Skrevet av Emne: Andreas Thorkildsen 195kg i benkpress!  (Lest 27469 ganger)

Utlogget Vadtrudne gîfr

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 436
  • Honnør: 83
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 436

Sv: Andreas Thorkildsen 195kg i benkpress!
« #30 : 10. juni 2010, 19:06 »
Til dere som argumenter iherdig for beinstyrke. Hvor mye trenger man egentlig for å hive et spyd? Alle vet jo å sammenligne et rullestolkast og løpe kast er som å sammenligne fitte og kukk. Men hvor mye bein styrke er nødvendig for å hive det forbanna spydet optimalt?

Utlogget razorth

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 234
  • Honnør: 65
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 234

Sv: Andreas Thorkildsen 195kg i benkpress!
« #31 : 10. juni 2010, 21:08 »
Til dere som argumenter iherdig for beinstyrke. Hvor mye trenger man egentlig for å hive et spyd? Alle vet jo å sammenligne et rullestolkast og løpe kast er som å sammenligne fitte og kukk. Men hvor mye bein styrke er nødvendig for å hive det forbanna spydet optimalt?
Jeg vil tro at desto mer styrke, desto bedre. Men mer styrke henger ofte sammen med større muskeltversnitt, som er en bieffekt som ikke alltid er like optimal i alle idretter.

Utlogget TSE

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 19
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 19

  • Ikkje umuligt, bare en utfordring!
Sv: Andreas Thorkildsen 195kg i benkpress!
« #32 : 10. juni 2010, 21:20 »
Thorkildsen har vel ca det som trengs av kraft i armer og bein vill eg tro. I hans tilfelle handler det nok om og få brukt styrken optimalt det øyeblikket spydet blir sendt avgårde........ kraft overføring og teknikk er vel tingen....  Smile
Med eit mål om og bli betre!

Utlogget curlingpants

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 221
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 221

Sv: Andreas Thorkildsen 195kg i benkpress!
« #33 : 10. juni 2010, 23:28 »
Til dere som argumenter iherdig for beinstyrke. Hvor mye trenger man egentlig for å hive et spyd? Alle vet jo å sammenligne et rullestolkast og løpe kast er som å sammenligne fitte og kukk. Men hvor mye bein styrke er nødvendig for å hive det forbanna spydet optimalt?
I en stem i et spydkast får du et trykk på 10-12 ganger kroppsvekta di (på ett bein) Hos Andreas blir dette over 1 tonn!  Hvis han ikke hadde vært sterk nok i beina hadde han ikke greid å stå i mot trykket. Og uten en bra stem, får du heller ikke utnytta kraften i overkroppen

Fatter du grunnen nå? Du kan jo prøve selv ...

Utlogget Vadtrudne gîfr

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 436
  • Honnør: 83
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 436

Sv: Andreas Thorkildsen 195kg i benkpress!
« #34 : 11. juni 2010, 00:36 »
Jeg har også et par tonn med trykk når jeg spyler løs inn i ei random kjerring. Og utrolig nok overlever både dem og jeg. Skal foreslå at vi drar litt squats for å klare å stå imot trykket på noen tonn. Kan noen gå ut å hive noen kvister å si om det kommer et trykk på noen tonn på ett bein? I all min erfaring av spyd, kvister og stein kast har jeg aldri følt noe som helst trykk i beina. Må nesten spørre thorkildsen om det føles som en bil kjører over han hver gang han hiver.

Utlogget Ryū

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 919
  • Honnør: 623
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 919

  • Street Fighter
Sv: Andreas Thorkildsen 195kg i benkpress!
« #35 : 11. juni 2010, 00:40 »
Jeg har også et par tonn med trykk når jeg spyler løs inn i ei random kjerring. Og utrolig nok overlever både dem og jeg. Skal foreslå at vi drar litt squats for å klare å stå imot trykket på noen tonn. Kan noen gå ut å hive noen kvister å si om det kommer et trykk på noen tonn på ett bein? I all min erfaring av spyd, kvister og stein kast har jeg aldri følt noe som helst trykk i beina. Må nesten spørre thorkildsen om det føles som en bil kjører over han hver gang han hiver.

jaha Grin Men det er ikke til å komme bortifra at kjernestyrke er viktig i de fleste idretter, og hilke øvelser er best for å få en god kjernestyrke?

Jeg kan jo svare hva jeg mener selv, pu***g. neida jeg mener knebøy og liknende øvelser Smiley
Your body hears everything your mind says.

Mind: You are so awsome!

Body: I heard that!

Skal bli IFBB Pro og verdensmester i Crossfit.

