Skrevet av Emne: Tøyning - Nødvendig eller ikke?  (Lest 3302 ganger)

Utlogget Number1

  • Treningsforum Crew
  • Administrator
  • *****
  • Innlegg: 10 158
  • Honnør: 564
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 10 158

Tøyning - Nødvendig eller ikke?
« : 06. mars 2007, 10:41 »
Diskuter denne artikkelen i dette innlegget:
Tøyning brukes av mange utøvere i alle typer idretter. En studie som ble publisert i National Strength and Conditioning Association i desember 2006, så på konsekvensene ulike former for tøyning kan ha for prestasjoner. Man sammenlignet tøyning under oppvarming mot tøyning etter trening.


Les hele artikkelen her
Joachim Pedersen
Daglig leder og ansvarlig redaktør, Treningsforum.no

Tips oss om nyheter, reportasjer osv.

Vi gir honorar til månedens beste tips!



Les forumreglene her


Vi søker etter skribenter

Treningslære, ernæring, kosttilskudd

Utlogget Børge A. Fagerli

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 595
  • Honnør: 156
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 595

Sv: Tøyning - Nødvendig eller ikke?
« #1 : 06. mars 2007, 11:31 »
Studien Lena referer til her er blitt kritisert i ettertid for å være lite nyansert. Det er riktig at overdreven tøying vil redusere styrke hvis intensiteten og varigheten er for høy. Lett dynamisk tøying har imidlertid vist seg å øke både prestasjonsevne og styrke. Det er også korrekt at tøying etter trening ikke vil redusere stølhet, men å gjenopprette optimalt lengdeforhold i muskulaturen har vist seg å øke restitusjonshastigheten - spesielt viktig for utøvere som trener flere ganger per dag.

Tøying skal være en del av et integrert program med massasje og strukturelt balansert treningsopplegg for å sikre optimal framgang. La tøying være resultatorientert, dvs tøy en forkortet muskel, men ikke bruk tid på en muskel som allerede har optimalt lengdeforhold. Korrekt teknikk på øvelser med bruk av hele bevegelsesområdet vil jo også være en form for tøying.

Jeg tror ikke en eneste coach i verden som har noen års erfaring med idrettsutøvere eller styrkeløftere og vektløftere vil være uenig med meg i dette...
Personlig Trener
MyRevolution.no - sjekk våre nettsider for gode tilbud

Utlogget potifar

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 18
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 18

Sv: Tøyning - Nødvendig eller ikke?
« #2 : 28. juni 2007, 18:11 »
Uttøyning er unaturlig og unnødvendig.
Du ser ikke en leopard som tøyer etter den har løpt etter byttet sitt, gjør du vel?
90mod 177cm - 87kg morgenvekt

ML: 270kg / 260kg x2
KB: 200kg / 180kg x3
BP: 155kg / 140kg x3

Utlogget Børge A. Fagerli

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 595
  • Honnør: 156
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 595

Sv: Tøyning - Nødvendig eller ikke?
« #3 : 15. juli 2007, 15:14 »
Katter tøyer stadig vekk - se på en katt som nettopp er våknet...

Spesielt rygg og ryggsøyle - som er stedet kattedyr lagrer energien for hurtig sprint.

Når den slikker seg i rævva får den en fiiin tøying av bakside lår også...og det er kun et triks for å skjule at den tøyer ut, tviler på at det smaker så godt baki der at det er derfor den gjør det...
Personlig Trener
MyRevolution.no - sjekk våre nettsider for gode tilbud

Utlogget Vicci

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 443
  • Honnør: 31
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 443

Sv: Tøyning - Nødvendig eller ikke?
« #4 : 15. juli 2007, 15:28 »
Ble litt for mange like innlegg fra meg her.. :Smiley

Utlogget Vicci

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 443
  • Honnør: 31
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 443

Sv: Tøyning - Nødvendig eller ikke?
« #5 : 15. juli 2007, 15:32 »
Men i all verden, når ble vi lik leoparder?

Jeg, for min del, var en tid VELDIG stram i brystet, og slet på treningen. Etter intensiv tøying en periode slapp dette opp og jeg fikk framgang.

En stram muskel vil jo ha lite blodgjennomstrømming, noe som har stor betydning for muskelarbeid.

Jeg har stor tro på forskningen om at en tøyd muskel vil kunne hjelpe til på framgangen, enten det er styrke eller størrelse man er ute etter.

Tøying kan være:
Skadeforebyggende, tilstrekkelig ROM kan også virke positivt inn på evt kroniske smerter, ved tung muskelarbeid over lengre tid vil tøying hjelpe til å beholde bevegeligheten.
 Kraftig tøying er på lik linje med styrketrening en belastning for kroppen, og har vist seg å kunne skape hypertrofi og hyperplasi i muskler. En muskel satt på strekk vil bygge sarkomerer i lengden noe som gir en større og sterkere muskel.

Jeg slet også med veldig stram hamstrings, og fikset ikke kabelroing like bra som jeg burde, klarte ikke lene meg forover uten å få en latterlig teknikk. Derfor tøyde jeg alltid hamstings FØR øvelsen, og "vips" heh.. (Det vle i allefall bedre)
Tøying er nødvendig, mener nå jeg=)

Utlogget Mihoe

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 015
  • Honnør: 86
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 015

  • Trener NRLO4W
Sv: Tøyning - Nødvendig eller ikke?
« #6 : 15. juli 2007, 15:36 »
Katter tøyer stadig vekk - se på en katt som nettopp er våknet...

