Skrevet av Emne: Program med fokus på basis øvelser!  (Lest 4949 ganger)

Utlogget OmgImPumping

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 32
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 32

Program med fokus på basis øvelser!
« : 30. mars 2005, 09:58 »
Hvis en skal fokusere på bygge og volum... hvorfor kjøre alle "små" øvelser og ikke bare fokusere på de store som jeg har her. Det er jo de som virkelig bygger mest.

Rygg: Chins, Markløft, Stående roing
Bryst: Benkpress, Skrå hantelpress, Crosstrek
Skuldre: Nakkepress, militær press m/hantler, Sidehev, Sidehev på skråpenk m/ fokus på bakside skuldre
Biceps: Scotte curl, hantel curl, stang curl
Triceps: Smal benk, Franskpress, Dips
Fremside lår: Knebøy, benpress
Bakside lår: Strak mark, leg curl
Legger: Sittende legghev, stående legghev
Underarmer: Reverse Curl, Hammer curl m/ 90 graders utgangspunkt.

Utlogget Ostreicher

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 396
  • Honnør: 191
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 396

SV: Program med fokus på basis øvelser!
« #1 : 30. mars 2005, 10:02 »
Med småøvelser trodde jeg du mente fronthev, sidehev og slikt. Men siden du har med de, hvorfor ikke ha med nedtrekk (smalt og bredt)? Og hva legger du da i småøvelser? Flyes, sittende og en-arms roing, konsentrasjonscurl, pushdown, arnoldpress osv?

Utlogget OmgImPumping

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 32
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 32

SV: Program med fokus på basis øvelser!
« #2 : 30. mars 2005, 10:11 »
Fordi markløft, chins og stående roing bygger bedre en dem. Eksempel: vanlig 3 * 8 med smalt nedtrekk, 3 *8 med bredt nedtrekk og 4 serier med markløft bygger mindre enn 8 serier med markløft.

Utlogget The Gimp

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 305
  • Honnør: 89
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 305

  • Drinking milk & eating meat since '78
SV: Program med fokus på basis øvelser!
« #3 : 30. mars 2005, 10:15 »
Innstillingen din er bra, men den på den listen er det et par øvelser du kan droppe. Crosstrek regner jeg med er cabelcross, kabelkryss. Unyttige øvelser har mange navn...  Sidehev, og egne øvelser for underarmene er også ting du kan stryke av lista hvis du ikke har trent noen år. (5+)

Konsentrer deg om chins, dips, skulderpress, stående roing, markløft, og knebøy. Noe mer trenger du ikke.
"Dette er mannen som kappeter med trollet, og gjerne tar en dessert etterpå!"

Utlogget OmgImPumping

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 32
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 32

SV: Program med fokus på basis øvelser!
« #4 : 30. mars 2005, 10:28 »
Innstillingen din er bra, men den på den listen er det et par øvelser du kan droppe. Crosstrek regner jeg med er cabelcross, kabelkryss. Unyttige øvelser har mange navn... Sidehev, og egne øvelser for underarmene er også ting du kan stryke av lista hvis du ikke har trent noen år. (5+)

Konsentrer deg om chins, dips, skulderpress, stående roing, markløft, og knebøy. Noe mer trenger du ikke.

Crosstrek er noe jeg gjør for å fullføre brystet helt, på slutten etter at det andre er tatt. Sidehev for å få isolert siden av skuldrene. De kommer ikke like mye frem som jeg vil vil med de andre øvelsene. Det med underamrer vet jeg, men som sagt skader det ikke å trene dem. Konsentrer meg om de øvelsene sier du? Hva med resten av kroppen. Utdyp det du sa.

