Skrevet av Emne: Multicom - avbestilling, angrerett???  (Lest 4358 ganger)

Utlogget proteingutn

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 7 210
  • Honnør: 973
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 210

  • jeje
Sv: Multicom - avbestilling, angrerett???
« #15 : 02. desember 2008, 17:38 »
http://multicom.no/InfoTerms.aspx
Under "Avbestilling".
Merkelig å skrive noe sånt.
Merkelig å skrive hva? Tongue Det der hadde for øvrig ikke noen ting med noen lov og gjøre..

I følge sitatet fra multicom, står det jo: "denne varen BLIR sendt fra oss i dag". Det stod ngenting om at den allerede var sendt... men men.
Nettopp.
The only way to keep your health is to eat what you don't want, drink what you don't like, and do what you'd rather not.
-Mark Twain
datagjenoppretting

Utlogget Major Eirik Von Thunder

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 721
  • Honnør: 142
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 721

  • Fornærmelser avler kun perler i mitt sinn!
Sv: Multicom - avbestilling, angrerett???
« #16 : 02. desember 2008, 18:03 »
§ 41. Avbestilling før levering

       Avbestiller forbrukeren tingen før levering, kan selgeren ikke fastholde kjøpet og kreve betaling. Hvis ikke noe annet følger av avtalen, kan selgeren i stedet kreve erstatning for tap som er en følge av avbestillingen.

       Partene kan avtale en normalerstatning ved avbestilling (avbestillingsgebyr). Normalerstatningen kan ikke settes høyere enn det erstatning etter kapittel 11 normalt kan forventes å utgjøre.

       Hvis det ikke er avtalt avbestillingsgebyr, utmåles erstatningen etter reglene i kapittel 11.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------
Erstatning for tap som er en følge av avbestillingen gjelder nok ikke i denne saken ettersom varen har lav verdi, og firma ikke er avhengig av denne bestillingen for å kunne gå rundt (så vidt jeg kan skjønne går under dette erstatningskravet).

Sprøsomkjeks: Da jeg leste om avbestillingsrett i obligasjonsrett på 3. avdeling kan jeg ikke huske at "varens lave verdi" og om "firmaet firmaet er avhengig av denne bestillingen for å gå rundt" er relevante momenter for å si det sånn!

Utgangspunktet i norsk rett er at avtaler (f.eks som denne) skal holdes. Med andre ord: Har du trykket på "bestill" så har selger krav på penger fra deg, og du har krav på varen. Så langt kan man altså ikke avbestille varen selv om de ikke har sendt den ennå og du ikke har betalt ennå.

Det kan dog tenkes flere unntak, for eksempel der avbestilling er regulert i kontraktsforholdet. Ved handel i nettbutikk godtar man jo en del standardvilkår som ingen gidder å lese før de aksepterer. Hvis det står her at man kan avbestille før varen blir sendt så er det jo greit..

Det er også noen lovfestede avbestilligsgrunnlag, slik som regelen ovenfor (fkjl. §41). Men fordi hensynet til at avtaler skal holdes er så sterkt vil benyttelse av slikt grunnlag utløse erstatningskrav mot kjøper. Erstatningssummen vil tilsvare selgers økonomiske tap ved salget. (Hvor mye ville de tjent på hele avtaleforholdet; hvor mye avanse sitter de igjen med på en laptop). At de vil selge den nøyaktig samme laptopen til nestemann er irrelevant ved at de uansett kunne kjøpt en til fra leverandøren og solgt denne til han i stedet og således ha solgt 2 maskiner.

Men det løste seg jo for deg uansett; i verste fall måtte du benyttet deg av angreretten som alle andre her har skrevet.
300 - 230 - 297,5 - 822,5 @ 110
245 - 185 - 280     Raw
24 år, -110 Senior,  Lørenskog AK (styrkeløft)

"DIT SVIN! DE MAA BRUGE KOMMA I MIDTEN AV LEDSETNINGER!"
-"OG VEM SIER SAA?"
-"DIN MOR!"
Welhaven med norges første "morra di"-vits, 1831.

Logg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=79423.msg1248249;topicseen#new


Utlogget proteingutn

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 7 210
  • Honnør: 973
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 210

  • jeje
Sv: Multicom - avbestilling, angrerett???
« #17 : 02. desember 2008, 18:11 »
"så vidt jeg kan skjønne går under dette erstatningskravet".... Vesentlig å legge merke til, mtp at jeg ikke har studert juss.. Tongue
The only way to keep your health is to eat what you don't want, drink what you don't like, and do what you'd rather not.
-Mark Twain
datagjenoppretting

Utlogget Major Eirik Von Thunder

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 721
  • Honnør: 142
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 721

  • Fornærmelser avler kun perler i mitt sinn!
Sv: Multicom - avbestilling, angrerett???
« #18 : 02. desember 2008, 18:20 »
"så vidt jeg kan skjønne går under dette erstatningskravet".... Vesentlig å legge merke til, mtp at jeg ikke har studert juss.. Tongue

Jaja, men disse momentene fisket du rett fra løse lufta og det var jo ikke generelle rimelighetshensyn som ofte gjør seg gjeldende - det var en mer konkret tese om hvordan man tolker § 41 om erstatningsutmålingen ved avbestilling.

