Skrevet av Emne: Glem kaloriene  (Lest 28960 ganger)

Utlogget Carnivore

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 323
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 167

Sv: Glem kaloriene
« #135 : 31. oktober 2008, 08:12 »
.

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Sv: Glem kaloriene
« #136 : 31. oktober 2008, 08:19 »
Ja, jeg mener at en "fråtsing" i proteiner og fett ikke er problematisk. Folk klarer rett og slett ikke å overspise på slik mat fordi man blir så mett.


Jeg hadde tenkt å holde meg unna denne tråden, men denne påstanden her kan du seriøst ikke mene?
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Carnivore

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 323
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 167

Sv: Glem kaloriene
« #137 : 31. oktober 2008, 11:55 »
.

Utlogget Carnivore

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 323
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 167

Sv: Glem kaloriene
« #138 : 31. oktober 2008, 12:25 »
.

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Sv: Glem kaloriene
« #139 : 31. oktober 2008, 15:30 »
Hehe, jo det mener jeg i aller høyeste grad Smiley

I så tilfelle er jeg regelen som bekrefter unntaket. Smiley Jeg har levd "steinaldersk" som mange vil kalle det over lengre perioder, frotset i fett og protein - og jeg har ingen problem med å legge på meg om jeg vil det eller lar naturen styre. Gå ned i vekt går også fint selvsagt. Så påstanden din er, i det minste i mine øyne, overhodet ingen generell sannhet.
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Carnivore

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 323
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 167

Sv: Glem kaloriene
« #140 : 31. oktober 2008, 15:44 »
.

Utlogget Hernes

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 468
  • Honnør: 769
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 468

  • Jesus Squats High
Sv: Glem kaloriene
« #141 : 31. oktober 2008, 15:47 »
Man kan selvfølgelig gå opp og ned i vekt med å spise fett og proteiner Smiley nettopp ved å regulere kcal inntaket!  WHoopish
Non Plus Ultra

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Sv: Glem kaloriene
« #142 : 31. oktober 2008, 18:21 »
Interessant.
Spiser du det du kaller "steinaldersk" per i dag, eller ikke? (spør siden du skrev at du har levd slik over lengre perioder)  Hvorfor sluttet du i såfall?
Hvordan kunne måltidene dine se ut i løpet av en dag (hvilke matvarer inneholdt dem?)
Hadde vært fint å sett et eksempel Smiley

Jeg forsto ikke helt: Du har ikke noe problem med å legge på deg ved å spise fett og proteiner, men "Gå ned i vekt går også fint selvsagt". Mener du at du fint legger på deg - og kan kan gå ned i vekt - på den samme kosten, dvs mye fett og proteiner?

Selvsagt kan jeg gå opp og ned på samme kosten - jeg varierer bare mengden jeg spiser. Men, ved å spise den mengden jeg til enhver tid ønsker så vil jeg normalt sett stige i vekt til et nivå som tilsier en fett% ogodt over 20.

Spiser ikke så veldig steinaldersk lenger selv om jeg basisen ligger der, men når man tidvis er ute å reise samt har en familie å tenke på så er ikke det kostholdet veldig lett å gjennomføre. Men jeg har slitt tidvis veldig med diverse magetrøbbel og nettopp det å spise "steinaldersk" hjalp meg veldig der. Grunnen er enkel - jeg visste det var enkelte typer mat jeg ikke tålte, men ante ikke hvilken mat som var feil. Jeg viste kjøtt og diverse grønnsaker og noe rotfrukter gikk fint, og baserte kostholdet på nettopp det. Noe frukt, sopp og bær også, men alt av frukt, rotfrukt, sopp etc. ble inntatt i ubehandlet form. Kjøttet hilste stort sett bare på stekepanna, evnt. så kokte jeg det. Valgte gjerne fete kjøttyper og tilsatte spekk/annet fett om nødvendig. Noe innmat spiste jeg også selv om jeg kunne vært bedre der. Måltidsfrekvensen var 1-3 ganger/dag.

Alt i alt fikset dette veldig på magen da dette utelukkende var mat jeg tålte. Over tid kunne jeg tilsette en ingrediens etter en annen for å sakte "normalisere" det hele, men tidvis spiser jeg gjerne fortsatt enkelt der kjøtt/fisk er basis, fett er bra og grønnsaker/frukt etc spises i små mengder men totalt ubehandlet.

Noe mer enn det er vanskelig å beskrive egentlig.
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Carnivore

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 323
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 167

Sv: Glem kaloriene
« #143 : 31. oktober 2008, 20:44 »
.