Utlogget The Gimp

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 305
  • Honnør: 89
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 305

  • Drinking milk & eating meat since '78
SV: Program med fokus på basis øvelser!
« #5 : 30. mars 2005, 10:34 »


Crosstrek er noe jeg gjør for å fullføre brystet helt, på slutten etter at det andre er tatt. Sidehev for å få isolert siden av skuldrene. De kommer ikke like mye frem som jeg vil vil med de andre øvelsene. Det med underamrer vet jeg, men som sagt skader det ikke å trene dem. Konsentrer meg om de øvelsene sier du? Hva med resten av kroppen. Utdyp det du sa.

Du trener hele kroppen med de øvelsene som jeg nevnt på slutten. Burde ikke være noe behov for utdype det noe mer...
"Dette er mannen som kappeter med trollet, og gjerne tar en dessert etterpå!"

Utlogget OmgImPumping

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 32
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 32

SV: Program med fokus på basis øvelser!
« #6 : 30. mars 2005, 10:38 »
Konsentrer deg om chins, dips, skulderpress, stående roing, markløft, og knebøy. Noe mer trenger du ikke.

Du har utelatt et fokus på bryst, legger og baksidelår. Bakre skuldre, siden av skuldre, biceps, underarmer vil bli bygd bedre med et treningsprogram som jeg satte opp.

Utlogget The Gimp

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 305
  • Honnør: 89
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 305

  • Drinking milk & eating meat since '78
SV: Program med fokus på basis øvelser!
« #7 : 30. mars 2005, 11:12 »
Konsentrer deg om chins, dips, skulderpress, stående roing, markløft, og knebøy. Noe mer trenger du ikke.

Du har utelatt et fokus på bryst, legger og baksidelår. Bakre skuldre, siden av skuldre, biceps, underarmer vil bli bygd bedre med et treningsprogram som jeg satte opp.

Dips tar på bryst, legger får du med dype knebøy, bakside lår med markløft. Bakside skuldre og biceps treffer du med roing og chins. Du snakker om at det er viktig med de tunge basisøvelsene men du er fortsatt opphengt i at man må ha masse småøvelser for div. mindre muskler. Dette er rett og slett feil.
"Dette er mannen som kappeter med trollet, og gjerne tar en dessert etterpå!"

Utlogget Teknikern

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 203
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 203

SV: Program med fokus på basis øvelser!
« #8 : 30. mars 2005, 12:46 »
Ordinært markløft gir nok ikke all verden stimulans til baksiden av lår dessverre. Legger trenes heller ikke effektivt med knebøy.

Hvis baksidelår og legger er prioriterte muskelgrupper må man nok velge øvelser som treffer disse bedre. Hvis disse muskelgruppenen ikke har høy prioritet så kan man nok med god samvittighet si at de får tilstrekkelig stimuli via markløft og knebøy.

Strak mark derimot treffer bakside av lår svært godt. Kanskje den beste øvelsen for denne muskelen. Dessverre stimuleres ryggen relativt lite (i hvert fall dynamisk) av strak mark.

Utlogget The Gimp

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 305
  • Honnør: 89
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 305

  • Drinking milk & eating meat since '78
SV: Program med fokus på basis øvelser!
« #9 : 30. mars 2005, 14:36 »
Ordinært markløft gir nok ikke all verden stimulans til baksiden av lår dessverre. Legger trenes heller ikke effektivt med knebøy.

Hvis baksidelår og legger er prioriterte muskelgrupper må man nok velge øvelser som treffer disse bedre. Hvis disse muskelgruppenen ikke har høy prioritet så kan man nok med god samvittighet si at de får tilstrekkelig stimuli via markløft og knebøy.

Strak mark derimot treffer bakside av lår svært godt. Kanskje den beste øvelsen for denne muskelen. Dessverre stimuleres ryggen relativt lite (i hvert fall dynamisk) av strak mark.

Men alt dette er neppe relevant for nybegynner som ikke har trent mer enn et par år. Da trenger man masse over hele kroppen, og bør prioritere basis øvelser. Skal være enig i at strake markløft kan være en fin variasjon i forhold til vanlig markløft.

