Skrevet av Emne: Tung, tyngre, lett - Intensitetsvariasjon for hypertrofi  (Lest 6193 ganger)

Utlogget Number1

  • Treningsforum Crew
  • Administrator
  • *****
  • Innlegg: 10 158
  • Honnør: 564
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 10 158

Diskuter denne artikkelen i dette innlegget:

I denne artikkelen skal vi vise hvordan det å ha lette treningsdager og -uker er gunstig for deg som vil øke i muskelmasse. Ja, vi sa lette dager; men før du hoderystende logger deg av treningsforum for heller å kaste deg over proteinshaken og det nyeste nummeret av muskelbladet som lover deg "5 cm større overarmer på 2 uker", skal vi illustrere hva vi mener.


Les hele artikkelen her
Joachim Pedersen
Daglig leder og ansvarlig redaktør, Treningsforum.no

Tips oss om nyheter, reportasjer osv.

Vi gir honorar til månedens beste tips!



Les forumreglene her


Vi søker etter skribenter

Treningslære, ernæring, kosttilskudd

Utlogget Benpressmannen

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 5 317
  • Honnør: 584
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 317

  • Anabol, endogen trainee
Flott artikkel..

Jeg benytter meg av noe tilsvarende som dette og er kjempe fornøyd med det både for muskelvolum og for styrke.

Smiley


Mine rekorder:
Bøy: 240kg - Benk: 185kg - Mark: 250kg @ 100kg
Bøy: 250kg - Benk: 185kg - Mark: 260kg @ 90kg
Bøy: 260kg - Benk: 165kg - Mark: 265kg @ 87.5kg
Bøy: 274kg - Benk: 170Kg - Mark: 280kg @ 90kg

ADIDAS Mila 21/6-07: 1t 3m @ 100kg
Polar natt Mila 5/1-08: 1t 1m @ 90kg & syk
ADIDAS Mila 21/6-08: 1t 4m @ 90kg & en sko som ikkje va helt "med"

Ibestad Strongshow 26/7-08 - 5. plass


Mange snakker om å gjøre noe, få gjør det de sier!

Utlogget 25årstrening

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 259
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 259

Flott artikkel..

Jeg benytter meg av noe tilsvarende som dette og er kjempe fornøyd med det både for muskelvolum og for styrke.

Smiley


Takk for det. Jeg har akkurat samme erfaring som deg med slike korte sykluser.

Utlogget epCz

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 456
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 456

Interesang artikkel ! Veldig bra  Smiley

Men egentlig så blir jo dette bare enda en av mange teorier, om hyppigst mulig muskelvekst!

Men som sagt, man vet aldri før man prøver!
Så jeg tenker jeg setter i gang på mandag!  Cheesy

Utlogget CYC

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 540
  • Honnør: 388
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 540

Bra artikkel.
Det er klart det er bra å variere tyngde og inensitet på treningen.

Utlogget epCz

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 456
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 456

25årstrening:

Hvor mye er det tenkt å øke belastningen med for hver gang her? rundt det vanlige  2,5 kg ?
 
Ser du har brukt 7.5kg som forskjellsvekt mellom Dag1 og Dag2.. Noen spesiell grunn til at du brukte akkurat 7.5?  Smiley

Utlogget Benpressmannen

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 5 317
  • Honnør: 584
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 317

  • Anabol, endogen trainee
Ser du har brukt 7.5kg som forskjellsvekt mellom Dag1 og Dag2.. Noen spesiell grunn til at du brukte akkurat 7.5? Smiley

Jo mer en løfter i maksvekt jo større vil forskjellen bli mellom tung og lett dag. Grunnen til det er forklart i artikkelen "kopiert" inn hit:

Sitat
*lette og tunge treningsdager: la oss si at du trener en 2-splitt og trener 4 dager i uken. I vanlige programmer vil man da gjerne trene med omtrent samme belastning de to dagene i uken hvor en gitt muskelgruppe trenes. La oss si at benkpress trenes med 70%av 1RM (1RM=ditt maksløft) både på mandag og onsdag. I et periodisert opplegg vil man anbefale å trene med 75% av 1RM på mandag, for så å redusere til 60% av 1RM på torsdag. Dette ser ut til å gi superkompensasjon og en form for restitusjon for muskelfibre og CNS som man drar nytte av over tid (ulike forklaringer er gitt i Fleck et al, 2004, og i Bompa et al, 2003).


