Skrevet av Emne: Treningsprogram, ok?  (Lest 931 ganger)

Utlogget Marcus123

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 3
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3

Treningsprogram, ok?
« : 19. januar 2013, 15:08 »
Hei! Ny bruker, men har vært inne og lest mye før. Jeg må først si at jeg har bare noen få spørmål, jeg er under 16, så jeg har egentlig ikke lov til å bli bruker. Jeg skal med glede slette brukeren etter jeg har fått svar på de spørsmålene jeg lurer på.  Smiley

Jeg har lett litt på nettet etter treningsprogram, og skrev ned ting osv..
Sånn ser programmet ut:
Dag 1 - Bein:
Knebøy
Frontbøy
Rumenske markløft
Leg extension
Bulgarske Utfall

Dag 2 - Bryst + mage:
Skråbenk
Benkpress
Decline Flyes
Flyes i maskin
Cable crunches

Dag 3 - Rygg + Skuldre:
Stående roing med stang
Nedtrekk
Sittende roing
Stående militærpress
Sittende militærpress
Skulderpress med manualer

Dag 4 - Bein:
Samme som forrige

Dag 5 - Biceps + Triceps
Bicepscurl stang
Bicepscurl manualer
Triceps:
Franskpress (tror jeg det heter)
Triceps press
(husker ikke hva alt heter...  what )


5 Reps - 5 Sett

Så dette bra ut ? Eller var det helt ute og kjørte ?  Tongue
Har tatt av mange kilo nå i det siste (er ikke helt ferdig enda), så tenkte jeg skulle fokusere litt mere på styrken  Smiley

Før: http://bildr.no/view/1371624
Nå: http://bildr.no/view/1371625
Alle kan få det til, selv er jeg bare 14 år.  Smiley

Utlogget mrfredrikas

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 38
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 38

Sv: Treningsprogram, ok?
« #1 : 19. januar 2013, 18:58 »
Ser greit ut.
men ville heller ha byttet ut at du tar Triceps og bryst sammen,
Og rygg, biceps sammen.
Og så ta Bein og mage sammen.

og om du vill trene skuldre også, så tar du skuldre inn på Bryst. triceps treninga.

Så kanskje som dette:

Dag1: Bein-mage
Dag2: Bryst-triceps
Dag3: Rygg-biceps
Dag4: Bryst-triceps-skuldre
Dag5: Bein-Mage eller ta en rygg dag til med biceps, det ser du selv

Det har ihvertall funket for meg,

Når du trener benk f.eks da bruker man bryst, og mye triceps og skuldre,  
det er derfor Bryst og triceps er sammen.
Akkurat som når du skal ta rygg f.eks nedtrekk ta trener man også biceps Tongue

Håper det hjalp litt Tongue
lykke til videre Wink
Alder: 17
Vekt: 66
Høyde: 174

Benkpress: 70kg
Knebøy: 80kg
Markløft: 120kg
There are no shortcuts to any place worth going

Utlogget Marcus123

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 3
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3

Sv: Treningsprogram, ok?
« #2 : 19. januar 2013, 21:42 »
Først av alt, takk!  Smiley

Tar ben på dag 5, ingenting som er "morsommere". Bein er den dagen jeg gleder meg til  Grin

Øvelsene, så de greie ut ? Eller var det noe du ville ha bytta ut eller tatt vekk ?

Og ja, glemte det nesten. Tenkte jeg skulle begynne å trene traps litt, skal jeg ta det på skulderdagen ? Det er vel greit og kjøre 12 reps (sett?) på de ?  Smiley

Utlogget Stian-L

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 76
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 76

  • Klart du kan!
Sv: Treningsprogram, ok?
« #3 : 20. januar 2013, 15:43 »
Hei til deg Marcus!

Når man er ny på treningsfronten er det mange forskjellige meninger, artikler og info fra alle verdens kilder man skal ta stilling. Når du ikke kjenner kroppen din så godt som du kommer til å gjøre etter noe år er det vanskelig å vite hva den "tåler" av trening.  Jeg ser at du lider av syndrome som de fleste nye er offer for, nemlig det å ha med mest mulig i programmet sitt. Har jeg ikke med øvelse X vil jeg ikke få trent den delen av muskel osv. er ganske vanlig tankegang Tongue
Programmet ditt er et bra forsøk, men jeg anbefaller deg å kjøre ferdigprogrammer en del måneder før du begynner med eget oppsett, for ikke å falle i overtreningsfella. Jeg der selv å fjasa i et par år før jeg skjønte at mest mulig trening ikke alltid er det beste alternativet.

