Skrevet av Emne: Utstyr i styrkeløft. Hvorfor?  (Lest 40604 ganger)

Utlogget Rødhette

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 740
  • Honnør: 83
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 740

Sv: Utstyr i styrkeløft. Hvorfor?
« #60 : 24. februar 2008, 22:14 »
Reaksjonen på utstyret er alltid den samme Wink

Og det kan jo ha noe med måten du legger det frem på?

Utlogget AlexanderDGL

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 8 009
  • Honnør: 839
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 8 009

  • Giske SK
Sv: Utstyr i styrkeløft. Hvorfor?
« #61 : 24. februar 2008, 22:21 »
Løfting skal være RAW Wink (Noe jeg tror jeg mener fordi jeg ikke får plass i en slik drakt Tongue)

Ja du får finne deg ett raw stevne da. Lykke til.
Og du må være jævlig tjukk om du ikke kommer inn i en drakt.
Bestenoteringer på stevne:
265 - 155 - 250 - 670 kilo sammenlagt
__________________________________________


Utlogget Kris

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 408
  • Honnør: 1067
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 408

Sv: Utstyr i styrkeløft. Hvorfor?
« #62 : 24. februar 2008, 22:27 »
Og det kan jo ha noe med måten du legger det frem på?

Utstyr gjør at en løfter mer enn man gjør uten. De fleste tror jo at styrkeløft måler reell styrke, så de får seg nok en liten overraskelse.

Utlogget Hernes

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 468
  • Honnør: 769
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 468

  • Jesus Squats High
Sv: Utstyr i styrkeløft. Hvorfor?
« #63 : 24. februar 2008, 22:33 »
De som er forkjempere for RAW styrkeløft kan jo da danne sitt eget forbund om de vil løfte uten kosedraktene Cheesy
Non Plus Ultra

Utlogget Unleashed

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 277
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 277

Sv: Utstyr i styrkeløft. Hvorfor?
« #64 : 24. februar 2008, 22:41 »
Hadde vært interessant og sett om raw-stevner ville blitt populært. Jeg har ikke hørt om noen den tid jeg har holdt på med styrkeløft  what

Hver gang jeg forteller folk om styrkeløft og hva det går ut på, blir jeg alltid spurt om hvordan jeg gjør det i sporten. Da må jeg naturligvis meddele at jeg løfter uten utstyr - noe som igjen bidrar til å holde samtalen gående. Reaksjonen på utstyret er alltid den samme Wink

Jeg bare lurer på hvorfor du bruker et "styrkeløftdrakt-lignende" antrekk når du løfter på stevner? (avatar) :p
Er det for å likne mer på de andre?

Utlogget bergan01

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 4 123
  • Honnør: 1154
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 123

Sv: Utstyr i styrkeløft. Hvorfor?
« #65 : 24. februar 2008, 22:44 »
Jeg bare lurer på hvorfor du bruker et "styrkeløftdrakt-lignende" antrekk når du løfter på stevner? (avatar) :p
Er det for å likne mer på de andre?

Man har nemlig ikke lov til å løfte i vanlige klær, må ha obligatorisk drakt i styrkeløft/benkpress
Alder: 23år        Høyde: 178cm       Vekt: 96kg

Junior-Europamester     -110 markløft 2010
Junior-Europamester     -120 Knebøy 2011
Sølv totalt Junior-Em 2011

Mål for 2012:
Norgesmester -93 junior
Norgesrekord Totalt senior


Utlogget Tor Andre

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 204
  • Honnør: 162
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 204

  • Squat til'you puke!
Sv: Utstyr i styrkeløft. Hvorfor?
« #66 : 24. februar 2008, 22:54 »
Jeg lurer på om det er noe psykisk aspekt av det å løfte med utstyr. At hvis man har på seg utstyr så preger det underbevistheten på en måte som man til å prestere mer. Dette selvfølgelig i tillegg til at utstyret har noe å si fysisk også.

Vet ikke om noen forstå spørsmålet mitt... men..

Utlogget ¤MadAss¤

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 489
  • Honnør: 216
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 489

  • Kappe det som kappes kan....
Sv: Utstyr i styrkeløft. Hvorfor?
« #67 : 24. februar 2008, 23:06 »
Jeg lurer på om det er noe psykisk aspekt av det å løfte med utstyr. At hvis man har på seg utstyr så preger det underbevistheten på en måte som man til å prestere mer. Dette selvfølgelig i tillegg til at utstyret har noe å si fysisk også.

