Skrevet av Emne: Sunt å trene vekter før ferdig utviklet kropp?  (Lest 1634 ganger)

Utlogget Snelly

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 10
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 10

Sunt å trene vekter før ferdig utviklet kropp?
« : 09. april 2005, 13:33 »
Heya!
jeg lurer på 2 ting.. Huh

nr 1: jeg har hørt at det ikke er sunt for spesielt jenter under 18-20 år å trene vekter. Fordi man ikke er fullt utviklet og at kroppen i steden for vil bruke energi på å bygge muskler fremfor å vokse.. så jeg spør ekspertene Bow stemmer dette?

nr 2: vet noen om et par bra øvelser for å trene bakside, lår??

på forhånd, TAKK for alle svar! Grin

Utlogget Down and coming

  • Co-Administrator
  • *****
  • Innlegg: 12 596
  • Honnør: 1114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 596

SV: Sunt å trene vekter før ferdig utviklet kropp?
« #1 : 09. april 2005, 13:36 »
Det er ikke usunt å trene vekter før du er ferdig utviklet, jeg begynte rett etter at jeg hadde fylt 13 år og er 175 cm høy nå, og vokser enda Smiley (er 14 nå)
Bra øvelser for bakside lår/rumpe: knebøy og stiff legged deadlift:


Om du er i tvil om dette med trening av vekter og stopping av vekst les:

Training issues in elite young athletes.

Demorest RA, Landry GL.

University of Wisconsin-Madison, Department of Pediatrics, 2870 University Avenue, Suite 200, Madison, WI 53705, USA. ra.demorest@hosp.wisc.edu

Over the past decade, there has been a surge in the number of sports opportunities available to young athletes. Although physicians, parents, and coaches should promote healthy activity and participation, intense training at a young age can predispose exuberant young athletes to certain difficulties. Elite young athletes are at risk for overuse and growth plate injuries in certain sports. Intense training combined with inadequate nutrition may cause growth delay in elite young athletes, but this delay does not appear to affect permanent adult height. Weight training, when done properly, is safe and effective for prepubescent and pubescent athletes. Awareness of neurobehavioral development can help guide the process for appropriate sports participation. Young athletes should be closely monitored for signs of excessive physical and emotional stress so that sports participation can be fun and rewarding.


Pediatr Nurs. 1993 Jul-Aug;19(4):325-32. Related Articles, Links 


Strength training and the immature athlete: an overview.

Metcalf JA, Roberts SO.

The developing musculoskeletal structures of the immature athlete are uniquely susceptible to injury, particularly at the physes. These growth plates are present in arm and leg bones, and some may not close until the late teen years. Early literature suggested that weight training might be inappropriate for these athletes. However, recent evidence suggests that, properly done, strength/resistance training may not only be safe, it may also help reduce the risk of injury for the young athletes. Nurses are often called upon to advise coaches of formal and community athletic programs, and need to know the underlying physiology of developing bone and muscle as well as the current recommendations related to training.






Svak, bitter og dopingfri



Utlogget Vidis

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 151
  • Honnør: 83
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 151

  • Team Phil Heat
SV: Sunt å trene vekter før ferdig utviklet kropp?
« #2 : 09. april 2005, 13:37 »
Hei!

Les denne her:

http://www.treningsforum.no/article/article.php?dir=trening&fname=050328_vekttreningfortenåringer



Strake markløft og lårcurl er to suverene øvelser for bakside lår.

Sjekk denne linken for info:

http://php.iform.no/pub/art.php?id=267




edit: Kjapp på avtrekkeren du Slux! Wink
Kortsiktige mål er veien til ett langsiktig mål. Smiley

Utlogget Snelly

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 10
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 10

SV: Sunt å trene vekter før ferdig utviklet kropp?
« #3 : 09. april 2005, 14:07 »
Det er ikke usunt å trene vekter før du er ferdig utviklet, jeg begynte rett etter at jeg hadde fylt 13 år og er 175 cm høy nå, og vokser enda Smiley (er 14 nå)
Bra øvelser for bakside lår/rumpe: knebøy og stiff legged deadlift:


Om du er i tvil om dette med trening av vekter og stopping av vekst les:

Training issues in elite young athletes.

