Skrevet av Emne: Knebøy i smithmaskin eller "løst"?  (Lest 3860 ganger)

Utlogget stallion

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 6 515
  • Honnør: 1111
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 6 515

  • Bøy er gøy!
Sv: Knebøy i smithmaskin eller "løst"?
« #15 : 27. februar 2007, 18:30 »
Hei Binais,

Jeg svarer kort angående ditt syn på Smith-maskin trening.


Jeg vil ta for meg knebøy i Smith vs. frittstående knebøy med stang.

Tre av hovedgrunnene til at jeg ikke liker Smith-maskin er:

1. Smith-maskinen låser kroppen i en fiksert bevegelsesbane, og hindrer kroppen i å finne sin egen bevegelsesbane.

2. Dersom du i Smith-bøy står med bena rett under stanga, vil knefleksjonen bli sterkt overdrevet, og stress på knær likeså.

3. Dersom du putter bena lengre frem for å unngå den overdrevne knefleksjonen, blir nedre del av ryggen satt i en ugunstig posisjon, med runding av ryggen som et sannsynlig resultat. I tillegg er det økt stress på knærne siden føttene vil ønske å skli fremover, men dette skjer selvsagt ikke p.g.a. friksjonen fra gulvet.

Når alt kommer til alt kan en Smith-maskin gi en illusjon av sikkerhet i forhold til vanlig knebøy, men i realiteten er det en dårlig øvelse. Selvfølgelig er det grader av hvor "dårlig" den er, utifra individuelle forutsetninger og utifra hvilken teknikk som benyttes.

Heller enn å prøve å redusere problemene med en dårlig øvelse, hvorfor ikke holde deg til øvelser som har mye bedre potensiale?

Selvsagt kan de "trygge" alternativene være destruktive dersom de ikke gjøres ordentlig, men jeg mener det er bedre å holde seg til øvelser som har har mye større potensiale.

En annen ting som du får av fri bøy, er utmerket balanse. Dette får man ikke av Smith-maskin bøy.

-- stallion 

Utlogget lallemann

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 359
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 359

  • Tada
Sv: Knebøy i smithmaskin eller "løst"?
« #16 : 28. februar 2007, 15:19 »
Her var det jaggumeg mange "det jeg sier er rett fordi jeg sier det" innlegg Tongue

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

Sv: Knebøy i smithmaskin eller "løst"?
« #17 : 28. februar 2007, 15:26 »
Her var det jaggumeg mange "det jeg sier er rett fordi jeg sier det" innlegg Tongue
.. mm.. ditt, blant annet.. Wink

Seriøst her... Knebøy er KNEBØY! Den øvelsen med olympisk stang på ryggen, mann og vekter i en hel bevegelse hvor tre ledd fordeler tyngden på seg og hofteleddet ender under kneleddet i bunnposisjon, og utøveren løfter seg selv og stanga opp igjen. Under hele løftet har stanga vært "bak" knærne... (FORAN blir goodmorning) Dette er en definisjon som grovt sett vil dekke ALLE definisjoner av øvelsen Knebøy. (med små unntak mellom forbund)
Den tilnærmet samme bevegelsen utført i et smith-stativ har ikke nok av faktorene til å kalles knebøy engang, i og med at banen er fiksert, og løfteren ikke står fritt....

Det blir bare dumt... og å sammenligne de to øvelsene blir som å sammenligne RUNKING med et skikkelig deilig knull!!  >Cheesy

Utlogget anon30

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 695
  • Honnør: 139
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 695

Sv: Knebøy i smithmaskin eller "løst"?
« #18 : 28. februar 2007, 15:40 »
Av og til gjør det seg med en liten runk og da.