Utlogget curlingpants

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 221
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 221

Sv: Andreas Thorkildsen 195kg i benkpress!
« #36 : 11. juni 2010, 00:54 »
Jeg har også et par tonn med trykk når jeg spyler løs inn i ei random kjerring. Og utrolig nok overlever både dem og jeg. Skal foreslå at vi drar litt squats for å klare å stå imot trykket på noen tonn. Kan noen gå ut å hive noen kvister å si om det kommer et trykk på noen tonn på ett bein? I all min erfaring av spyd, kvister og stein kast har jeg aldri følt noe som helst trykk i beina. Må nesten spørre thorkildsen om det føles som en bil kjører over han hver gang han hiver.
Jada ser jo at du har kjempe peiling på dette ....
Du har nok aldri merket noe slikt trykk når du kaster kvister som veier maks 200g. Og du kaster den hvertfall ikke 90 meter! Din fysikk er nok ikke i nærheten av å klare å skape et slikt trykk uansett. Les denne artikkelen så kan du jo se...

http://www.dagbladet.no/2010/06/10/sport/friidrett/spydkast/andreas_thorkildsen/skader/12076486/

Utlogget kårekraft

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 6
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 6

Sv: Andreas Thorkildsen 195kg i benkpress!
« #37 : 11. juni 2010, 01:10 »
Til dere som argumenter iherdig for beinstyrke. Hvor mye trenger man egentlig for å hive et spyd? Alle vet jo å sammenligne et rullestolkast og løpe kast er som å sammenligne fitte og kukk. Men hvor mye bein styrke er nødvendig for å hive det forbanna spydet optimalt?

Om beinstyrke spiller en rolle i selve kastet aner jeg ikke.. Men for å oppnå farten til Thorkildsen i tilløpet er streke bein nødvendig, både for å løpe fort, være eksplosiv og holde seg skadefri.
Han har 40,78 på 40 m. Det får han ved å trene som en sprinter og da er bl.a tunge knebøy et must.

Utlogget Eric Heiden

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 975
  • Honnør: 63
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 975

Sv: Andreas Thorkildsen 195kg i benkpress!
« #38 : 11. juni 2010, 09:01 »
Utrolig hvor sure enkelte blir når det kommer ting de er uenig i. Minner meg om folk med et dårlig selvbilde, de går ofte forsvarsposisjon og kaster dritt. Folk som blir sure på andres spørsmål og argumenter avdekker bare sin egen uvitenhet. Undecided Jeg kunne jo bedt dere suringen være konstruktiv, men vet det er meningsløst. Er forsåvidt ikke noe poeng å svare surpomper fordi de er like sure uansett. Men de som svarer med sure tilbakemeldinger skal vite at jeg egentlig synes synd på dere og vet at dere har et dårlig selvbilde og kan for lite om trening til å kunne svare tilbake på en konstruktiv måte. Wink

Utlogget Vadtrudne gîfr

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 436
  • Honnør: 83
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 436

Sv: Andreas Thorkildsen 195kg i benkpress!
« #39 : 11. juni 2010, 09:33 »
Om beinstyrke spiller en rolle i selve kastet aner jeg ikke.. Men for å oppnå farten til Thorkildsen i tilløpet er streke bein nødvendig, både for å løpe fort, være eksplosiv og holde seg skadefri.
Han har 40,78 på 40 m. Det får han ved å trene som en sprinter og da er bl.a tunge knebøy et must.

1: De er ikke i toppfart når de hiver. Jo mer toppfart jo vanskligere blir selve kastet. 2:Vil knebøy gjøre deg super rask? Nei!

Bare se på et kast de gjør. De jogger seg jo opp i farta de bruker.

Utlogget bergan01

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 4 123
  • Honnør: 1154
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 123

Sv: Andreas Thorkildsen 195kg i benkpress!
« #40 : 11. juni 2010, 09:56 »
Mr kverulering er igang ser jeg..

Når det gjelder et spydkast, er det et prakteksempel på en sentralbevegelse. Man stemmer for å få overført kraft fra tilløpet til kroppen, og skyter hofta frem for å rotere kroppen slik at all kraft går ut i spydet.

En sentralbevegelse er når man starter en bevegelse (Les: Rotering av kroppen) med store fjærformede muskler som vi kaller igangsettere, disse er avhengig av å være godt trent og sterke. Deretter vil man i større grad gå over til spoleformede muskler som ikke er like sterke men som kan kontrahere raskere, disse kaller vi fartsøkere. Jo lenger ut i en sentralbevegelse vi kommer, jo mindre fjærformede og mer spoleformede muskler bruker vi.

