Skrevet av Emne: Utstyr i styrkeløft. Hvorfor?  (Lest 40603 ganger)

Utlogget Hernes

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 468
  • Honnør: 769
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 468

  • Jesus Squats High
Sv: Utstyr i styrkeløft. Hvorfor?
« #150 : 25. mars 2008, 18:04 »
Genetiske disposisjoner er én faktor Wink

Selvfølgelig har du også en utløsende faktor, men når man kan få det av å nyse er det mer bingolotto enn uvettig trening(evt belteløs). Men du som er opptatt av at drakter er kunstig og lar deg løfte mer enn det du selv kan, burde jo droppe beltet da det gir et "kunstig" buktrykk og gir x antall kg i bøy hvertfall.( ser at Gilberg og andre sin bøy uten belte er noen kg lavere enn med belte) Om du skal følge din egen retorikk da  Wink
Non Plus Ultra

Utlogget Kris

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 408
  • Honnør: 1067
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 408

Sv: Utstyr i styrkeløft. Hvorfor?
« #151 : 25. mars 2008, 18:08 »
Her må jeg visst gjenta meg selv:

Nei, dette er enda et billig argument fra utstyrsløftere på defensiven. Belte gir i likhet med sko stabilitet, men er et så viktig hjelpemiddel mtp. å forebygge skader, at det ville vært galskap å kutte ut belte. Hvor tøft er det å pådra seg brokk pga. _tung_ knebøy med kraftig intraabdominalt trykk der en kutter ut belte? Og hvor tøft er det å pådra seg prolaps? Eksemplene er mange. Å sammenlikne belte med benkskjorte, bøy/mark-drakt og knebind er lite fruktbart.
(...)

Einar G. får leke seg så mye han vil i knebøy uten belte - det er sjanse han velger å ta...

Utlogget Hernes

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 468
  • Honnør: 769
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 468

  • Jesus Squats High
Sv: Utstyr i styrkeløft. Hvorfor?
« #152 : 25. mars 2008, 18:09 »
Hvordan klarer da vektløftere å holde seg friske med å kjøre 100-150-200kg i rykk over hodet i dyp frontbøy belteløs og flere hundrede kg i rykk,støt og frontbøy uten belte? Grin
Non Plus Ultra

Utlogget OddbjørnS

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 107
  • Honnør: 151
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 107

Sv: Utstyr i styrkeløft. Hvorfor?
« #153 : 25. mars 2008, 18:10 »
Utstyret eksisterer i styrkeløft fordi et flertall, både i Norge og resten av verden, vil ha det. Styrkeløftsporten er demokratisk. Smiley
"Don't open the gates! Who the hell needs a wooden horse of that size?"
-Unknown inhabitant of Troy

Utlogget Mr. Regresjon

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 139
  • Honnør: 128
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 139

Sv: Utstyr i styrkeløft. Hvorfor?
« #154 : 25. mars 2008, 18:13 »
Skrev jeg det noen plass? Smiley

Nei, det gjorde du ikke. Poenget her var at belte er viktig mtp. å forebygge skader. Selv brukte jeg ikke belte før godt over et år etter at jeg begynte å trene. Jeg ville ikke bruke utstyr, men ser nå i etterkant at belte faktisk er viktig. Derfor bruker jeg det på tung knebøy.
220 - 160 - 222,5 = 602,5

Utlogget Hernes

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 468
  • Honnør: 769
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 468

  • Jesus Squats High
Sv: Utstyr i styrkeløft. Hvorfor?
« #155 : 25. mars 2008, 18:14 »
Beltet gir mere buktrykk så absolutt, men er det nødvendig for dere råe rawgutter? Vektløfterne kjører jo greie vekter uten belte Wink
Non Plus Ultra

Utlogget Mr. Regresjon

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 139
  • Honnør: 128
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 139

Sv: Utstyr i styrkeløft. Hvorfor?
« #156 : 25. mars 2008, 18:21 »
At vekløftere ikke bruker belte er jo bare tull. "De kjører greie vekter uten belte"? Hva betyr det da? Ja noen kjører uten belte, de fleste bruker belte. Et enkelt søk på nettet viser at mange vektløftere bruker belte. Jeg kjører uten belte på greier vekter jeg også, men med belte på ikke fullt så greie vekter.
220 - 160 - 222,5 = 602,5

Utlogget Ivrig pingle

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 12 289
  • Honnør: 1394
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 289

  • RAW = DOPINGFRI
Sv: Utstyr i styrkeløft. Hvorfor?
« #157 : 25. mars 2008, 18:24 »
Hvis man er redd for prolaps, så skal man jo absloutt ikke løfte vekter som er så tunge at man trenger belte for å kunne løfte dette med god teknikk!