Uansett dette handler om hvilken "treningsfilosofi" man har mest tro på, og jeg mener at få basisøvelser er veien å gå fremfor å bruke en haug med øvelser.
"Dette er mannen som kappeter med trollet, og gjerne tar en dessert etterpå!"

Utlogget Danny

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 975
  • Honnør: 196
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 975

SV: Program med fokus på basis øvelser!
« #10 : 30. mars 2005, 18:11 »
Du trenger ikke alle de øvelsene der, syns personlig det ser helt sykt ut.

Her er noen visdomsord fra Iron Addict:

It is very common to have trainees that have spent three to five years in the gym, and still are not benching much past 200 pounds or squatting much more than 250. I don't care how many sets, how many angles you hit the muscle from, nor how much fast-paced pump work that you do, as long as you lift a girl weights, he will have a girl's body.

(og flere visdomsord fra samme mann følger..... :


Being brainwashed into thinking that every aspect of the muscle must be fully stimulated lest you become “un-balanced” makes the average guy do so much that he is an “un-balanced” bag of bones without much muscle.
Stats 2015 Rein på TRT: Høyde: 1,83. Vekt: 95-105. Alder: 27. Discopumper. Armer: 45-50, Midje: 85-95. Noen sett fra 2015; 100x50 i medium smal benk, 30 "strongman" Chins på 103kg bw.

Utlogget Great Dog

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 105
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 105

  • sjefenoverallesjefer
SV: Program med fokus på basis øvelser!
« #11 : 30. mars 2005, 18:29 »
Du trenger ikke alle de øvelsene der, syns personlig det ser helt sykt ut

Ikke sykt, men en smule forvirrende.. Innledningsvis ble det forsøkt å gjøre et poeng av at de beste (og de eneste nødvendige) øvelsene i et program var baseøvelsene !
Når det påfølgende programmeoppsettet består av mange isolasjoneøvelser, blir det noe forvirrende hvis man prøver å forstå hva vedkommende egentlig ønsket å formidle til å begynne med..
Løft med den skrotten du har

Utlogget Caepp

  • Fast besvarer
  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 675
  • Honnør: 266
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 675

SV: Program med fokus på basis øvelser!
« #12 : 30. mars 2005, 19:55 »
Helt enig med The Gimp her, for en nybegynner holder de øvelsene han trekker frem lenge. Hvor lenge har du trent OmgImPumping?

Utlogget OmgImPumping

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 32
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 32

SV: Program med fokus på basis øvelser!
« #13 : 30. mars 2005, 23:26 »
Hør her: Chins, markløft og stående roing er basis øvelser for rygg. Man trenger ikke flere enn det. Og stående roing er en "must" øvelse. The Gimp, du må ha et større fokus på de muskel gruppene som blir MINST trent av de "store" øvelsene for at de skal vokse maksimalt. Derfor har jeg NOEN små øvelser. Og slutt og snakk om det nybegynner pisset. For at noen skal vokse maksimalt, med et VELDIG godt kosthold er dette optimalt i min mening. Alle muskel gruppene for en maks ytelse og alt blir fokusert på. Hva er forvirrende med dette? Programmet hadde FOKUS på baseøvelser, men det stod aldri noe om at det var BARE det som var satt opp. Og de visdomsordene? Hva? Hvorfor drar du frem dette? Benker jeg 1 gang i uken, og har med alle de andre store øvelsene vil jeg automatisk bli større og sterkere. Skjønner ikke hva det har med saken og gjøre.

Utlogget The Gimp

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 305
  • Honnør: 89
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 305

  • Drinking milk & eating meat since '78
SV: Program med fokus på basis øvelser!
« #14 : 30. mars 2005, 23:34 »
Siden du åpnebart har dine egne teorier og gir faen i hva andre mener skjønner jeg ikke poenget med den første posten din.  :Smiley

Btw. Hvor lenge du har trent bør i høyeste grad ha innvirkning på hva slags program du velger.
"Dette er mannen som kappeter med trollet, og gjerne tar en dessert etterpå!"

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!