Spesielt rygg og ryggsøyle - som er stedet kattedyr lagrer energien for hurtig sprint.

Når den slikker seg i rævva får den en fiiin tøying av bakside lår også...og det er kun et triks for å skjule at den tøyer ut, tviler på at det smaker så godt baki der at det er derfor den gjør det...

Ha, ha - genialt!
Har som mål engang å ta hele 5 chins uten hjelpemidler Cheesy (Har aldri prøvd- rekker ikke opp)

"When I hear women expressing a fear of weight lifting, what I am really hearing is a fear of being powerful. The social ideal tells women to be hungry, manageable, childlike, not demanding space." Krista Scott-Dixon, aka Mistress Krista.

Treningslogg

Utlogget Børge A. Fagerli

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 595
  • Honnør: 156
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 595

Sv: Tøyning - Nødvendig eller ikke?
« #7 : 17. juli 2007, 13:06 »
Ja, jeg mener uansett at man ikke kategorisk skal avvise tøying basert på generelle studier - praktisk sett, og dette har vi et titalls år erfaringsgrunnlag for å kunne si, bør man massere og/eller tøye en forkortet muskel for å gjenopprette funksjon. Å tøye en "sunn" muskel med et allerede optimalt lengdeforhold kan jeg være enig i ikke vil forebygge skader eller gi noen spesielle fordeler. Problemet er bare at intensiv høyfrekvent trening kan gjøre en ellers sunn og frisk muskel til en forkortet og anspent muskel. Denne kan igjen gi suboptimalt bevegelsesmønster som forplanter symptomene videre til andre muskelgrupper igjen.

Vi kan for eksempel se posturelle dysfunksjoner i øvre del av ryggraden som forplanter seg helt fra legg- og lårmuskulatur. En enkel demonstrasjon av hvor kompleks systemet egentlig er, er å teste hamstringslengde ved å bøye seg forover og se hvor langt ned mot gulvet du når. Ta så en tennisball og rull under fotsålene. Finner du smertefulle punkter, hold på disse til du kjenner spenningen løsner. Gjenta på begge føtter. Ta samme test igjen, bøy deg forover og se hvor langt ned mot gulvet du når. I 95% av tilfellene vil du nå 5-10cm lengre ned enn du gjorde første gang...
Personlig Trener
MyRevolution.no - sjekk våre nettsider for gode tilbud

Utlogget veikingen

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 361
  • Honnør: 14
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 361

Sv: Tøyning - Nødvendig eller ikke?
« #8 : 17. juli 2007, 19:36 »
Vi kan for eksempel se posturelle dysfunksjoner i øvre del av ryggraden som forplanter seg helt fra legg- og lårmuskulatur. En enkel demonstrasjon av hvor kompleks systemet egentlig er, er å teste hamstringslengde ved å bøye seg forover og se hvor langt ned mot gulvet du når. Ta så en tennisball og rull under fotsålene. Finner du smertefulle punkter, hold på disse til du kjenner spenningen løsner. Gjenta på begge føtter. Ta samme test igjen, bøy deg forover og se hvor langt ned mot gulvet du når. I 95% av tilfellene vil du nå 5-10cm lengre ned enn du gjorde første gang...
Brukte bare hånden, men fungerte utmerket forde Smiley Rakk helt ned til gulvet uten problem etterpå Smiley
Det eneste jeg vet er at jeg ikke vet!

Utlogget bjørn`

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 11 408
  • Honnør: 562
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 11 408

Sv: Tøyning - Nødvendig eller ikke?
« #9 : 17. juli 2007, 19:38 »
Børge: Mens vi er inne på det temaet. Har du noen bra sider der jeg kan finne tøyeøvelser? Er ute etter bedre bevegelighet, spesielt i skulder og bryst-regionen.
Smiley

Utlogget Apelars!

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 305
  • Honnør: 372
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 305

  • Smil!
Sv: Tøyning - Nødvendig eller ikke?
« #10 : 17. juli 2007, 22:48 »
Å tøye en "sunn" muskel med et allerede optimalt lengdeforhold kan jeg være enig i ikke vil forebygge skader eller gi noen spesielle fordeler. Problemet er bare at intensiv høyfrekvent trening kan gjøre en ellers sunn og frisk muskel til en forkortet og anspent muskel. Denne kan igjen gi suboptimalt bevegelsesmønster som forplanter symptomene videre til andre muskelgrupper igjen.

Dette er vesentlig. Det er feil å gå ut i fra att alle muskler er forkortet, og ergo må alle muskler tøyes. Å tøye statisk før annstrengelse har jo faktisk negativ innvirkning på kraftutviklingen. Ikke så merkelig med tanke på att man drar aktin og myosin filamentene fra hverandre. Om man kan identifisere hvilke muskler/muskelgrupper som behøver tøying, og når, så er mye gjort i forhold til å unngå skader, feilaktige bevegelsesmønstere osv.
Ellers er det viktig å poengtere att statisk stretching er noe som skal foregå etter trening, ikke før. Lett balistisk stretching og øvelser med full ROM er bra som oppvarming. 

Føler jeg gjentar endel av det som har blitt sagt tidligere her, men det er viktig å få litt klarhet i mytene rundt stretching Smiley
Keep
It
Simple
Stupid!

If you would be a real seeker after truth, it is necessary that at least once in your life you doubt, as far as possible, all things.
—Rene Descartes


Vinglelogg

Lenja AK. Mosjonist.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!