Skrevet av Emne: Kcal ut - kcal inn; når tar det på musklene?  (Lest 2372 ganger)

Utlogget Lila1303

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 25
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 25

Kcal ut - kcal inn; når tar det på musklene?
« : 08. mars 2010, 14:58 »
Hei!

Er en jente på 17 år. Trener en del (5 ganger i uken) og ønsker å bli så slank (smal) og muskuløs som mulig. Dette er drømmekroppen (ikke heng dere for mye opp i dette altså: http://strengthbooks7.com/blog/wp-content/uploads/2010/01/fitness-girl1.jpg)

Siden jeg ønsker å bli slankere, lever jeg nå på kaloriunderskudd. Jeg har forstått det slik at dersom man lever på litt færre kalorier om dagen, så bruker kroppen fett som energikilde - man får mindre fett.
Noen steder har jeg lest at man ikke burde gå i for stort kaloriunderskudd, for da tærer det på musklene. Det jeg lurer på er; hvor går grensen fra man bruker fett som energi og muskler som energi?

Hvis noen skjønte det?

Utlogget ArvidH

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 183
  • Honnør: 11
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 183

Sv: Kcal ut - kcal inn; når tar det på musklene?
« #1 : 08. mars 2010, 16:24 »
Hvis du går ned mer enn en halv kilo i uken er det stor sjangs for at du tærer på musklene, skal du også bygge litt muskler må du ikke spise for lite, alt etter hvor stor du er bør du vel innta mellom 1500 og 2500 kcal pr dag. Men det er veldig vanskelig å si noe om når du ikke skriver hvor høy og tung du er. Du skal nok henge litt i hvis du skal nærme deg henne på bildet, både med kost og trening.

Utlogget Junkfood-mannen

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 959
  • Honnør: 175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 959

Sv: Kcal ut - kcal inn; når tar det på musklene?
« #2 : 08. mars 2010, 16:27 »
Et kilo fett kan frigi omtrent 70 kcal i døgnet. Ligg på cirka 2/3 av denne kapasiteten i gjennomsnittlig underskudd.

Er min mening.
Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=94020.msg1393598;topicseen

"Weigh gain will impair insulin sensitivity, the source of the calories will matter very little." - Lyle Mcdonald.

Lyle McDonald wrote: "You need two main exercises:
1. table push aways: When you start to get full, just push away from the table
2. Head shakes: when someone offeres you food not on your diet, twist your head right and then left and repeat going 'No thank you'. Getting a 6 pack is mostly about losing fat."

Utlogget Iceberg

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 081
  • Honnør: 593
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 081

Sv: Kcal ut - kcal inn; når tar det på musklene?
« #3 : 08. mars 2010, 16:29 »
Hei!

Er en jente på 17 år. Trener en del (5 ganger i uken) og ønsker å bli så slank (smal) og muskuløs som mulig. Dette er drømmekroppen (ikke heng dere for mye opp i dette altså: http://strengthbooks7.com/blog/wp-content/uploads/2010/01/fitness-girl1.jpg)

Siden jeg ønsker å bli slankere, lever jeg nå på kaloriunderskudd. Jeg har forstått det slik at dersom man lever på litt færre kalorier om dagen, så bruker kroppen fett som energikilde - man får mindre fett.
Noen steder har jeg lest at man ikke burde gå i for stort kaloriunderskudd, for da tærer det på musklene. Det jeg lurer på er; hvor går grensen fra man bruker fett som energi og muskler som energi?

Hvis noen skjønte det?

Jeg mener at grensen for 0,5 kg i uken er satt alt for konservativt. Dersom man kjører god sammensatt kost med kcalunderskudd-samtidig som man trener styrke og kardio mener jeg bestemt at en kang gå ned mer uten problem og uten bekostning av  særlig muskelmasse.
MEN dette fordrer at du har høyt proteininntak og ikke kutter sunt fett.
Min personlige erfaring er at en kan kjøre seg ganske lavt ned på kcal så lenge en har kontroll på parametrene karbs og kardio.
Det er veldig vanskelig å gi konkrete råd uten å se kroppsammensetning og diett forøvrig da.

OBS Du skal for all del ikke sulte deg ned i vekt, bildet du henviser til er på grensen til underernært mener jeg.
Ta også forbehold om at jeg er en relativt muskuløs person med mye kroppsfett å ta av så mine erfaringer må sees i lys av dette.

Utlogget Lila1303

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 25
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 25

Sv: Kcal ut - kcal inn; når tar det på musklene?
« #4 : 08. mars 2010, 20:23 »
bildet du henviser til er på grensen til underernært mener jeg.

Synes du det? Synes hun ser dritbra ut jeg! Tror du hun lever på lite kcal?

Utlogget Iceberg

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 081
  • Honnør: 593
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 081

Sv: Kcal ut - kcal inn; når tar det på musklene?
« #5 : 08. mars 2010, 20:26 »
Synes du det? Synes hun ser dritbra ut jeg! Tror du hun lever på lite kcal?

Jeg tror bildet er litt ps alle fall, som 99% av alle modell og bodybuilderfotos er nå...
En sixpack er ikke alltid en sixpack, og litt nip and tuck her og der er raskt gjort i studio etter shooten.
Litt skummelt med forbilder som kanskje hverken er ekte eller realistiske...

Utlogget Nimy

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 124
  • Honnør: 14
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 124

Sv: Kcal ut - kcal inn; når tar det på musklene?
« #6 : 08. mars 2010, 20:32 »
Jeg mener og damen på bilde er i grensen til å kalles underernært.. Men det er da min mening..

Vet ikke helt hva utgangspunktet ditt er, men jeg ville ikke hatt noe større mål med det første, enn å komme på rundt 10 i fett%.. Er ikke sundt i og med at du er jente.. Smiley
Bøy:   240x1
Benk: 190x1
Mark: 270x1

93-modell, 97kg & 187cm.

Utlogget ArvidH

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 183
  • Honnør: 11
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 183

Sv: Kcal ut - kcal inn; når tar det på musklene?
« #7 : 08. mars 2010, 21:33 »
10% er ekstremt lite for en jente.

Utlogget Zippo

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 626
  • Honnør: 70
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 626

Sv: Kcal ut - kcal inn; når tar det på musklene?
« #8 : 08. mars 2010, 21:57 »
Enig med hva som blir sagt om dama på bilde. For lite former...
"Don't drink and bake." - Arnold Schwarzenegger

Utlogget Lila1303

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 25
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 25

Sv: Kcal ut - kcal inn; når tar det på musklene?
« #9 : 08. mars 2010, 22:04 »
Ok, takker for svar  Smiley

Utlogget Bluebearworkout

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 2 906
  • Honnør: 358
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 906

  • I haven't hit the pinnacles I plan to reach.
Sv: Kcal ut - kcal inn; når tar det på musklene?
« #10 : 09. mars 2010, 12:37 »
Synes du det? Synes hun ser dritbra ut jeg! Tror du hun lever på lite kcal?

Hun var "stygg" tynn, altfor tynn. Finnes jo grenser for tynnhet, sånne ting skal man ikke streber etter. Litt mer kjøtt på beina må jo man ha, se på beina da - ekkelt spør du meg Smiley

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!