Mine rekorder:
Bøy: 240kg - Benk: 185kg - Mark: 250kg @ 100kg
Bøy: 250kg - Benk: 185kg - Mark: 260kg @ 90kg
Bøy: 260kg - Benk: 165kg - Mark: 265kg @ 87.5kg
Bøy: 274kg - Benk: 170Kg - Mark: 280kg @ 90kg

ADIDAS Mila 21/6-07: 1t 3m @ 100kg
Polar natt Mila 5/1-08: 1t 1m @ 90kg & syk
ADIDAS Mila 21/6-08: 1t 4m @ 90kg & en sko som ikkje va helt "med"

Ibestad Strongshow 26/7-08 - 5. plass


Mange snakker om å gjøre noe, få gjør det de sier!

Utlogget epCz

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 456
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 456

okey! men la oss si at man skal ligge på Moderat uken som er 65% av 1rm

men skal man trene på 75% på mandagen og 60%  på torsdagen så blir jo det 67.5% ?

men har lagt det opp slik: Dag1 + Dag2 = % intensitet av 1RM ved bruk på de forskjellige ukene

Uke1
Moderat
2 sett
65%
Dag 1: Tung dag
Benkpress: 54kg
Dag2: Lett dag
Benkpress: 46kg

Uke2
Tyngre
3sett
70%
Dag 1: Tung dag
Benkpress: 58kg
Dag 2: Lett dag
Benkpress: 50kg

Uke3
Tyngst
75%
3sett
Dag 1: Tung dag
Benkpress: 62kg
Dag 2: Lett dag
Benkpress: 54kg

Uke4
Lett
55%
2sett
Dag1&2: Lett
Benkpress: 45kg

Uke5
Moderat
65%
2sett (+5kg)
Dag1: Tung dag
Benkpress: 59kg
Dag2: Lett dag
Benkpress: 51kg

Noen kommentarer til det? litt mye med økning på 5 kg gjerne ? Men det blir jo bare økning vær 4 uke, så det burde jo gå greit ?

Utlogget Allyse

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 644
  • Honnør: 82
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 644

Bra artikkel Smiley Jeg har vært inne på noe ala dette, men jeg har trent 3 uker moderat med 8 reps, og 2 uker maks med 3 reps. Kanskje det jeg har gjort ikke er så effektivt jeg trodde i starten heller, eller hvilke intrykk av dere o'store treningsgenier om det?

Ellers prøvde jeg å lese et par ganger, men fikk ikke inntrykk i det ble sagt noe om repsendring i lette vs tunge dager, kunne noen opplyse meg her hva dere tenker om det temaet.

Utlogget 25årstrening

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 259
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 259

okey! men la oss si at man skal ligge på Moderat uken som er 65% av 1rm

men skal man trene på 75% på mandagen og 60%  på torsdagen så blir jo det 67.5% ?

men har lagt det opp slik: Dag1 + Dag2 = % intensitet av 1RM ved bruk på de forskjellige ukene

Uke1
Moderat
2 sett
65%
Dag 1: Tung dag
Benkpress: 54kg
Dag2: Lett dag
Benkpress: 46kg

Uke2
Tyngre
3sett
70%
Dag 1: Tung dag
Benkpress: 58kg
Dag 2: Lett dag
Benkpress: 50kg

Uke3
Tyngst
75%
3sett
Dag 1: Tung dag
Benkpress: 62kg
Dag 2: Lett dag
Benkpress: 54kg

Uke4
Lett
55%
2sett
Dag1&2: Lett
Benkpress: 45kg

Uke5
Moderat
65%
2sett (+5kg)
Dag1: Tung dag
Benkpress: 59kg
Dag2: Lett dag
Benkpress: 51kg

Noen kommentarer til det? litt mye med økning på 5 kg gjerne ? Men det blir jo bare økning vær 4 uke, så det burde jo gå greit ?

Ja, hvor stor progresjonen skal være fra uke til uke avhenger mye av treningsgrunnlag. Det er bare eksempler som er nevnt i artikkelen, men disse er basert på en som har trent systematisk i 2 år. Med et slikt grunnlag tror jeg progresjonen i erksempelet er ganske ok. For veldig godt trente utøvere vil man med 3 uker progresjon ofte ha større økninger, og større variasjon fra dag til dag som benpressmannen nevner. Men merk at dette gjelder i en treningsfase hvor belastningen i utgangspunktet er moderat, og pausene mellom hvert sett er veldig korte (45-60 sekunder)! (i faser med større belastning blir progresjonen fra uke til uke mindre...)

Når det gjelder forskjellen mellom tung og lett dag i en og samme uke, er dette noe jeg sterkt vil anbefale med bakgrunn i egne erfaringer og publiserte studier som har kommet de siste 5-6 årene. Som du sier blir det 67.5% i snitt med det eksempelet du nevner, ikke 65%, men det er helt ok å trene med 60 og 75% av 1 RM den uka. Prinsippene som er sentrale er:
-øk vektbelastningen fra uke til uke, både på tung og lett dag
-øk vektbelastningen for hver syklus, basert på endringer i 1RM
-la det være betydelig forskjell på lett og tung dag innen samme uke! Den lette dagen vil likevel ha signifikant effekt.

