal jeg da ta nynorsk bare fordi det er en promille sjanse for at jeg skal begynne i staten. De som har planer om det kan styre med pesten selv heller.

Vi trenger ikke fjerne nynorsk, men vi kan heller unngå at resten av de 97 % som bruker bokmål slepper å bruke tid på det.
Nidelv Vektløfting, Trondheim

Treningslogg

Utlogget Down and coming

  • Co-Administrator
  • *****
  • Innlegg: 12 596
  • Honnør: 1114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 596

Sv: Nynorsk
« #32 : 23. desember 2006, 16:18 »
Er jo kanskje heller mangelfull undervisning som gjør at mange ikke bruker skriftspråket de er opplært til.. Nå sier du at det er for sent å begynne med et språk når en er 13 år gammel.. er ikke nynorsk norsk? Tongue Det er da ikke et nytt språk..

Når dere sier at vi skal velge et skriftspråk, hvorfor ikke nynorsk? Det ble jo laget av ren norsk, istedenfor dansk som bokmål har sin opprinnelse fra.






Svak, bitter og dopingfri



Utlogget Big Daddy

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 92
  • Honnør: 59
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 92

Sv: Nynorsk
« #33 : 23. desember 2006, 16:21 »

Bokmål er et resultat av vår historie.

Det er da sannelig nynorsk også!


Og klamre seg til sin egen fortid gavner svært sjelden for noe som helst.

Dette er i like stor grad et argument for nynorsk, den nye norsken som bygger på det norske talemålet, i stedet for å klamre seg til fortidens danske skriftspråk.
 
Problemet med nynorsk er ikke at den gammel eller konservativ, den er ingen av delene. Tvert imot er den en radikal ny syntese av norske dialekter. Problemet med nynorsken er nettopp at den er et nytt kunstig minoritetsspråk som likner så mye på majoritetsspråket at få synes det er verdt bryet å lære seg det.
¡BASTA YA!

Utlogget ARH

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 763
  • Honnør: 504
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 763

Sv: Nynorsk
« #34 : 23. desember 2006, 16:31 »
Er jo kanskje heller mangelfull undervisning som gjør at mange ikke bruker skriftspråket de er opplært til.. Nå sier du at det er for sent å begynne med et språk når en er 13 år gammel.. er ikke nynorsk norsk? Tongue Det er da ikke et nytt språk..

Når dere sier at vi skal velge et skriftspråk, hvorfor ikke nynorsk? Det ble jo laget av ren norsk, istedenfor dansk som bokmål har sin opprinnelse fra.

Jeg slår opp flere ganger på nynorsk tentamen enn på tysktentamen. Det er kanskje ikke et nytt språk - men det er iallfall ikke likt vanlig bokmål.

Men jeg foreslår at alle som liker nynorsk kan få lovt å lære nynorsk. Resten kan bruke tiden på noe mer fornuftig heller Smiley
Nidelv Vektløfting, Trondheim

Treningslogg

Utlogget Big Daddy

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 92
  • Honnør: 59
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 92

Sv: Nynorsk
« #35 : 23. desember 2006, 16:43 »
Men jeg foreslår at alle som liker nynorsk kan få lovt å lære nynorsk. Resten kan bruke tiden på noe mer fornuftig heller Smiley

Det enkleste er selvfølgelig at alle velger hvilket skriftsspråk de skal lære, men hvordan skal en seksåring gjøre det valget?

Det er to spørsmål her. Det ene er hvor mange skriftspråk vi skal ha, og det andre er hvor mange av dem som skal være obligatoriske på skolen og i hvilken form (bare leseferdigheter eller skrivning også).
¡BASTA YA!

Utlogget nWe

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 544
  • Honnør: 49
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 544

  • I'll be back!
Sv: Nynorsk
« #36 : 23. desember 2006, 17:07 »

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Sv: Nynorsk
« #37 : 23. desember 2006, 19:42 »
Dette er i like stor grad et argument for nynorsk, den nye norsken som bygger på det norske talemålet, i stedet for å klamre seg til fortidens danske skriftspråk.


Selvsagt - poenget mitt er at man lar samfunnet ta seg av dette på egen hånd. Nå er det jo praktisk med et skriftspråk for et land, og så lenge vi lever i et demokrati så er det vel i grunn opplagt hva det bør være. Det finnes, så vidt jeg vet, ikke noen opplagte fordeler med flere offisielle skriftspråk ?
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Big Daddy

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 92
  • Honnør: 59
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 92

Sv: Nynorsk
« #38 : 23. desember 2006, 21:30 »
Selvsagt - poenget mitt er at man lar samfunnet ta seg av dette på egen hånd.

Det er jeg prinispielt enig i, men jeg synes ikke det kom klart fram i det du skrev tidligere. Imidlertid kan ikke samfunnet på egen hånd bestemme hva som skal stå på læreplanene i skolevesenet. Det må gjøres skolepolitiske valg i forhold til undervisning, i tillegg til våre personlige valg om hvordan vi skriver.

Nå er det jo praktisk med et skriftspråk for et land, og så lenge vi lever i et demokrati så er det vel i grunn opplagt hva det bør være. Det finnes, så vidt jeg vet, ikke noen opplagte fordeler med flere offisielle skriftspråk ?

