Skrevet av Emne: Kraftige smerter i høyre, nedre side av mage under jogging. Brist i et ribbein??  (Lest 18860 ganger)

Utlogget Mr.Mister89

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 23
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 23

Hei. Jeg har ikke trent på to uker på grunn av litt ferie å sånt, men nå når jeg skulle begynne på igjenn litt forsiktig, så starta jeg med pushups, situps for å varme opp, også kjørte jeg biceps å skuldre og litt forskjellig. Dette gikk helt fint, løftet greit det som jeg har ligget på tidligere. Økte en liten kilo på bicepcurl, faktisk.
Uansett, så skulle jeg løpe etter styrkeøkta, alt var fint, lett å fin i pusten, men da jeg kom på mølla, så fikk jeg en voldsom smerte i nedre høyre side av magen. Det kunne minne litt om "sting" for de som har kjent det, bare jævlig kraftig. Måtte avbryte løpinga å nesten spy. Trodde jeg skulle klare å løpe det av meg, men jo mer jeg pusha, jo værre ble det.

Jeg trodde først at det var fordi jeg hadde spist littegrann en time før økta, men det har aldri hatt noe å si tidligere.
Så neste gang jeg skulle trene, så prøvde jeg å spise enda mindre en time før jeg skulle trene, og samme leksa. Etter 2,4kilometer kom smerten. Så, idag prøvde jeg å spise bare en banan å en liten neve nøtter to timer før jeg skulle trene, me  smerten kom idag også. Måtte avbryte etter 3km. Og dette var med rolig tempo på 9km/t.

For å gi en pekepinn, jeg pleier å løpe mellom 5 og 8km greit...(kommer jo ann på fart, da.)
Så jeg ble litt enstelig, skjønner ikke hvorfor jeg ikke klarer å løpe lenger? Kan det være noe farlige greier?

Hvis det skulle være relevant, så er jeg mann på 23 år, veier 76kg og er 1.86m

Utlogget jaddah

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 29
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 29

Kan kanskje være verdt en tur til fastlegen uansett for å høre hva han/hun sier.

Det første folk tenker på når det snakkes om smerter i høyre side av magen, er jo blindtarmen. Disse symptomene er også ofte fulgt av manglende matlyst, kvalme og litt feber.

Utlogget Glucifer

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 895
  • Honnør: 385
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 895

Svarer på generelt grunnlag siden jeg verken har sett eller får undersøkt deg. Det er ikke uvanlig å få magesmerter eller krampetilstander når man løper, årsaken er ikke alltid så lett å finne men enkelte mener det skyldes tarmfunksjon og kroppens fysiologi. Når organene i kroppen opplever at de får for lite oksygen så skilles det ut stoffer som induserer smerte. I tarmen kan det av og til være at mage/tarm jobber med mat, noe som krever en del blodtilførsel. Hvis man samtidig løper, så vil resten av kroppen også kreve sitt av blodtilførsel og oksygenforbruk....noe som gjør at tarmene sier ifra fordi de får for lite tilført oksygen. Muskulære smerter i magen er heller ikke uvanlig, terorien med for lite oksygen sirkulerer også her. En annen årsak kan være luftansamling i tarmen, som ved løping kan akkumulere i større grad i bestemte områder i tykktarmen. Når tarmen utvides induserer det smerte vi strekkreseptorer i tarmveggen. Selv om teoriene nevnt ikke nødvendigvis har noen stor vitenskaplig evidens, så er det i denne sammenheng stort sett snakk om ufarlige, men dog plagsommme tilstander, som hos de aller fleste er forbigående.

Så finnes det også mer alvorlige tilstander, men da vil man ofte (men ikke alltid) ha smerter også utenom trening og tileggsymptomer som ved feks infeksjon (som i nedre høyre side av magen ofte er blindtarmbetennelse hos gutter som nevnt i innlegget over). Men som sagt, hvis smerte bare kommer når du løper så virker dette veldig lite sannsynlig. I såfall ville du raskt oppsøkt legevakt med vedvarende smerter, feber og dårlig allmenntilstand. Det finnes også ulike tarmsykdommer som kan blomstre opp ved intensiv trening, da ofte med tilleggssymptomer som, luftplager, løs avføring etc.

Hvis du kun opplever smerter som kommer litt uti løpeturen, og resten av døgnet ikke har noen plager som f.eks  smerter, diare, blod i avføring etc så er nok dette noe som går over. Men er du bekymret så skal du selvfølgelig oppsøke lege for hjelp. Det er desverre sånn at man ikke alltid kan gi deg hele fasiten etter et enkelt legebesøk, men man kan ihvertfall ta stilling til om det foreligger sykdom bak plagene dine.

Lykke til!

-legen
190 cm

Vekt 98 kg

Sykkelknappen: rød, gul og grønn

Utlogget Mr.Mister89

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 23
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 23

Jeg skjønner. Takker for svar!
Jeg skal prøve å se om det går over, siden jeg ikke merker noenting når jeg ikke trener...

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!