Endelig skal det understrekes at jeg mener vi ikke har noen fasitsvar på hvor store intensitetsvariasjonene bør være, her vil treningstilstand, totalt treningsvolum etc etc spille inn.

Jeg vil også anbefale de som trener for hypertrofi å ta en titt på oppleggene som ligger på hjemmesidene til styrkeløftforbundet. Prikk inn 1RM, og excel vil her gi deg nøyaktig belastning på hver økt. Studer variasjonene i vektbelastning, og du vil kanskje være overrasket over hvor lett starten og enkelte økter virker. Men dette er program som har vist seg i praksis å være svært effektive for økt styrke.
De samme prinsippene om variasjon kan med stor fordel benyttes av de som trener for hypertrofi, selv om vi her gjerne trener med flere repetisjoner størstedelen av året. Studier indikerer helt klart en større økning i muskeltverrsnitt med et slik periodisert opplegg (undulating periodization) enn med program som ikke er periodisert, so its not just another theory. Når det er sagt blir det helt sikkert mer forskning på dette i årene som kommer.

Utlogget epCz

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 456
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 456

Ja, hvor stor progresjonen skal være fra uke til uke avhenger mye av treningsgrunnlag. Det er bare eksempler som er nevnt i artikkelen, men disse er basert på en som har trent systematisk i 2 år. Med et slikt grunnlag tror jeg progresjonen i erksempelet er ganske ok. For veldig godt trente utøvere vil man med 3 uker progresjon ofte ha større økninger, og større variasjon fra dag til dag som benpressmannen nevner. Men merk at dette gjelder i en treningsfase hvor belastningen i utgangspunktet er moderat, og pausene mellom hvert sett er veldig korte (45-60 sekunder)! (i faser med større belastning blir progresjonen fra uke til uke mindre...)

Når det gjelder forskjellen mellom tung og lett dag i en og samme uke, er dette noe jeg sterkt vil anbefale med bakgrunn i egne erfaringer og publiserte studier som har kommet de siste 5-6 årene. Som du sier blir det 67.5% i snitt med det eksempelet du nevner, ikke 65%, men det er helt ok å trene med 60 og 75% av 1 RM den uka. Prinsippene som er sentrale er:
-øk vektbelastningen fra uke til uke, både på tung og lett dag
-øk vektbelastningen for hver syklus, basert på endringer i 1RM
-la det være betydelig forskjell på lett og tung dag innen samme uke! Den lette dagen vil likevel ha signifikant effekt.

Endelig skal det understrekes at jeg mener vi ikke har noen fasitsvar på hvor store intensitetsvariasjonene bør være, her vil treningstilstand, totalt treningsvolum etc etc spille inn.

Jeg vil også anbefale de som trener for hypertrofi å ta en titt på oppleggene som ligger på hjemmesidene til styrkeløftforbundet. Prikk inn 1RM, og excel vil her gi deg nøyaktig belastning på hver økt. Studer variasjonene i vektbelastning, og du vil kanskje være overrasket over hvor lett starten og enkelte økter virker. Men dette er program som har vist seg i praksis å være svært effektive for økt styrke.
De samme prinsippene om variasjon kan med stor fordel benyttes av de som trener for hypertrofi, selv om vi her gjerne trener med flere repetisjoner størstedelen av året. Studier indikerer helt klart en større økning i muskeltverrsnitt med et slik periodisert opplegg (undulating periodization) enn med program som ikke er periodisert, so its not just another theory. Når det er sagt blir det helt sikkert mer forskning på dette i årene som kommer.

Takker for veldig bra svar Smiley MEN: i den moderate uken som jeg har beskrevet over, så har jeg tatt utgangspungt med 77 som 1RM og da blir den Tunge dagen 54kg = 70% og den lette dagen 46kg = 60% som igjen er 65% som er det som skal bli brukt på den moderate uken! Er dette en grei oppsettning ? eller virker det helt blåst? Har ikke trent mer enn 4 mnd nå sånn ca da! så du mener gjerne 5kg mellom vær syklus(4-uker) er for mye?

Ellers lurer jeg på om det er best å kjøre slik på ALLE muskelgruppene? eller bare de man sliter å øke i, og eller Baseøvelsene?

