Skrevet av Emne: 25åts symposium  (Lest 112232 ganger)

Utlogget 25årstrening

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 259
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 259

SV: 25 ÅTs dagbok-gjenopptrening med V.I.F.T/DC
« #180 : 09. november 2004, 10:41 »


Det er faktisk gjort noen norske studier på overtrening med norske styrkeløftere. Jeg husker ikke i farten om det også var eksentrisk trening:

http://wgate.bibsys.no/gate1/FIND?fo=raastad,+truls&lang=N

Over til et annet tema (nå roter jeg til loggen din fælt): "Cycling" av kalorier/proteiner/kosttilskudd. Hva mener du om dette? Tidligere ble det diskutert "protein cycling" teorier, hvor man gikk ned til veldig lavt inntak, og så opp igjen, men jeg tror ikke dette slo an noe særlig. Likevel så tror jeg at det må være noe å hente her. Jeg mener å huske at i boka "Secrets of Soviet strength training..." (et eller annet) av Dr Yessis, så nevnes det at vektløfterne bevisst hadde perioder med litt lavere kaloriinntak/proteininntak pga adaptasjon. I tillegg så vet jeg at de som er "inne" i kinesisk medisin mener at når det gjelder tilskudd for å dekke mangler, så skal man ikke ta dette hver dag, fordi kroppen venner seg til det, og dette kan føre til (andre) ubalanser. Man kan f.eks ta en eller to dager uten tilskudd pr uke. Dette har jeg gjort de siste månedene når det gjelder vitaminer/mineraler, ZMA og glucosamin/chondroitin.

Nå som jeg har 12 dager nedtrening så har jeg helt bevisst kuttet ut alt av tilskudd, bortsett fra oljer. Dvs ikke noe proteinpulver, ikke multivitaminer/mineraler, ikke kreatin, ikke ZMA, ikke gluco/chondr. Jeg føler at jeg har godt av å gjøre dette. Proteininntaket blir riktignok ganske lavt, men det bryr jeg meg ikke om i denne perioden.


Egentlig flere kompliserte tema dette. Har ikke noe vitenskaplig dokumentasjon på dette, og har heller ikke lest meg opp her, så kan bare si hva jeg selv praktiserer... Og det likner litt på det du gjør. Tar mindre tilskudd ved nedtrening, særlig kreatin, men også noe mindre protein-helt klart. Spiser generelt også gjerne noe mindre kalorier, og forsøker å gjøre litt mer kardio.  Det jeg alltid opplever etter en periode med hard trening og mye mat, er at jeg går veldig fort ned i vekt ved nedtreningsperioder med mindre kalorier. Så stabiliserer vekta seg fort. Jeg har veldig stor tro på å veksle mellom høykalori og lavkalori, men passer på å spise en god del protein også ved nedtrening etter en tyngre treningsperiode. Jeg har stor tro på kroppens evne til adaptasjon når det gjelder kalorier, men vet altfor lite om dette gjelder proteininntak mer spesifikt, eller i hvilken grad feks vitaminer og mineraler også bør "cycles" eller periodiseres.

Når jeg ser mitt eget svar her kommer jeg på en artikkel av Hatfield "Bodybuilding-Science or Voodoo?" Men bare moro å diskutere slikt på denne tråden!

Utlogget 25årstrening

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 259
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 259

SV: 25 ÅTs dagbok-gjenopptrening med V.I.F.T/DC
« #181 : 10. november 2004, 10:58 »
onsdag 10. november

oppv.
Benkpress, smith-maskin: 120kg*10 (8+2) reps, +10 kg, -2 reps
sittende roing: 120kg*14 reps (10+4), +10 kg,samme reps!!
nedtrekk bredt grep: 95kg*11 (8+3), +5kg, -2 reps
triceps push down wide elbows: 55kg*16 (13+3), +5kg, - 1 rep
militærpress hantler: 26 kgs hantler* 12 (9+3), + 1 (2) kg, samme reps
Stretch