Det er en opplagt fordel at befolkningen oppfatter det offisielle skriftspråket som deres eget språk. I land med store dialektforskjeller og regionale språk kan det bli et demokratisk problem dersom deler av befolkningen føler at det statens språk ikke representerer dem. (Jfr. lokalspråkbevegelser og politiske separatistbevegelser i  Frankrike, Spania, Belgia og Canada for å nevne noen.)
¡BASTA YA!

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Sv: Nynorsk
« #39 : 23. desember 2006, 21:41 »
Jo, men du kan da ikke mene at Norge er et så stort land ? At det er til dels store regionale forskjeller på språkdrakten vår er det jo - men i mine øyne er den ikke tilstrekkelig stor nok. Og det er jo heller ikke dette nynorskdebatten heller dreier seg om vel ?

En kan jo også stille seg spørsmålet om dette er klassisk "innenriksintegrering" dersom folk ikke oppfatter det offisielle skriftspråket som sitt eget. Skulle Norge hadde en debatt burde det vel være rundt kvensk og samisk, ikke hva Ivar Aasen fant for godt.
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Big Daddy

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 92
  • Honnør: 59
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 92

Sv: Nynorsk
« #40 : 23. desember 2006, 21:51 »
Jo, men du kan da ikke mene at Norge er et så stort land ? At det er til dels store regionale forskjeller på språkdrakten vår er det jo - men i mine øyne er den ikke tilstrekkelig stor nok. Og det er jo heller ikke dette nynorskdebatten heller dreier seg om vel ?

For mange nynorskbrukere er det nettopp det debatten dreier seg om. For de fleste av oss på Østlandet er det derimot vår egen bekvemhet det dreier seg om.

En kan jo også stille seg spørsmålet om dette er klassisk "innenriksintegrering" dersom folk ikke oppfatter det offisielle skriftspråket som sitt eget. Skulle Norge hadde en debatt burde det vel være rundt kvensk og samisk, ikke hva Ivar Aasen fant for godt.

Samisk er godkjent som offisielt språk på linje med med nynorsk og bokmål i seks norske kommuner - men ikke i hele landet. Det er en debatt her, men siden den gjelder en svært liten minoritet hører vi lite til den.
¡BASTA YA!

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Sv: Nynorsk
« #41 : 23. desember 2006, 22:06 »
Og her er du etter min mening inne på kjernen. At samisk er godkjent på kommunenivå. Det er jo nettopp da ting drar den gale veien. Og til ditt første avsnitt; mener du at nynorskbrukerne er av den oppfattning at avstanden mellom bokmål og nynorsk faktisk er stor? Pr. i dag er jo forskjellene så små at det er latterlig i mine øyne at det faktisk er to språk dersom man utnytter alle skrivemåtene som faktisk er lov å bruke, på begge sider av målformene.
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget BebigBeCut

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 244
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 244

Sv: Nynorsk
« #42 : 23. desember 2006, 22:14 »
Nynorsk suger hesteballe punktum!
Fighting over the internet is just like the Paralympics. Even if you win, you're still a retard...

Utlogget Big Daddy

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 92
  • Honnør: 59
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 92

Sv: Nynorsk
« #43 : 23. desember 2006, 22:34 »
Og her er du etter min mening inne på kjernen. At samisk er godkjent på kommunenivå. Det er jo nettopp da ting drar den gale veien. 

Hva mener du med det, at samisk ikke skulle vært godkjent i noe sted, eller at det skulle vært godkjent for hele landet?

Og til ditt første avsnitt; mener du at nynorskbrukerne er av den oppfattning at avstanden mellom bokmål og nynorsk faktisk er stor?

Dette bør vi vel strengt tatt spørre nynorskbrukerne om Wink, men du kan jo lese hva Bonnskij skrev om det tidligere i tråden. Om jeg ikke husker feil har blant annet Axis blitt bedt om ikke å skrive nynorsk på forumet, fordi det var en stakkar som syntes det var for vanskelig å lese!  Grin what
¡BASTA YA!

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Sv: Nynorsk
« #44 : 23. desember 2006, 22:38 »
Hva mener du med det, at samisk ikke skulle vært godkjent i noe sted, eller at det skulle vært godkjent for hele landet?

Nettopp, dette er ikke noe man skal avgjøre på kommunenivå. Enhver kommunepoltiker vil jo være inhabel i større eller mindre grad. Alle eller ingen. Personlig er jeg av den mening at så lenge nynorsk er godtatt bør også samisk være det - og det i alle kommuner i dette landet.

Sitat
Dette bør vi vel strengt tatt spørre nynorskbrukerne om Wink, men du kan jo lese hva Bonnskij skrev om det tidligere i tråden. Om jeg ikke husker feil har blant annet Axis blitt bedt om ikke å skrive nynorsk på forumet, fordi det var en stakkar som syntes det var for vanskelig å lese!  Grin what

Han skriver det jeg kaller "ekstrem"-utgaven av nynorsk. Poenget mitt er at man i dag kan skrive nynorsk som vil være 100 % godkjent, og som ligger svært tett opp mot bokmål. Og hva er da poenget med 2 skriftspråk når avstanden faktisk er svært liten ved å utnytte de mulighetene som ligger der ? Man kan tross alt pynte på bokmål så det blir stift også mener jeg.
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!