Skrevet av Emne: For mye proteiner?  (Lest 2305 ganger)

Utlogget IRONM4N

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 19
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 19

For mye proteiner?
« : 13. november 2012, 10:06 »
I det siste har jeg tenkt litt på om jeg kanskje tar for mye proteiner.
Jeg har hørt så mye forskjellig med at man skal gange 2g, 2,5g og 3g proteiner hver kg du er.
Er 16år, 181cm og 76kg(ca) og tar inn over 200g proteiner hver dag.
Vil selvfølgelig ikke at kosten skal bli skadelig for meg, så vil helst ha hjelp Smiley

Jeg bruker proteinshaker, men tror jeg tar litt mer av det en jeg trenger. Tar en skje om morgenen med havregryn, en skje før trening og to skjeer etter trening (to skjeer er en serving).
17år (1995)
181cm
85kg

"Failure will not overcome me so long as my will to succeed is stronger"
- Micheal S. Kirby

Utlogget awf

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 303
  • Honnør: 24
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 303

Sv: For mye proteiner?
« #1 : 13. november 2012, 10:17 »
I det siste har jeg tenkt litt på om jeg kanskje tar for mye proteiner.
Jeg har hørt så mye forskjellig med at man skal gange 2g, 2,5g og 3g proteiner hver kg du er.
Er 16år, 181cm og 76kg(ca) og tar inn over 200g proteiner hver dag.
Vil selvfølgelig ikke at kosten skal bli skadelig for meg, så vil helst ha hjelp Smiley

Jeg bruker proteinshaker, men tror jeg tar litt mer av det en jeg trenger. Tar en skje om morgenen med havregryn, en skje før trening og to skjeer etter trening (to skjeer er en serving).

I følge olympiatoppen blir det anbefalt 0.8 g/kg/dag for sedate, 1.2 - 1.8g/kg/dag for uttøvere i styrkeidretter. Helt opp mot 2g for uttøvere i vekst ifølge en rapport fra IOC (2004).

Utlogget Number1

  • Treningsforum Crew
  • Administrator
  • *****
  • Innlegg: 10 158
  • Honnør: 564
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 10 158

Sv: For mye proteiner?
« #2 : 13. november 2012, 10:50 »
Siden du er 16 år og i puberteten med mye naturlig testosteron i kroppen ville jeg bare liggi der du er nå. Mellom 2 og 3gram per kroppsvekt. Du ligger på 2,6g/kroppsvekt med 200g. Drikk mye vann i tillegg. Men du kan droppe 1 skje før trening og heller ta den til frokost (2 skjeer).
Joachim Pedersen
Daglig leder og ansvarlig redaktør, Treningsforum.no

Tips oss om nyheter, reportasjer osv.

Vi gir honorar til månedens beste tips!



Les forumreglene her


Vi søker etter skribenter

Treningslære, ernæring, kosttilskudd

Utlogget IRONM4N

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 19
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 19

Sv: For mye proteiner?
« #3 : 13. november 2012, 10:57 »
Da er det bare banan jeg får før trening, så noe ekstra jeg kan legge til før trening? Smiley
17år (1995)
181cm
85kg

"Failure will not overcome me so long as my will to succeed is stronger"
- Micheal S. Kirby

Utlogget awf

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 303
  • Honnør: 24
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 303

Sv: For mye proteiner?
« #4 : 13. november 2012, 11:52 »
Da er det bare banan jeg får før trening, så noe ekstra jeg kan legge til før trening? Smiley

Jeg spiser 2 grove skiver med peanøttsmør, nugatti og banan, samt en kopp kaffe. Jeg har til gode å prøve noe Pre workout supplements som gir mer trykk enn den bomba.

Utlogget Hightow3r

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 665
  • Honnør: 35
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 665

Sv: For mye proteiner?
« #5 : 13. november 2012, 12:21 »
hmm, jeg ligger på rundt 300g proteiner daglig, er det skadelig å ligge høyt? er forøverig 193 høy og 92kilo?
29år
Høyde: 1.93m


Benkpress: 170
Markløft: 190
Knebøy: 160
Militærpress sittende: 105kg x 2 !