Vet ikke om noen forstå spørsmålet mitt... men..

At psyken har mye å si er det vel ingen tvil om, og alt som kan påvirke psyken din vil påvirke resultatet ditt også. Selv har jeg vært konkurrende utøver innen pistolskyting i 8 år, vært med på flere NM, EM og Nordiske mesterskap, og en av utrolig mange ting jeg lærte av det er at hvis man ikke går inn i en konkuranse med full tillit til seg selv og det utstyret man bruker så kunne man like så godt latt vær.
Blir ikke Norges sterkeste mann -90kg 2012

Utlogget Geir M

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 360
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 167

Sv: Utstyr i styrkeløft. Hvorfor?
« #68 : 25. februar 2008, 00:26 »
Men den energien/krafta drakta skubber skuldrene frem med må jo ha komt fra ett sted, og jo flinkere en er til å la energi gå over i drakta jo mer presser en. Likt for alle.
Ja, den kommer fra stillingsenergien som oppstår når man senker stanga nedover. Den krafta har ingenting med uttøverens egen kraftproduksjon å gjøre.

Desto flinkere en er til å utnytte utstyret, desto mer løfter man. Slik sett stemmer det at dette er likt for alle, men det er ikke poenget. Poenget er hvilke egenskaper vi vil at den løfteren som vinner en konkurranse skal ha. Styrkeløft handler for meg om å måle styrken til atletene. Ergo skal den som er sterkest vinne, ikke den som er flinkest til å få flest mulig kilo på en kondomdrakt som ikke har noe med rein styrke å gjøre.

Se for eksempel på Olaf Dahl. Han har løfta 305 i bøy uten utstyr, kanskje han også har løftet mer, men jeg vet ihvertfall at han har gjort 305 på trening da det ligger en video på youtube der han gjør dette. Han er en av de som ikke får så veldig mye på utstyret så han har vel rundt 350-360 i stevnepers i knebøy (pluss/minus 10 kg, husker ikke nøyaktig). På den andre siden har vi den unge og lovende svensken Magnus Önerud. Ut i fra hans loggbok så var han god for rundt 260/270 i rawbøy i en periode da han klarte hele 391 kg med utstyr. Han er altså svakere enn Olaf Dahl men får likevel et høyere tall på stevnet fordi han er flinkere til å utnytte utstyret. For meg bryter dette med hva styrkeløft handler om; nemlig å måle rein styrke. Olaf Dahl taper jo denne konkurransen mot Magnus selv om han er sterkere. Greit nok Magnus er flinkere til å utnytte utstyret, men er det virkelig det vi vil at styrkeløft skal handle om? Det vil ihvertfall ikke jeg.
There are two novels that can change a bookish fourteen-year old's life: The Lord of the Rings and Atlas Shrugged. One is a childish fantasy that often engenders a lifelong obsession with its unbelievable heroes, leading to an emotionally stunted, socially crippled adulthood, unable to deal with the real world. The other, of course, involves orcs.

- Paul Krugman, Nobelprisvinner i økonomi

Utlogget Hernes

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 468
  • Honnør: 769
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 468

  • Jesus Squats High
Sv: Utstyr i styrkeløft. Hvorfor?
« #69 : 25. februar 2008, 00:40 »
Olaf har jo da sjanse til å knebøye 400+kg da om han hadde utnyttet utstyret bedre. Smiley
Non Plus Ultra

Utlogget A.K

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 41
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 41

Sv: Utstyr i styrkeløft. Hvorfor?
« #70 : 25. februar 2008, 01:17 »
...  om han hadde utnyttet utstyret bedre. Smiley

Litt synd at definisjonen på hvem som er sterkest er hvem som utnytter utstyret best da. Burde heller vært hvem som klarte å løfte mest uten andre hjelpemidler enn det grunnleggende for å utføre løftet; sko og vektløfterdrakt..