Utlogget SilverFox

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 431
  • Honnør: 1609
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 431

Sv: Knebøy i smithmaskin eller "løst"?
« #19 : 28. februar 2007, 15:52 »
.. mm.. ditt, blant annet.. Wink

Seriøst her... Knebøy er KNEBØY! Den øvelsen med olympisk stang på ryggen, mann og vekter i en hel bevegelse hvor tre ledd fordeler tyngden på seg og hofteleddet ender under kneleddet i bunnposisjon, og utøveren løfter seg selv og stanga opp igjen. Under hele løftet har stanga vært "bak" knærne... (FORAN blir goodmorning) Dette er en definisjon som grovt sett vil dekke ALLE definisjoner av øvelsen Knebøy. (med små unntak mellom forbund)
Den tilnærmet samme bevegelsen utført i et smith-stativ har ikke nok av faktorene til å kalles knebøy engang, i og med at banen er fiksert, og løfteren ikke står fritt....

Det blir bare dumt... og å sammenligne de to øvelsene blir som å sammenligne RUNKING med et skikkelig deilig knull!!  >Cheesy

Men kjære deg Exp du husker vel at det i dine yngre dager var langt lettere å skyve litt skinn sjøl enn å få noen andre å dyppe den i....... Med det i bakhodet må du ikke være så harsk mot den yngre garde!!

Mitt råd er seff å holde seg til frivektsvarianten, så får en vurdere smithen når kroppen kanskje tåler det litt bedre. Jeg bruker den tidvis som mange andre etter knebøyen for å få opp syrenivået litt. Imidlertid med stor fokus på at det ikke skal føles det minste ubehag, for den kan som andre har skrevet være direkte stygg om en kjører tungt - særlig for korsryggen......


Kontinuitet er nøkkelen!

Want to lose that beer belly, Bob? I have a nutty idea. Put down the fucking beer

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

Sv: Knebøy i smithmaskin eller "løst"?
« #20 : 28. februar 2007, 22:05 »
Alt til sitt bruk, roolfe og Tric, men selv om den dårlige substitutten KAN HA sin funksjon, så betyr ikke det at man i det hele tatt kan kalle det noe annet enn det det er... Wink Å sette seg i smithen, med skuldrene under stanga kan sikkert være en grei øvelse for beina. Den vil aldri kunne gjøre jobben BEDRE enn Knebøy, og den øvelsen vil aldri HETE knebøy! Smiley

Men for all del, UTFØR den gjerne. Hver sin lyst. Smiley

Utlogget Wilderness

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 552
  • Honnør: 10
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 552

Sv: Knebøy i smithmaskin eller "løst"?
« #21 : 01. mars 2007, 10:14 »
aldri maskinger istede for frie vekter!! husk at med frie vekter trener man så mye mer enn akkurat bare den muskelen øvelsen er for! støttemusklerog balansen

Utlogget SilverFox

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 431
  • Honnør: 1609
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 431

Sv: Knebøy i smithmaskin eller "løst"?
« #22 : 01. mars 2007, 14:26 »
Alt til sitt bruk, roolfe og Tric, men selv om den dårlige substitutten KAN HA sin funksjon, så betyr ikke det at man i det hele tatt kan kalle det noe annet enn det det er... Wink Å sette seg i smithen, med skuldrene under stanga kan sikkert være en grei øvelse for beina. Den vil aldri kunne gjøre jobben BEDRE enn Knebøy, og den øvelsen vil aldri HETE knebøy! Smiley

Men for all del, UTFØR den gjerne. Hver sin lyst. Smiley

Tja, det er nå en gang mange knebøyen ikke gir så mye volum på beina. Greit at det er en bedre allround øvelse, men det er ikke dermed sagt at det er den beste byggeøvelsen, og det er jo et poeng for enkelte av oss.
Til tross for at smith-varianten kan være stygg for knær mm, så er det kanskje nettopp i sin farligste form (mhp knærne) at den er mest effektiv byggemessig også.....
Det som gir mest kjøtt på beina mine er f.eks beinpress, men jeg ville aldri sagt at beinpress er en bedre øvelse enn knebøy av den grunn - det har mye med struktur og mekanikk å gjøre hvor godt og hvordan den enkelte nyttiggjør seg bøyen.