Dersom du er fast bestemt på å bruke ditt eget program kan jeg iverfall nevne noen punkter for å lede deg i rett retning.

1. Siden du kjører splitt og har et mangfold av øvelser på samme muskelgruppe vil du trolig kjenne at brysttreninga på dag 2 vil ha innvirkning på skulderøkta på dag 3. Dette kommer av at brysttreninga også innvolverer framsida av skuldrene dine, disse vil ikke være restituert innen 24 timer.
2. Ser at du har 2 "badass" beinøkter i løpet av uka, dersom du kjører høy belastning på begge disse vil du trolig stagnere etter en tid. Du tenker kanskje" ja, men det er jo 48 timer i mellom". Det har seg desverre slik at ved tung trening sliter du ikke bare  ut muskulatur, men leddbånd osv. Disse klarer ikke hente seg på det korte tidsrommet.  Skal dette fungere overtid, må du ha ulik belastning på disse øktene, feks en med lav og en med høy.
3. Å ha tre nesten identiske øvelser på skuldrene er det ikke noe poeng i. Ja, jeg ser forskjellen i aktivering av støttemuskulatur mellom bruk av stang og hantler, men det er ikke nødvendig først å stå, så sitte og kjøre hantler. Poenget er at du skal bli utmattet og trenger ikke 3 nesten identiske øvelser for å bli det
4. Mer på personlig mening ville jeg på de to beinøktene dedikert den ene til frontbøy og den andre til knebøy, men igjen det er bare min mening.

Håper dette har gitt deg en liten pekepinn. Det er ikke antallet øvelser som gjør deg stor og sterk med innsats og riktig utøvlse av de øvelsene du velger.
Personlig har jeg kun en baseøvelse som jeg kjører meg ut på for deretter og kjøre noen sett med iso øvelser (sier ikke at dette er opptimalt)

Edit. Til dere som måtte lese dette innlegge, vær så grei og ikke legg inn en idiotisk artikkel fra PT Joe fra Amerika som kommer med en eller annen påstand som kan motbevises med 20 andre artikkler. Dette vil ikke før til noen oppklaring for Marcus, men heller forvirring og jeg selv ingen planer om å svare på slike innlegg.

Det er nok mange skrivefeil og dårlige formuleringer i dette innlegge, men jeg orker ikke finkjemme teksten så det får du leve med  Wink

 

Utlogget Marcus123

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 3
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3

Sv: Treningsprogram, ok?
« #4 : 20. januar 2013, 22:28 »
Hei!

Hehe, jeg ser hva du mener med det syndromet.. Wink
Men som du sier her, "anbefaller deg å kjøre ferdigprogrammer". Har kjørt RYP 2 ganger, men ble kjedelig, bare det samme men økte værtfall!
Jeg bare trent i noen få måneder, men ville dere ha kjørt volum trening eller styrke ?

Og de beinøktene, det er bare så rått haha Grin Men får vell ha en litt tung og en lettere viss jeg skal trene det 2 ganger i uka..

Men over til de ferdigprogrammene, er det noe du ville ha anbefalt ?

Utlogget Stian-L

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 76
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 76

  • Klart du kan!
Sv: Treningsprogram, ok?
« #5 : 21. januar 2013, 13:34 »
Om du skal kjøre volum eller styrke er helt opp til deg selv å bestemme, hva målene dine er osv.
Når det kommer til ferdigprogrammer kan ikke jeg hjelpe. Har aldri brukt et selv da det er få skreddersydde programmer for strongmansporten.

Vil du øke kunskapen din om trening anbefaller jeg det å lese "stickys" under emner som "treningsprogrammer", "kosthold" osv. Setter du deg inn i dette vil du være bedre rustet til å sette opp ditt eget program.

Om du vil ta styrketrening skikkelig særiøst og skape en god kunskapsbase anbefaller jeg deg å kjøpe boka "Styrketrening i teori og praksis" utgitt av olympiatoppen. Den er lett lest, enkel å forstå og heller ikke kjedlig selv om man i utgangspunktet ikke er noen lesehest. Boka tar for seg alt fra styrkeløft trening, bodybuilding, eksposivitet, ulike treningsmetoder,  hvordan kroppen reagerer på treningen, ulike øvelser og mye mer.

Viss du leiter litt på forumet vil det ikke ta lang tid før du kommer over anbefallering folk har gitt til hverandre angående ferdigprogrammer, du kan også snike på loggbøkene til de som presterer noe høyere en den vanlige gymrotta.

Lykke til Smiley

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!