Logg:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=121808.msg1808980;topicseen#new

Utlogget Håkonfit

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 18
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 18

Sv: For mye proteiner?
« #6 : 01. desember 2012, 20:52 »
Dette er spesielt knyttet til økt arbeid for nyrene ved nedbrytelsen av proteinene. Dette er det riktignok mange meninger om så hva man skal tro er ikke lett.

Det som derimot foreløpig er bevist, er at ingen studier viser at et proteininntak opp til 4 gram per kilo kroppsvekt ikke er skadelig på lang sikt så lenge du spiser variert og ellers er frisk.

Positive effekter proteiner har på kroppen er økt fettforbrenning og at de hjelper til å bygge muskler. Grunnen til den økte fettforbrenningen er fordi proteinene aktiverer brune fettceller som finnes i kroppen. I stedet for å lagre energien, brenner disse brune fettcellene den overflødige energien av i stedet.

Det er forskere ved universitetet i København og Norsk nasjonalt institutt for ernærings- og sjømatforskning, som har kommet fram til dette ved forskning på gnagere. Siden metoden ikke er testet på mennesker enda kan man jo ikke si med sikkerhet at dette stemmer, men sjansen for dette er stor. Vi vet nemlig at mennesker både har brune fettceller (dette er faktisk et relativt nytt funn) og at disse er vanskeligere å aktivere enn de hvite fettcellene (som gjør at vi legger på oss). Den beste måten å aktivisere de brune fettcellene på er altså å ha et optimalt sammensatt kosthold (som f.eks. riktige proteiner).

Protein fra fisk viste seg å fungere bedre enn proteiner fra melk, mens proteiner fra hvitt og rødt kjøtt har ennå ikke blitt testet
174cm , 73 kg

BP : 105x3  120x1 Smiley
KB : 120x4 140x1
ML : 130x5 160kgx1

Utlogget hallvard lønmo

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 143
  • Honnør: 163
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 143

Sv: For mye proteiner?
« #7 : 01. desember 2012, 21:11 »
Det er ikke skadelig på noen måte å ha i seg for mye proteiner..
Det ikke kroppen tar opp og bruker pisser du ut igjen Smiley
what
Treningspers raw: bøy 200, benk 150, mark 240 kroppsvekt ca 112 (ja, grisefeit desverre)

Utlogget OleGus92

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 25
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 25

Sv: For mye proteiner?
« #8 : 14. januar 2013, 11:50 »
Lønmo har rett! Det proteinet som ikke blir "brukt" av kroppen kommer ut i avføringen din.

Utlogget hallvard lønmo

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 143
  • Honnør: 163
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 143

Sv: For mye proteiner?
« #9 : 17. januar 2013, 16:34 »
Lønmo har rett! Det proteinet som ikke blir "brukt" av kroppen kommer ut i avføringen din.

Lagres som fett kjøtthue  Angry
Treningspers raw: bøy 200, benk 150, mark 240 kroppsvekt ca 112 (ja, grisefeit desverre)

Utlogget Z

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 297
  • Honnør: 16
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 297

Sv: For mye proteiner?
« #10 : 17. januar 2013, 16:53 »
Da er det bare banan jeg får før trening, så noe ekstra jeg kan legge til før trening? Smiley

Har hørt at banan før trening ikke er optimalt.

Banan inneholder ganske store mengder magnesium, et stoff som er ansvarlig for at både muskler og nerver slapper av.

Kan selvsagt hende at jeg tar helt feil Smiley

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: For mye proteiner?
« #11 : 17. januar 2013, 18:09 »
hmm, jeg ligger på rundt 300g proteiner daglig, er det skadelig å ligge høyt? er forøverig 193 høy og 92kilo?