Men styrkeløfterutstyret er vell kommet for å bli Smiley 

Utlogget Slakteren

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 266
  • Honnør: 29
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 266

Sv: Utstyr i styrkeløft. Hvorfor?
« #71 : 25. februar 2008, 01:41 »
Jeg har et spørsmål:

For å kunne kalle noe en idrett skal utstyret ikke ha nevneverdig innvirkning på hvem som vinner. Dvs at rally kjøring ikke er en idrett (men en sport) siden verdens beste rallyfører ville tape mot de fleste hvis han måtte kjøre i en gammel Lada. Mens fotball derimot er en idrett siden en fotballstjerne ville gjort det så og si like bra med et par fotballsko til 100kr fra Lidl.

Ut i fra denne definisjonen vil dere si at styrkeløft med utstyr kan kalles en idrett?

Jeg vet så og si ingen ting om dette utstyret og det er derfor jeg lurer. Er det stor forskjell på utstyret eller går alt på hvor god man er til å bruke det? Langrenn er klassifisert som idrett selv om ski og spesielt smøring har utrolig mye og si for prestasjonen. Jeg er ikke sikker på hvorfor men tror det har noe med at "alle" som vil har tilgang på de beste skiene. Smøringen klarer jeg ikke å forklare. Hmm...  Uansett, tror dere det blir noe av det samme med styrkeløft? At så og si alle som vil kan bruke det beste av det beste?
BILDEPROFIL OG LOGG
 
"Without struggle, there is no progress"

Utlogget aktiviteten

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 8 488
  • Honnør: 1123
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 8 488

Sv: Utstyr i styrkeløft. Hvorfor?
« #72 : 25. februar 2008, 10:49 »
Jeg har et spørsmål:

For å kunne kalle noe en idrett skal utstyret ikke ha nevneverdig innvirkning på hvem som vinner. Dvs at rally kjøring ikke er en idrett (men en sport) siden verdens beste rallyfører ville tape mot de fleste hvis han måtte kjøre i en gammel Lada. Mens fotball derimot er en idrett siden en fotballstjerne ville gjort det så og si like bra med et par fotballsko til 100kr fra Lidl.

Ut i fra denne definisjonen vil dere si at styrkeløft med utstyr kan kalles en idrett?

Jeg vet så og si ingen ting om dette utstyret og det er derfor jeg lurer. Er det stor forskjell på utstyret eller går alt på hvor god man er til å bruke det? Langrenn er klassifisert som idrett selv om ski og spesielt smøring har utrolig mye og si for prestasjonen. Jeg er ikke sikker på hvorfor men tror det har noe med at "alle" som vil har tilgang på de beste skiene. Smøringen klarer jeg ikke å forklare. Hmm...  Uansett, tror dere det blir noe av det samme med styrkeløft? At så og si alle som vil kan bruke det beste av det beste?
Alle bruker det samme utstyret, da det er bestemmelser på dette.  Så en verdensmester i styrkeløft bruker det samme utstyret som en mosjonist som meg.
”Inte visste vel jag at dagarna som kom och gikk var sjølva livet”

Utlogget buajoa

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 556
  • Honnør: 251
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 556

Sv: Utstyr i styrkeløft. Hvorfor?
« #73 : 25. februar 2008, 12:06 »
Er visst et hett tema dette Smiley

Styrkeløft er en idrett med tilhørende utstyr. Skal man bli best mulig i denne idretten må man nødvendigvis trene mye med det tilhørende utstyret. Som i all annen idrett vil det derfor være ens egen innsats som til slutt bestemmer hvor god man blir.

Ser enkelte har egne definisjoner om hva styrkeløft er/ skal være. Man sliter litt da siden det allerede er definert Smiley

Utlogget Varknebøyer1

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 299
  • Honnør: 313
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 299

  • Dont worry be happy ;-)
Sv: Utstyr i styrkeløft. Hvorfor?
« #74 : 25. februar 2008, 13:24 »
Ja i begge retninger.. noen hater det andre elsker det. Et klassisk eksempler er: negativ tanke:  så harde knebind at de klyper så mye at du ikke har lyst i bøye knærne. Eller positivt: dette er utrolig stødig, jeg går for pers.

Jeg lurer på om det er noe psykisk aspekt av det å løfte med utstyr. At hvis man har på seg utstyr så preger det underbevistheten på en måte som man til å prestere mer. Dette selvfølgelig i tillegg til at utstyret har noe å si fysisk også.

Vet ikke om noen forstå spørsmålet mitt... men..


Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!