Knebøyen må lissom uansett ligge til grunn (for min del), da den gir mye styrke i andre øvelser også.
Smith er mer som en "venn" som en sjelden gang slenger innom når han ikke har andre å leke med - og det synes jeg er like greit, for jeg liker'n ikke no særlig sjøl..... Wink

Klem


Kontinuitet er nøkkelen!

Want to lose that beer belly, Bob? I have a nutty idea. Put down the fucking beer

Utlogget stallion

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 6 515
  • Honnør: 1111
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 6 515

  • Bøy er gøy!
Sv: Knebøy i smithmaskin eller "løst"?
« #23 : 01. mars 2007, 20:04 »
"knebøy gir ikke kjøtt på bena"...

nei, du slukker heller ikke tørsten når du drikker vann...

mann, har du noen gang prøvd 20 rep squats, eller 10x10 i bøy.

Jeg skal love deg bena dine hadde vokst selv om du hadde vært i konsentrasjonsleir.

Det virker bare som at du er svak i psyken.

Er som regel det som er problemet med folk som ikke kjører bøy.


Utlogget SilverFox

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 431
  • Honnør: 1609
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 431

Sv: Knebøy i smithmaskin eller "løst"?
« #24 : 02. mars 2007, 13:49 »

mann, har du noen gang prøvd 20 rep squats, eller 10x10 i bøy.



Jepp alle mulige varianter kan man si - omlag fra den dagen du fyllte 4 år Wink

Har man svært lang rygg og dertil korte bein, tar den jo fort litt anderledes på framsiden av låra enn om en er mer gunstig bygget for øvelsen.......... Men det er klart at dersom man er styrkeløfter er det lissom ingen vei utenom Smiley

Det virker bare som at du er svak i psyken.

Det skal du ikke se bort fra Smiley


Kontinuitet er nøkkelen!

Want to lose that beer belly, Bob? I have a nutty idea. Put down the fucking beer

Utlogget ark

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 183
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 183

Sv: Knebøy i smithmaskin eller "løst"?
« #25 : 02. mars 2007, 14:26 »
Er det bare meg, eller sklir slike innlegg som dette ofte over i diskusjon: styrkeløftere vs kroppsbyggere  ??

Utlogget SilverFox

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 431
  • Honnør: 1609
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 431

Sv: Knebøy i smithmaskin eller "løst"?
« #26 : 02. mars 2007, 14:34 »
Er det bare meg, eller sklir slike innlegg som dette ofte over i diskusjon: styrkeløftere vs kroppsbyggere  ??

Er vel ikke så unaturlig i såfall - dette handler jo i stor grad om hvilke mål en har, og hvilke øvelser som er mest formålstjenlige for den enkelte mht å nå det målet. Den som kjører mest ordinær knebøy er ikke nødvendigvis den med størst lårmuskler lissom Smiley

Som styrkeløfter ville det jo vært dumt å bytte ut bøyen med beinpress selv om beinpress kanskje hadde gitt akkurat han større quadriceps Smiley

Men akkurat i denne tråden har det vel ikke blitt en slik front føler jeg. At vanlig knebøy på de aller aller fleste områder er å foretrekke framfor smith-knebøy bør det nesten gå ann å enes om uansett leir Wink


Kontinuitet er nøkkelen!

Want to lose that beer belly, Bob? I have a nutty idea. Put down the fucking beer

Utlogget ark

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 183
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 183

Sv: Knebøy i smithmaskin eller "løst"?
« #27 : 02. mars 2007, 14:46 »
Det er nok helt naturlig ja, i og med at dere trener mot to helt forskjellige mål.
Men vi vanlige dødlige, vi kan jo bli rett forvirret av mindre. :Smiley
kjøre smith, ikke kjøre smith, variere med smith? ikke engang se på smith, for da ryker alt som rykes kan Tongue

tror rett og slett jeg må kjøpe med rosa bannebånd og hansker, bytter ut beindagen med enda en bryst dag og ja...nei, tror jaggu jeg holder meg til bare biceps curl jeg, for den er jo rimelig safe  Grin 

(leses med ironisk undertone)

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!