En fjærformet muskel har muskelfibrene organisert på skrå, dette for å kunne skape større kraft, men de vil ikke være like hurtige i kontraksjon. Omtrent  all musklatur rundt sentrum(Hofte/midje) av kroppen er fjærformet, og det er jo alltid her bevegelsen starter.

En Spoleformet muskel har muskelfibrene organisert på langs, skaper mindre kraft men større hastighet.Omtrent all perifer musklatur er spoleformet, og det er jo her sentralbevegelser avsluttes.

Er det viktig å trene mye styrke for ben og hofteregion når man er spydkaster? Ja, det er dritviktig!
Man er NØDT til å være sterk i denne musklaturen for å kunne utvikle nok kraft til å kunne kaste så langt.
Alder: 23år        Høyde: 178cm       Vekt: 96kg

Junior-Europamester     -110 markløft 2010
Junior-Europamester     -120 Knebøy 2011
Sølv totalt Junior-Em 2011

Mål for 2012:
Norgesmester -93 junior
Norgesrekord Totalt senior


Utlogget Eric Heiden

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 975
  • Honnør: 63
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 975

Sv: Andreas Thorkildsen 195kg i benkpress!
« #41 : 11. juni 2010, 10:26 »
Bøy og OL-løft gir kraft i beina som kanskje kan være nyttig i tilløpet. De har ganske stor fart i tilløpet og om de ikke løper maks er det en fordel å være så rask som mulig da det er enklere å kontrolere stor submaksimal fart i tilløpet.

Selve utkastet er en sentralbevegelse, men her er det forsidemusklene som teller. Bryst, skulder, mage, knestrekkere. I øvelsene rykk og vending er det mest baksiden som teller. Rumpe, hamstring, rygg. Dette er det stikk motsatte av spydbevgelsen.

Det er klart du må være sterk i beina for å stå i mot 1 tonn. Men er knebøy den beste øvelsen? Stemmet forgår med så og si strak fot. Svært ulikt knebøybevegelsen der du får den største trykken i dyp sitt. Vil tror at en-fots høy knebøy ville vært mye mer hensiktsmessig.

Utlogget Vadtrudne gîfr

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 436
  • Honnør: 83
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 436

Sv: Andreas Thorkildsen 195kg i benkpress!
« #42 : 11. juni 2010, 10:53 »
http://www.youtube.com/watch?v=QGuVV7UYe7g#noexternalembed
http://www.youtube.com/watch?v=EDH45147uik#noexternalembed&feature=related

Hvor er den såkalte maksfarten og viktighet å komme opp til farta raskest mulig? De bare kose løper seg opp til 5-8km/t.

Hyggelig at du deler litt fjærformet informasjon bergan og kommer med at det er dritviktig. Så krafta til et spydkast kommer fra beina og ikke fra hofteregionen og oppover?

Utlogget bergan01

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 4 123
  • Honnør: 1154
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 123

Sv: Andreas Thorkildsen 195kg i benkpress!
« #43 : 11. juni 2010, 10:59 »
http://www.youtube.com/watch?v=QGuVV7UYe7g#noexternalembed
http://www.youtube.com/watch?v=EDH45147uik#noexternalembed&feature=related

Hvor er den såkalte maksfarten og viktighet å komme opp til farta raskest mulig? De bare kose løper seg opp til 5-8km/t.

Hyggelig at du deler litt fjærformet informasjon bergan og kommer med at det er dritviktig. Så krafta til et spydkast kommer fra beina og ikke fra hofteregionen og oppover?

Hvorfor kverulere hele tiden?

Det meste av krafta kommer fra stemmet og rotasjonen ja, det er begrenset hvor mye kraft man kan produsere kun ved armbruk. Selvfølgelig har det litt å si å være sterk i bryst, skulder og triceps. Men ifh til hoftetilslaget er det ikke like viktig.

Alder: 23år        Høyde: 178cm       Vekt: 96kg

Junior-Europamester     -110 markløft 2010
Junior-Europamester     -120 Knebøy 2011
Sølv totalt Junior-Em 2011

Mål for 2012:
Norgesmester -93 junior
Norgesrekord Totalt senior


Utlogget Eric Heiden

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 975
  • Honnør: 63
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 975

Sv: Andreas Thorkildsen 195kg i benkpress!
« #44 : 11. juni 2010, 11:08 »
Tror de er oppe i en 20-25 km/t på det meste i tilløpet.

Mye av farten kommer fra stemmet, men de best spydkasterne kaster opp mot 70 m uten tilløp, så mesteparten av kraften kommer fra kontraksjon av mage, skulder, triceps og brystm.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!