Utlogget VargThor

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 3 942
  • Honnør: 764
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 942

Sv: Glem kaloriene
« #144 : 31. oktober 2008, 21:07 »
Her er en til som fint kan gå opp i vekt på 0 (null) karbohydrater.  Smiley
The Iron Wolf - Sponset av Ironcore Nutrition


Loggbok: The little girlyman

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

Sv: Glem kaloriene
« #145 : 31. oktober 2008, 21:10 »
Jeg har gått på the anabolic diet i to uker.
60 gram karb om dagen for en mann på 120 kg som trener 9 økter i uken. (to økter flere dager i uken)

Det gikk ikke i lengden. Nå har jeg godt over 120 gram om dagen, men ligger fortsatt høyt på fett og protein også. har ikke gått opp i vekt, men ikke ned heller. Er bare i bedre utseendemessig form og sterkere.

Tror det hjalp å øke litt på karben nå de siste 3 dagene. Dagens energi har jeg ikke opplevd på lenge!!

Utlogget Unknown_Soldier

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 863
  • Honnør: 1248
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 863

Sv: Glem kaloriene
« #146 : 31. oktober 2008, 21:15 »
Jo, jeg mener at et lavkarbokosthold er gunstig også for toppidrettsutdøvere. Men pga sitt høye aktivitetsnivå vil de kunne dra fordeler av noe karbohydrater til rette tider i restitusjonsøyemed. Men jeg mener fortsatt at også disse menneskene bør bruke fett som primær energikilde.
Jo hardere folk trener, jo mer karbohydrater kan "tillates", ettersom insulinfølsomheten bedres. Karbohydretene trenger dermed ikke store mengder insulin for å fraktes ut til cellene. En person som derimot er sengeliggende vil ha lite eller ikke noe behov for karbohydrater.

Ja, jeg mener at en "fråtsing" i proteiner og fett ikke er problematisk. Folk klarer rett og slett ikke å overspise på slik mat fordi man blir så mett. Dessuten vil man da få i seg alle de essensielle næringsstoffene så lenge man varierer kildene (samt et høyt inntak av grønnsaker, noe mindre frukt)
For "n`te" gang; så forkaster jeg ikke karbohydrater. Vi snakker ikke om elminiasjoner her, kun andre fordelinger. Mye fett i stedet i for mye karbo!
Jeg ser ikke noe problem i at ernæringsfysiologer skulle kunne forkynne dette for sine pasienter. Hvis ikke ville jeg sittet her og forfektet en løgn. De menneskene jeg jobber med er jo akkurat de samme som du kommer til å jobbe med.
At det skal anbefales ulik kost for "vanlige" folk, sammenliknet med toppidrettsutøvere, er jeg ikke enig i. Du må gjerne begrunne dette hvis du mener det. Den eneste forskjellen er at idrettsutøvere øker sin forbrenning og spiser dermed mer. Dette sikrer at utøveren får i seg de ekstra næringsstoffene kroppen ber om som en konsekvens av treningen. Han vil fortere bli sulten. Dessuten kan idrettsutøveren tillate seg mer karbohydrater, slik jeg har vært inne på.

Jeg har aldri brukt ordet "steinalder-diett". Det er konsekvent fordi det ikke finnes noen slik diett, noe som har blitt nevnt her tidligere. Hva folk spiste i steinalderen var nok høyst varierene ut i fra geografiske og klimatiske forhold. Det jeg imidlertid har snakket om er et "steinalder-inspirert" kosthold.
Dvs et kosthold der man spiser rein og ubehandlet mat, slik den kommer fra naturen (økologisk). Raffinert mat hører heller ikke hjemme her. Dessuten er det helt naturlig at fett utgjør en større andel av kosten. I store deler av verden hadde man ikke tilgang til karbohydrater (planteføde) annet enn helt korte perioder i løpet av året. Tenk bare på eskimoene. Når vi ser næremere på kostholdet til urbefolkninger som indianere og masai-folket, ser vi også her at fett ugjør en stor del av kostholdet. Disse holder til i tropiske/subtropiske strøk, der man vil ha den største tilgangen på plantevekster.
Jeg tror tilgangen på kjøtt og fisk for de fleste lå i bunnen, mens karbohydrat-rik mat (planteføde) var sesongbetont.