Ikke så imponerende, men jeg er svært fornøyd med utvikling på bryst og øvre del av rygg, og virkelig happy med at skuldrene nå kjennes bedre enn de har gjort på 10 år! Får bare glede meg over at den møysommelige opptreninga begynner å gi resultat, endelig...I dag var det nesten så jeg følte meg ung og sprek igjen. Tror jeg kutter hantler for press-øvelser skuldre, og prøver meg på frontpress neste uke, litt lettere teknisk når skuldrene allerede er ganske kake etter et all-out sett på bryst.

Utlogget Lasse Christoffersen

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 6 991
  • Honnør: 337
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 6 991

SV: 25 ÅTs dagbok-gjenopptrening med V.I.F.T/DC
« #182 : 11. november 2004, 09:28 »
Regner med at du har treningsfri innemellom du og, cruising/strategisk nedtrening eller hva du kaller det. Hvordan legger du det opp? total treningsfri eller bare trening med lettere vekter? Og hvor lenge har du treningsfri?
Nettbutikken for deg som trener! www.x-life.no

Besøk oss på Facebook:
https://www.facebook.com/XLIFE.no

Besøk oss på Google+:
https://plus.google.com/117792074539729929721

(Bedriftsprofil for X-life.no.)

Utlogget 25årstrening

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 259
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 259

SV: 25 ÅTs dagbok-gjenopptrening med V.I.F.T/DC
« #183 : 11. november 2004, 19:08 »
Regner med at du har treningsfri innemellom du og, cruising/strategisk nedtrening eller hva du kaller det. Hvordan legger du det opp? total treningsfri eller bare trening med lettere vekter? Og hvor lenge har du treningsfri?

Ja, en gammel kropp trenger en rolig periode innimellom. Hvordan og hvor lenge avhenger litt av hvordan kroppen føles. Man taper jo lite på å ta 2 uker helt fri, dersom man spiser greit, så hvis jeg har skadesymptom tar jeg en uke helt fri og en lett uke med lite volum, lette vekter. Hvis jeg ikke føler meg kjørt, har jeg kun en lett uke, halvparten av volumet jeg pleier å ha. Prøver gjerne nye øvelser i en slik fase. Jeg har fått mer og mer sans for å starte litt rolig etter nedtrening, dvs. ganske moderate vekter ala HST, men dette kan gjøres med forskjellig progresjon selvf. Skal også legge til at i perioder hvor jeg har trent hyppig har tatt helt fri i 7-10 dager. Men det er jo fryktelig kjedelig. Så for meg blir det mest for å la ligament hvile seg litt, bygge opp overskudd, og så starte opp igjen før det går utover omgivelsene. Wink

Utlogget 25årstrening

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 259
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 259

SV: 25 ÅTs dagbok-gjenopptrening med V.I.F.T/DC
« #184 : 12. november 2004, 19:36 »
Jaja, så var det første økt på nytt gym. Alltid en selsom opplevelse, ble gående å vurdere øvelser, motstanden er også forskjellig i enkelte maskiner. Så for noen øvelser ble det umulig å sammenlikne med tallene i loggboka. Kjørte derfor så hardt jeg klarte, men ble litt lett belastning på 2 øvelser. Gikk veldig greit, bortsett fra knebøy, der smerter fra korsryggen gjorde det helt umulig å få til et optimalt sett. Tror jeg kommer til å veksle mellom to gym, for her er det vanskelig å få variasjon i basisøvelser for lår.

oppv
knebøy-175kg, 12 reps, 7+5, +10 kg,-3 reps fra forrige økt
sittende legcurl hamstring-65kg, 22 reps, 15+7, ny øvelse
tåhev i benpressmaskin, sittende-150 kg, 24 reps, 15+9, ny øvelse
preacher curl, 40kg, 13 reps, 10+3, +5kg, samme reps som forrige økt
en-arms shrugs, 36kg, 18 reps, 14+4, +4kg, +4 reps.