Høres ikke dramatisk ut hvis du ligger på over 3000 kcal per dag. Skal nok mer til før du får proteinforgiftning men hvor sunt det er å ligge så høyt over veldig lang tid det vet jeg ikke.
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget Glucifer

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 895
  • Honnør: 385
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 895

Sv: For mye proteiner?
« #12 : 17. januar 2013, 18:44 »
Nå skrev jeg dette i en annen post tidligere, men hvis du er bekymret så kan du jo sette deg ned å lese litt:

Kommentar til Ernæringsfysiolog Cathrine Borchsenius

Det er forsket på sammenhengen mellom "unødvendig" stort proteininntak (over 1,5 g/kg/dag) og nyrefunksjon siden 1920 tallet, og selv om det utgjør en klar helserisiko hos de som allerede har redusert nyrefunksjon som følge av sykdom, så finner man lite hold for at det gjør skade hos mennesker med normal nyrefunksjon. Det man kan se ved stort inntak av eksogene proteiner er at filtreringstrykket (som skiller ut væske, avfallstoffer osv. fra blod til urin) øker og fører til hyperfiltrering, også har enkelte tolket dette som sykdomsfremmende vet at det fører til kronisk nyresvikt. Slike isolerte meninger elsker jo media og mennesker med tunnelsyn å publisere. Basert på mange av de studiene som er gjort så konkluderer forskere i stor grad med at den økte filtreringen er en normal respons på fysiologisk stimuli, som er innenfor den kapasiteten nyrene har til å tilpasse seg endringer. Slik "automatisk tilpasning" ser man også i alle andre organer i kroppen (hjertet slår fortere når du løper for å øke oksygentilførsel, blodårene i huden trekker seg sammen når du fryser for å minske varmetap osv.)

Nå skal de sies at det foreligger få langtidsstudier som sier noe om effekten av den kostholdendringen vi har hatt i Norge de siste 10-15 årene, så helt bastant kan man ikke være, men det er fornuftig å lene seg til det som er gjeldene i skrivende stund, inntil andre svar foreligger   Selv om eksperter mener man overdriver, så vil det nok uansett ligge mer helseeffekt i det å være over gjennomsnittet opptatt av trening og hva man putter i seg.

Andre spennende studier som er gjort de siste årene viser sammenhengen mellom kosthold bestående av en større andel proteiner sammenliknet med karbohydrater. Der konkluderer man med at en kosthold med høyere andel proteiner og lavere karb senker det systoliske blodtrykket, som i sin tur er en risikofaktor for hjerte- og karsykdom forøvrig, og da også i utvidelsen sykdom i nyrene.

Proteininntak og blodtrykk
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3150301/
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2920332/

Proteininntak og nyrefunksjon
1. King AJ, Levey AS. Dietary protein and renal function. J Am Soc Nephrol. 1993;3:1723–1737. [PubMed]
2. Metges CC, Barth CA. Metabolic consequences of a high dietary-protein intake in adulthood: assessment of the available evidence. J Nutr. 2000;130:886–889. [PubMed]
3. Brenner BM, Meyer TW, Hostetter TH. Dietary protein intake and the progressive nature of kidney disease: the role of hemodynamically mediated glomerular injury in the pathogenesis of progressive glomerular sclerosis in aging, renal ablation, and intrinsic renal disease. N Engl J Med. 1982;307:652–659. [PubMed]
4. Calderon JL, Zadshir A, Norris K. A survey of kidney disease and risk-factor information on the World Wide Web. MedGenMed. 2004;6:3. [PMC free article] [PubMed]
5. William F Martin, Lawrence E Armstrong, and Nancy R Rodriguez, Dietary protein intake and renal function. Published online 2005 September 20. doi:  10.1186/1743-7075-2-25
190 cm

Vekt 98 kg

Sykkelknappen: rød, gul og grønn

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: For mye proteiner?
« #13 : 17. januar 2013, 22:14 »
Lønmo har rett! Det proteinet som ikke blir "brukt" av kroppen kommer ut i avføringen din.

Det forbrennes uansett, og så kommer avfallsstoffet urea ut gjennom urinen. Overflødige kalorier lagres som fett, uavhengig av hvor de kaloriene kommer fra.

Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: For mye proteiner?
« #14 : 17. januar 2013, 22:16 »
Ekstrem overforbruk av protein kan føre til proteinforgiftning :

http://en.wikipedia.org/wiki/Rabbit_starvation

Da snakker vi om at man spiser nesten ingen karbohydrater og i tillegg lite fett.

Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!