Skrevet av Emne: Nå går jeg drastisk til verks, men trenger hjelp!  (Lest 834 ganger)

Utlogget Hammer

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 837
  • Honnør: 50
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 837

  • Det er mange veier til Rom
Heisann!

Nå må jeg snart bli litt sterk! Driver aktiv idrett(slegge), men mangler en del power!
Mine resultater var i vår som følger:
Knebøy, 190kg (her snakker vi tung utførelse, og dyp)
Benkpress, 125kg (vel, kanskje ikke helt godkjent)
Markløft, 210kg
FRIVENDING; 115kg (HJELP)
Er ikke god for disse løftene nå pga av et skadeavbrekk, men tror ikke det skal by på de største problemene å komme tilbake dit igjen.

Som sleggekaster er det bein og rygg som gjelder. Spesiellt rygg(vending og eksplosive øveler er mine største svakheter).
Har selv relativt bra peiling på styrketrening, fysiologi, anatomi og lign, men det skulle vært artig å høre hva dere mener jeg bør gjøre for å få fart i sakene. Tenker da på periodisering, reps, serier og lign. I tillegg til styrketreningen må jeg også ha overskudd til å trene spenst og hurtigher, samt kaste. Tid er ikke noe problem da jeg er student Grin

Håper på noen fornuftige svar...

Mvh Hammer
Sleggekaster på mosjonsnivå Smiley
28 år
85 kg
Oslo

Utlogget GAMMERN

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 5 889
  • Honnør: 791
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 889

  • Gammel kødd
Kunne ha satt opp et opplegg , men anbefaler heller at du tar kontakt med et seriøst vekløftermiljø. De har mye kompetanse når det gjelder kombinasjonen
styrke/eksplosivitet i nevnte muskelgrupper.
vektlofting@nif.idrett.no
Perser: Stevne 305-205-290
           Trening 315-210-300

Utlogget Hammer

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 837
  • Honnør: 50
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 837

  • Det er mange veier til Rom
Takk for tipset trener!

Ber ikke om noen lang utredning her, men la meg stille spørsmålet litt anderledes. Hvordan ville dere i grove trekk lang opp treningen mot et stort stevne 8mnd frem i tid! I forhold til periodisering og lign.
Sleggekaster på mosjonsnivå Smiley
28 år
85 kg
Oslo

Utlogget Saktemensikkert

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 4 644
  • Honnør: 310
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 644

SV: Nå går jeg drastisk til verks, men trenger hjelp!
« #3 : 01. september 2004, 00:47 »
Skulle gjerne kommet med tips, men jeg har rett og slett ingen kunnskaper om hvordan man trener med vekter spesifikt for å bli bedre i en annen idrett (enn styrkeløft og vektløfting). Mine treningssykluser varer vanligvis i rundt 10-12 uker, noe som grovt regnet burde gi meg to-tre "topper" i løpet av 8 måneder. Med "topp" mener jeg at jeg nærmer meg en ny høyde i styrkeutviklingen, og dette gjør jeg gjennom å trene relativt få reps (2-6) med basisøvelser, samt at jeg begynner lett i uke 1 og gradvis øker belastningen over syklusen. Nøkkelen for min del tror jeg ligger i å unngå å trene til utmattelse.

Jeg tør rett og slett ikke bli mer konkret enn dette, da min trening rettes inn mot å bli sterkere i De tre store. Hvordan man må trene for å bli bedre i sleggekast må du nesten spørre noen andre om. Finnes det ikke et sleggekaster-miljø du kan henvende deg til?

Det eneste jeg har mener å ha lest om dette er at vektløfter-øvelser skal være bra, og vi har jo minst ett par vektløftere her på forumet som sikkert kan gi deg noen tips i forhold til disse. Ulike varianter av rykk og støt er nok tingen, og skulle jeg gjette, hadde jeg sagt få, eksplosive reps med ett par i overskudd med få basisøvelser, samt gradvis tilvenning i bølger over tid.

Uten å vite akkurat hvordan de setter det opp, har jeg også inntrykk av at endel som trener med vekter for å gjøre det bedre i sterkmann-konkurranser i hovedsak legger slik trening godt i forkant for stevner, for så å kutte ned på vekttreningen når det nærmer seg konkurransetid og fokusere mer på trening av konkurranse-disiplinene.

Dersom dette stemmer, ser jeg i så fall det samme for rubgy-spillerne her i Brisbane; de trener vekter (mye rykk, støt og vendinger) utenfor sesongen for å bygge eksplosivitet, styrke og masse, og trapper ned på denne treningen ved sesongstart. Jeg tror faktisk at de trener litt vekter gjennom hele året, men under sesongen er det i så fall bare snakk om vedlikehold.

Beklager at jeg ikke kan komme med noe mer håndfast enn dette. Spør gjerne mer spesifikt om treningsopplegget mitt, om du fremdeles mener det kan være til noen hjelp.

Lykke til
VEIKING POWER


Konkurrerende utøver - Styrkeløft

Medlem av Bodø SK

Squats were one of my favourite back exercises - Schwartzenegger

Utlogget Hammer

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 837
  • Honnør: 50
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 837

  • Det er mange veier til Rom
SV: Nå går jeg drastisk til verks, men trenger hjelp!
« #4 : 02. september 2004, 17:46 »
Tusen takk!

Mye av det jeg lurte på kunne jeg finne svar på i innlegget ditt saktemensikkert! Spørsmålet mitt var jo egentlig ikke hvordan trene styrke for å bli best mulig i Slegge, men hvordan trene styrke for å bli sterkest mulig i øvelser som er viktige i forhold til slegge. Det du beskriver i grove trekk stemmer bra overens med mine tenker omkring dette. Jeg er allerede en del av et meget kompetent sleggemiljø, men føler at det er viktig å allikevel kunne trekke inn aspekter fra andre idretter, og eventuellt lære noe nytt, og brueke det i egen trening. Da vi har kommet frem til at noe av det som hemmer min utvikling mest for øyeblikket er styrken, blir det naturlig å spørre folk som kan "gamet".

Mvh Hammer

Sleggekaster på mosjonsnivå Smiley
28 år
85 kg
Oslo

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!