Belte alene gir jo minst 30 kg i bøy og kanskje så mye som 20 kg i mark.
I markløft gir belte mer hjelpe enn en markløftdrakt.
Med unntak av Alex "superman" Kirketeig, løfter alle jeg kjenner mer i bøy/mark med belte.
Dette er støtteutstyr, skadeforebyggende er det jo ikke. Det tillater tyngre løfting, som igjen kan føre til uhell som gir skade. Eneste sikre formen for Skadeforebygging er teknisk korrekt løfting på vekter innenfor et trygt belastningsintervall i forhold til 1rm. Med andre ord, kanskje man ikke kan forvente å forbli helt skadefri dersom man ønsker å løfte seg sterk  Smiley

Lovlige hjelpemiddel, som både drakter og belte er, har jeg ingen betenkeligheter med å bruke.
Jeg klarer ikke helt å se at de som løfter "raw" gjør så mye annerledes enn de som løfter med utstyr.
Dere drar bare hjem 30 minutter før under hver økt, når andre er igjen å trener med ustyr. Som er tilleggstrening, på tampen av økten opp mot en oppkjøring.
Er det slik at Olaf Dahl kommer gående inn i lokalet med knebindene og drakten på seg og begynner å varme opp i fullt utstyr på 60 kg i knebøy  what

Ligger jo film ute av Olaf med 300 kg i knebøy uten utstyr, før han tar på utstyret. Så et visst styrkegrunnlag har han Wink
Har ikke noe problem med å forklare folk at jeg har konkurranseperser satt med superdrakter som gir meg kilo. Alle vil jo se meg løfte uten utstyr hele veien opp til jeg tar på utstyret. Så jeg juger ikke om min relle styrke.

Jeg respekterer Savickas prestasjoner i strongman, selv om han ikke hadde løftet noe i nærheten dopingfri. Han følger de rådende reglene, samme sak med styrkeløfterne.
Jeg synes ikke det skulle vært utstyr i utgangspunktet, men har ikke noe problemer med å konkurrer med utstyret nå som det er her. Dersom det forsvinner vil jeg fremdeles like styrkeløft.

En stein kan løftes uten doping, ett knebøy kan utføres uten noe form for utstyr...
Det finnes en rekke variabler når det kommer til styrke og det synes jeg er helt greit Smiley









Eternal growth... It ain`t gonna happen. Snap out of it and get out of depth now, or bite the dust. Sucker!

Tendensen til å overvurdere egen kompetanse og mestringsevne kan betraktes som en psykologisk forsvarsmekanisme, som bidrar til at vi tør å gi oss i kast med oppgaver vi ellers ville unngått, og at vi ikke gir opp så lett til tross for motgang.

Les forumreglene her


Utlogget Varknebøyer1

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 299
  • Honnør: 313
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 299

  • Dont worry be happy ;-)
Sv: Utstyr i styrkeløft. Hvorfor?
« #158 : 25. mars 2008, 19:15 »
Problemet ditt er å løfte mye kg, den skjønner jeg Kris.

Tøffhet? Dette er en primitiv holdning. Utstyr gjør at en løfter mer enn man gjør uten. Det er problemet mitt med utstyr.

Nei det er når man blir surret av andre også er spm hvor hardt man surrer selv da.

Det skal ikke mye "tøffhet" til for å surre på seg knebind akkurat. Tongue

Eller vise sin egentlige styrke. Med dette mener jeg at en person som er svak i ryggen ben sterk i bein aldri får vist sin bein styrke i knebøy raw. Også fordi man ogdt kan utføre knebøy uten å belaste beinen nevneverdig.