Demorest RA, Landry GL.

University of Wisconsin-Madison, Department of Pediatrics, 2870 University Avenue, Suite 200, Madison, WI 53705, USA. ra.demorest@hosp.wisc.edu

Over the past decade, there has been a surge in the number of sports opportunities available to young athletes. Although physicians, parents, and coaches should promote healthy activity and participation, intense training at a young age can predispose exuberant young athletes to certain difficulties. Elite young athletes are at risk for overuse and growth plate injuries in certain sports. Intense training combined with inadequate nutrition may cause growth delay in elite young athletes, but this delay does not appear to affect permanent adult height. Weight training, when done properly, is safe and effective for prepubescent and pubescent athletes. Awareness of neurobehavioral development can help guide the process for appropriate sports participation. Young athletes should be closely monitored for signs of excessive physical and emotional stress so that sports participation can be fun and rewarding.


Pediatr Nurs. 1993 Jul-Aug;19(4):325-32. Related Articles, Links


Strength training and the immature athlete: an overview.

Metcalf JA, Roberts SO.

The developing musculoskeletal structures of the immature athlete are uniquely susceptible to injury, particularly at the physes. These growth plates are present in arm and leg bones, and some may not close until the late teen years. Early literature suggested that weight training might be inappropriate for these athletes. However, recent evidence suggests that, properly done, strength/resistance training may not only be safe, it may also help reduce the risk of injury for the young athletes. Nurses are often called upon to advise coaches of formal and community athletic programs, and need to know the underlying physiology of developing bone and muscle as well as the current recommendations related to training.

Okæi:D Jeg tolker det som at hvis jeg utfører øvelsene riktig og ikke overdriver, så går det fint og jeg slipper å uroe meg for vekststopp.
Men det er virkelig ikke rart folk misforstår dette med at vekttrening ikke er sunt i ungdomsalderen, det er til og med påstått i gymboka mi:S

Utlogget HITman

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 997
  • Honnør: 1256
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 997

  • Lift like a lift
SV: Sunt å trene vekter før ferdig utviklet kropp?
« #4 : 09. april 2005, 15:29 »
Okæi:D Jeg tolker det som at hvis jeg utfører øvelsene riktig og ikke overdriver, så går det fint og jeg slipper å uroe meg for vekststopp.
Men det er virkelig ikke rart folk misforstår dette med at vekttrening ikke er sunt i ungdomsalderen, det er til og med påstått i gymboka mi:S


Livet er fullt av udokumenterte påstander, men å tale imot en godt dokumentert påstand krever etter min mening i det minste god dokumentasjon. Wink

H
Erfaring er den talentløses trøst

Utlogget sockets

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 150
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 150

SV: Sunt å trene vekter før ferdig utviklet kropp?
« #5 : 10. april 2005, 13:43 »
ikke glem rygghev for bakside lår da. Jeg kjenner det alltid best i denne øvelsen, konsentrerer meg om virkelig å kun bruke baksiden av låret, og det svir som f.. får mye bedre kontakt enn noen annen øvelse.

måten du "løfter" på, rygghev kontra strakemark er jo ganske lik - men jeg synes rygghev belaster ryggen mindre, og gjør det lettere å få ordentlig kontakt.

Utlogget Snelly

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 10
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 10

SV: Sunt å trene vekter før ferdig utviklet kropp?
« #6 : 11. april 2005, 17:29 »
ikke glem rygghev for bakside lår da. Jeg kjenner det alltid best i denne øvelsen, konsentrerer meg om virkelig å kun bruke baksiden av låret, og det svir som f.. får mye bedre kontakt enn noen annen øvelse.

måten du "løfter" på, rygghev kontra strakemark er jo ganske lik - men jeg synes rygghev belaster ryggen mindre, og gjør det lettere å få ordentlig kontakt.

HVA ER RYGGHEV FOR NOE? Har du bilde, eller kan du forklare? Thanks:)

Utlogget Down and coming

  • Co-Administrator
  • *****
  • Innlegg: 12 596
  • Honnør: 1114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 596

SV: Sunt å trene vekter før ferdig utviklet kropp?
« #7 : 11. april 2005, 17:44 »






Svak, bitter og dopingfri



Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!