Edit:
Sitat
Ja, hvor stor progresjonen skal være fra uke til uke avhenger mye av treningsgrunnlag. Det er bare eksempler som er nevnt i artikkelen, men disse er basert på en som har trent systematisk i 2 år. Med et slikt grunnlag tror jeg progresjonen i erksempelet er ganske ok. For veldig godt trente utøvere vil man med 3 uker progresjon ofte ha større økninger, og større variasjon fra dag til dag som benpressmannen nevner. Men merk at dette gjelder i en treningsfase hvor belastningen i utgangspunktet er moderat, og pausene mellom hvert sett er veldig korte (45-60 sekunder)! (i faser med større belastning blir progresjonen fra uke til uke mindre...)

Hvor stor progresjonen skal være fra uke til uke, moderat,tung,tyngst,lett, er jo avhengig av hvor mye man tar i 1RM.. Og hvilke % intensitet man velger å trene med, på de ulike ukene, (moderat,tung,tyngst,lett) , så igjen; dette var for en som var trent i ca 2 år ?

Hva ville du valgt å satt opp som % intensitet for en som meg, som bare har trent i 4mnd da?
For slik som det er satt opp nå, så blir det jo en økning på 4kg hver uke, og en økning på 5kg for vær syklus?

Mvh epCz

Utlogget 25årstrening

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 259
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 259

Takker for veldig bra svar Smiley MEN: i den moderate uken som jeg har beskrevet over, så har jeg tatt utgangspungt med 77 som 1RM og da blir den Tunge dagen 54kg = 70% og den lette dagen 46kg = 60% som igjen er 65% som er det som skal bli brukt på den moderate uken! Er dette en grei oppsettning ? eller virker det helt blåst? Har ikke trent mer enn 4 mnd nå sånn ca da! så du mener gjerne 5kg mellom vær syklus(4-uker) er for mye?

Ellers lurer jeg på om det er best å kjøre slik på ALLE muskelgruppene? eller bare de man sliter å øke i, og eller Baseøvelsene?

Edit:
Hvor stor progresjonen skal være fra uke til uke, moderat,tung,tyngst,lett, er jo avhengig av hvor mye man tar i 1RM.. Og hvilke % intensitet man velger å trene med, på de ulike ukene, (moderat,tung,tyngst,lett) , så igjen; dette var for en som var trent i ca 2 år ?

Hva ville du valgt å satt opp som % intensitet for en som meg, som bare har trent i 4mnd da?
For slik som det er satt opp nå, så blir det jo en økning på 4kg hver uke, og en økning på 5kg for vær syklus?

Mvh epCz

Det er helt greit oppsett i den moderate uken.

Bruk variasjonene i ALLE øvelser, når det er vanskelig å anslå 1RM i alle til enhver tid, tar du et litt omtrentlig utgangspunkt. Du bør klare 11-12 reps med en vekt som er ca 60% av 1RM (litt individuelt...).

Hvis du har trent i 4 mnd, bør du være litt uthvilt før du starter programmet og selvsagt skadefri. For sikkerhets skyld ville jeg redusert belastningen hver uke med 5% i forhold til det som står i artikkelen. Feks 60%, 65%, 70%, 50%. Det er veldig, VELDIG viktig at du ikke går for fort fram med økning i vektene enda. Når det er sagt: ligger du på 60-65-70-50% belastning, er dette en av de sikreste måtene å sette opp programmet på-de lette ukene vil redusere faren for skader på sikt.
Lykke til!
PS har du spørsmål om detaljer etterhvert som du kommer i gang, kan du og andre selvsagt også sende meg PM, så skal jeg hjelpe så godt jeg kan.

Utlogget epCz

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 456
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 456

Okey! veldig bra Smiley takker for alle svar  2thumbsup buttrock

Utlogget Lasse Christoffersen

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 6 991
  • Honnør: 337
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 6 991

Finfin artikkel 25åt! Smiley Honnør for den!

Håper du kommer med en utgave nr.2 når den tiden er inne:)

Hadde vært dritstilig om noen som er dreven på excel, kunne laget ett slags skjema slik de har gjort på styrkeloft.no, utifra denne artikkelen
Nettbutikken for deg som trener! www.x-life.no

Besøk oss på Facebook:
https://www.facebook.com/XLIFE.no

Besøk oss på Google+:
https://plus.google.com/117792074539729929721

(Bedriftsprofil for X-life.no.)

Utlogget epCz

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 456
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 456

Finfin artikkel 25åt! Smiley Honnør for den!

Håper du kommer med en utgave nr.2 når den tiden er inne:)

Hadde vært dritstilig om noen som er dreven på excel, kunne laget ett slags skjema slik de har gjort på styrkeloft.no, utifra denne artikkelen

Veldig sant ! *Hint Hint* dere med excel kunnskaper der ute Grin

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!