Utstyr kompenserer for manglende styrke Tongue

Utlogget Knut M

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 709
  • Honnør: 180
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 709

Sv: Utstyr i styrkeløft. Hvorfor?
« #159 : 25. mars 2008, 19:23 »

Eller vise sin egentlige styrke. Med dette mener jeg at en person som er svak i ryggen ben sterk i bein aldri får vist sin bein styrke i knebøy raw. Også fordi man ogdt kan utføre knebøy uten å belaste beinen nevneverdig.


Man er ikke sterkere enn det svakeste leddet uansett. Smiley

Utlogget Kris

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 408
  • Honnør: 1067
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 408

Sv: Utstyr i styrkeløft. Hvorfor?
« #160 : 25. mars 2008, 19:55 »
I markløft gir belte mer hjelpe enn en markløftdrakt.

Tviler jeg sterkt på når draktløfterne som regel må anstrenge seg noe enormt bare med å få satt seg ned.


Dette er støtteutstyr, skadeforebyggende er det jo ikke. Det tillater tyngre løfting, som igjen kan føre til uhell som gir skade.

Belte er skadeforebyggende. Det kan du ikke bestride.

Jeg klarer ikke helt å se at de som løfter "raw" gjør så mye annerledes enn de som løfter med utstyr.
Dere drar bare hjem 30 minutter før under hver økt, når andre er igjen å trener med ustyr. Som er tilleggstrening, på tampen av økten opp mot en oppkjøring.

RAW-løftere gjør noe fundamentalt annerledes, de løfter uten utstyr. Altså de løfter vekter som kroppen klarer å løfte – ikke vekter som kroppen er avhengig av drakter, bind og skjorte for å klare Wink

Er det slik at Olaf Dahl kommer gående inn i lokalet med knebindene og drakten på seg og begynner å varme opp i fullt utstyr på 60 kg i knebøy  what

Øh..nei? Relevansen her har jeg vanskelig for å se.

Ligger jo film ute av Olaf med 300 kg i knebøy uten utstyr, før han tar på utstyret. Så et visst styrkegrunnlag har han Wink

Selvsagt har han det. Er da ingen som har hevdet noe annet. Huh

Har ikke noe problem med å forklare folk at jeg har konkurranseperser satt med superdrakter som gir meg kilo. Alle vil jo se meg løfte uten utstyr hele veien opp til jeg tar på utstyret. Så jeg juger ikke om min relle styrke.


Du lyver ikke om din reelle styrke hvis du faktisk forteller hva denne er, nei.

Utlogget Kris

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 408
  • Honnør: 1067
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 408

Sv: Utstyr i styrkeløft. Hvorfor?
« #161 : 25. mars 2008, 19:57 »
Problemet ditt er å løfte mye kg, den skjønner jeg Kris.

Nei, problemet mitt er overhodet ikke å løfte mye. Men jeg vil ikke være avhengig av drakter, skjorte og knebind for å kunne løfte mye...

Utlogget Bob Paar

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 8 860
  • Honnør: 1156
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 8 860

  • Når man er svak, løfter man KUN lette vekter..
Sv: Utstyr i styrkeløft. Hvorfor?
« #162 : 25. mars 2008, 20:17 »
Kan ikke vi med liten pikk og dårlig selvbilde få løfte med utstyret vårt i fred?
Er det mye for langt?
Nordisk mester i håndbak 2014.


Utlogget Kris

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 408
  • Honnør: 1067
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 408

Sv: Utstyr i styrkeløft. Hvorfor?
« #163 : 25. mars 2008, 20:20 »
Kan ikke vi med liten pikk og dårlig selvbilde få løfte med utstyret vårt i fred?
Er det mye for langt?

Hallo! Denne tråden handler om utstyr der folk kommer med sine meninger. Så da trenger ikke du å ta den defensive tonen og hevde at dere ikke får løfte i fred. Skal ikke raw-løfterne også få komme med sine meninger?

Utlogget Mr. Regresjon

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 139
  • Honnør: 128
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 139

Sv: Utstyr i styrkeløft. Hvorfor?
« #164 : 25. mars 2008, 20:25 »
Du kan få lov til å løfte med så mye utstyr du vil Arthur. Belte, knebind, skjorter og drakter. Ett-lag, to-lag, fem-lag, femti-lag, jekktralle og traverskran. Løft så mye du orker. Det er ikke det som er diskusjonen her. Les svaret til Kris24 over meg.
220 - 160 - 222,5 = 602,5

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!