Dette er jo bare humoristisk pirk, men slik ser din versjon av forbrukerens avbestillingsrett ut:

" § 41.        Avbestiller forbrukeren tingen før levering, kan selgeren ikke fastholde kjøpet og kreve betaling. Hvis ikke noe annet følger av avtalen, kan selgeren i stedet kreve erstatning for tap som er en følge av avbestillingen.

Selgeren trenger dog ikke erstatning med mindre hele bedriften hans vil gå konkurs på grunn av avbestillingen."

Du må jo være enig i at det ble en dårlig regel? Tongue
300 - 230 - 297,5 - 822,5 @ 110
245 - 185 - 280     Raw
24 år, -110 Senior,  Lørenskog AK (styrkeløft)

"DIT SVIN! DE MAA BRUGE KOMMA I MIDTEN AV LEDSETNINGER!"
-"OG VEM SIER SAA?"
-"DIN MOR!"
Welhaven med norges første "morra di"-vits, 1831.

Logg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=79423.msg1248249;topicseen#new


Utlogget proteingutn

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 7 210
  • Honnør: 973
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 210

  • jeje
Sv: Multicom - avbestilling, angrerett???
« #19 : 02. desember 2008, 18:53 »
Nå legger du jo ord i munnen på meg, men det får bare din "humoristiske pirking" til å ligne mest på arrogant bedrevitenhet..  Smile
Jeg googlet for å finne saker der akkurat disse lovene var årsak til tvister, og postet svar i forhold til hva utfallet av disse ble, evt hva som var grunnen til at saken oppstod i utgangspunktet; som alt nevnt, jeg har ikke utdanning innen juss, og innleggene blir da en blanding av ukvalifisert tolkning og subjektiv mening. Om folk tar det på alvor eller ei er jo opp til hvert enkelt.
Det jeg la til etter å ha sitert loven var vel ikke tatt ut av løse lufta, men heller et (feil) resultat av min manglende kompetanse på området.

Du må gjerne forklare akkurat hva som går under denne.
Sitat
Hvis ikke noe annet følger av avtalen, kan selgeren i stedet kreve erstatning for tap som er en følge av avbestillingen.
Er det sånn å forstå at verdi er irrelevant? *ikke-sarkastisk men heller en nysgjerrig tone*
The only way to keep your health is to eat what you don't want, drink what you don't like, and do what you'd rather not.
-Mark Twain
datagjenoppretting

Utlogget Major Eirik Von Thunder

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 721
  • Honnør: 142
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 721

  • Fornærmelser avler kun perler i mitt sinn!
Sv: Multicom - avbestilling, angrerett???
« #20 : 02. desember 2008, 22:10 »
Det vil jo (nødvendigvis) alltid oppstå et tap hos selger hvis en av kjøperne avbestiller. Altså blir det jo alltid en erstatning.

Verdien på gjenstanden er bare en av mange faktorer for hvor stort tapet til selger blir. Hvor stor avanse? Skulle selger betale transport og forsikring som han nå slipper å betale?
300 - 230 - 297,5 - 822,5 @ 110
245 - 185 - 280     Raw
24 år, -110 Senior,  Lørenskog AK (styrkeløft)

"DIT SVIN! DE MAA BRUGE KOMMA I MIDTEN AV LEDSETNINGER!"
-"OG VEM SIER SAA?"
-"DIN MOR!"
Welhaven med norges første "morra di"-vits, 1831.

Logg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=79423.msg1248249;topicseen#new


Utlogget proteingutn

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 7 210
  • Honnør: 973
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 210

  • jeje
Sv: Multicom - avbestilling, angrerett???
« #21 : 02. desember 2008, 23:15 »
Ah, javel... Interessant, dog kanskje dumt å uttale seg om en egentlig ikke har kompetansen.. Wink
Er du ferdig utdannet, eller holder du på?
The only way to keep your health is to eat what you don't want, drink what you don't like, and do what you'd rather not.
-Mark Twain
datagjenoppretting

Utlogget Major Eirik Von Thunder

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 721
  • Honnør: 142
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 721

  • Fornærmelser avler kun perler i mitt sinn!
Sv: Multicom - avbestilling, angrerett???
« #22 : 03. desember 2008, 14:49 »
Ah, javel... Interessant, dog kanskje dumt å uttale seg om en egentlig ikke har kompetansen.. Wink
Er du ferdig utdannet, eller holder du på?

Nei jeg er ikke riktig ferdig ennå, har unnagjort ca 4/5 av studiet, så jeg har et år igjen ca. Hvis alt går som det skal ift. eksamener.
300 - 230 - 297,5 - 822,5 @ 110
245 - 185 - 280     Raw
24 år, -110 Senior,  Lørenskog AK (styrkeløft)

"DIT SVIN! DE MAA BRUGE KOMMA I MIDTEN AV LEDSETNINGER!"
-"OG VEM SIER SAA?"
-"DIN MOR!"
Welhaven med norges første "morra di"-vits, 1831.

Logg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=79423.msg1248249;topicseen#new


Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!