Stretch

Utlogget 25årstrening

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 259
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 259

SV: 25 ÅTs dagbok-gjenopptrening med V.I.F.T/DC
« #185 : 15. november 2004, 08:39 »
mandag 15. november

oppv.
skråbenk smith-maskin: 115kg*9 (6+3), ny maskin, +5kg,-1 rep
stående roing stang: 105kg*9 (6+3), +5kg,+1 rep
nedtrekk bredt grep: 95kg*14 (9+5), ny maskin, samme belastn. +2 reps
triceps push-down: 40kg*12 (9+3), ny maskin, nytt grep -3 reps
sidehev: 16kgs hantler*12 (9+3), +2 (4)kg, -3 reps
shrugs stang: 95kg*15 (12+3), +15kg,-3 reps

Litt uvant med nye maskiner. Noen av øvelsene kjentes tyngre ut, men det var vel kanskje jeg som hadde en litt dårlig dag.

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: 25 ÅTs dagbok-gjenopptrening med V.I.F.T/DC
« #186 : 15. november 2004, 08:40 »
Er dette rekkefølgen du kjører øvelsene dine i ??

Ser du ligger lavt i reps på skråbenk og stående roing ? Du ønsker kanskje det, eller kjører du samme vekt nå neste gang ?
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget 25årstrening

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 259
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 259

SV: 25 ÅTs dagbok-gjenopptrening med V.I.F.T/DC
« #187 : 15. november 2004, 08:51 »
Er dette rekkefølgen du kjører øvelsene dine i ??

Ser du ligger lavt i reps på skråbenk og stående roing ? Du ønsker kanskje det, eller kjører du samme vekt nå neste gang ?

Ja, rekkefølgen var som oppgitt.
Jeg klarte færre reps på skråbenk og triceps enn jeg hadde håpet. Om det var dårlig dagsform eller at motstanden i de maskinene på dette gymmet bare er litt større enn de jeg brukte på mitt tidligere gym er vanskelig å svare på. Det blir ingen vektøkninger i de to øvelsene og stående roing på neste økt, det er ihvertfall sikkert. Vil ikke gå lavere enn 6 reps på straight sett på de store muskelgruppene, og helst ikke lavere enn 8 på de små...Ser for meg ut som jeg har nærmet meg et platå nå, var jo heller ikke mange reps på 175 kg i knebøy forrige fredag. Kommer ikke til å øke vektene i noen av de store øvelsene nå, men forsøke å få til flere reps. En annen sak er at det blir veldig lite utført arbeid med ett straight sett og noen reps til på RP. Lurer på om dropp-sett (widowmaker...?) kan innføres på noen øvelser etterhvert, har forstått det slik at du gjør det ihvertfall for beina, UAC?

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: 25 ÅTs dagbok-gjenopptrening med V.I.F.T/DC
« #188 : 15. november 2004, 08:58 »
Jeg kjører det for beina ja. Men føler du at du trenger mer for overkroppen er det jo bare å kjøre et RP sett til, og er du enda ikke fornøyd kjør på med static holds. Da tror at jeg tør love deg at du føler deg kjørt nok.

Men om du gjør sine sakte reps så blir jo tid under belastning her slett ikke ille, selv om du ligger på 9 reps. Følelsen har slått meg og, men sitter å er småpumpet og støl i dag igjen jeg for min del - og føler meg trygg på at det tok nok bra uansett.

Har forøvrig ikke sett noen kjøre droppsett (widdowmaker) på annet enn beina.
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget 25årstrening

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 259
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 259

SV: 25 ÅTs dagbok-gjenopptrening med V.I.F.T/DC
« #189 : 15. november 2004, 20:51 »
mandag 15. november

Kondisen er for dårlig nå, merker faktisk at det hemmer vekt-treninga. Kommer derfor til å legge inn mer rolig kardio framover.
kjørte to rolige økter på ettermiddag og kveld, 30-35 min hurtig gange på begge.