Har ikke tid til å svare så inngående, men å si at proteiner og fett kan man spise så mye man vil av mener jeg er tullete.  Det kommer helt an på mataveren. Bacon f.eks som er bare fett og proteiner, men også veldig salt, kan man lett spise 3-400gram av. Man spiser også lett 3-4 egg og da har du totalt la oss si 11-1200kcal i f.eks protein og fett-frokosten da.  Jeg kunne fint spist 4-5000kcal på bare proteiner og fett. Det er sant at proteiner er lite mettende, men å få i seg noe særlig mer enn 200gram proteiner for en på 90kg er meningsløst.

Du skriver dessuten svært lite om hvilken mat du anbefaler? Hvordan ser en dag ut bestående av bare fett og proteiner, og ingen karbohydrater? Hva spiser man til frokost f.eks?

Dessuten snakker ikke jeg om at vanlige folk ikke nødvendigvis BURDE spise samme mat som toppidrettsutøver..jeg snakker om hva de i realiteten får til. Det virker ikke som om du ser det psykiske aspektet her. At "vanlige" folk rett og slett ikke evner å følge slike dietter, og at istedenfor å gjøre dette med f.eks slanking og muskelbygging og en generell sunn helse til noe vanvittig diett-kjør med proteiner ditt og fett datt, så tror jeg at man skal gjøre det så enkelt som mulig for mange folk. Varierer selvsagt fra folk til folk..men du må ta med folks ambisjonsnivå i beregningen, noe som jeg ikke kan se at tar noe som helst hensyn til.
Sa brura

Utlogget Apaco

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 221
  • Honnør: 1356
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 221

Sv: Glem kaloriene
« #147 : 31. oktober 2008, 21:17 »
Har ikke tid til å svare så inngående, men å si at proteiner og fett kan man spise så mye man vil av mener jeg er tullete.  Det kommer helt an på mataveren. Bacon f.eks som er bare fett og proteiner, men også veldig salt, kan man lett spise 3-400gram av. Man spiser også lett 3-4 egg og da har du totalt la oss si 11-1200kcal i f.eks protein og fett-frokosten da.  Jeg kunne fint spist 4-5000kcal på bare proteiner og fett. Det er sant at proteiner er lite mettende, men å få i seg noe særlig mer enn 200gram proteiner for en på 90kg er meningsløst.

Du skriver dessuten svært lite om hvilken mat du anbefaler? Hvordan ser en dag ut bestående av bare fett og proteiner, og ingen karbohydrater? Hva spiser man til frokost f.eks?

Angående frokost har du vel akkurat beskrevet en av verdens vanligste frokoster i egg og bacon Smiley
IRONCORE NUTRITION!

God Forgives, Brotherhood Doesn't.

Utlogget Unknown_Soldier

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 863
  • Honnør: 1248
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 863

Sv: Glem kaloriene
« #148 : 31. oktober 2008, 21:20 »
Angående frokost har du vel akkurat beskrevet en av verdens vanligste frokoster i egg og bacon Smiley

Nettop..men om jeg skulle spist akuratt hva jeg ville av fett og proteiner så hadde jeg nok sitti med aterosklerose, høyt blodtrykk og en vom på 125kg nå Smiley
Kan lett spise 1500kcal på en sånn frokost, og som artikkelskribent sier, man kan bare spise så mye man vil av denne dietten..javel, da hadde jeg gledlig kjørt på med egg og bacon minst en gang til iløpet av dage, for SÅ godt er det.  Kanskje muncha 4-500gram skinke og 5-6 egg til i scrabled eggs..
Sa brura

Utlogget Apelars!

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 305
  • Honnør: 372
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 305

  • Smil!
Sv: Glem kaloriene
« #149 : 31. oktober 2008, 21:25 »
Skal akurat til å innta kveldsmaten nå

Omelett på 7 egg og 130g bacon ca 14-1500 Kcal. Kunne fint smellt i meg noen slike i løpet av dagen, og hatt dagsbehovet bare der.

Null problem å legge på seg på den kosten.
Faktisk mye lettere å bulke på en kost med mye fett.
Innlysende mtp att fett inneholder nesten dobbelt så mye kcal pr gram som karb, og er mye lettere å innta store mengder av fordi energitettheten er større.

Det drøyer vel ca en 20-30 min fra man begynner å spise før den hormonelle responsen på metthet begynner å gjøre seg gjeldenede.
I den tiden det tar før man begynner å føle seg mett kunne i alle fall jeg fint inntat _mye_ mer enn mitt dagsbehov.

Om _jeg_ glemmer kaloriene, så blir jeg feit. End om story.
Keep
It
Simple
Stupid!

If you would be a real seeker after truth, it is necessary that at least once in your life you doubt, as far as possible, all things.
—Rene Descartes


Vinglelogg

Lenja AK. Mosjonist.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!