Skrevet av Emne: Lange økter (2t+), er det virkelig så ille?  (Lest 2345 ganger)

Utlogget abus

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 9
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 9

Lange økter (2t+), er det virkelig så ille?
« : 11. august 2014, 22:45 »
Hei,

jeg trener hjemme og har gjort det noen år nå. Pleier ofte å ha ganske lange økter, gjerne 2-2,5 timer. Jeg koser meg veldig med treningen og tar nok litt lengre pauser mellom hvert sett enn det som er normalt (et par minutter med litt smårydding mellom settene er ikke uvanlig), men presser meg godt og kjører gjerne 6-7 sett per øvelse (á 10 rep), hvor de første øktene er relativt lette, så øker jeg for hvert sett til jeg ikke klarer 10 rep for så å trappe ned igjen. Føler jeg får en god effekt og er egentlig relativt fornøyd, men hører mange si at over en time er fyfy osv. Jeg drikker veldig lite under treningen, kanskje en slurk vann hvis jeg blir for tørr, eller litt rosiner/mandler hvis blodsukkeret går veldig i bånn (skjer gjerne etter 1-1,5 timer). Tar proteinshake etterpå, ellers blir jeg i overkant støl, men ikke noe utover det.

Det jeg vel egentlig lurer på er om denne måten å trene på er så ille som mange skal ha det til? Og hva er egentlig forskjellen mellom å kjøre mange reps og over lang tid enn den høyere intensiteten som er vanlig på treningsstudio? Bruker pulsklokke og øktene mine er mellom 1000-1200kcal.

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Lange økter (2t+), er det virkelig så ille?
« #1 : 11. august 2014, 22:54 »
Tror neppe du får noen særlig effekt av de settene på slutten på lavt blodsukker med mindre det er snakk om fettforbrenningskardio. Spesielt ikke med 60-70 reps per øvelse. Ta heller en pause midt i og få i deg næring.
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget Rita Immerstein

  • Treningsforum Crew
  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 949
  • Honnør: 45
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 949

Sv: Lange økter (2t+), er det virkelig så ille?
« #2 : 12. august 2014, 11:40 »
Ingen treningsform kan påberope seg å være den eneste veien til resultater, men jeg er skeptisk..hvilke effekter og resultater opplever du at du får?
- Master i helsefremmende arbeid
- Personlig trener
- Kostholdsveileder
- Høgskoleutdanning innen ernæringlære, veiledning og coaching
- Trent vekter i over 20 år


Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Lange økter (2t+), er det virkelig så ille?
« #3 : 12. august 2014, 12:11 »
Ingen treningsform kan påberope seg å være den eneste veien til resultater, men jeg er skeptisk..hvilke effekter og resultater opplever du at du får?

Jeg kjenner en som har problemer med venstre skulder så han kjører 8 sett med 10 reps benkpress på samme vekt med 45-60 sekunder pause mellom alle settene og noe tilsvarende på stangroing. Det fungerer men sterk blir han ikke. Men det er ikke snakk om maratonøkter.

Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget abus

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 9
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 9

Sv: Lange økter (2t+), er det virkelig så ille?
« #4 : 12. august 2014, 16:09 »
Jeg trener ikke mens jeg er helt i ørska, det er en dipp rundt 1 til 1,5 timer, deretter tar det seg veldig opp av seg selv (men gomler ofte en neve med rosiner og mandler hvis det blir for ille).

Meningen med treningen er delvis å gå ned i fettprosent og delvis å se bra ut og være sterk og utholden. Jeg er ikke ute etter "max gain" eller noe slikt.

Treningen har definitivt gitt resultater,  sikker ikke så mye som den kunne ha gjort, men dette er ikke så viktig for meg da det er de langsiktige effektene jeg er opptatt av. Jeg liker å tyne meg selv litt, og når jeg trener sånn så får jeg en god "rush" og skjelver og føler meg helt topp etterpå (på mange måter er dette det diggeste ved trening for meg). Det har også gjort at jeg generelt er blitt mye mer utholden.

Men når jeg hører folk si at kroppen brytes ned når jeg trener så lenge osv så lurer jeg på om det kan være usunt å trene som jeg gjør? Eller er det greit så lenge jeg føler det er greit? Jeg kjører ikke noe spesielt kosthold, jeg holder meg generelt unna godterier og sånt men spiser ellers godt og sunt, så kroppen skal få nok næring (og har gått gradvis ned i fettprosent, så det er fint).

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Lange økter (2t+), er det virkelig så ille?
« #5 : 12. august 2014, 18:00 »
Det høres litt ut som en lang crossfit-økt.
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!