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: 25 ÅTs dagbok-gjenopptrening med V.I.F.T/DC
« #190 : 15. november 2004, 20:53 »
Et droppsett i bøy på 20 rep med ei vekt du egentlig bare klarer 10-12 ganger.... skal love deg det får opp kondisen din jeg.... Grin
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget 25årstrening

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 259
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 259

SV: 25 ÅTs dagbok-gjenopptrening med V.I.F.T/DC
« #191 : 15. november 2004, 20:57 »
Et droppsett i bøy på 20 rep med ei vekt du egentlig bare klarer 10-12 ganger.... skal love deg det får opp kondisen din jeg.... Grin

Ja bevares. Men jeg merker også at idrettsfysiologene har rett når de har påvist at lange sett med tunge vekter fører til veldig høyt blodtrykk i den siste delen av settet. Med bulk pluss slik intens trening synes jeg at jeg bør bedre kondisen min, rett og slett. Ønsker nødig at det skal gå troll i ord i begrepet widowmaker sett... Tongue

Utlogget 25årstrening

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 259
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 259

SV: 25 ÅTs dagbok-gjenopptrening med V.I.F.T/DC
« #192 : 17. november 2004, 10:25 »
tirsdag 16. november: 2*30 min gange

onsdag 17/11.

 woot midtveis i den 5. uka med bikkjemøkk-trening, og formen er stigende, ingen tegn til "slitasje", ryggen kjentes bra igjen

oppv
knebøy smith-maskin: 180kg*16, samme vekt, + 3reps fra forrige gang
hamstring lårcurl sittende: 70kg*19, +5kg, samme reps
rotary calf: 45kg*19, ny øvelse
biceps konsentrasjonscurl; 20 kgs hantel,*16 reps, +1 kg, samme reps
(alle sett: 1 straight sett+1RP sett)
Stretch

Trodde en sikring skulle gå på slutten av knebøy, bra utførelse og tok meg ut.
Var skeptisk til rotary calf, men det er faktisk den beste øvelsen for legg DC-style som jeg har kjørt så langt, Får ekstremt kontrollert eksentrisk fase og stretch.

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

SV: 25 ÅTs dagbok-gjenopptrening med V.I.F.T/DC
« #193 : 17. november 2004, 10:43 »
16x180..... *cheesus* woot
Ser du også "stjerner" glimte foran øynene rett før sikringen går??  Knebøy
Tips; Knyt en hyssing i beltet, og bort til ei tom 10liters bøtte... da kan du bare hanke inn bøtta og spy, rett etter at du har racka stanga... (bare et tips.. Smiley )

Utlogget 25årstrening

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 259
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 259

SV: 25 ÅTs dagbok-gjenopptrening med V.I.F.T/DC
« #194 : 17. november 2004, 10:48 »
Ser du også "stjerner" glimte foran øynene rett før sikringen går??  Knebøy
Tips; Knyt en hyssing i beltet, og bort til ei tom 10liters bøtte... da kan du bare hanke inn bøtta og spy, rett etter at du har racka stanga... (bare et tips.. Smiley )

He-he!! Du får sagt det Exp.! Ja, innbiller meg jo at jeg har trent "hardt" tidligere også, for mange år siden med tyngre vekter og, men det som er så infernalsk med DCs bein-trening er disse ganske lange settene. Vanvittig med melkesyre, utrolig trykk. Men jeg må innrømme at det ser ut til å fungere for muskelvekst. Kanskje best på de store muskelgruppene for meg, mulig jeg må ha litt større volum på armer og rygg, får gjøre opp status om noen uker.

BTW, hører du hjemme i Fræna/Elnesvågen, Exp.??

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!