Skrevet av Emne: Spørsmål rundt 5x5  (Lest 1890 ganger)

Utlogget Gymsokk

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 102
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 102

Spørsmål rundt 5x5
« : 31. januar 2007, 01:07 »
Hei.
Først litt om meg selv:
Gutt 21, 184cm, ca 72kg.
Har trent med vekter i snart 7 år, men bare de to siste jeg føler jeg har gjort ting riktig. Løp nok mye rundt som en hodeløs kylling og gjorde biceps curls de første åra  dry Det begynte ikke å bli særlig bra med kunnskaper før jeg kom i militæret og fikk NADA å gjøre i tjenesten og derfor kunne vie all min tid til trening og lesning av info. Etter det bare ballet det på seg=)

Så etter 7 år med prøving og feiling, dog med rimelig bra resultater, og en meget fornøyd kropp og gutt, så har jeg bestemt meg for å prøve et program og se om det er noe tess hehe  Cool Har ikke villet det før, pga at jeg nok er blitt litt sær opp gjennom åra med å bestemme allt selv.

Valget falt på iforms 5x5 powerbuilding program, siden jeg allerede gjør alle de øvelsene iløpet av en uke, og liker de fleste ganske godt.

Spørsmål 1: Smal benkpress.. Jeg får ikke denne øvelsen til å ta på triceps i det hele tatt. I allefall ikke slik jeg er vant til med franskpress ol. I dag slet jeg noe grümt med å få opp temmelige pinglete vekter 5x10. Står jo at man må følge programmet til punkt og prikke:p Men jeg holder på å falle for fristelsen til å skifte denne. Etter benk og dips er det pent lite igjen av energi for å uføre denne øvelsen. Og ikke tar den heller.. Fra det jeg har lest om utførelsen av øvelsen gjør jeg den riktig. Men om noen har tips eller tror på å bytte den ut, hører jeg gjerne på.

Spørsmål 2: Har litt fremskutte skuldre, noe er nok genetisk, da min far og to brødre som ikke trener også har det til en viss grad. Men jeg har også mer utviklede fremre deler av skuldrene. Det finnes jo mange støtteøvelser som kan rette opp på dette, men kan jeg kjøre disse i tillegg? Eller tror dere det blir nok juling av bakre del på de andre øvelsene?

Spørsmål 3: Når man ikke lenger greier 5x5, skal man gå ned til 5x3. Jeg ser dette komme raskt i benkpress. Mens i de andre øvelsene har jeg masse å gå på enda (tror jeg). Hvor lenge skal man da kjøre 5x3? La oss si at jeg ikke greier 80kg 5x5, og så går ned på 80kg 5x3, hvor lenge kjører jeg dette? Helt til jeg greier 80 5x5, og så går videre på 82,5kg 5x5?

Utlogget Shortone

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 449
  • Honnør: 102
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 449

  • DRAGO!!!!!!
Sv: Spørsmål rundt 5x5
« #1 : 31. januar 2007, 02:03 »
Hei hei.

Jeg er nå godt inne i andre runde med dette programmet og har hatt veldig god fremgang, så jeg kan absolutt anbefale deg å teste det ut. Kanskje det funker bra for deg også.

1. Jeg har ingen problemer med å få smalbenken til å ta på triceps, men får ikke samme "pumpfølelsen" som ved en del andre tricepsøvelser. Ikke dermed sagt at den ikke funker. Har økt bra i omkrets på armene i det siste. Er som sagt inne i andre runde på dette programmet og fant i første runde ut at 5x10 smalbenk, 5x10 stangcurls og 5x10 strake mark ble litt i overkant. Kjører nå 3x10 smalbenk og 2x10 pushdown, 3x10 stangcurls og 2x10 scottcurls og bare 4x10 strake mark. Trives bedre med dette oppsettet, selv om de som har laget programmet mener man må følge det til punkt og prikke.

2. Du kan jo kanskje kjøre et par sett med f.eks. fremoverbøyd sidehev eller omvendt peck deck på skulder og legg dagen. Burde vel ikke by på noen problemer skulle jeg tro... Ellers så får jo baksiden av skuldrene en del juling på rygg dagen da.

3. Jeg har valgt å øke like mye hver uke, selv om jeg ikke klarer 5x5 lenger. I første runde av programmet så gikk jeg etterhvert ned til 5x3 og fortsatte å øke hver uke frem til jeg var ferdig med denne treningsperioden. På denne runden har jeg ikke nådd denne grensen i noen av de fire baseøvelsene enda, men har planer om å gjøre det på samme vis denne gangen. Holder full fokus på å øke belastningen fra uke til uke i alle øvelsene. Går heller litt ned på repantallet i støtteøvelsene også, bare jeg får økt belastningen.

Hvis du gidder så kan du ta en titt på loggboka mi og se litt på hvordan jeg har gjort det. Vet ikke om det er den smarteste løsningen, men har som sagt hatt veldig god fremgang.

Link til treningsdagboka mi ligger nederst i innlegget her.

Ønsker deg ihvertfall lykke til Smiley
Alder: 30år             
Høyde: 203cm 
Vekt: ca113,5kg

Maksløft:  ML 260kg, BP 185kg, KB 200kg

Treningsdagbok med bilder

Utlogget Gymsokk

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 102
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 102

Sv: Spørsmål rundt 5x5
« #2 : 31. januar 2007, 17:04 »
Hei, takker for bra svar=)

Er 2 dager inn i programmet, og har treningsverk som aldri før hehe. Gleder meg til knebøy i morra, siden bena er den eneste kroppsdelen som ikke er totalt kake haha.

Enig i at de 5x10 øvelsene er litt vel drøye. Så kommer også til å droppe/bytte litt der, noe ala det du beskriver. Blir det for lett, dvs at jeg ikke får treningsverk av det, kjører jeg heller opp til 5x10 igjen.

Skal se på loggen din asap, men slik jeg forstod posten din så kjørte du bare videre på 3x5 med økende belastning ut programmet, og gikk aldri tilbake til 5x5 igjen?


Utlogget Shortone

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 449
  • Honnør: 102
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 449

  • DRAGO!!!!!!
Sv: Spørsmål rundt 5x5
« #3 : 31. januar 2007, 17:10 »
Tror ikke det blir noe problem å få nok treningsverk. Jeg er ihvertfall fullstendig kake etter hver eneste økt slik som jeg kjører nå. Har jo like mange sett og rep, men fordeler det bare på to øvelser istedet for en.

Når det stopper så kjører jeg bare videre på 5x3 ja og går ikke tilbake til 5x5. Vet som sagt ikke om det er den beste løsningen men det funket veldig bra på forrige runde av programmet.
Alder: 30år             
Høyde: 203cm 
Vekt: ca113,5kg

Maksløft:  ML 260kg, BP 185kg, KB 200kg

Treningsdagbok med bilder

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!